Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

snakkesalig

Sitat fra: Chimp på fredag 23. desember 2022, klokken 04:53
Sitat fra: Taben på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:46
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Hei. Den ble solgt raskt, ny bil. Det stod at den var priset med prisavslag grunnet utstilt i butikk.

Hvordan er det generelt med slitasjen på disse? Jeg så et par Y LR dukke opp i inventory med samme rabatt, men slo ikke til. Tenkte at en utstillingsbil blir klådd mye på

Var alle oppført som utstillingsbiler? I så fall har de hatt mange biler utstilt i Drammen...

Chimp


hELgenen

Sitat fra: Chimp på fredag 23. desember 2022, klokken 04:48
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:10
Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Er en forventning om at bilforhandlere må kjøre gode kampanjer fremover for å få folk til å kjøpe bil. "Alle har kjøpt bil i 2022" som en sa til meg.

Blir nok stille fremover hos forhandlere. Kanskje vi ser permitteringer hos noen også?  Litt trist at avgifter skal lage slike bølger i bransjen.

Taben

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. desember 2022, klokken 08:16
Sitat fra: Chimp på fredag 23. desember 2022, klokken 04:48
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:10
Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Er en forventning om at bilforhandlere må kjøre gode kampanjer fremover for å få folk til å kjøpe bil. "Alle har kjøpt bil i 2022" som en sa til meg.

Blir nok stille fremover hos forhandlere. Kanskje vi ser permitteringer hos noen også?  Litt trist at avgifter skal lage slike bølger i bransjen.

Hei. Større antall utstillings biler fra diverse lokasjoner med ca 30.000,- i rabatt ble solgt raskt. De hadde kun stått inne i utstillingshallene uten påløpte kilometer. Tenker de skal inn med Quicksilver og Cherry Red i alle lokasjoner.
 
Salgsapparatene (Møller, Tesla, Kia, Hyundai med flere) i Norge har det laveste forhåndssalg for levering etter årsskiftet på mange år. Dette grunnet spørsmål om prissetting etter nyttår og usikker økonomi i norsk husholdning.

Spennende å se om salgsutvikling med lavere etterspørsel i Norge vil påvirke prissetting her i "lille Norge". Det er USA, Kina, Tyskland... som er volumldrivere for produsentene uansett merke. Tesla i Norge er pr idag ikke høyt priset sammenlignet med prisene i andre land.     
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

hELgenen

Kan ikke skjønnet noe annet enn at alle merker vil få en trist Q1. De som tenkte på å skaffe seg bil i Q1 har nok allerede gjort nettopp det. Jeg tenker da Norge - ikke internasjonalt. Det som betyr noe for norske forhandlere er jo omsetningen de får - og alt ligger ann til at den vil stoppe opp i Q1 slik regjeringen legger opp til.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. desember 2022, klokken 09:08
Kan ikke skjønnet noe annet enn at alle merker vil få en trist Q1. De som tenkte på å skaffe seg bil i Q1 har nok allerede gjort nettopp det. Jeg tenker da Norge - ikke internasjonalt. Det som betyr noe for norske forhandlere er jo omsetningen de får - og alt ligger ann til at den vil stoppe opp i Q1 slik regjeringen legger opp til.
Ja, det er vel åpenbart for de dyrere bilene. Men så er det vel en del som har kontrakter de ikke kommer seg ut av, og må bite i det sure eplet. I tillegg er det vel en del importører/forhandlere som tar en del av avgiftene når bilen kommer sent.

Men, ja, tipper (el)bilsalget vil stupe i Q1, og elbilandelen vil bli lavere enn 2022 en god stund fremover.

Så Tesla vil nok få markant redusert salg i Norge fremover, og jeg tipper på verdensbasis og. TMY begynner og å miste nyhetens verdi, i Tyskland regnes modeller som gamle etter ett par år.

Reduksjon av pris kommer nok så fort salget begynner å stupe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Så, snart to år siden denne tråden startet, og foreløpig har prisene bare gått én vei.
Jeg tror etterspørsel etter elbil på verdensbasis kommer til å fortsatte å stige (forutsatt at det ikke blir en langvarig resesjon), og selv om TMY ikke lenger er en ny bil, så vil Tesla i lang tid ha en svært sterk merkevare, og dermed tror jeg ikke prisene vil synke (annet enn noen stunt ifm. kvartals-push). Tyskland er jo serlv en stor bilprodusent, så der kan det sikkert bli hard konkurranse, men det er nok av andre land som jeg tror de kommer til å kunne selge til i lang tid.
Selger de dårlig i Norge, så sender de bare færre biler hit, men TMY er jo virkelig blitt folkebilen i Norge, så det i seg selv gjør nok at folk fortsatt kommer til å kjøpe denne her også, kombinert med ladeangsten mange har/ladetilbudet Tesla tilbyr.
(Selv om alle nå kan lade på de fleste SuC, så er de fleste bilkjøpere så enkle at de nok allikevel tenker at det er best med Tesla på Tesla-lader.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

advale

Renten i USA er på 4-5 %. Og den skal videre opp. Så hva mener du med langvarig resesjon? 6 mnd, 1 år, 3 år..? Renten går ikke ned til 0 % igjen på laaaang tid for å si det sånn.

Jeg var veldig skeptisk til tabellen som viser hvor mange som står i Tesla-køen. At en halv million reservasjoner ble borte "over natten", både i US og Kina viser at min skepsis var berettiget.

Det er ønsketenkning hvis man tror prisene skal videre opp. Men som jeg har sagt, mye av fasiten får vi etter nyttår. Det har allerede kommet rapporter her og der, i USA og Kina spesielt, om hvordan ståa er for tiden. Da får vi se om 7500 $ rabatten er et blaff eller om de vil sette prisen ned permanent. (At Tesla "gir vekk" 75000 for å få folk til å ta ut bilene sine nå viser egentlig bare for desperat situasjonen er. De kunne bare ventet 2 uker og de 75000 ville gått rett i lomma på Tesla - fordi 75000 tas fra skatten etter nyttår - så dette er ren tap for Tesla)

Spørsmålet nå etter nyttår er egentlig hvor ille det står til.

olavxxx

Sitat fra: advale på mandag 26. desember 2022, klokken 22:09
Renten i USA er på 4-5 %. Og den skal videre opp. Så hva mener du med langvarig resesjon? 6 mnd, 1 år, 3 år..? Renten går ikke ned til 0 % igjen på laaaang tid for å si det sånn.

Jeg var veldig skeptisk til tabellen som viser hvor mange som står i Tesla-køen. At en halv million reservasjoner ble borte "over natten", både i US og Kina viser at min skepsis var berettiget.

Det er ønsketenkning hvis man tror prisene skal videre opp. Men som jeg har sagt, mye av fasiten får vi etter nyttår. Det har allerede kommet rapporter her og der, i USA og Kina spesielt, om hvordan ståa er for tiden. Da får vi se om 7500 $ rabatten er et blaff eller om de vil sette prisen ned permanent. (At Tesla "gir vekk" 75000 for å få folk til å ta ut bilene sine nå viser egentlig bare for desperat situasjonen er. De kunne bare ventet 2 uker og de 75000 ville gått rett i lomma på Tesla - fordi 75000 tas fra skatten etter nyttår - så dette er ren tap for Tesla)

Spørsmålet nå etter nyttår er egentlig hvor ille det står til.
Det er ikke gitt at volumet skal ned, men jeg tror nok volum på dyre modeller av elbiler vil kanskje gå ned for alle merker. Men husk at Tesla jobber for å få bilene sine til å bli billigere å produsere.

Nå lager de nok 4680 celler til å lage 1000 biler i uken. Det er langt fra nok til å realisere mye gevinst på enda, men de driver jo også med kontinuerlig forbedring på ting som støping osv. Model 3 refresh kommer også, den skal jo også bli billigere å lage. Jeg vil anta at slike ting vil fortsette, avgiftene kommer nå - men så kommer Tesla med billigere produserte biler og billigere batterier, da kan de skru ned prisen og ha gode marginer.

Så volum, opp eller ned? Hvem vet :-) Pris ut til sluttkunde? De dyreste bilene blir nok dyrere og de billigste bilene blir kanskje samme som i dag - eller kanskje billigere.

De som vil slite mest fremover, er nok "legacy auto" som er for treg med å endre seg.
Jeg tror egentlig at bilfabrikantenes største trussel i EU - primært er lavprisede kinesiske biler.
Mange vil kjøpe biler utelukkende på pris og EU blir teppebombet av kinesiske biler fremover.

Så der vil nok mange slite tror jeg da, i alle fall de bilprodusentene som ikke klarer å effektivisere produksjon av elbiler.

advale

Volumet skal helt klart ned i dagens situasjon. Om de greier å holde på volumet så må det (saftige) priskutt til. Kan hende dyrere blir dyrere og billig blir billigere.. Men Tesla billigmodeller/volum er 3 og Y.

Etterspørselen har sunket som en stein. Europa henger litt etter og har foreløpig greit med backlog virker det som (pga sakte ramp-up i Berlin). Men det kan skifte fort her også.

At det er krise nå er ikke bare Elons skyld. I Norge er altså renten på "usle" 2,75% og allerede nå virker det litt panikk-modus. Så kan man tenke seg hva 4-5 % - som US har - gjør med etterspørselen for volumbiler der Tesla opererer i. Hadde det vært gøy å ta ut Y til 8-9 % rente og boliglånet er på 6-7%?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 27. desember 2022, klokken 12:53
Volumet skal helt klart ned i dagens situasjon. Om de greier å holde på volumet så må det (saftige) priskutt til. Kan hende dyrere blir dyrere og billig blir billigere.. Men Tesla billigmodeller/volum er 3 og Y.

Etterspørselen har sunket som en stein. Europa henger litt etter og har foreløpig greit med backlog virker det som (pga sakte ramp-up i Berlin). Men det kan skifte fort her også.

At det er krise nå er ikke bare Elons skyld. I Norge er altså renten på "usle" 2,75% og allerede nå virker det litt panikk-modus. Så kan man tenke seg hva 4-5 % - som US har - gjør med etterspørselen for volumbiler der Tesla opererer i. Hadde det vært gøy å ta ut Y til 8-9 % rente og boliglånet er på 6-7%?

Akkurat Tesla har hatt for vane å sponse bil-lånsrenten ganske mye. Kanskje de begynner med det igjen når renten kryper opp igjen. Tror forøvrig ikke utlånsrenten skal opp mer enn 1 prosentpoeng i Norge i forhold til i dag.

Blir nok en rolig januar etter dette rekord-kvartalet, ja.
Tesla Model Y                         2021-

olavxxx

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 27. desember 2022, klokken 22:25
Sitat fra: advale på tirsdag 27. desember 2022, klokken 12:53
Volumet skal helt klart ned i dagens situasjon. Om de greier å holde på volumet så må det (saftige) priskutt til. Kan hende dyrere blir dyrere og billig blir billigere.. Men Tesla billigmodeller/volum er 3 og Y.

Etterspørselen har sunket som en stein. Europa henger litt etter og har foreløpig greit med backlog virker det som (pga sakte ramp-up i Berlin). Men det kan skifte fort her også.

At det er krise nå er ikke bare Elons skyld. I Norge er altså renten på "usle" 2,75% og allerede nå virker det litt panikk-modus. Så kan man tenke seg hva 4-5 % - som US har - gjør med etterspørselen for volumbiler der Tesla opererer i. Hadde det vært gøy å ta ut Y til 8-9 % rente og boliglånet er på 6-7%?

Akkurat Tesla har hatt for vane å sponse bil-lånsrenten ganske mye. Kanskje de begynner med det igjen når renten kryper opp igjen. Tror forøvrig ikke utlånsrenten skal opp mer enn 1 prosentpoeng i Norge i forhold til i dag.

Blir nok en rolig januar etter dette rekord-kvartalet, ja.
Blir spennende å se, men nå må jeg gå å hente meg min tredje Tesla (denne gangen en YP fra Berlin).
Det jeg tror Tesla kan gjøre for å stimulere salg, er å tilby en del "options" som ikke koster så mye.
Lage litt mer differensiering på P modellene (noe mer karbondetaljer osv, en egen "P" trim for interiør?).
Så kunne de laget refresh av 3 med støpt bunn og Y bakluke - og selge 3P med hengerfeste.
Selger de 3 og Y med luftunderstell tror jeg også på salgsboom...

Mye småting de kan gjøre for å øke salget tror jeg.
Særlig på 3 er det jo stort potensiale med å bare hive hengerfeste og Y type bakluke på den (endre den fra sedanluken).

De kunne også lansert modeller med V2G.. Jeg tror mange slike små ting kan gi boom i salg.
Selge V2G Tesla med LFP batteri og så la den fungere som "home battery" for å utjevne strømpriser (de har jo softwaren for det allerede, for powerwall).

jokke


Haggish

Sitat fra: jokke på søndag 01. januar 2023, klokken 00:09
Da er moms og vektavgift lagt til i prisen

Ja og hvit/sort MYP m/vinterhjul ble over 54k dyrere 😲, men fortsatt vesentlig rimligere en i Sverige og Danmark. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

El_Dorado

Sitat fra: Haggish på søndag 01. januar 2023, klokken 09:13


Ja og hvit/sort MYP m/vinterhjul ble over 54k dyrere 😲, men fortsatt vesentlig rimligere en i Sverige og Danmark. 😉🙏

Det står bare moms, men hva med vektavgift da?
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA