Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trille eller regenerere

Startet av elektrolux, tirsdag 29. desember 2020, klokken 20:08

« forrige - neste »

esan

Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.

Counterpointer

Trille-regenerere-eller skru ned temperaturen en grad 

hanche

For de av oss som har muligheten, er lavere kupetemperatur kombinert med setevarmer en vinner. Lavere kupetemperatur gjør at man lettere holder seg våken, setevarmeren gjør at man slipper å fryse, og kombinasjonen krever mindre energi. Vinn-vinn-vinn!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: hanche på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:51
For de av oss som har muligheten, er lavere kupetemperatur kombinert med setevarmer en vinner. Lavere kupetemperatur gjør at man lettere holder seg våken, setevarmeren gjør at man slipper å fryse, og kombinasjonen krever mindre energi. Vinn-vinn-vinn!
Nettopp Og effekten er mye større enn en nesten kun teoretisk trillefordel.

stefse

Hva som er mest energiøkonomisk avgjøres av situasjonen. I de fleste tilfeller vil det lønne seg å trille dersom farten opprettholdes på ønsket nivå av rulle og luftmotstand. Dette fordi man ved å deaktivere kraftelektronikken under ren trilling, kan antas å spare ørlite grann. Men dersom farten langt overstiger ønsket nivå, vil det lønne seg å regenerere.

F.eks man tenker seg at man skal trille på seg fart, for å trille den av seg igjen i neste oppoverbakke, og i mellomtiden har man vært oppe i 140km/t, vil det ikke lønne seg, selv uten å blande politiet inn i bildet.
Fordi man i perioden med denne uønskede fartsovertredelsen har kastet vekk energi på å overvinne mye mer luftmotstand, noe som potensielt kunne vært gjenvunnet til batteriet.

Dessuten har vi også dette viktige momentet.
Sitat fra: esan på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:45
Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Trilling fører også til rustne skiver. Poenget er jo å IKKE bremse. Det vil i hvert fall ødelegge hele regnestykket.

hanche

Ja, men regenerering er ikke noe bedre for bremseskivene enn trilling. Det kan nok være en god idé å benytte mekaniske bremser en gang i blant for å polere bremseskivene litt. Man behøver neppe gjøre det så ofte at det har merkbar innvirkning på energi-økonomien i det lange løp.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

esan

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:41
Trilling fører også til rustne skiver. Poenget er jo å IKKE bremse. Det vil i hvert fall ødelegge hele regnestykket.

Selvsagt må man redusere farten i bratte bakker. Da er bremsing en effektiv måte til å få fjerne rust fra skivene. Det er et kjent problem for elbiler at regenerering fører til så lite bruk av bremsene at en del må skifte skiver omtrent årlig. Det er en ganske dyr sak!

Øyvind.h

På elbilen jeg kjører nå blandes det inn en mikroskopisk andel friksjonsbrems når jeg regenererer med bremsepedalen. Smart både mtp rust og mtp full bremseeffekt når en trenger det.
Tror også den legger på noe friksjonsbrems om batteriet er for kaldt til å ta imot full regenerering, eller om ABS/ESP slår inn. Da unngår jeg at bilen "skyter fart" fordi regenerering kuttes, og sitter i praksis med en god automatisk hill descent control.
Men det måtte nesten løses slik når bremsepedalen alltid gir regenerering, selv om regenerering kan velges i mange trinn fra automatisk til nær enpedals.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Rust på bremseskiver er et veldig sidespor i trilling vs regen.

Jeg bruker regen fordi det er det beste for meg. Men har en lang bakke hvor jeg hver gang det ikke er biler bak, setter bilen i nøytral og lar den trille opp i maks fart mulig og bremser helt ned, for å rense bremser. Men tror spyling av saltsørpe er langt viktigere, dette gjøres så ofte som mulig.

Bruke mekanisk brems hele tiden for å forebygge rust høres ut som en dårlig ide. Da får en heller kjøpe en bil som har funksjonen Øivind.H beskriver (EQC, Etron og IPace så vidt jeg husker, mulig Tesla også har lagt til noe lignende men tror ikke det enda).

Øyvind.h

Der jeg kjører er det sjeldent mulig å ha så god plass både foran og bak bilen til at jeg kan trille. Farten blir for høy, for lav eller i utakt med trafikken rundt meg. Jeg kan jo ikke tvinge de bak meg ned i 60km/t i 80-sonen fordi jeg kommer til en bratt bakke som jeg vet vil resultere i 90+ nederst....
Kjører med adaptiv cruise på langtur. Det gir jevn og trygg kjøring. Sikkert ikke perfekt for forbruket, men har mer enn nok med å holde komplett oversikt over trafikken rundt meg om ikke jeg skal begynne å tvinge dem til avvikende kjøremønster fordi jeg har lyst til å trille.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodalse

Ja takk begge deler sier nå jeg.

Kjører som normalt uten bekymring rundt trilling eller regenerering, ei heller rust på bremseskiven.

Starter med en nedoverbakke 1km med snitt 10% helling. Bremsene ordner seg selv med det. Trilling ville vært noe ufint for alle andre i 30-sonen (og trolig for mitt førerkort).

For min del var diskusjonen slutt i 2016 da det også var et "Hot-topic".
Mener bestemt at det ble konkludert (av noen) at over 70Km/t ville regenerering være mest lønnsomt da den økte luftmotstanden brukte mer av den kinetiske energien enn regenerering.

Jeg velger begge deler etter forhold, men bryr meg egentlig ikke så lenge jeg rekker frem og tilbake.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Cougar

Sitat fra: esan på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:45
Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.
Det har ingen betydning hva man stiller regenereringen på (i alle fall ikke på Ioniq), da den bremser med regenerering selv om man bruker bremsepedalen under normal kjøring.
Først når jeg virkelig trykker til på pedalen (og regenereringen passerer ca 60kW) brukes de mekaniske bremsene.
For å bremse med de mekaniske uten å virkelig bremse hardt, må jeg sette den i N (eller bruke håndbrekket)
2019 Ioniq El + mange andre biler

PF

Sitat fra: Cougar på torsdag 07. januar 2021, klokken 16:12
Sitat fra: esan på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:45
Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.
Det har ingen betydning hva man stiller regenereringen på (i alle fall ikke på Ioniq), da den bremser med regenerering selv om man bruker bremsepedalen under normal kjøring.
Først når jeg virkelig trykker til på pedalen (og regenereringen passerer ca 60kW) brukes de mekaniske bremsene.
For å bremse med de mekaniske uten å virkelig bremse hardt, må jeg sette den i N (eller bruke håndbrekket)

De aller fleste moderne fremtidsrettede elbiler gjør jo det på denne måten. Altså ved bruk av bremsepedal vurder bilen selv om den skal bruke regenerering eller bremsene ut i fra hvor hardt du presser. Audi e-tron bremser veldig hardt på regenering ved bruk av bremsepedal og sjeldent bremsene faktisk er i bruk.

stefse

Sitat fra: PF på fredag 08. januar 2021, klokken 11:44
Sitat fra: Cougar på torsdag 07. januar 2021, klokken 16:12
Sitat fra: esan på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:45
Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.
Det har ingen betydning hva man stiller regenereringen på (i alle fall ikke på Ioniq), da den bremser med regenerering selv om man bruker bremsepedalen under normal kjøring.
Først når jeg virkelig trykker til på pedalen (og regenereringen passerer ca 60kW) brukes de mekaniske bremsene.
For å bremse med de mekaniske uten å virkelig bremse hardt, må jeg sette den i N (eller bruke håndbrekket)

De aller fleste moderne fremtidsrettede elbiler gjør jo det på denne måten. Altså ved bruk av bremsepedal vurder bilen selv om den skal bruke regenerering eller bremsene ut i fra hvor hardt du presser. Audi e-tron bremser veldig hardt på regenering ved bruk av bremsepedal og sjeldent bremsene faktisk er i bruk.
Møller bil setter nok stor pris på denne funksjonen, og ser for seg mange bremsebytter fremover.
For min del setter jeg pris på den rent mekaniske bremsepedalen i Tesla.
Den både lar meg bremse ren bremseskivene selv, og den kan heller ikke hackes eller trikses med elektronisk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA