Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 06. august 2021, klokken 13:32
Tror ikke 100-200k er noe dårlig estimat. Jeg tror jeg blir kvitt Model Xen vår greit om jeg legger den 250k ned fra nyprisen for fire år siden.

Vår X100 fra 2017 tapte seg 500k på 3 år.  Km stand spiller så klart en rolle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Dersom det nå kommer moms over 600K, så er det vel naturlig å tro at det vil øke bruktprisen på elbiler i høy prisklasse (TMX, Taycan etc.), siden nypris vil bli relativt mye høyere. For TMY vil nok ikke dette spille inn før det blit moms på lavere beløp.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

REN-BIL


ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. august 2021, klokken 13:36
Sitat fra: geear på fredag 06. august 2021, klokken 13:32
Tror ikke 100-200k er noe dårlig estimat. Jeg tror jeg blir kvitt Model Xen vår greit om jeg legger den 250k ned fra nyprisen for fire år siden.

Vår X100 fra 2017 tapte seg 500k på 3 år.  Km stand spiller så klart en rolle.

Da føler jeg meg litt bedre, som nå solgte TM3P for 200.000 mindre enn det jeg kjøpte den for 2 år og 5 måneder etter. Overraskende liten interesse...var jo et kupp...mulig det var det selvmonterte hengerfestet som skremte folk vekk...
Tesla Model Y                         2021-

TRM

Polestar setter ned prisen - kanskje som et tilsvar på introduksjonen av TMY?

Tipper flere følger etter, og til slutt Tesla med Model Y.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqRz5B/dropper-prisene-ytterligere-paa-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2

"Det er ikke lenge siden Polestar lanserte en ny og billigere variant av Polestar 2, og nå setter de ned prisen ytterligere.

I april kostet deres «enklere» Polestar 2 Single Motor Standard Range 389.000 kroner, men settes nå ned med 40.000 kroner til 349.000 kroner.

Varianten med lengre rekkevidde, Polestar 2 Single Motor Long Range, settes ned med 20.000 kroner. Fra 409.000 kroner til 389.000 kroner.

Prisen for Long Range Dual Motor-varianten vil fortsette å være 429.000 kroner."
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

IP

Sitat fra: TRM på onsdag 01. september 2021, klokken 09:39
Polestar setter ned prisen - kanskje som et tilsvar på introduksjonen av TMY?

Tipper flere følger etter, og til slutt Tesla med Model Y.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqRz5B/dropper-prisene-ytterligere-paa-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2

"Det er ikke lenge siden Polestar lanserte en ny og billigere variant av Polestar 2, og nå setter de ned prisen ytterligere.

I april kostet deres «enklere» Polestar 2 Single Motor Standard Range 389.000 kroner, men settes nå ned med 40.000 kroner til 349.000 kroner.

Varianten med lengre rekkevidde, Polestar 2 Single Motor Long Range, settes ned med 20.000 kroner. Fra 409.000 kroner til 389.000 kroner.

Prisen for Long Range Dual Motor-varianten vil fortsette å være 429.000 kroner."

Blir ikke dette litt som å sammenligne epler og pærer? Bilene er jo ikke engang i samme klasse.

z4rd

Det skyldes ene og alene dårligere salg enn ønsket/forventet. Mye grunnet TM3 SR+, tenker jeg. TMY starter og slutter mye høyere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

polestar2 gir lite mening uansett desverre. ikke at model 3 er så wow, men rekkevidde er rekkevidde.

torlie

Ikke helt sammenlignbart selvsagt, men er fint med konkurranse og litt priskrig.

Tesla setter selvsagt ikke ned prisen i nær fremtid, så lenge de har høyere etterspørsel enn tilbud. Nordmenn har også høy betalingsvillighet som de selvsagt utnytter.

At prisen skal en del ned når markedet begynner å "mettes", er jeg 100% sikker på, de har også en valutagevinst per i dag. 50k-75k skal nok prisen ned i løpet av neste 12mnd.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Jeronan

Sitat fra: hemi på onsdag 01. september 2021, klokken 09:59
polestar2 gir lite mening uansett desverre. ikke at model 3 er så wow, men rekkevidde er rekkevidde.

It's a nice car, but made for Chinese people or something.  ::)  With my 1.92m it felt really claustrophobic sitting in the car. It was so cramped and tight with little headroom as well.  :-\
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

jeg returnerer vel min Y performance etter noen dager siden tesla har vært så dicks å ikke prioritere tidlig Y performance bestillere, og beholder SUV'en min til prisen faller kraftig på Y.

Da får jeg prøvd den, jeg er også 190, så må sjekke hvordan den er for høye folk, model 3 var veldig veldig bra faktisk, eneste problem med den var plass til ski og bagasje og uberteite sedan bagasjerommet.

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. september 2021, klokken 10:13

It's a nice car, but made for Chinese people or something.  ::) 
Kanskje ikke så rart, bilen er jo kinesisk..
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 12:19
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. september 2021, klokken 10:13

It's a nice car, but made for Chinese people or something.  ::) 
Kanskje ikke så rart, bilen er jo kinesisk..

Hehe  :laugh:

Still found it surprising though, how cramped the car felt inside, for a car with Volvo DNA.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

afitch80

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. september 2021, klokken 12:24

Hehe  :laugh:

Still found it surprising though, how cramped the car felt inside, for a car with Volvo DNA.  ::)

Til og med min kone, som er 1.60m, synes Polestar 2 var for trang.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

NovusCoco

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. september 2021, klokken 12:24
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 12:19
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. september 2021, klokken 10:13

It's a nice car, but made for Chinese people or something.  ::) 
Kanskje ikke så rart, bilen er jo kinesisk..

Hehe  :laugh:

Still found it surprising though, how cramped the car felt inside, for a car with Volvo DNA.  ::)

same here.. I drive a Volvo XC60, and today I stepped into the Polestar showroom in Oslo to see the Polestar 2, I was expecting a similar "feel" of my current car. Needless to say, it became a very short visit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA