Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:31
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 00:25
Bruktprisene til Tesla reflekterer ikke dagens nypriser. Der koster eksvs en rød 23' med EAP 600'.

En ser jo bare hva de ønsker, mange har nok ikke endret sitt ønske om pris og mange håper at ikke alle har fått med seg reduksjonen på ny, så hva de før for bilen vites vel ikke ;D

Her var det snakk om bruktbilene som Tesla legger ut, der er det null prutningsmonn og bilene selges for det de ligger ute for.
https://www.tesla.com/no_NO/my/order/LRWYGCEK3PC538479#overview
Men Tesla setter ned prisene (automatisk?) i flere runder helt til de selges.

Så om det er Tesla som "prøver seg", eller om alt foregår helautomatisk og første utropspris settes til hva tilsvarende biler tidligere er solgt for vet jeg ikke, men antar det siste..

Håvar

Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 00:25
Bruktprisene til Tesla reflekterer ikke dagens nypriser. Der koster eksvs en rød 23' med EAP 600'.

Er det egentlig noen som bestiller EAP?
Rød '23 uten EAP får du til 531'
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:48
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 00:25
Bruktprisene til Tesla reflekterer ikke dagens nypriser. Der koster eksvs en rød 23' med EAP 600'.

Er det egentlig noen som bestiller EAP?
Rød '23 uten EAP får du til 531'

Kanskje de som bor i rekkehus fra 60-tallet, med garasje fra 60-tallet som vil hente ut bilen med mobilen...eller slipper å kravle inn fra feil side om noen har parkert 10cm fra førerdøren... husker jeg brukte EAP på det på Model 3....i de tider hvor du måtte ha EAP for i det hele tatt ha adaptiv cruisecontrol.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Ja, mulig :+1: Virker forresten Summon nå som ultralydsensorer er fjernet?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Daniel_0007

Sitat fra: Håvar på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:40
Ja, mulig :+1: Virker forresten Summon nå som ultralydsensorer er fjernet?

nei

https://www.tesla.com/en_eu/support/transitioning-tesla-vision


For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:

Park Assist: alerts you of surrounding objects when the vehicle is traveling <8 km/h.
Autopark: automatically maneuvers into parallel or perpendicular parking spaces.
Summon: manually moves your vehicle forward or in reverse via the Tesla app.
Smart Summon: navigates your vehicle to your location or location of your choice via the Tesla app.
Model 3 2019 LR Rwd

Contango

Jeg synes det er litt rart at de ikke setter prisene ned på bruktbilene sine. Ikke bare i Norge, i en del andre land også (men i Tyskland har de gjort det). Gir en opplevelse av at de kun har fokus på nybilsalg og at det fokuset er litt midlertidig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tesla91

Snart kommer Tesla til å slippe "prisbomben" på S og X. Da er det mange som har handlet biler inntil nylig som kommer til å ligge våken om natten. Har hørt rykter om hundretusenvis ned fra dagens priser  :)

THE

Sitat fra: Tesla91 på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:09
Snart kommer Tesla til å slippe "prisbomben" på S og X. Da er det mange som har handlet biler inntil nylig som kommer til å ligge våken om natten. Har hørt rykter om hundretusenvis ned fra dagens priser  :)
Bør kanskje selge min 2017 TMX med alt for mange km på telleren så fort som f..n da, og sitte klar til å bestille ny TMX til "gibortpris"...

Frister litt med TMY med de nye prisene, men kjenner at jeg er ikke klar til å gå fra TMX til TMY ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: Tesla91 på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:09
Snart kommer Tesla til å slippe "prisbomben" på S og X. Da er det mange som har handlet biler inntil nylig som kommer til å ligge våken om natten. Har hørt rykter om hundretusenvis ned fra dagens priser  :)
Bør kanskje selge min 2017 TMX med alt for mange km på telleren så fort som f..n da, og sitte klar til å bestille ny TMX til "gibortpris"...

Frister litt med TMY med de nye prisene, men kjenner at jeg er ikke klar til å gå fra TMX til TMY ennå.

De reduserte vel i USA på Model S og X og, ja, om denne siden kan stoles på. Ingen vet hvor Tesla hopper i Norge...

https://www.teslaoracle.com/2023/01/14/tesla-makes-massive-price-drops-across-its-model-s-3-x-and-y-vehicle-lineup/
Tesla Model Y                         2021-

Tesla91

Sitat fra: THE på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: Tesla91 på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:09
Snart kommer Tesla til å slippe "prisbomben" på S og X. Da er det mange som har handlet biler inntil nylig som kommer til å ligge våken om natten. Har hørt rykter om hundretusenvis ned fra dagens priser  :)
Bør kanskje selge min 2017 TMX med alt for mange km på telleren så fort som f..n da, og sitte klar til å bestille ny TMX til "gibortpris"...

Frister litt med TMY med de nye prisene, men kjenner at jeg er ikke klar til å gå fra TMX til TMY ennå.

Jeg ville fått den i markedet ASAP om de ryktene jeg har hørt stemmer ja. Det er bedre å prise seg lavere enn alle andre nå enn å måtte dumpe den ytterligere når bomben er sluppet  :)

Vaduz

Sitat fra: Håvar på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:48
Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 00:25
Bruktprisene til Tesla reflekterer ikke dagens nypriser. Der koster eksvs en rød 23' med EAP 600'.

Er det egentlig noen som bestiller EAP?
Rød '23 uten EAP får du til 531'

Jeg bestilte faktisk 99% fordi jeg vil kunne bytte fil uten å bryte autopiloten. Det er kanskje noe ekstravagant bruk av 30k men også veldig digg på motorvei. Også bruker jeg summen 2 ganger i året:)
Men kanskje jeg dropper nå som den ikke har sensorer lenger.

olavxxx

Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:07
Jeg synes det er litt rart at de ikke setter prisene ned på bruktbilene sine. Ikke bare i Norge, i en del andre land også (men i Tyskland har de gjort det). Gir en opplevelse av at de kun har fokus på nybilsalg og at det fokuset er litt midlertidig.
Det er bedre for dem å selge nybiler, markedet måler de på nybiler og hvor mange biler som er under transport til kunde. Hvor mye som er av innbyttebiler, demokjøretøy osv er ikke "så viktig" for analytikerne :-P De ser mer på hvor raskt man får levert  ut biler til kunder, om man får solgt alt man produserer osv.

Marzo

Sitat fra: THE på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:38
Bør kanskje selge min 2017 TMX med alt for mange km på telleren så fort som f..n da, og sitte klar til å bestille ny TMX til "gibortpris"...

For eldre biler er det nok svært lite verditapet blir berørt av en prisjustering på nybil prisen.
Da var nok verditapet større ved utløp av garantien.

Så lenge det ikke dukker opp større reparasjoner så er det nok lurt og vente til X kommer på salg :)

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

lightscribe

Ser man på USA droppet prisene med cirka 200 000 kr

Dyreste Model S gikk ned med $21k
Dyreste Model X gikk ned med $19k

https://electrek.co/2023/01/12/amid-demand-concerns-tesla-cuts-prices-by-up-to-13k-in-us/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA