Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Torpedo Ted

#660
Veldig rart Performance prisen ikke er rørt. Virker jo som det er med hensikt, de pleier jo å gjøre alle endringene samtidig?

Men syntes den har vært ekstremt overpriset i forhold til hvor lite forskjell det er til LR, så er kanskje derfor?

Edit: Ikke så rart likevel, den har nok vær uforholdsmessig dyr i Norge.
Prosentvis forskjell i pris mellom LR og P er nå:
Norge: 7.27%
USA: 8.62%

Om prisforskjellen var lik i Norge skulle altså P kostet 597.410 kr i Norge nå. Det er vel snaue 7400 kr økning.

Thalgar

Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thalgar på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:02
Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.

Ser at Tesla har typegodkjent nye modeller av Y LR i Europa med vesentlig kortere rekkevidde enn dagens Y LR, så kanskje det betyr at rekkevidden på Y fra Berlin blir kortere enn de fra Sjina?
Tesla Model Y                         2021-

Thalgar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Thalgar på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:02
Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.

Ser at Tesla har typegodkjent nye modeller av Y LR i Europa med vesentlig kortere rekkevidde enn dagens Y LR, så kanskje det betyr at rekkevidden på Y fra Berlin blir kortere enn de fra Sjina?

Kjelde på dette?
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thalgar på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Thalgar på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:02
Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.

Ser at Tesla har typegodkjent nye modeller av Y LR i Europa med vesentlig kortere rekkevidde enn dagens Y LR, så kanskje det betyr at rekkevidden på Y fra Berlin blir kortere enn de fra Sjina?

Kjelde på dette?

Ja, f.eks. https://www.motorbiscuit.com/mysterious-new-2022-tesla-model-y-electric-suv-epas-website/

Men det er snakk om EPA-standard (som de har i USA), og kun 279 miles, men 4WD. De mener det er LFP-batterier, siden 4680 ikke har startet ennå. Så det var ikke Europa ser jeg...med mindre de skal lage med samme batterier i Berlin.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:07
Ja, f.eks. https://www.motorbiscuit.com/mysterious-new-2022-tesla-model-y-electric-suv-epas-website/

Men det er snakk om EPA-standard (som de har i USA), og kun 279 miles, men 4WD. De mener det er LFP-batterier, siden 4680 ikke har startet ennå. Så det var ikke Europa ser jeg...med mindre de skal lage med samme batterier i Berlin.
Da er det ikke ja men nei. Du har ikke kilder på typegodkjenning av ny Y LR med lavere rekkevidde i Europa. At det er registrert hos EPA i USA er en annen sak.

Tesla kjører tydeligvis nå parallelle løp når det gjelder batterier avhengig av hvor bilene produseres og leveres. Så tror vi må forholde oss til Europeiske typegodkjenninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. mars 2022, klokken 16:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:07
Ja, f.eks. https://www.motorbiscuit.com/mysterious-new-2022-tesla-model-y-electric-suv-epas-website/

Men det er snakk om EPA-standard (som de har i USA), og kun 279 miles, men 4WD. De mener det er LFP-batterier, siden 4680 ikke har startet ennå. Så det var ikke Europa ser jeg...med mindre de skal lage med samme batterier i Berlin.
Da er det ikke ja men nei. Du har ikke kilder på typegodkjenning av ny Y LR med lavere rekkevidde i Europa. At det er registrert hos EPA i USA er en annen sak.

Tesla kjører tydeligvis nå parallelle løp når det gjelder batterier avhengig av hvor bilene produseres og leveres. Så tror vi må forholde oss til Europeiske typegodkjenninger.

Det kan du si, men LFP-batterier er også laget i Kina, og ifølge Tesmanian så ønsker Tesla å gå over til LFP-batterier i større grad. Samtidig så har Tesla og søkt om godkjenning på enda en Model Y-variant, som kan bli en 4680-variant. Det er ikke usannsynlig at begge disse blir å se i Berlin og.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-awd-added-to-epa-list-hints-at-new-type-of-battery-cells
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. mars 2022, klokken 10:36
Det kan du si, men LFP-batterier er også laget i Kina, og ifølge Tesmanian så ønsker Tesla å gå over til LFP-batterier i større grad. Samtidig så har Tesla og søkt om godkjenning på enda en Model Y-variant, som kan bli en 4680-variant. Det er ikke usannsynlig at begge disse blir å se i Berlin og.
Nei, det kan godt hende. Men her var altså påstanden at det allerede var typegodkjent en TMY LR i Europa med lavere rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#669
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 14:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. mars 2022, klokken 10:36
Det kan du si, men LFP-batterier er også laget i Kina, og ifølge Tesmanian så ønsker Tesla å gå over til LFP-batterier i større grad. Samtidig så har Tesla og søkt om godkjenning på enda en Model Y-variant, som kan bli en 4680-variant. Det er ikke usannsynlig at begge disse blir å se i Berlin og.
Nei, det kan godt hende. Men her var altså påstanden at det allerede var typegodkjent en TMY LR i Europa med lavere rekkevidde.

Du følte ikke at det fremgikk i innlegget at jeg hadde en kilde, men at det ikke gjaldt Europa likevel?
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Var det nå så god ide, dette med å vente med bestilling?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på fredag 08. april 2022, klokken 23:42
Var det nå så god ide, dette med å vente med bestilling?

Glad jeg fikk min LR for 492.000 inkl reg :-)
Ser ut til at prisene bare vil fortsette oppover samtidig som sanksjonene mot nikkel-leverandøren Russland boikottes mer og mer.
Tesla Model Y                         2021-

Tesla P85D

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Radial

Tipper LR går opp ganske raskt nå, og RWD introduseres relativt snarlig som ett slags substitutt i denne prisklassen.

Med syke priser på batteri-mineraler, blir LFP teknologi helt essensielt fremover.
Ser BYD Tang får 110kwh batteri i 2023 grunnet økt energitetthet i LFP... At Tesla ikke følger den bølgen i disse tider er slettes ikke utenkelig.

SR AWD introduksjonen i statene med 60k $ for en AWD med 4680, og dårligere rekkevidde, indikerer nok store problemer med råvarepriser og tilgang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA