Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

LFC

Sitat fra: tetif30 på mandag 25. juli 2022, klokken 11:51
Har bestilt en Y Long Range med 21" hjula, der det stod at estimert levering var i oktober-desember 2022. Nå står det på kontoen min at estimert levering er 15. desember - 29. januar. Får vell da smell på 25-30k om jeg tar levering på denne over nyttår? Har dere noen tips til andre kombinasjoner som øker sjansene for å få den før nyttår? Vurderer switche over til Performance i svart i håp om å få den før nyttår.

Du får ikke bestilt LR med 21".
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

overskyet

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 01. januar 2021, klokken 12:31
Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Basert på nylig Kina priser, bør bilen kunne selges i Norge for under 480' kr.

Hvordan går det med dere som venter?

tornaldo

Sitat fra: overskyet på torsdag 28. juli 2022, klokken 01:14
Hvordan går det med dere som venter?

Kjører sikkert noe annet, som deg?

Tesla har i oktober planer om å produsere 3000 biler i uka i Tyskland. Kanskje det tar unna den verste etterspørselen også, slik at prisene faktisk ikke øker mer her i Europa, utover "normal" prisstigning/inflasjon?

Det var jo ventet at prisene skulle øke for noen uker siden, men ingenting har skjedd. Vil tro Tesla allerede hadde økt prisene i Europa også, om de trodde at etterspørselen er så mye høyere enn kapasiteten fremover.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

olavxxx

Sitat fra: tornaldo på torsdag 28. juli 2022, klokken 23:13
Sitat fra: overskyet på torsdag 28. juli 2022, klokken 01:14
Hvordan går det med dere som venter?

Kjører sikkert noe annet, som deg?

Tesla har i oktober planer om å produsere 3000 biler i uka i Tyskland. Kanskje det tar unna den verste etterspørselen også, slik at prisene faktisk ikke øker mer her i Europa, utover "normal" prisstigning/inflasjon?

Det var jo ventet at prisene skulle øke for noen uker siden, men ingenting har skjedd. Vil tro Tesla allerede hadde økt prisene i Europa også, om de trodde at etterspørselen er så mye høyere enn kapasiteten fremover.
Man økte jo prisene tidligere i år, men i andre land har de hatt enda en byks som vi ikek har hett i Norge.
Skal sies at i forrige økning så stod Y P stille i pris. Så differansen i pris på Y LR og Y P er jo ganske liten nå, for å være P modell.

tornaldo

Ja det er relativt liten forskjell, spesielt hvis man legger til 20" felger.

Flere andre land i Europa har omtrent samme differanse som i Norge mellom Long Range og Performance, men enkelte har også større forskjell. Uten å ha dypdykket noe i tallene, så er det nok en konsekvens av høyere avgifter i de landene prisen avviker fra den norske.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

Mine forventninger om økte priser har ikke slått til, og jeg stusser litt på hvorfor Tesla velger å selge bilene i Norge såpass rimelig som de gjør. Ble ganske overrasket over prisingen av Plaid også. Den er billigere nå enn før den ble tatt vekk fra konfigurator sist.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sjokomelk

Normal markedslogikk med pris/etterspørsel. Tesla vet at det kan bli tyngre å selge biler når mva. innføres fra 1. januar, så de vil nok prøve å melke markedet for så mange salg som mulig på denne siden av nyttår. De står fritt til å velge å prioritere leveringer i Norge nå i høst, og heller holde litt tilbake i resten av Europa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

De mangler biler og kunne solgt de samme bilene med bedre marginer andre steder. MVA spøkelset er en gavepakke til de som kan levere og man trenger ikke lave priser i tillegg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Diravi

#773
Sitat fra: Contango på torsdag 04. august 2022, klokken 16:35
Mine forventninger om økte priser har ikke slått til, og jeg stusser litt på hvorfor Tesla velger å selge bilene i Norge såpass rimelig som de gjør. Ble ganske overrasket over prisingen av Plaid også. Den er billigere nå enn før den ble tatt vekk fra konfigurator sist.

Og tidligere har andre lurt på hvorfor Tesla ikke snart setter prisen NED i det norske markedet, jfr. tittel på tråden.  8)

Jeg har også tenkt som deg at prisene kommer til å øke, men veldig mange av oss som spekulerer her, tenker relativt kortsiktig på priser, ser det ut til.

Det kan se ut som Elon har is i magen mht det europeiske markedet. Han varsler jo nå at prisene skal generelt ned igjen (i hvert fall i USA) og har tidligere sagt at Tesla har måttet  sikre seg mot kostnadsøkninger de ikke enda kjenner fordi det er så lang bestillingshorisont. Mao at Tesla er høyt priset nå, noe marginene også viser.

Det europeiske markedet har sterkere elbil-konkurranse; de beste konkurrentene til Model Y er mer etablert her og kom tidligere ut til kundene, og f.eks. i Tyskland må Tesla slåss mot landets egne produsenter. Jeg gjetter på at Tesla ikke tar risikoen med å prise seg ut av konkurransen. En Model Y er bra, men den er ikke lenger rimelig vurdert mot konkurrentene, og f.eks. Ionic 5 gir vel så mye for pengene for alle som ikke trenger 400 hester eller ser verdien av hurtigladenettverket. Noen liker headupdisplay og komfortseter bedre. Så hvis prisene skal ned globalt etter hvert er det kanskje ikke noen god  grunn til å heve dem i Europa

Jeg merker meg at Plaid er blitt billigere og venter spent på hva Model S LR vil koste når den kan bestilles. Kanskje ryker Yen ut døra igjen i så fall..
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

LFC

Dollaren er 1kr dyrere enn sist Tesla justerte fra 534K til 549K på LR i Mars, så at prisen skal gå ned har jeg ingen tro på.

Prisen på Y stod stille den gangen på 589K.

Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

ToWalkOrDrive

Wow! Skulle se for løje hvor mye jeg evt. kunne fått for en Model Y hvis jeg solgte min (som kostet 494.000 eller noe sånt ekskl. vinterdekk). Billigste er 591.670! Say, whaaat? Dyreste LR er 675.000....??

Tesla Model Y                         2021-

REN-BIL

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. august 2022, klokken 17:26
Wow! Skulle se for løje hvor mye jeg evt. kunne fått for en Model Y hvis jeg solgte min (som kostet 494.000 eller noe sånt ekskl. vinterdekk). Billigste er 591.670! Say, whaaat? Dyreste LR er 675.000....??



Blir spennende å se om det blir walk or drive..

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. august 2022, klokken 17:26
Wow! Skulle se for løje hvor mye jeg evt. kunne fått for en Model Y hvis jeg solgte min (som kostet 494.000 eller noe sånt ekskl. vinterdekk). Billigste er 591.670! Say, whaaat? Dyreste LR er 675.000....??
Det er ganske sinnsvakt, ja, jeg fikk mer enn nyprisen er i dag for min LR (og min pris var 75k eller noe under det igjen), etter noen minutter på Finn, på tross av at den er nesten et år og videreselges med enda mer fortjeneste... og ulempene med lav nyttelast osv. Utfordringen er å få kjøpt noe annet uten å betale blodpris, siden ALT har steget. Jeg syns jeg traff godt og fikk dermed en billig performance.

Forhandler var forøvrig opptatt av at den hadde krok og 20" Induction, så mulig det er etterspurt.

ToWalkOrDrive

Tenkte litt på e-tron 55, men har ikke prøvekjørt.
Så det var et kupp før i dag, men den ble solgt grisefort. Var en advokatfrue som solgte fra Snarøya, som mente den var for stor. Men så ikke veldig ille ut denne heller:
https://www.finn.no/266647555
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Off-topic men de selger stort sett bare bruktimporterte og den Audien er det. Vet ikke hva ulempene med det evt er med Audi men vanligvis betyr import betydelig avkortet garanti.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA