Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Id4 4 hjulstrekk

Startet av ENTO, fredag 25. desember 2020, klokken 23:50

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

#165
Enig med Olemann ang anlegg. Tror flere av de som er misfornøyd med anlegg spiller med uheldige innstillinger i Tone menyen og gjerne med dårlige lydkilder (dab radio eller tidal/spotify med lav oppløsning) Og muligens med elementer som er helt nye......

Jeg har hatt id4 siden før påske og har spilt inn anlegget grundig nå. Lyden er litt spiss og hard i starten, men har etterhvert blitt meget naturlig, fin og god lyd. Er ikke noe russebuss anlegg på noen måte, basstrykk og maks volum er noe begrenset. Jeg spiller utelukkende høyoppløst musikk fra Tidal hifi gjennom kablet Carplay og da mener jeg at lyden faktisk er bedre en mange standard anlegg. Spiller spesielt fint på lyse og mellomtoner, men også mer enn nok bass på det fleste gode innspillinger/album. Cymbal/percusjon, strengeinstrumenter, hammondorgel og andre tangenter kommer fint og naturlig frem. Jeg har mest mulig nøytrale innstillinger i Tone menyen, kanskje et hakk opp på diskant og bass, samt et hakk ned på mellomtone. Prøv deg frem! Jeg ville ha investert i en slik måte å spille musikk på, da får man etter min mening fin og naturlig god lyd på en stor del album og sjangre. Tidal har ekstremt godt utvalg av album som er remastret opp til meget god lydkvalitet. Jeg har brukt en del tid på å finne en spilleliste på noen hundre låter og album som låter bra og som jeg har lagret på telefonen. Da har jeg masse musikk lett tilgjengelig gjennom carplay, en egen musikksamling med låter med god lydkvalitet.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

eriksen.eriksen

Må si meg ening i at lydanlegget ikke er dårlig, men lyden kan også løftes betraktelig med enkle grep.

For de som ønsker det lille ekstra på lyd uten at bilen ser ut som en russebuss, kan det være greit å sjekke ut Match fra Audiotec. Her finnes plug and play løsninger som kan installeres usynlig i bilen raskt og enkelt.

Man bruker da bilens originale høytaler men kobler dem til en ny forsterker med dsp som gir mer trøkk og dynamikk, samt full kontroll over lyden.

Anbefaler ellers å sjekke ut bassbrothers sin Facebook side der de har laget en løsning av denne typen til Enyaq som også vil passe i ID.4. Her har de laget en løsning med skjult sub i rommet under gulvet i bagasjerommet.

Zoe2017

For de som har 1st - er de vanlige setene gode nok, eller savner dere veldig elektrisk betjening (og minne, massasje-funksjon)?
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Kjell Salvigsen

Takk for gode tips ang anlegg, Eriksen Eriksen! BassBrothers ser jo meget interessant ut, de har tydeligvis god kompetanse! Artig at de skriver dette om høytalerne til id4 på Facebook siden sin : "Det vil gjøre forskjell bare med forsterker ja, høyttalerne i bilen er egentlig meget bra." Er spent på hva disse løsningene koster, svar kommer snart!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hakotorg

Jeg savner ikke el-seter. Har klart å finne en god sittestilling. Nå er jeg og min kone ca. like høye, så vi justerer aldri på setet. Da faller behovet for sete med minne betraktelig.

magfred

Sitat fra: Kjellegolf på fredag 30. april 2021, klokken 11:35
Takk for gode tips ang anlegg, Eriksen Eriksen! BassBrothers ser jo meget interessant ut, de har tydeligvis god kompetanse! Artig at de skriver dette om høytalerne til id4 på Facebook siden sin : "Det vil gjøre forskjell bare med forsterker ja, høyttalerne i bilen er egentlig meget bra." Er spent på hva disse løsningene koster, svar kommer snart!
Ser ut som prisen blir 9900,- for sub, forsterker/DSP og lydfil for korrekt oppsett til Enyaq. Går ut ifra at de får på plass noe tilsvarende ganske kjapt for ID.4 også. Tilgangen til oppkobling mot bilens anlegg virker også å være relativt enkel, bare å ta ut hanskerommet og et panel med et par skurer så skal man ha god tilgang. Tipper det som tar lengst tid vil være å få skjult kabelen mellom sub-forsterker-orginalt anlegg.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Øyvind.h

#171
Sitat fra: Zoe2017 på fredag 30. april 2021, klokken 11:20
For de som har 1st - er de vanlige setene gode nok, eller savner dere veldig elektrisk betjening (og minne, massasje-funksjon)?
De vanlige setene er helt greie. Ganske myke og litt flate. Men gode å sitte i, grei lengde på sitteputen selv om den ikke kan forlenges. Og de ser bra ut etter mitt syn.

Hvorvidt du verdsetter elektrisk betjening avhenger primært av hvor ofte det byttes sjåfør og hvor stor forskjell det er fysisk på sjåførene. Jeg er vesentlig høyere/større enn kona og foretrekker da naturlig at ratt, speil, sete osv stilles inn elektrisk og helst helt automatisk utfra nøkkel. Om det er automatisk er alt klart når du setter deg inn. Er det knapp stilles alle funksjoner parallelt. Mye mer smidig enn spaker, hjul, jekking osv. Jeg tror ID4 skal komme med automatisk tilpasning til nøkkel slik at den enkeltes nøkkel automatisk sørger for rett oppsett. Men - kona kjører nå bilen mye mindre enn før, så behovet for automatisk elektrisk tilpasning av alt er vesentlig mindre for min del. Rett og slett fordi den stort sett er innstilt til meg. Om bilen er veldig billig kan jeg leve med manuelle seter. Jeg hadde iD4 1st en kort periode nå og synes det var en god bil til den prisen. Godt kjøp. Men savnet selvkjøring, el bakluke og diverse annet småtteri en ikke får på 1st. Hengervekten er også relativt lav.

Massasjefunksjon ville jeg vektlagt begrenset. Det er behagelig på langtur, men det er mye viktigere med ventilerte seter enn massasje etter mitt syn. Det får en dessverre ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rexen

Takk til Kjellegolf og EriksenEriksen ad grundige og gode svar på lydanlegg :+1:

Vi har ikke bestemt off for kjøp av GTX ennå, men er mer og mer positive.

Vi har specet inn elektriske seter. Skaper usikkerhet at man ikke kan prøve på forhånd; Noen som har sittet i tilsvarende seter og kan si noe om dem?
I "tekniske data" står det også "+ 12-veis elektriske og 2-veis manuelle Top-sportsseter med integrerte hodestøtter, regulerbar korsryggstøtte, massasjefunksjon og uttrekkbar lårstøtte". Noe fikk meg til å bli usikker på om passasjersetet også er fullt elektrisk?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

unik42

Kjørte ID3 Max i fire måneder. Massasje i setene hadde jeg aldri betalt for. Det eneste jeg savner med de manuelle setene er korsryggstøttejustering. Utover det mener jeg det er bortkastet med elektriske seter.

For å si det slik; jeg er lengre enn kona, og hver gang hun skulle kjøre ID3 irriterte hun seg over at det tok så lang tid å kjøre setet frem. Med manuelt sete er det jo bare å nappe i håndtaket og kjøre det frem. Og det hadde aldri skjedd at hun hadde vendt seg til å bruke en annen nøkkel enn den som henger lengst fremme på nøkkelplanken min.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

biggern

Sitat fra: unik42 på fredag 30. april 2021, klokken 12:34
Kjørte ID3 Max i fire måneder. Massasje i setene hadde jeg aldri betalt for. Det eneste jeg savner med de manuelle setene er korsryggstøttejustering. Utover det mener jeg det er bortkastet med elektriske seter.

For å si det slik; jeg er lengre enn kona, og hver gang hun skulle kjøre ID3 irriterte hun seg over at det tok så lang tid å kjøre setet frem. Med manuelt sete er det jo bare å nappe i håndtaket og kjøre det frem. Og det hadde aldri skjedd at hun hadde vendt seg til å bruke en annen nøkkel enn den som henger lengst fremme på nøkkelplanken min.

Med El.sete og minne er det bare å trykke på knappen, før en setter seg inn, og at utv. speil justeres deretter.
Med auto. funksjon via nøkkel er dette også greit, fordi vi har hver vår nøkkel.

Øyvind.h

#175
Men hadde sete, speil, ratt, radiokanal, rattvarme +++ stilt seg automatisk inn til hennes preferanser tipper jeg hun hadde valgt sin egen nøkkel hver gang. Og det er realiteten i mange biler som starter justeringene det øyeblikket du tar i døra, slik at de er perfekt tilpasset deg før du har fått på deg beltet.
Å skli setet frem går forsåvidt kjapt, men jeg får ikke helt premium-følelsen av å sitte å jekke gjentatte på en spak på siden av setet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

unik42

Vel, nå er det jo ikke en premium bil. Radiokanalen hennes er NRK Nyheter (noe som er min og). Ellers bruker jeg AA. Så det er jo ikke relevant.

Som sagt, det hadde ikke skjedd at hun hadde hatt en egen nøkkel, men det er hos oss. Folk har forskjellig behov, og vi så ikke verdien i elektriske seter, utover korsryggstøtten.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

biggern

#177
Ser jo greie ut.

Rexen

Sitat fra: unik42 på fredag 30. april 2021, klokken 12:34
Kjørte ID3 Max i fire måneder. Massasje i setene hadde jeg aldri betalt for. Det eneste jeg savner med de manuelle setene er korsryggstøttejustering. Utover det mener jeg det er bortkastet med elektriske seter.

For å si det slik; jeg er lengre enn kona, og hver gang hun skulle kjøre ID3 irriterte hun seg over at det tok så lang tid å kjøre setet frem. Med manuelt sete er det jo bare å nappe i håndtaket og kjøre det frem. Og det hadde aldri skjedd at hun hadde vendt seg til å bruke en annen nøkkel enn den som henger lengst fremme på nøkkelplanken min.

Vi har kjørt BMW siden 2012 med elektriske seter og speil som både varmes opp og flipper ut/inn. Det har fungert utmerket da kona aldri bruker min nøkkel (og ikke jeg hennes dersom jeg ikke glemmer min på hytta og må låne hennes nøkkel da jeg ikke kommer meg av ferga ;D)

Men kr. 27900 er mye penger. Er det samme setene uten elektriske seter? Og mister man da muligheten for flip og oppvarming av speil? Noen som vet?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Jeg eier 1st - er 1.8 meter og synes seteflaten er for kort - dvs. jeg får plass til en hånd og litt mer før knærne går ned - ideelt ville jeg hatt en litt lengre seteflate slik at sete kunne nå frem til der knærne går ned - da sitter jeg best. Men dette er jo veldig individuelt. Derfor ønsker jeg å gå for elektriske seter (antar her at GTX setene er akkurat like korte som 1st setene).

Er dog fortsatt i sterk tenkeboks om jeg skal hoppe på GTX eller ei. Jeg vil jo heller ha GTX enn 1st så mulig jeg bare bestiller en og selger 1st når jeg får den. Det er en opsjon i alle fall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA