Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

ronnynilsen

Sitat fra: xerxes på mandag 22. august 2022, klokken 11:46
LRW vin her.. noen grunn til å heller vente på berlin tro?

Har en MIC (LRW-vin) fra i mars i år. Gått 8000km nå og fortsatt helt uten feil, så personlig hadde jeg tatt en MIC inntil de har fått opp  produksjon og kvalitet i Berlin til samme nivå.
Tesla model Y LR 2022

ToWalkOrDrive

...og DER....gikk i praksis prisen OPP...

For de som ikke har bestilt ennå så antydes levering neste år....og som folk har hørt...pris over 500.000 i registreringstidspunktet = mva for beløpet over 500.000.... altså 18.558 i mva for en bil som koster 574.232,- = 592.790,- hvis en velger de billigste felgene (19")...med mindre noen har hørt om noe annet?
Tesla Model Y                         2021-

casall

Har stått den EDD en liten stund, men jeg hadde en kompis som bestilte hvit LR i går med 19" og han fikk på sin konto estimert levering 29.nov - 12feb i dag, så kan fortsatt være mulighet å få den i 2022.

REN-BIL

#813
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. august 2022, klokken 12:03
...og DER....gikk i praksis prisen OPP...

For de som ikke har bestilt ennå så antydes levering neste år....og som folk har hørt...pris over 500.000 i registreringstidspunktet = mva for beløpet over 500.000.... altså 18.558 i mva for en bil som koster 574.232,- = 592.790,- hvis en velger de billigste felgene (19")...med mindre noen har hørt om noe annet?

Ja, og det er samme pris som folk på finn.no skal ha. Billigste versjon med vinterdekk koster ny fra Tesla fra 1.1.23: 624.132,- (inkl.MVA) På finn ligger de rundt 622.000 i snitt for samme utstyrsvariant. Da er det i tillegg biler som er kjørt 1000-8000km. Garantert at prisene kommer til å falle på finn.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på mandag 22. august 2022, klokken 12:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. august 2022, klokken 12:03
...og DER....gikk i praksis prisen OPP...

For de som ikke har bestilt ennå så antydes levering neste år....og som folk har hørt...pris over 500.000 i registreringstidspunktet = mva for beløpet over 500.000.... altså 18.558 i mva for en bil som koster 574.232,- = 592.790,- hvis en velger de billigste felgene (19")...med mindre noen har hørt om noe annet?

Ja, og det er samme pris som folk på finn.no skal ha. Billigste versjon med vinterdekk koster ny fra Tesla fra 1.1.23: 624.132,- (inkl.MVA) På finn ligger de rundt 622.000 i snitt for samme utstyrsvariant. Da er det i tillegg biler som er kjørt 1000-8000km. Garantert at prisene kommer til å falle på finn.no

Ja, det pleier å gå i bølger det med bruktbilpriser, men pga tidsaspektet og Model Y-etterspørselen så har den ganske lenge vært svindyrt på Finn. Selv når det sto november-desember som levering på flunk ny Model Y (til 573.000 ekskl vinterdekk), så lå det ute 1 år Model Y til 595.000 som den billigste bilen. Så det er ganske sinnsyke priser. Verden skriker etter elbiler generelt, og Model Y spesielt. Blir jo spennende å se om og når Tesla får opp produksjonen på Model Y. Ser ut til at det er det som skal til for å få ned bruktprisene.
Tesla Model Y                         2021-

REN-BIL

Joda, suget i markedet er enormt! Blir spennende å se :)

Kristian O

Sitat fra: xerxes på mandag 22. august 2022, klokken 11:46
LRW vin her.. noen grunn til å heller vente på berlin tro?
For min del vil eg unngå å støtte Kina når det er praktisk mulig fordi det er et råttent diktatur med det meste av tilhørende herligheter.
Greit at det har blitt veldig vanskelig med total boikott når «alt» er laga i Kina, men det skader ikkje å prøve  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Stjerneglis

Tesla sin Giga Factory Shanghai er den eneste bilfabrikken i Kina som er 100% eid av utenlandske eiere, dvs. Tesla Motors. Teslabiler er videre utestengt fra å kjøre i områder med militære anlegg og offentlig ansatte har ikke lov til å kjøre Tesla til jobben...

https://edition.cnn.com/2022/06/23/business/tesla-barred-china-suspicions-intl-hnk/index.html
https://www.wsj.com/articles/china-to-restrict-tesla-usage-by-military-and-state-personnel-11616155643

Noen som fortsatt er i tvil?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

ToWalkOrDrive

#818
Sitat fra: Kristian O på mandag 22. august 2022, klokken 23:13
Sitat fra: xerxes på mandag 22. august 2022, klokken 11:46
LRW vin her.. noen grunn til å heller vente på berlin tro?
For min del vil eg unngå å støtte Kina når det er praktisk mulig fordi det er et råttent diktatur med det meste av tilhørende herligheter.
Greit at det har blitt veldig vanskelig med total boikott når «alt» er laga i Kina, men det skader ikkje å prøve  :)

Ser jo og ut som at USA var en hårsbredd fra å bli diktatur med tanke på at Trump ikke ville vedkjenne tapet, og etter hva jeg har hørt er flere av de republikanske kandidatene til presidentskapet verre enn Trump på det området. Og når så stor andel av amerikanerne støtter Trump så mister jeg helt lysten til å støtte amerikanere...dessverre er jeg så egoistisk at jeg kun tillegger dette 1% vekt i valg av bil.
På tross av problemene i Kina så virker den økte handelen til å ha gjort livet finansielt rikere for gjennomsnittsKina-mannen...men et annet aspekt er at de i Kina ikke har så store incentiver til å produsere miljøvennlig/energi-effektivt, siden de blir definert som U-land av verden, og dermed ikke stilt store krav til. Dersom en Trump-kopi blir president i USA neste gang så melder de seg vel ut av Paris-avtalen igjen...så da er de jo ikke bedre der heller.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

«Hårsbredd fra å bli et diktatur» er vel noe krisemaksimerende vel?:p Følte vel heller at institusjonene viste en viss standhaftighet i den situasjonen. Må huske at det kun gjalt noen hundre gærninger blandet 350 millioner.

Haggish

Please finn et annet forum for og diskutere politikk🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Haggish

Veldig mange meget lave vin nr registrert i dag, dette må jo være biler som er produser for nesten et år siden.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

mikaelf

Sitat fra: Haggish på tirsdag 23. august 2022, klokken 20:17
Veldig mange meget lave vin nr registrert i dag, dette må jo være biler som er produser for nesten et år siden.

Preproduction modeller fra Berlin?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Haggish

Ja håper det blir demobiler, ville blitt litt skeptisk om jeg hadde fått tildelt en slik😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

tornaldo

Ca 100 stk med vin under 2000 som er registrert sist uke. Tviler på at alle de er demobiler.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA