Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-eiere opplever ladetrøbbel

Startet av Daniel_0007, mandag 28. desember 2020, klokken 20:35

« forrige - neste »

ryback

Skjønner godt at Bollefyren vil ha subsidiert infrastruktur, men det skal selges mye boller for å tjene inn de skattekronene. Når jeg sjekker fortum-appen at det er 5 ledige CCS nå så det er tydeligvis god kapasitet utenom utfartsdager.

Å satse på Espa virker ganske høl i huet all den tid det eneste som finnes der er en bensinstasjon.

DagfinnN

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. desember 2020, klokken 15:55
Fordi ellers gidder ikke folk bytte til elbil? og folk bytter bort fra elbil, som jeg gjorde nå fordi jeg var lei alt maset.
Skal høre mye rart. Folk bytter bort fra elbil når elbilsandelen stadig når nye høyder? Greit at man skal forsvare sine valg, men makan....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: ryback på tirsdag 29. desember 2020, klokken 17:36
Skjønner godt at Bollefyren vil ha subsidiert infrastruktur, men det skal selges mye boller for å tjene inn de skattekronene. Når jeg sjekker fortum-appen at det er 5 ledige CCS nå så det er tydeligvis god kapasitet utenom utfartsdager.

Å satse på Espa virker ganske høl i huet all den tid det eneste som finnes der er en bensinstasjon.

Enig. Har aldri stoppet på Espa selv, er ikke noe interessant der. Bedre da å satse på CK ved E6 Stange. Der er det i hvert fall litt flere tilbud som f.eks Burger King, Coop Marked, Sport Outlet osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daruu

RJK: Det har ingenting med interessekonflikt å gjøre. På Innlandsporten finner man Tangen dyrepark, circle k, burger king, coop marked og en sportsbutikk. Det skal bygges en bensinstasjon til på andre siden av E6 + det var snakk om et motell også.
Espa har stort sett bolleland og "tilhørende" kro, og alt 8(?) ladere. Jeg tror det bare er 4 på Innlandsporten per nå(men er ikke 100% sikker).

hemi: I Oslo blir det helt noe annet, der er det nok folk som lader, til at man kan forsvare å investere i flere ladere. Det bor 191 personer på Espa i følge wikipedia, å det er vel ikke mer enn i en enkelt blokk i Oslo...
2020 VW Eup range

JorgenM

Da har jeg vært på "langtur" og hurtigladet også. Det er liksom 2 ganger i året for meg.

t/r Namsos - Ålesund.

10 min lading på Ionity Klett for å være trygg over Dovre.

Hadde hell på Dombås. Fullt på Ionity, men en Audi var akkurat ferdig såjeg fikk ladet med en gang. 2 minutter senere sto 2 stk Porsche og 1 stk Audi i kø.

På hjemturen skulle jeg lade på Sunndalsøra, men ingen av de 2 50kw-laderne ville funke og begge 22kw-laderne var i ustand. Kom med et nødskrik til Rindal der 50kw-laderen heldigvis funka. Lada så jeg hadde nok til Ionity Klett + buffer. Kona likte ikke denne sporten...

Koblet til samme Ionity-stolpe på Klett som jeg ladet på da vi kjørte sørover. Nå ville ikke denne starte, men neste stolpe funka. En Audi og deretter en Volvo forsøkte på samme problem-stolpen og fikk heller ikke lada, jeg guidet dem begge til en annen stolpe. Så kom en MG og denne fikk ladet på problemstolpen :o

Det jeg forstår minst er hvorfor det er slike problemer på Ionity? Er det helt tilfeldig om de funker eller ikke?

Forøvrig svært fornøyd med hastigheten på Ionity kontra vanlige hurtigladere :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektro

#35
@JorgenM det er 6x 150 kW ladere fra BKK på Dombås også. :)

Ellers vil jeg si at det finnes en veldig enkel løsning på «problemet» med kø på utfartsdager og i «peak hours» enkelte steder. Nemlig 10 kr/min på 50 kW ladere og 15 kr/min på lynladere. Eller noe slikt. Og langt billigere når det er liten fare for kø. Tydelig merket, med pris også på ladeskjermen før- og under lading. Akkurat som på en bensinstasjon.. ikke noe abonnementer og fjas.

Apropos Espa, så har produsenten av de nye stolpene på den øvre plassen, Kempower, løst dette med ladeskjerm forbilledlig, med ladeskjerm som du kan ta med på mobilen vha. en QR-kode. Denne bør imidlertid også ha akkumelert pris. Og gjerne også tips som; «du lader saktere enn normalt for biltypen, ofte skyldes dette kaldt batteri» eller «batteriet ditt begynner å bli fullt, og ladehastigheten din er lav, på tide å koble fra?» De viser allerede ladekurven grafisk, genialt! (En løsning med QR-kode for ladeskjerm på mobilen er også perfekt for Tesla, etterhvert som de åpner sine Superchargere, som mangler display, for andre.)

Til sist, MÅ man lade på Espa, har man enten gjort noe feil eller valgt feil bil. Ser dere noen hurtigladende biler med stort batteri på bildene i artikkelen? Nettopp.. Hvorfor benytter ikke Elbilforeningen anledningen til å forklare dette, og fremsnakke elbiler, i stedet for å hive seg på klagekoret? Det er ikke Staten sin feil at det er kø på Espa, og man kan ikke bygge fremtidens ladenettverk for gårsdagens biler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

syklisten

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:00
Hvordan er køkulturen i ladekø?
Forestiller meg at det er mange som prøver å "snike" eller "missforstå", "trodde jeg kom før han" eller "så ikke hvor køen begynte".

Er det noen hurtigladestasjoner som har en "drive-through" som i en vaskehall? Alle bilene i en rekke og det ikke er noen tvil om hvilken plass man har i køen.
Som konfliktsky så unngår jeg vaskehaller der man må rygge ut igjen, da det alltid er noen som smetter foran og påstår de var her før meg. Er det slikt på hurtigladere også så kommer jeg aldri frem til destinasjonen min. Har ikke elbil (ennå), men dette er sånt som gjør at jeg utsetter avgjørelsen.

Bare et vennlig tips til de som bygger nye hurtigladestasjoner.

jlan

Sitat fra: syklisten på onsdag 30. desember 2020, klokken 08:57
Er det noen hurtigladestasjoner som har en "drive-through" som i en vaskehall? Alle bilene i en rekke og det ikke er noen tvil om hvilken plass man har i køen.
Bare et vennlig tips til de som bygger nye hurtigladestasjoner.
Absolutt et godt forslag, veldig greit for de som kommer med tilhenger også. Men hvis det er mange ladere, så må man kanskje bruke løsninger som brukes for personkøer enkelte steder. En lang kø, og så får første i køen opp grønt lys og et lader nr.  når det er en lader ledig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

Eller så kan man bare sette opp flere ladere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:33
Eller så kan man bare sette opp flere ladere.
Joda, men det er plassproblemer enkelte steder. Det er plass til betydelig flere biler hvis de kan stå plassert som i en fergekø. Da kan man også benytte tilførselsvei eller veiskulder som køområde hvis det kniper.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hemi

Flere ladere ER gull, alltid noen med gammel elbil som insisterer å lade ubersakte til høy SOC

ofte trenger jeg bare 5-10 min lading max, men køen... ugh.

fler av disse laderne er i gokk, der plass ikke akkurat er mangelvare.

elektro

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. desember 2020, klokken 15:33
Eller så kan man bare sette opp flere ladere.

Problemet er at alle bilene det er bilde av i artikkelen, som nå har høstet over tusen negative kommentarer på Facebook, har rundt ti mils rekkevidde og bruker en time på å lade opp for ti nye mil. Disse bilene selges heldigvis ikke lenger, derfor trenger vi heller ikke bygge ladere for dem.

Selvfølgelig trengs det flere ladere etterhvert som bilparken byttes ut. Om ikke lenge vil nok Shell på Espa bytte ut noen av bensinpumpene sine med lynladere, tenker jeg.. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hemi på onsdag 30. desember 2020, klokken 16:28
Flere ladere ER gull, alltid noen med gammel elbil som insisterer å lade ubersakte til høy SOC

ofte trenger jeg bare 5-10 min lading max, men køen... ugh.

fler av disse laderne er i gokk, der plass ikke akkurat er mangelvare.

Jeg er motstander av å bygge tusenvis av ladere som står ubrukt nesten hele tiden. Det er ikke bærekraftig. Det er mye bedre at folk betaler for den tiden man opptar laderen- og la etterspørselen styre prisen.

Ja, vi trenger flere ladere, men på en eller annen måte må folk betale for bygging og drift av dem. Om det er gjennom økt skatt, høyere bilpris eller en prismodell som forhindrer kø.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

De selger jo i 2020/2021 elbiler som ikke klarer 10 til 80% på en 150KW lader på under 60 min, det er.. krise. Dette må gå selv om det er kuldegrader, varmegrader, eller om man har vært så gærn at man har lada 1 gang tidligere på dagen.

Burde heller regulere bort drittbiler med EU lovgivning, så slipper vi ha så mange ladere.

elektro

Sitat fra: hemi på onsdag 30. desember 2020, klokken 17:47
De selger jo i 2020/2021 elbiler som ikke klarer 10 til 80% på en 150KW lader på under 60 min, det er.. krise. Dette må gå selv om det er kuldegrader, varmegrader, eller om man har vært så gærn at man har lada 1 gang tidligere på dagen.

Burde heller regulere bort drittbiler med EU lovgivning, så slipper vi ha så mange ladere.

For så vidt enig, men la heller folk kjøpe de bilene- og ha det lademønsteret de vil, så lenge de betaler rikelig for tiden de blokkerer laderne for andre. Så vil det både bli god butikk å bygge nye ladere, flere gode elbiler på veiene, bedre kunnskap og mindre kø.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA