Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe nyttårsbil nå? 2020 modell til god pris?

Startet av tkorsvold, mandag 28. desember 2020, klokken 18:39

« forrige - neste »

tkorsvold

Hei,

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en 2020 modell av 62kWh-varianten av Leaf.
Det er n-connecta med vinterhjul, nyreg, lakkbeskyttelse, gummimatter, engangsavgift og valgfritt utstyr for 6000kr.

Prisen er 331.000kr ferdig på vei. Helt ny bil.

Slik jeg forstår det er det bare skinnseter og 360-kamera som mangler (av betydning da ) opp til tekna.

Hva tenker dere? Et godt kjøp nå før vi et i 2021?

Marius Kotsbak

Antagelig heller ikke elektrisk parkeringsbrems og antagelig dårligere skjerm/kameraer. Og så stopper den på maks 50 kW/125A. Istedet for opptil 80 kW enkelte steder, og får ikke opptil 10% raskere lading på endel lynladere (BKK og Mer).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

tkorsvold

Takk for god info!

Ytterligere ca 20.000kr opp til tekna med det tilbudet jeg har fått.

Men det med hurtigladingen: er det bedre på tekna-versjonen? Jeg er jo klar over at Leaf er en del svakere på dette enn andre sammenlignbare biler. Men trodde det gjaldt alle leaf.

Parkbrems uten el går fint.

Dårligere skjerm gjør heller ikke veldig mye, men kameraene bør kanskje være på stell.

Ellers er konkurrentene kia e-niro, vw id4, tesla model 3 osv. men alle er en god del dyrere. Så leaf kan være ok den.

leafnor

Om du kjører ofte langt, og avhengig av å hurtiglade hver dag så er det kanskje poeng med å bruke 20.000 mer. Men da må du lade på en av de få laderne som faktisk klarer å lade over 125A. 50 kW.
Trenger du bil, så kjøp. Kan ikke bli feil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tkorsvold

Jeg hurtiglader veldig sjelden.

Når det gjelder bil er jeg en enkel sjel: lang rekkevidde og en rimelig god bil er det jeg trenger.

Flere av konkurrentene er bedre men koster minst 100.000kr mer. Så leaf, som ikke er mitt førstevalg, kan fort bli bilen jeg kjøper likevel.

Marius Kotsbak

Er som sagt ikke bare de få som støtter opptil 200A, to steder fra Eon, muligens et sted fra BKK og antagelig de nye i Finnmark, lynladerne til iallefall BKK og Mer/GK (men ikke Fortum ser det ut til) kan lade med over 130A. Under Tekna stopper den antagelig på 125A. Så  opptil ca 10% forskjell. Ville ikke betalt titusener for det, men kanskje de andre tingene også. Jeg valgte det, men fikk da også noen mnd. raskere levering.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

tkorsvold


erikoe

Kjøpte selv 62 kWh N connecta...den har samme 360' kamera og skjerm som Tekna. Bilen har alt du trenger av utstyr . La på 1600kr så fikk jeg delskinn inkludert.

leafnor

Når det gjelder ladefart, er jeg rimelig sikker på at ha der finnen Daniel Öster som selger konverteringskit for batterioppdatering og annet snack for Leaf kan lage en CAN-bus adapter som kan få en hvilken som helst 62kWh Leaf til å lade som en Tekna, og forbi i fart om du vil det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Ang. skjerm så hadde jeg en n-connecta 62 kWh Leaf som lånebil en dag. Den hadde riktignok 360-kamera, men bildekvaliteten var mye dårligere enn på min Tekna. Vet ikke om det gjelder alle.

Ang. ladefart så kommer det nok snart ombyggingsløsning til CCS (våren 2021 antydes), men om de kan overstyre maks ladefart for de som ikke er Tekna er svært usikkert.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

plataris

Har du noe linker eller mer info om utvikling av konvertering til CCS for leaf? Interessant hvis det endelig skulle skje noe på den fronten.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

leafnor

#11
Sitat fra: plataris på tirsdag 29. desember 2020, klokken 23:09
Har du noe linker eller mer info om utvikling av konvertering til CCS for leaf? Interessant hvis det endelig skulle skje noe på den fronten.
https://muxsan.com/English/faq.html

De tenker å levere løsning 2021. Hvordan få det gjort i Norge, vet jeg ikke.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Geirkh

Kjøpte min første elbil for tre uker siden, Leaf 62kWh e+ N-Connecta.
Selv om Leaf ikke er den nyeste og hippeste så er det helt greit kjøretøy med de aller fleste sikkerhetsmekanismene.
Skal så sjelden ut på langtur at ladetid er et lite tema for meg, men ser det er mye ståhei om dette. Der må jo hver enkelt vurdere eget behov.
Ble fortalt at kamera og skjerm er det samme som på Tekna, det kom vel nytt i 2020 eller 2019.

Prisen var avgjørende for mitt valg. Og levering på en ukes tid.
Noenlunde samme pris som du har fått.
Anbefales.

erikoe

Bilen er storartet, og bortsett fra Bose anlegg, el håndbrekk, skinn (delskinn kan velges på n connecta) mulig økt hurtigladehastighet samt en noe enklere selvstyring så er bilene like. Mye bil for pengene og for de fleste mer en nok rekkevidde.

Marius Kotsbak

Forresten, selv om Bose ikke er så bra, så er uten mye verre lyd.

Må vel til Nederland om ingen i Norge blir forhandler, men tipper det innen flere år er for dyrt ifht nytten.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA