Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

tornaldo

Jeg kan godt være apekatten. Heller det enn en del av saueflokken...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hemi

Jeg vet hva de fleste varer jeg kjøper og forbruker koster i flere land, så pussig om folk ikke vet det på en bil som er en ett stort enkeltkjøp. Men finnes mye fjerne folk.

advale

#467
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:46

- En kan ikke sammenligne med Model 3 da konkurransen var mye mindre da den ble lansert.
- Mange har sagt: "jeg vil ikke kjøpe en bil uten å ha prøvd den før, evt prøvesittet". De som har fått bil til nå har kjøpt den usett.
- Allerede etter så kort tid er det den 5. mest solgte elbilen i Norge i 2021
- Allerede etter så kort tid er det den 3. mest solgte elbilen som er lansert i Norge i år, og knuser Q4 E-tron, BMW iX3 og Hyundai Ioniq5 og Enyaq
- Mange ser på Model Y som en forbedret utgave av Model 3, samtidig som Model 3 i år ser ut til å bli den mest solgte elbilen i Norge.
- Tesla bruker 0 kroner på Reklame, sånn at mange ikke kjenner til Model Y før de ser den hos naboer og venner, mens e-tron-reklamene var på skistadioner, kjøpesentre, TV og over alt. Dermed kan en få en Model 3-effekt på Y og, sånn at folk får øynene opp for Y-en etterhvert.

Når det er sagt så pleier ikke Tesla å "melke oksen". Dersom den norske kronen nå styrker seg fordi alle vil kjøpe oljeaksjer etter den flotte olje- og gassprisutviklingen i det siste, så kan de selvsagt sette prisen ned i Norge for å justere for valuta. Tesla har for vane å justere prisen på etablerte biler flere ganger i året (noe 7 prisøkninger på Model Y i USA i 2021 er et eksempel på). Men en teori på at de beholder en "sterk pris" er at de planlegger den nye versjonen, og ønsker å slippe å justere prisen opp igjen når Berlin-versjonen kommer.

Her sparker høna i alle retninger. Lite eller ingen konsistens i argumentene dine.
- Du sier at Y vil være mindre populær enn 3 men likevel skal Y få økte priser? 3 gikk ned i pris i flere omganger. Det var først etter corona og valuta"krisen" at prisen ble økt. Hvor er logikken i at en mindre populær bil, Y, skal økes i pris?
- Her motsier du deg selv, like etter du sier man ikke skal sammenligne med 3 så gjør du nettopp det ved å se på historikken til 3 - ved at salget holdt seg stabil fordi det ble mer kjent og sier Y vil få samme utviklingskurve. Da var vist endret konkurransesituasjon som du skrev fullstendig glemt.
- Ingen som benekter at Y selger bra /vil selge bra (vs røkla) - MEN det har ingenting å si om Y havner 1.plass eller 30.plass. Tesla justere IKKE prisen ut i fra hvor den havner på pallen.  De justerer ut i fra egne produksjonslinjer og salg.

Ikke "melke oksen"? Du mener Tesla ikke har for vane å justere etter markedsforholdene eller? Forstår ikke hva du mener her. Argumentene dine er motstridende. De melker nettopp oksen for alt det er verdt. Dette skriver du selv at i USA har de oppjustert prisene i flere omganger...?!

Berlin - enda helt motstridende argumentasjoner - du er klar over at Berlin og evt 4680 er ment å få ned kostnadene for Tesla, ikke øke sant? Hvorfor skulle det være argument for å holde prisene oppe?

Ny produksjonsteknologi, bedre fabrikk etter å høstet erfaringer, slipper toll og frakt etc. Det er derfor de bygger Berlin for å få ned kostnadene. Ellers kunne de bare utvidet Shanghai og betjent Europa osv.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: advale på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:46

- En kan ikke sammenligne med Model 3 da konkurransen var mye mindre da den ble lansert.
- Mange har sagt: "jeg vil ikke kjøpe en bil uten å ha prøvd den før, evt prøvesittet". De som har fått bil til nå har kjøpt den usett.
- Allerede etter så kort tid er det den 5. mest solgte elbilen i Norge i 2021
- Allerede etter så kort tid er det den 3. mest solgte elbilen som er lansert i Norge i år, og knuser Q4 E-tron, BMW iX3 og Hyundai Ioniq5 og Enyaq
- Mange ser på Model Y som en forbedret utgave av Model 3, samtidig som Model 3 i år ser ut til å bli den mest solgte elbilen i Norge.
- Tesla bruker 0 kroner på Reklame, sånn at mange ikke kjenner til Model Y før de ser den hos naboer og venner, mens e-tron-reklamene var på skistadioner, kjøpesentre, TV og over alt. Dermed kan en få en Model 3-effekt på Y og, sånn at folk får øynene opp for Y-en etterhvert.

Når det er sagt så pleier ikke Tesla å "melke oksen". Dersom den norske kronen nå styrker seg fordi alle vil kjøpe oljeaksjer etter den flotte olje- og gassprisutviklingen i det siste, så kan de selvsagt sette prisen ned i Norge for å justere for valuta. Tesla har for vane å justere prisen på etablerte biler flere ganger i året (noe 7 prisøkninger på Model Y i USA i 2021 er et eksempel på). Men en teori på at de beholder en "sterk pris" er at de planlegger den nye versjonen, og ønsker å slippe å justere prisen opp igjen når Berlin-versjonen kommer.

Her sparker høna i alle retninger. Lite eller ingen konsistens i argumentene dine.
- Du sier at Y vil være mindre populær enn 3 men likevel skal Y få økte priser? 3 gikk ned i pris i flere omganger. Det var først etter corona og valuta"krisen" at prisen ble økt. Hvor er logikken i at en mindre populær bil, Y, skal økes i pris?
- Her motsier du deg selv, like etter du sier man ikke skal sammenligne med 3 så gjør du nettopp det ved å se på historikken til 3 - ved at salget holdt seg stabil fordi det ble mer kjent og sier Y vil få samme utviklingskurve. Da var vist endret konkurransesituasjon som du skrev fullstendig glemt.
- Ingen som benekter at Y selger bra /vil selge bra (vs røkla) - MEN det har ingenting å si om Y havner 1.plass eller 30.plass. Tesla justere IKKE prisen ut i fra hvor den havner på pallen.  De justerer ut i fra egne produksjonslinjer og salg.

Ikke "melke oksen"? Du mener Tesla ikke har for vane å justere etter markedsforholdene eller? Forstår ikke hva du mener her. Argumentene dine er motstridende. De melker nettopp oksen for alt det er verdt. Dette skriver du selv at i USA har de oppjustert prisene i flere omganger...?!

Berlin - enda helt motstridende argumentasjoner - du er klar over at Berlin og evt 4680 er ment å få ned kostnadene for Tesla, ikke øke sant? Hvorfor skulle det være argument for å holde prisene oppe?

Ny produksjonsteknologi, bedre fabrikk etter å høstet erfaringer, slipper toll og frakt etc. Det er derfor de bygger Berlin for å få ned kostnadene. Ellers kunne de bare utvidet Shanghai og betjent Europa osv.

Var ikke mye du skjønte her nei. Du har gjerne gått i a dvale...
Jeg har ikke sagt at Y vil være mindre populær - jeg har bare sagt at de ikke er like dominerende som Model 3 var da de ble lansert. Ble det litt for avansert?

Model 3 blir mer solgt i 2021 fordi det var først i september Model Y kom til landet sånn ca. I tillegg driver Tesla ikke med reklame, så det tar litt ekstra tid før bilen blir kjent i markedet (utenom oss elbilforum-nerder) i forhold til når VW-konsernet lanserer biler med et reklamebudsjett på millioner. Tesla kommer sent men kommer godt...i tillegg til at mange ikke vil kjøpe bil før den er i bilbutikken og kan ta på den.

Jeg sier ikke at du ikke kan sammenligne "salgsutviklingskurven" med Model 3. Jeg sier bare at antall biler som er levert ved lansering er lavere på Y enn 3 fordi VW og andre har kommet på banen med biler som er på Tesla-2015-nivå, som ved hjelp av tusenvis av forhandlere og millionbudsjett på reklamesiden har tatt markedsandeler. Jeg ser derimot ingen grunn til at ikke Model Y ikke kommer til å selge bra fremover når folk er mer kjent med modellen.

Du sier at jeg sier at Model Y skal økes i pris. Det var fri fantasi fra din side. Jeg påpekte imidlertid at prisen har blitt økt 7 ganger i USA i 2021. Var det der du blandet kortene?
Dersom du leser linken fra BBC lenger oppe vil du kunne se at mange råvarekostnader har steget i 2021 pga Corona og råvaretilgang. Tesla har ikke økt prisen på langt nær så mye som de kunne. Du kan enda bestille en flunk ny LR for en lavere pris enn en brukt 1 år gammel Tesla Model Y LR koster.

Angående at Tesla ikke melker oksen så har Tesla historisk sett ikke differensiert veldig på priser fra marked til marked. Noen forskjeller i prisene har det vært pga ulike fraktkostnader, garantikostnader og lønnskostnader, og bare litt forskjell pga markedsforskjeller. Sammenligner en med f.eks. Audi e-tron vil en se at Audi solgte disse bilene ekstremt mye dyrere i Norge enn i Tyskland. Dermed ble det veldig mange som importerte biler fra Tyskland. Det er omtrent ingen som importerer Teslaer fra andre land (ref elbilstatistikk.no).

Berlin. Ja kostnadene skal holdes nede, men ingen vet hvor mange kWh batteriet blir. Blir batteriet på 92kWh er det grunn til å tenke at prisen holdes høy. De snakker og om århundrets presisjon samt lakkeringsverksted. Kan fort koste mer...fordi produktet blir bedre.

Angående at du sier det ikke betyr noe hvilken plassering de ligger på på salgslisten, men at Tesla justerer priser pga salg....er ikke plassering på en salgsliste en indikasjon på salg?

Shit, ikke mye du forsto her. Regner med at denne forklaringen heller ikke vil hjelpe deg.

Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Man kan spekulere seg i hjel, og det finnes isolert sett brukbare argumenter for både prisoppgang og prisnedgang.

Men det hele bunner jo ut i tilbud vs etterspørsel. Som sagt på noen sider bak her, vi kan droppe å snakke om fraktpriser, valutakurser, råvarepriser, garatikostnader m.m. Det blir ren bingo å mene noe om prisen på bakgrunn av dette. Tesla har gode marginer på bilene som sendes hit.

Det som betyr noe for prisen i Europa, er hvor mange biler som sendes hit, og hvor mange som vil kjøpe disse. Så fort det er en mismatch, vil prisene økes eller senkes.

Og siden vi verken aner noe om etterspørselen i hjemlige markeder i Kina/Asia, eller etterspørsel i Europa, eller hvor mange biler de skal eksportere, så er det helt umulig å forutsi.

Det vi med sikkerhet kan si, basert på rene fakta, er at prisstigningen fra lansering til nå har vært relativt høy her til lands, og at prisforskjellen mellom Model 3 og Y fremstår uforholdsmessig stor, kontra andre steder.

Jeg har bestilling inne etter jeg solgte den jeg hentet ut, og håper på prisnedgang, eller i det minste venter jeg til de leverer mer for pengene, dvs større batterikapasitet og forhåpentligvis raskere ladehastighet. Og det tror jeg kommer rett rundt hjørnet. Allerede der kan man i snakke om en "prisnedgang".
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

#470
@ToWalkordrive
Det viktigste i denne tråden er prisutviklingen av Y. Hvis du har dette i bakhodet så kan vi fortsette..

Du har flere logiske brister som baller på seg med feil under innleggene dine. Du sammenligner 2021-tallene for Model 3 og snakker om at Y vil selge mer og nærme seg 3. Men på hvilken måte kan salgstallene på M3 i 2021 hjelpe å predikere prisutviklingen til Y?

Det mest naturlig er å sammenligne salgstallene for M3 ved introen, dvs salgstall fra 2019. Der gjorde M3 rent bord men likevel ble prisene satt ned. Etterspørselen for Y < M3 i 2019. Så hvorfor skal Tesla ønske å strupe etterspørselen mer ved å sette prisen opp for Y.

Hvorfor er du så opphengt i salgsplasseringene? Det har lite eller ingen betydning. Hvorfor ble e-Niro og Kona satt opp i pris med 100 000 når de aldri var i nærheten av M3 salgsmessig? Mens M3 gikk altså NED i pris selv om den gjorde rent bord i 2019. Dette går helt imot dine argumentasjoner.

Jeg spør hvorfor tror enkelte folk det vil være prisoppgang - du svarer - da er det vel naturlig å anta at du sier at prisen skal opp - eller vil du jeg skal spørre deg for en bekreftelse for noen så innlysende hver gang så du kan bekrefte (frekk) tilbake..?

Berlin: Tesla gjøres forbedringer fortløpende. Bedre lakk, bedre skrudd sammen, nye funksjoner etc. Dette har de drevet med i mange år allerede. De har byttet batteripakker, noe som har ført til lengre rekkevidde osv. Ifølge deg så skal alt dette føre til høyere priser - men har det skjedd konsekvent med bakgrunn av dette? Nei. Da faller hele argumentasjonen din bort igjen.

ToWalkOrDrive

Advale, det ante meg at du ikke forsto et ord av hva jeg skrev sist heller, så jeg gir opp å opplyse deg. Jeg tror ikke prisen skal opp, men jeg tror heller ikke prisen skal ned. Det er faktorer som trekker i begge retninger, men jeg tror summen er at den blir værende den nest måneden.

Tror ikke jeg skal gjenta alt jeg har skrevet.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. september 2021, klokken 22:40
Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

Det du skriver her kan ikke forklares med hva Tesla gjør i virkeligheten. Det kan være fordi kortsiktig/mellomlangsiktig profitt ikke har vært de største målene og visjonene til Tesla. Dersom de ville melke ut det de kunne for å maksimere profitten så hadde de satt salgsprisen i USA høyere enn den er i dag. I dag selges en 1 år gammel TMY i USA for det samme som helt ny TMY LR, men med flere måneders leveringstid.

Visjonen til Tesla har vært å transformere og tvinge bilsalg over på elektrisk, noe de er i ferd med å lykkes med. Men høye råvarepriser gjør at kostnadsnivået ikke kan senkes.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. september 2021, klokken 22:50
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. september 2021, klokken 22:40
Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

Det du skriver her kan ikke forklares med hva Tesla gjør i virkeligheten. Det kan være fordi kortsiktig/mellomlangsiktig profitt ikke har vært de største målene og visjonene til Tesla. Dersom de ville melke ut det de kunne for å maksimere profitten så hadde de satt salgsprisen i USA høyere enn den er i dag. I dag selges en 1 år gammel TMY i USA for det samme som helt ny TMY LR, men med flere måneders leveringstid.

Visjonen til Tesla har vært å transformere og tvinge bilsalg over på elektrisk, noe de er i ferd med å lykkes med. Men høye råvarepriser gjør at kostnadsnivået ikke kan senkes.

Økende kostpriser er bare et problem for dem som sliter med dekningsbidraget sitt fra før av. Tesla vil antagelig ha rekordhøyt bidrag i Q3, noe som vil slå det allerede rekordhøye bidraget de hadde i Q2 (og Q1). Det eneste Tesla priser seg etter nå er etterspørsel i forhold til produksjon. Sliter de med å få ut alle biler de klarer å produsere, vil de da bedre betingelsene til kundene, enten i form av lavere priser, eller bedre rente. Produksjon har skutt opp i himmelen de siste månedene nå, så da gjenstår det bare å se om etterspørselen har vokst like raskt.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 30. september 2021, klokken 01:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. september 2021, klokken 22:50
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. september 2021, klokken 22:40
Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

Det du skriver her kan ikke forklares med hva Tesla gjør i virkeligheten. Det kan være fordi kortsiktig/mellomlangsiktig profitt ikke har vært de største målene og visjonene til Tesla. Dersom de ville melke ut det de kunne for å maksimere profitten så hadde de satt salgsprisen i USA høyere enn den er i dag. I dag selges en 1 år gammel TMY i USA for det samme som helt ny TMY LR, men med flere måneders leveringstid.

Visjonen til Tesla har vært å transformere og tvinge bilsalg over på elektrisk, noe de er i ferd med å lykkes med. Men høye råvarepriser gjør at kostnadsnivået ikke kan senkes.

Økende kostpriser er bare et problem for dem som sliter med dekningsbidraget sitt fra før av. Tesla vil antagelig ha rekordhøyt bidrag i Q3, noe som vil slå det allerede rekordhøye bidraget de hadde i Q2 (og Q1). Det eneste Tesla priser seg etter nå er etterspørsel i forhold til produksjon. Sliter de med å få ut alle biler de klarer å produsere, vil de da bedre betingelsene til kundene, enten i form av lavere priser, eller bedre rente. Produksjon har skutt opp i himmelen de siste månedene nå, så da gjenstår det bare å se om etterspørselen har vokst like raskt.

Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon. Det den supply/demand-modellen sier er at en skal velge pris der DEK skjærer DEI...altså der det vil begynne å koste mer å lage en bil ekstra enn det en får solgt den siste bilen for. De følger ikke helt den, som er poenget mitt. Derfor er det ikke "likevekt".

https://www.reddit.com/r/ModelY/comments/pl0yng/model_y_prices_on_carmax_are_bananas/

https://www.autobodynews.com/index.php/industry-news/item/24157-tesla-asks-new-u-s-buyers-to-wait-until-april-2022-for-model-y-long-range.html
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

En årsak til at de ikke øker prisen mer i USA kan jo være at de tenker på litt lengre sikt og heller vil ha kjøperne på venteliste for Y enn å sende dem til en konkurrent.

tornaldo

Leverer de noe særlig Long Range i USA? Trodde de stort sett leverte ut Performance, mens ventelista strekker seg 6 mnd fremover i tid for LR.

Hvis det er tilfelle, så er jo det i praksis å tvinge folk over på en bil de tjener mer på, og slik sett oppnår de det samme, uten å heve prisen enda mer på LR.

På den måten maksimerer de profitten, og unngår å dra på seg noe dårligere rykte ved å heve prisene for mye.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

BjarneD

Har ikke opplevd at Tesla priser spekulativt. De har heller gått inn med rentesubsidier når de periodevis har hatt behov for å booste salget av enkelte modeller. Jeg tror prisene i Europa justeres ned hvis ikke prisene i US og Asia justeres opp. Tesla har stått tydelig fast på en policy om at grunnprisen før avgifter over tid skal være lik i alle markeder (justert for frakt og ulike kostnader). Forskjeller kan oppstå ved større valutakursbevegelser. Det kan slå begge veier. For noen år siden da dollarkursen steg raskt hadde Norge mer enn 5% lavere priser enn USA på Model S.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jon65 på torsdag 30. september 2021, klokken 11:13
En årsak til at de ikke øker prisen mer i USA kan jo være at de tenker på litt lengre sikt og heller vil ha kjøperne på venteliste for Y enn å sende dem til en konkurrent.

Ja, det er jeg helt enig i. De ønsker å transformere bilbransjen (som de blant annet gjorde med å frigi patenter), men de vil aller helst få verdensherredømme på lang sikt, og selv kunne diktere utviklingen. I USA har de jo nå kontroll over mer og mer av verdikjeden, fra å lage batteri, halvleder-chiper, stereoanlegg, takpanner med solceller, batterier på veggene som kan spare på energien fra solcellene, superladere, destinasjonsladere, solceller på superladere osv. Er jo og en av grunnene til at aksjeverdien er lik 9 av de største bilproduksjonsfirmaenes verdi. De ser nok og at når andre nye elbilaktører kommer (som Rivian), så er Ford og andre raskt på banen med å eliminere konkurransen ved oppkjøp osv. Derfor ønsker Tesla å bli så stor at de ikke kan være gjenstand for fiendtlig oppkjøp....kanskje....eller kanskje ikke...  ;D
Her var det masse crap  :D
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA