Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

geear

Det blir vel helt hinsides priser for litt ekstra ytelser og et turbo-emblem, på en elbil, ja.

Men tror ikke vi, som familie på fem, kan leve med en Macan som familiebil? Er ikke den en del mindre innvendig og bagasje enn Y? Har aldri kjørt Macan, men innbiller meg at Y er nærmere Cayenne enn Macan i plass..

TeslaPJ

Porsche solgte med Taycan flere biler alene enn alle bensin og dieselbiler tilsammen i Norge i januar. Startpris er på rundt 770,000 kr. Macan forventes å bli billigere enn Taycan, selv om rimeligste bensin/dielsel i dag starter på over 1,1 mill. Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene. Det slipper de unna avgifter med som el-bil.

Jeg tror rett og slett at Macan kommer til å bli en folkebil av de sjeldne i Norge, når den kommer i el-versjon. Og for de som synes den blir for liten, så kommer etterhvert Cayenne i el-versjon også, til en mye rimeligere pris enn eksosvarainten.

k1

Sitat fra: TeslaPJ på mandag 14. mars 2022, klokken 16:51
Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene.

Nuvel, de tar seg rimelig godt betalt for ekstrautstyret også, og det er ikke stort du får med som standard her nei.
Kikka på Taycan CT og prøvde å sette sammen en bil med ok utstyr - var vanskelig å få til under 1 mill for billigste motorutgave...

overskyet

#633
Sitat fra: k1 på mandag 14. mars 2022, klokken 17:10
Sitat fra: TeslaPJ på mandag 14. mars 2022, klokken 16:51
Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene.

Nuvel, de tar seg rimelig godt betalt for ekstrautstyret også, og det er ikke stort du får med som standard her nei.
Kikka på Taycan CT og prøvde å sette sammen en bil med ok utstyr - var vanskelig å få til under 1 mill for billigste motorutgave...

Stemmer, inngangsprisen på en CT er i realiteten 1.1 med vinterdekk. Da har du stort sett bare med de tingene som er forventet å finne i bilen og overhodet ikke noe fråtsing. Men den føles veldig bra satt opp til den prisen og det vil på ingen måte føles som noe billig bil. Det er premium hele veien.

Min påstand er at dette ER "billig". Du får da en Porsche, som kjører som en Porsche, den kjører betydelig bedre enn en Panamera eller en Cayenne. Uten at det blir en 911, er den mye nærmere 911 enn noen av de andre firedørsporschene noen gang før har vært. Med forbehold at jeg ikke har kjørt alt av de selvsagt, men det ser ut til å være konsensus i alle fall.

Kjøreegenskapene til Taycan er rett og slett fantastiske og ikke noe du kan lese ut fra rundetider eller hestekrefter etc. Det som gjør Taycan spesiell er at den kjører svinger usedvanlig godt. Det er mange biler som klarer å ha mye g-krefter i svingene, men det er _hvordan_ den gjør det som er magisk. Du trenger ikke være spesielt flink til å kjøre, for å utnytte egenskapene i en Taycan. Den er veldig lettkjørt og du kan kjøre fryktelig fort gjennom svingene, uten å være spesielt flink. Bilen er imøtekommende og på ingen måte skummel. Det samme skjer på vinterføre. Pusher du det for langt og den begynner å skli, så er den lekende lett å kontrollere. Presisjonen på styringen og stabiliteten i bilen er noe jeg ikke har opplevd maken til før. Hverken i elbiler eller bensinbiler.

Når du bare ligger å dupper i normalt kjøremodus, er komforten på nivå med en Mercedes S-klasse. Vri bryteren to hakk til høyre og legg inn sport+ og du har en steinhard sportsbil. Jada, den er tung, men du kan mate på noe hinsides i svingene. Du har aldri før kunne kjøpe en ny Porsche, som kjører så bra, for så lite penger.  Løp å kjøp!

Edit: Eller enda bedre, vent et år eller to til "hypen" har roet seg litt ned og noen suckere har tatt en stor del av verditapet for deg.


overskyet

Sitat fra: REN-BIL på mandag 14. mars 2022, klokken 19:21
Hvorfor Kjøpe Porsche?

https://youtu.be/xNT20UGlNO8

Hvis du skal drive med drag racing, trenger du ikke kjøpe Porsche. Faktisk vil det være dumt å kjøpe Porsche da. Porsche har aldri handlet om drag racing.

Electric cars in Norway

Sitat fra: overskyet på mandag 14. mars 2022, klokken 19:53
Sitat fra: REN-BIL på mandag 14. mars 2022, klokken 19:21
Hvorfor Kjøpe Porsche?

https://youtu.be/xNT20UGlNO8

Hvis du skal drive med drag racing, trenger du ikke kjøpe Porsche. Faktisk vil det være dumt å kjøpe Porsche da. Porsche har aldri handlet om drag racing.

Ehhh, jo det er Taycanèr som kjører drag. TMS også. Har sett videos fra junaiten om dette. En med Taycan skulle til å kjøpe seg en TMS også for den gikk enda litt raskere  :D

REN-BIL

Ser særdeles mange grunner til at det er dumt å kjøpe Porsche... men det handler ikke om dumt eller smart. Det handler om følelser som er sterkere enn rasjonelle handlinger, et statussymbol, eller et ønske om å ikke assosiere seg selv med folk flest. Noen følger hjertet, andre fornuft, men for meg er det ingen tvil om en Tesla vil gi meg mer en nok akselerasjon til at det har en gøy faktor.

LFC

Sitat fra: TeslaPJ på mandag 14. mars 2022, klokken 16:51
Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene. Det slipper de unna avgifter med som el-bil.

Det er slutt på HK avgift. Det er utslipp og moms som gjør at Porsche er dyrt.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

tornaldo

Det ligger vel ikke an til en prisnedsettelse akkurat. I USA er det en heftig prisøkning i dag, stort sett over hele linja.

https://electrek.co/2022/03/14/tesla-increases-prices-whole-lineup-cheapest-electric-csr/
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Hvis Tesla må opp med prisene såpass i USA, kan jeg bare tenke meg hva europeiske produsenter må gjøre med sine priser snart... Alt går i taket.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

casall

Så dersom man bestiller Y i dag, så får man prisen som er når man reserverer, selvom den kan endre seg frem til levering?

tornaldo

Ja, det har Tesla operert med frem til nå, men de gir vel ingen skriftlige garantier på det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på mandag 14. mars 2022, klokken 19:02
Sitat fra: k1 på mandag 14. mars 2022, klokken 17:10
Sitat fra: TeslaPJ på mandag 14. mars 2022, klokken 16:51
Er det noe som gjør Porsche fryktelig dyrt i Norge, så er det alle hestekreftene.

Nuvel, de tar seg rimelig godt betalt for ekstrautstyret også, og det er ikke stort du får med som standard her nei.
Kikka på Taycan CT og prøvde å sette sammen en bil med ok utstyr - var vanskelig å få til under 1 mill for billigste motorutgave...

Stemmer, inngangsprisen på en CT er i realiteten 1.1 med vinterdekk. Da har du stort sett bare med de tingene som er forventet å finne i bilen og overhodet ikke noe fråtsing. Men den føles veldig bra satt opp til den prisen og det vil på ingen måte føles som noe billig bil. Det er premium hele veien.

Min påstand er at dette ER "billig". Du får da en Porsche, som kjører som en Porsche, den kjører betydelig bedre enn en Panamera eller en Cayenne. Uten at det blir en 911, er den mye nærmere 911 enn noen av de andre firedørsporschene noen gang før har vært. Med forbehold at jeg ikke har kjørt alt av de selvsagt, men det ser ut til å være konsensus i alle fall.

Kjøreegenskapene til Taycan er rett og slett fantastiske og ikke noe du kan lese ut fra rundetider eller hestekrefter etc. Det som gjør Taycan spesiell er at den kjører svinger usedvanlig godt. Det er mange biler som klarer å ha mye g-krefter i svingene, men det er _hvordan_ den gjør det som er magisk. Du trenger ikke være spesielt flink til å kjøre, for å utnytte egenskapene i en Taycan. Den er veldig lettkjørt og du kan kjøre fryktelig fort gjennom svingene, uten å være spesielt flink. Bilen er imøtekommende og på ingen måte skummel. Det samme skjer på vinterføre. Pusher du det for langt og den begynner å skli, så er den lekende lett å kontrollere. Presisjonen på styringen og stabiliteten i bilen er noe jeg ikke har opplevd maken til før. Hverken i elbiler eller bensinbiler.

Når du bare ligger å dupper i normalt kjøremodus, er komforten på nivå med en Mercedes S-klasse. Vri bryteren to hakk til høyre og legg inn sport+ og du har en steinhard sportsbil. Jada, den er tung, men du kan mate på noe hinsides i svingene. Du har aldri før kunne kjøpe en ny Porsche, som kjører så bra, for så lite penger.  Løp å kjøp!

Edit: Eller enda bedre, vent et år eller to til "hypen" har roet seg litt ned og noen suckere har tatt en stor del av verditapet for deg.

Når du skriver de tre første avsnittene om Taycan, så satt jeg med akkurat den følelsen mens jeg kjørte Model Y alene hjem fra fjellet i helgen. Det slo meg hvor godt den tok svingene, hvor presis styringen er, og hvor bra drag den har ut av svingene, mens jeg blir presset litt inn mot hjørnet i stolen og musikken spiller fra et bra anlegg...men så har jeg aldri prøvd Taycan...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:36
Hvis Tesla må opp med prisene såpass i USA, kan jeg bare tenke meg hva europeiske produsenter må gjøre med sine priser snart... Alt går i taket.

Ja, ser at Musk i går klaget mye på inflasjonen. Ser og at Corona-en begynner å få ting til å stenge i Kina, sånn at en fort kan få enda mer knapphet på varer som halvledere osv....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA