Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. januar 2023, klokken 16:20
Sitat fra: rlnd på fredag 06. januar 2023, klokken 16:03
Synkende priser i Kina, vil det smitte over på EU? Før prisene er ikke så langt i fra de norske..

https://electrek.co/2023/01/06/tesla-tsla-slashes-prices-china-raising-demand-concerns/

Sitat
USD Equivalents
Model           Price Before   Price After   Percent Change
Model 3(RWD)   $ 38,712.41   $ 33,471.16   -13.54%
Model 3 Perf   $ 50,941.98   $ 48,030.17   -5.72%
Model Y(RWD)   $ 42,060.98   $ 37,838.87   -10.04%
Model Y LR   $ 52,106.70   $ 45,118.37   -13.41%
Model Y Perf   $ 57,930.30   $ 52,397.88   -9.55%

Tviler på det, ser at flere spekulerer med at prisene gikk ned pga stor konkuranse fra andre kinesiske merker. Så lenge model y selger bra i Norge så har tesla ingen grunn til å sette ned prisen, vw har satt opp prisen og i tillegg til de nye avgiftene.
Men vi aner ikke om Tesla selger bra i Norge i 2023 - og det er vel her hele saken ligger. Blir det markant nedgang i salg i Q1 og Q2, så kan det hende Tesla velger å gjøre noe med prisen for å få i gang salget igjen.

Antagelsen er jo at det vil være en nedgang i 2023 etter rushet i 2022 grunnet avgifter. Hvor stor vil nedgangen være? Vil det stoppe nærmest helt opp? Blir interessant å se fasiten.

ToWalkOrDrive

#1171
Sitat fra: arthur på fredag 06. januar 2023, klokken 16:16
Kanskje,men hva hjelper det når norske kroner fortsetter sin svekkelde?

Ja, veldig snodig hvordan den norske kronen utvikler seg så dårlig mot USD og Euro. Det bidrar jo og til "importert inflasjon". Her har vi rundet 13000 milliarder NOK på oljefondet, og så styrkes USD mot NOK på tross av at statsgjelden i USA bare stiger.

Kanskje det er for mye sosialisme (bedriftsskatt, bedriftsstrømpris, ustabile rammevilkår / uforutsigbar regjering ala bananrepublikk) som svekker etterspørselen etter norske kroner.... hmmm.... merker jeg burde hatt noen vekttall i pengemekanismer og pengepolitikk...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Jeg gir det 2-3 uker, så faller nok prisene her også.
Da har angreretten på biler levert før nyttår gått ut.

Det må være ett betydelig fall i ordrereserve etter at en LR ble ~50k dyrere.
De rimeligste bilene får en boost nå, folk har ikke råd til store dyre biler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

norsedons

"folk har ikke råd til store dyre biler", stemmer dette eigentleg i Norge? Ja, alle som er mot regjering, stat, Støre, strømpriser etc. påstår det, men kan det vere at kundemassen til Tesla har fast jobb, god løn, kan lade bil heime (billeg straum på elbiler for dei som kan lade heime) etc?
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

advale

#1174
Det hjelper ikke å se på lille Norge og salget her alene. Om salget stoppet opp i de store markedene som Tyskland vil det automatisk føre til prisreduksjoner, både i Tyskland og Norge. Fordi bilene sendes rundt for å dekke markedet.

Det som nå skjer har jeg sagt vil skje en lang stund nå - det kommer til å bli overflod av lagerbiler(!) - men mange mente det stikk motsatte. Det er heftige priskutt det som skjer i Kina nå. Europa vil komme etter. Det er bare snakk om tidsspørsmål.

Edit: Nå tilbyr Tesla igjen Model 3 til under 35000 dollar - folk mente jo at inflasjon etc vil bare føre til dyrere biler åkkesom - jeg kalte det bare BS og her er endelig fasiten.

"You could argue that the price drop also brings back Tesla's $35,000 Model 3."

Haggish

#1175
Sitat fra: advale på fredag 06. januar 2023, klokken 23:59
Det hjelper ikke å se på lille Norge og salget her alene. Om salget stoppet opp i de store markedene som Tyskland vil det automatisk føre til prisreduksjoner, både i Tyskland og Norge. Fordi bilene sendes rundt for å dekke markedet.

Det som nå skjer har jeg sagt vil skje en lang stund nå - det kommer til å bli overflod av lagerbiler(!) - men mange mente det stikk motsatte. Det er heftige priskutt det som skjer i Kina nå. Europa vil komme etter. Det er bare snakk om tidsspørsmål.

Tviler sterkt på at salget stopper opp i Europa med det første. Tesla selger nok alt de klarer og produsere. Det er pr. nå ingen andre som klarer og slå Tesla. Tesla solgte over 17000 i Tyskland i Desember, bare ca 5000 mindre en BMW (El og ICE)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

advale

Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Haggish

Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

De vil fortsatt selge alt de produserer. I Kina møter de konkurransen fra BYD. Samtidig som de har mye og gå på der m bla. rimelig produksjon og at de slipper shipping.
Og tro at de går ned i pris her som bilen er så rimelig i forhold til ICE biler har jeg ingen tro på.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Samtidig som insentiver utløper i Tyskland, så gjeninnfører Biden insentiver i US of A.
Dersom du skatter for USD 7500 så får du trekke av så mye. De har fjernet taket for hvor mange, sånn at Tesla-biler igjen blir støttet. Med tanke på høy oljepris, og lav elbil-andel i USA så kan det virke som at salgspotensialet for Tesla Model Y er enormt der borte...som gjør at eksport og tilgang fra USA kan bli lavere...som kan opprettholde prisen i Europa (også pga høy inflasjon i Europa).

https://electrek.co/2023/01/03/which-electric-vehicles-still-qualify-for-us-federal-tax-credit/
Tesla Model Y                         2021-

k1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:06
Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Samtidig som insentiver utløper i Tyskland, så gjeninnfører Biden insentiver i US of A.
Dersom du skatter for USD 7500 så får du trekke av så mye. De har fjernet taket for hvor mange, sånn at Tesla-biler igjen blir støttet. Med tanke på høy oljepris, og lav elbil-andel i USA så kan det virke som at salgspotensialet for Tesla Model Y er enormt der borte...som gjør at eksport og tilgang fra USA kan bli lavere...som kan opprettholde prisen i Europa (også pga høy inflasjon i Europa).

https://electrek.co/2023/01/03/which-electric-vehicles-still-qualify-for-us-federal-tax-credit/

Nja, dette stemmer bare delvis. For model Y f.eks. er det kun 7 seter som faller under insentivet, mens 5 seter faller utenfor. Det er litt hipp om happ hvilke biler som får og hvilke som ikke får (også for andre merker), og er visst ganske komplekst. Ganske mange av Tesla sine modeller faller pr i dag utenfor.

Haggish

Sitat fra: k1 på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:06
Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Samtidig som insentiver utløper i Tyskland, så gjeninnfører Biden insentiver i US of A.
Dersom du skatter for USD 7500 så får du trekke av så mye. De har fjernet taket for hvor mange, sånn at Tesla-biler igjen blir støttet. Med tanke på høy oljepris, og lav elbil-andel i USA så kan det virke som at salgspotensialet for Tesla Model Y er enormt der borte...som gjør at eksport og tilgang fra USA kan bli lavere...som kan opprettholde prisen i Europa (også pga høy inflasjon i Europa).

https://electrek.co/2023/01/03/which-electric-vehicles-still-qualify-for-us-federal-tax-credit/

Nja, dette stemmer bare delvis. For model Y f.eks. er det kun 7 seter som faller under insentivet, mens 5 seter faller utenfor. Det er litt hipp om happ hvilke biler som får og hvilke som ikke får (også for andre merker), og er visst ganske komplekst. Ganske mange av Tesla sine modeller faller pr i dag utenfor.

Ja det stemmer. En helt hodeløs bestemmelse. Forhåpentligvis blir det endret etter 28 feb. (høringsfrist) 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:06
Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Samtidig som insentiver utløper i Tyskland, så gjeninnfører Biden insentiver i US of A.
Dersom du skatter for USD 7500 så får du trekke av så mye. De har fjernet taket for hvor mange, sånn at Tesla-biler igjen blir støttet. Med tanke på høy oljepris, og lav elbil-andel i USA så kan det virke som at salgspotensialet for Tesla Model Y er enormt der borte...som gjør at eksport og tilgang fra USA kan bli lavere...som kan opprettholde prisen i Europa (også pga høy inflasjon i Europa).

https://electrek.co/2023/01/03/which-electric-vehicles-still-qualify-for-us-federal-tax-credit/

Nja, dette stemmer bare delvis. For model Y f.eks. er det kun 7 seter som faller under insentivet, mens 5 seter faller utenfor. Det er litt hipp om happ hvilke biler som får og hvilke som ikke får (også for andre merker), og er visst ganske komplekst. Ganske mange av Tesla sine modeller faller pr i dag utenfor.

Ja, ser i en annen artikkel at 5-seter ikke blir definert som en SUV, og at de derfor må under 55.000 for å få 7500 i støtte, men at de i dag selger billigste Model Y (LR) for 65.000. Kanskje de lager en tilpasset versjon som smyger rett under 55.000? Eller gjeninnfører Standard Range? Eller putter inn to ekstra seter som en lett kan ta ut, så prisgrensen for støtte blir over 80.000? Med tanke på at renten i USA er over 7% nå så må de gjerne sukre nybil-prispillen litt der og.

Ser og ut som Leasing kan være et smutthull.

https://www.consumerreports.org/cars/hybrids-evs/electric-vehicles-that-qualify-for-new-ev-tax-credit-a9310530660/
Tesla Model Y                         2021-

norsedons

#1182
Her er eit par interessante artikler frå siste dagane for dei som verkeleg ønsker å spekulere i dette:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-03/tesla-faces-higher-lithium-prices-after-supplier-amends-deal
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-06/the-best-way-to-get-an-ev-discount-in-the-us-could-be-a-lease

Når det gjeld priser i Norge, så er det to interessante ting slik eg ser det. I april svekka krona seg brått med over 10%, og Tesla satte kort tid etter opp prisen. NOK har sidan det svekka seg enno meir, utan at Tesla har auka prisen på bilane, og det i ein marknad der kundane har fem år reklamasjon på bilen dei skal levere. Tesla har truleg hedga sine leveranser ut 2022 med tanke på valuta, men det er nok for dyrt/tvilsamt at dei har sikra seg posisjoner for kronesalg for 2023, men det er rein spekulasjon frå mi side.

Til sist må vi ikkje gløyme at det er stor sannsynleghet for full moms frå 1.1.2025. Det er under to år til, og då stig prisen med 125.000 kr til, så det er ikkje så sikkert at etterspurnaden i Norge går vesentleg ned framover om ein ser det på årleg basis neste to åra.. Ein innstegsmodell med smarte valg for "salg ombord" er nok ei god løysing på kort sikt.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

advale

Hvorfor tror så mange at etterspørselen øker når prisene øker? Om 2 år hvis folk er redd for mva-økning kan de bare plukke opp en fra "lageret". Køen på 6-18 mnd er ikke der lenger.

Chimp

Sitat fra: advale på tirsdag 10. januar 2023, klokken 11:47
Hvorfor tror så mange at etterspørselen øker når prisene øker? Om 2 år hvis folk er redd for mva-økning kan de bare plukke opp en fra "lageret". Køen på 6-18 mnd er ikke der lenger.

100% enig. Etterspørselen går ned når prisen øker, det er standard tilbud/etterspørsel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA