Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: tut på tirsdag 15. august 2023, klokken 19:49Bedre kamera er jo en fordel uten parksensor. Men er det slik at Y med HW4 kommer uten girspak? Er det slik i USA? Isåfall en showstopper for min del. Vurderer å avbestille...
HW4 har vel ikke noe med girspak og slikt å gjøre. Det kommer evt med facelift utgaven. Det er vel ikke før neste år en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Siste nytt er jo at prisene i Kina går ned enda litt til, men denne gangen er det nok for lokal konkurranse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

k1

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. august 2023, klokken 05:10
Sitat fra: tut på tirsdag 15. august 2023, klokken 19:49Bedre kamera er jo en fordel uten parksensor. Men er det slik at Y med HW4 kommer uten girspak? Er det slik i USA? Isåfall en showstopper for min del. Vurderer å avbestille...
HW4 har vel ikke noe med girspak og slikt å gjøre. Det kommer evt med facelift utgaven. Det er vel ikke før neste år en gang.

Riktig, dette med "ny" facelift av Y som nå skal komme kalles "project Juniper", og det er altså denne det forventes å fjerne girspak/hendel, slik som nye S/X. Men også en god del andre endringer på eksteriør og interiør...
Bare å kikke rundt på nettet om alt som diskuteres og spekuleres i her om dette.

TheRealCoinman

Tror dere prisene skal enda mer ned, er det verdt på vente på hw4 eventuelt hvis en skal bestille nå? Venter egentlig spent på face lift versjonen, men ser ut som det blir tidligst Q4 i 2024.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TheRealCoinman på mandag 21. august 2023, klokken 16:26Tror dere prisene skal enda mer ned, er det verdt på vente på hw4 eventuelt hvis en skal bestille nå? Venter egentlig spent på face lift versjonen, men ser ut som det blir tidligst Q4 i 2024.

Med tanke på hvor svak den norske kronen er, og hvor stor markedsandel Model Y har i Norge, og hvor høy inflasjonen har vært siden sist gang Tesla justerte prisen, så vil ikke jeg tro at prisen skal ned. Men Tesla har jo alltid vært litt uforutsigbare. De har ofte redusert prisen når de kan når de har ledig kapasitet, men marginene har jo gått ned en del, så er ikke sikkert de følger det mønsteret videre.
Tesla Model Y                         2021-

TheRealCoinman

Godt poeng. Jeg også tenkte på det med valuta, men de har vel stort sett gjort som de vil med prisene uansett virker det som. Jeg har registrert et mønster at det skjer som regel noe 13 dager inn første måned etter forrige kvartal. F.eks den 13. Januar i år hadde den store pris nedjusteringen, så hvis det skal skje noe med prisene nå vil jeg tro det går til 13. Oktober. Kanskje bestille slutten av september da, og utsette leveringen noe hvis den skulle komme før.

Ren gjetting.

Radial

Tror prisene går enda litt ned om en liten stund.

Tesla senker kostnadene pr bil med en ny model 3 straks (sikkert full av megacast etc den og), samt alle Model Y går over på full megacast rett etterpå (venter vel bare på bedre tilgang på mer 4680), USS er fjernet, og man innfører HW4 der man helt garantert sparer på ytterligere HW.

Da ligger alt klart for ytterligere priskutt, eller høyere fortjeneste... I en global "lav-konjunktur" der man ikke vil kutte i produksjonen, kuttes gjerne prisene for å holde hjulene i gang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Berlin bygges nå også ut fra kapsitet på 500 000 biler per år til 1 000 000 biler per år. Vil tro det reduserer Tesla sin kost per bil, og at de vil ønske å utnytte kapasiteten.

vinterdekk

Sitat fra: geear på tirsdag 22. august 2023, klokken 22:48Berlin bygges nå også ut fra kapsitet på 500 000 biler per år til 1 000 000 biler per år. Vil tro det reduserer Tesla sin kost per bil, og at de vil ønske å utnytte kapasiteten.

Ganske spesielt at VW hadde overvurdert etterspørselen og innførte seks uker pause på en av fabrikkene sine i sommer mens Tesla bygger ut 2x kapasiteten i Tyskland. Blir spennende å se hvordan det vil påvirke bruktprisene (for alle bilmerker) framover om Tesla fortsetter å redusere prisene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Nimrad

Sitat fra: Radial på tirsdag 22. august 2023, klokken 21:11USS er fjernet, og man innfører HW4 der man helt garantert sparer på ytterligere HW.
Er du klar over hvor mikroskopisk kostnad USS er? Du snakker godt under 100-lappen, kanskje godt under 50 også. Også HW4 kostnadskuttene er veldig små i det store bildet. Kanskje vi snakker noen hundrelapper? Eller kanskje til og med dyrere pga ny radar?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

100,- ganger 2 000 000 biler per år, er 200 000 000,- kroner per år.

Men jeg deler ikke optimismen din om at det er nærmere en femtilapp. Sensorene er nok ikke så billige i seg selv engang, så er det innkjøpsprosesser, logistikk inkl. frakt, lagring og timing i produksjon, de må ha sensorene i alle fargene de tilbyr biler, og det kreves kabling og annen hardware for å ta inn signalene, i tillegg kommer monteringsjobben og kvalitetskontroll, og på toppen av det hele så kan utfordringer i supply chainen for USS stanse hele produksjonslinjene.

Hadde ikke forundret meg om de kutter kost på nærmere en tusenlapp per bil når alt regnes inn. Men hele fortjenesten kommer nok ikke på bunnlinja, den deles nok med kundene i form av reduserte priser for å være mer konkurransedyktig som igjen øker markedsandelen til Tesla og til slutt fyller Muskedunderen sine lommer enda fullere.

Radial

Sitat fra: Nimrad på onsdag 23. august 2023, klokken 07:40
Sitat fra: Radial på tirsdag 22. august 2023, klokken 21:11USS er fjernet, og man innfører HW4 der man helt garantert sparer på ytterligere HW.
Er du klar over hvor mikroskopisk kostnad USS er? Du snakker godt under 100-lappen, kanskje godt under 50 også. Også HW4 kostnadskuttene er veldig små i det store bildet. Kanskje vi snakker noen hundrelapper? Eller kanskje til og med dyrere pga ny radar?

Er nettopp dette som øker fortjenesten pr bil.
VAG har i årevis kutta ned på alt de kan, om så for å spare 1 krone.

Med 1 million biler pluss produsert i året, blir det minst 1 millioner ekstra i kassa.

Det er 8x USS på LR'n vår, og med sensorer ,Elnett og controller er dette minst 1000kr.
Legg til kostnadene ved produksjon av støtfangeren, som må kuttes hull + man må ha  maling av sensorene.

Skal ikke se bort ifra at det er 2000kr pr bil som er spart på dette.
Ser lite ut isolert sett,men i en profittverden er det betydelig.

Radarer og kamera i 2023 har nok en mye bedre pris, og bedre ytelse enn den Tesla tidligere har brukt siden de lanserte egen AP... kamera (og radar) på en tidlig Model S er etter det jeg vet lik som alle andre Tesla'er har brukt inntil HW4 kommer nå.

Prisene er nok nå veldig gode på bedre hardware, kanskje bedre enn de gamle kameraene og radaren som sikkert ikke produserer lenger (snart).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38[...]kamera (og radar) på en tidlig Model S er etter det jeg vet lik som alle andre Tesla'er har brukt inntil HW4 kommer nå.[...]

AP1 (altså tidlig Model S) er noe helt annet enn AP2, AP2,5 HW3 og HW4. AP1 hadde ett enkelt svart-hvitt-kamera. AP2 har helt andre kameraer (muligens samme radar). AP2.5 fikk ny radar. Men hvis du mener AP2.5-biler (Q3 2017) når du skriver "tidlig Model S" så har du muligens rett ja.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TheRealCoinman på tirsdag 22. august 2023, klokken 20:48Godt poeng. Jeg også tenkte på det med valuta, men de har vel stort sett gjort som de vil med prisene uansett virker det som. Jeg har registrert et mønster at det skjer som regel noe 13 dager inn første måned etter forrige kvartal. F.eks den 13. Januar i år hadde den store pris nedjusteringen, så hvis det skal skje noe med prisene nå vil jeg tro det går til 13. Oktober. Kanskje bestille slutten av september da, og utsette leveringen noe hvis den skulle komme før.

Ren gjetting.

Ja, dersom Tesla tenker å redusere prisene så venter de ofte 14 dager etter en stor utleveringsbolk (som pleier å være før kvartalsslutt), for å unngå at folk bruker angrefrist / krever prisavslag osv.

Nå er marginen per bil på 18,1%, som er ganske lavt i Tesla-målestokk (lavest siden 2019), så de har tøyd strikken litt med alle prisreduksjonene allerede. De har tidligere sagt de ønsker å ligge på 20%, men nå ved siste kvartal så sa de at de måtte senke prisene om det må til for å selge biler (pga renter osv). Tesla bruker i tillegg en del penger på Cyber-truck, sånn at firmamarginen også synker fra kvartal til kvartal (under 10% nå). Men ja, de ønsker å ha full produksjon, så alt kan skje med tanke på prising (de har produsert en del mer enn de har fått solgt nå) - de overrasket jo stort ved nyttår da de reduserte prisene.
Men akkurat i Norge tror jeg ikke de vil senke, pga høy markedsandel og fortsatt lav pris i forhold til konkurrentene, i tillegg til at de får færre euro/dollar per krone, og inflasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. august 2023, klokken 09:01
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 08:38[...]kamera (og radar) på en tidlig Model S er etter det jeg vet lik som alle andre Tesla'er har brukt inntil HW4 kommer nå.[...]

AP1 (altså tidlig Model S) er noe helt annet enn AP2, AP2,5 HW3 og HW4. AP1 hadde ett enkelt svart-hvitt-kamera. AP2 har helt andre kameraer (muligens samme radar). AP2.5 fikk ny radar. Men hvis du mener AP2.5-biler (Q3 2017) når du skriver "tidlig Model S" så har du muligens rett ja.

Mente rundt 2017 (AP2,5), men husket ikke årstallet, så sa "tidlig".

2017 er 6år siden alt, verden har gått videre på mange måter 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA