Pushy salg

Startet av serenejet, man 28. des 2020, kl. 18:49

« forrige - neste »

serenejet

Hadde bestilt min tredje Tesla, en Model 3P for levering i februar. Alt vel. Men så fant vi ut at vi skulle endre til Long Range, og sendte en mail.

De ringte tilbake og var vennligheten selv, kansellerte den gamle; laga ny bestilling, og fiksa alt. Eneste rare var at de var veldig nøye på at de måtte gjøre alt og at jeg ikke kunne bestille på nytt selv.

Så, som omtrent siste ord i samtalen:
- Ja, da leverer vi den i før nyttår, da.
- Wait what?
- Jo, jeg paret deg med en bil vi har for umiddelbar levering jeg!

Fuck off Tesla. Nå blir det Polestar. Litt mindre fristende bil, men med verdens viktigste feature: "Ikke levert av Tesla".
2025 ID.Buzz GTX

jkirkebo

Sitat fra: dundun på man 28. des 2020, kl. 18:49
Hadde bestilt min tredje Tesla, en Model 3P for levering i februar. Alt vel. Men så fant vi ut at vi skulle endre til Long Range, og sendte en mail.

De ringte tilbake og var vennligheten selv, kansellerte den gamle; laga ny bestilling, og fiksa alt. Eneste rare var at de var veldig nøye på at de måtte gjøre alt og at jeg ikke kunne bestille på nytt selv.

Så, som omtrent siste ord i samtalen:
- Ja, da leverer vi den i før nyttår, da.
- Wait what?
- Jo, jeg paret deg med en bil vi har for umiddelbar levering jeg!

Fuck off Tesla. Nå blir det Polestar. Litt mindre fristende bil, men med verdens viktigste feature: "Ikke levert av Tesla".

Er det galt at de tilbyr umiddelbar levering nå også?

Om du ønsker bil i februar er det vel bare å takke nei til den de paret deg med.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

serenejet

Det er en naturlig ting å nevne før man tar depositum på den nye bestillingen.

Å tilby to måneder raskere (og umiddelbar) levering er helt topp. Å bare endre det for å innkassere salget før nyttår er katastrofal kudebehandling.

Jeg forsøkte å takke nei, men det var visst vanskelig helt til jeg ville kansellere. Da ble det enkelt.
2025 ID.Buzz GTX

Kim-

Klager du virkelig på at tesla klarer å levere en bil så raskt til deg som mulig med fuck off?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

1000kwh

Hehe, hva i alle dager er dette? :D

Eneste jeg har hørt som har klaget på RASK levering.

RJK

Sitat fra: Kim- på man 28. des 2020, kl. 19:47
Klager du virkelig på at tesla klarer å levere en bil så raskt til deg som mulig med fuck off?

Legg merke til at han skriver dette:

SitatÅ tilby to måneder raskere (og umiddelbar) levering er helt topp. Å bare endre det for å innkassere salget før nyttår er katastrofal kudebehandling.

Altså er det ikke at de KAN levere raskt som er problemet, men at han etter egen oppfattelse opplever det som tvang, og han må skremme med å kansellere som får de til å være lydhør. Det kan være flere grunner til at han ikke ønsker levering før. Finansielt, praktisk, spesiell anledning etc.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på man 28. des 2020, kl. 18:56
Er det galt at de tilbyr umiddelbar levering nå også?
Om du ønsker bil i februar er det vel bare å takke nei til den de paret deg med.
Tror vi alle er tjent med at vedkommende ikke kjøper Tesla - makan til hat...
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

serenejet

Å tilby rask levering er helt nydelig - og om jeg hadde blitt spurt "vi har en bil her som du kan få lenge før planlagt levering, er det interessant" hadde det selvsagt vært en ubetinget fin ting. Da kunne jeg enkelt og greit sagt fra at jeg ikke har noe behov for bilen før i februar og at jeg gjerne får den levert som planlagt. Nå måtte jeg lage masse styr fordi de allerede hadde tilordnet meg en bil og det var vanskelig å gjøre om på etc., og nytt depositum var allerede trukket.

Mener dere virkelig det er ok å gjennomføre en hel telefonsamtale med en kunde som skal ha ny bil i februar og vil endre fra Performance til Long Range, uten å gidde å nevne at man også endrer levering fra "om ca to måneder" til "før uken er omme", og kun til slutt nevner det i en bisetning når kunden stusser over at det er "tomt for de vinterhjulene du har bestilt her". Er ikke "du må forresten fikse finansiering i løpet av et par dager, ikke et par måneder" verdt å nevne før man tar et ikke-refunderbart depositum?

Da har vi forskjellige oppfatninger av hva som er OK salgsmetode. Jeg forstår at hele selskapet står på for å levere mest mulig før nyttår, men å la være å informere kundene om store endringer i avtaler før de er inngått for å komme dit er ikke noe man driver med i selskaper jeg har lyst til å handle med iallfall.

Dette ville forresten vært min tredje Tesla - har hatt Model S som hovedbil siden februar 2014 og har aldri hatt noe å utsette på bilene (utover at den første falt fra hverandre, men da var servicen så fantastisk at det var greit). Det er mulig dere late adopters aldri har opplevd Tesla med god kundebehandling og derfor ikke vet hvordan det var for oss som støtta dem fra starten :-p
2025 ID.Buzz GTX

1000kwh

Men her er det jo du som er «vanskelig». Skal endre en bil som er på vei :) da tenker jeg man må akseptere å få bilen raskt. Skjønner ikke hva det skal gjøre.

serenejet

Da har vi rett og slett forskjellig syn på hva som er OK.
2025 ID.Buzz GTX

RJK

Sitat fra: 1000kwh på man 28. des 2020, kl. 20:46
Men her er det jo du som er «vanskelig». Skal endre en bil som er på vei :) da tenker jeg man må akseptere å få bilen raskt. Skjønner ikke hva det skal gjøre.

Jeg klarer rett og slett ikke bli enig med deg her. Avtalen er bil levert i februar, dog vil han bytte fra P til LR. Grunnlaget må jo være at man fremdeles har avtale om levering i februar.

Skal leveringstidspunkt endres, så må jo det komme som et tilbud som han kan svare ja eller nei til før dette legges inn av Tesla-representanten. Mest sannsynlig er jo ikke bilene for levering i februar/mars produsert ennå, så det burde ikke være noe problem.

Som sagt, tilbud om raskere levering, kanskje noe gratis lading og billig rente om han tar levering nå, er helt ok å tilby for å få bedret årets resultat/salgsmål, men det må være et tilbud han kan si ja eller nei til, før de faktisk matcher og trekker depositum på nytt. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de må trekke nytt depositum. Det må jo være å bare flytte det til ny/endret bestilling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

z4rd

Dette kunne vært unngått enkelt ifm endring fra P til LR med følgende setning: «Jeg ønsker fortsatt levering i februar».

Men hvis man kun sier at man ikke vil ha P lenger, men endre til LR, så er det ikke rart de prøver å matche dine specs med en bil som er ferdig produsert.

Jeg gjorde nettopp samme eksersis på min LR. De hadde allerede matchet meg med en bil som hadde levering i desember i fjor. Jeg ba om å få levering i januar av praktiske årsaker (var bortreist), da fikk jeg bare ny VIN og levering i januar.

At selgere vil selge er kanskje tidenes understatement.

At dette tipper vektskåla for din del får nå være. Du som går glipp av moroa ;) (sagt med et glimt i øyet)

TM3 er en helt konge bil :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

serenejet

Jepp, hadde jeg vært klar over problemstillingen hadde jeg selvsagt gjort det sånn. Greia var jo at selgeren opererte så fort at jeg ikke rakk ta stilling til noe som helst før det var "for sent".

Jeg har en enkel regel: "lur meg gjerne, men ikke la meg avsløre deg i forsøket". Det var åpenbart at selgeren ville ha et OK fra meg før han sa fra om at levering plutselig var innen to dager. Dét anser jeg som et forsøk på lureri når hele målet med samtalen var å endre en annen detalj i en allerede inngått kontrakt.

2025 ID.Buzz GTX

1000kwh

Sa du fuck off umiddelbart, eller ba du om levering i februar? ;D

Jeg hadde ikke gått til VG med denne saken.

serenejet

Heh, jeg sendte en mail i etterkant der jeg høflig kansellerte hele bestillingen og forklarte hvorfor. Som sagt, hadde de bare spurt hadde alt vært a-ok. Nå fikk jeg bare skepsisen min mot måten kundekontakten drives på bekreftet og velger derfor et annet merke (vi falt hårfint ned på tm3 i første omgang, så det var ikke store pushet som skulle til!)

Det er mulig jeg er ekstra allergisk mot selger-lureri, men den retten forbeholder jeg meg som kunde.
2025 ID.Buzz GTX

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA