Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt i-Pace

Startet av Ferry, tirsdag 22. desember 2020, klokken 23:34

« forrige - neste »

Tellus

Varme i ratter er også en funksjon jeg setter enorm pris på siden jeg fikk det på min første elbil en Nissan Leaf i 2011. Aldri mer bil uten varme i rattet for mitt vedkommende  :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: LittleHammer på søndag 27. desember 2020, klokken 22:41
Offroad 2? Har I-Pace med luftfjæring, men har ikke fått med meg at det er to ekstra nivåer over standardhøyde? Skjer ikke noe på mitt display når jeg prøver å trykke en ekstra gang.
Uansett så er det plenty på nivå 1. Målte det selv til ca 21 cm.
Står i iGuide eller her.

Utvidet modus er en automatisk innstilling for høyde på hjulopphenget, som hever bilen for å bidra til å forenkle manøvrering når bilen

  • står stille i vanskelige terrengforhold
  • er senket ned på en hindring
  • vader på dypt vann
  • kjører i trange hjulspor
Instrumentpanelet viser en bekreftelsesmelding for forlenget modus, og LED-indikatorlampene blinker. Se side KONTROLLER FOR ELEKTRONISK LUFTFJÆRING.

Når høyden til forlenget modus er oppnådd, kan man be om ytterligere heving hvis det er nødvendig.
Trykk på bremsepedalen for å opprettholde kontroll over bilen. Trykk på oppknappen 1 i mer enn tre sekunder.

JPM

Veldig individuelt dette med "must-haves", men for meg er noe så enkelt som head-up, varme i rattet og elektrisk bakluke. Småtteri som betyr litt for meg.

4Matic Fanatic

#18
Ja...ble litt inspirert her, så tok utgangspunkt i S'en min og da har jeg en liste med must-haves:
- Cold Climate Pack: Varme i frontrute, spylerdyser og ratt
- Drive Assist Pack: Adaptiv cruise/360 kamera/Blind Spot Assist
- Luftfjæring
- Panorama tak
- 10-veis el seter med minne og varme
- Oppvarmede elektrisk innfellbare speil med minne, innstegsbelysning og dimming
- Skvettlapper foran
- Gummimatter inne og i bagasjerom
- Elektrisk berøringsfri bakluke

så kommer lista med det jeg synes løfter opplevelsen vesentlig uten at det er kritisk på noe vis:
- Head Up Display
- Opplyste "Jaguar" dørstokker
- 4-soners klima/varme i baksetene (dette digger kidsa, da)
- Justerbar interiørbelysning
- Ebony (mørkt) taktrekk
- Privacy glass

så kommer lista med det jeg putta på siden det likevel kostet så lite men egentlig er bare dill.
- Ionisering av luften i kupeen
- Tåkelys

så kommer lista med det jeg glippa på, enten pga manglende informasjon fra selger eller FOR stort prispåslag:
- Adaptive Dynamics med Configurable Dynamics - denne angrer jeg skikkelig på at jeg mangler, det var rett og slett pga manglende kompetanse hos første selger som påsto jeg ikke trengte det, og så ble det ikke fulgt opp etterpå.
- Matrix lys (ikke noe stort savn siden jeg stort sett kjører på opplyst motorvei og i byen, men...)
- 18-veis seter. (Savner mer justeringsmuligheter.)

Skulle jeg kjøpt bilen i dag ville jeg nok også valgt Black Exterior Pack..

LittleHammer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 23:28
Når høyden til forlenget modus er oppnådd, kan man be om ytterligere heving hvis det er nødvendig.
Trykk på bremsepedalen for å opprettholde kontroll over bilen. Trykk på oppknappen 1 i mer enn tre sekunder.

Takk!

Angående listen din over "must haves osv" så har jeg en S med alle tilvalgene du nevner bortsett fra panoramatak.
Tåkelys og ionisering hadde jeg kanskje valgt bort om jeg hade spekka ny bil i dag. 4-soners klima blir nok bra på sikt, men med småunger så er bakseteklimapanelet stort sett i låst modus....    Hvis det hadde vært mulig å velge oppgraderte (SE) LEDs på det tidspunktet jeg bestilte bilen så hadde jeg nok lagt til det, men har planer om å installere en saftig LED-bar på sikt som gjør samme nytten. S-lyktene er helt greie.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

chargedup

Jeg har eid både en S med 40' i ekstrautstyr og kjøpte en FE med sikkert 50' i ekstrautstyr og kan si at jeg trives godt i begge bilene. En S med oppvarmet frontrute/ratt og noe andre småting er helt ok utstyrt i mine øyne, mye bedre enn en innstegs fossil Jaguar. Jeg synes ikke utstyret i FE er verdt 230', men på bruktmarkedet betaler man bare noen titusenlapper mer for det idag. Personlig har jeg null faktisk behov for luftfjæring/automatisk bagasjeluke/matrix/forskjellige farger på lyset innvendig osv, men det er kjekt å ha og jeg tror at neste eier vil verdsette dette noe høyere enn en S uten utstyr.

Det mest spennende som brukt I-pace kjøper (eller ny eier :D) mtp timing og verditap er hvordan Jaguar velger å prise EV400 neste år (EV320 selges kun fram til nyttår ifølge Jaguar i Norge). Jeg vil tro at Jaguar vil slite med å selge S med startpris på 750' og de vil nok "valutajustere" noe ila 2021 eller kjøre kampanjer. Hvis bilens nypris går ned til 650' vil dette gi noe utslag på bruktmarkedet. Prisene på finn har stått relativt stille det siste året/halvåret, spesielt etter Jaguar hevet prisen med over 100' i sommer.

Vet at mange av selgerne av I-pace på finn får massevis av forespørsler om innbytte og at det ellers er relativt stille, så hvis man som kjøper har "cash" er det garantert muligheter for å gjøre "gode kjøp". Lykke til på jakten Ferry!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

PionerThink

Har også fulgt litt med på Finn siden i-Pace i mine øyne er den peneste av de med 4WD som er på markedet i dag😀
Ser man på de som ligger ute og selges av private som er mest «prutbare», så er 3 av 5 under 600' bruktimporterte. Den ene bruktimporterte står det t.o.m 60mnd garanti på, mens de andre tilsynelatende ikke har noe oppgitt eller har 12mnd(norsk)🤔
For meg ser det jo ut som de bruktimporterte har mye utstyr og lav kjørelengde som noen påpeker her, men er det virkelig så stor forskjell på hvordan man blir håndtert av importør/forhandler hvis bil er importert? Må jo være en Europa-garanti som gjelder også på de importerte? Ellers veldig gode innspill her når det gjelder i-Pace og utstyr som er verdt å tenke på om man skal handle👍😀
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

#22
Eneste med import i-Pace er vel at de ikke har nødanrop-knappen i taket, men de fleste av oss kjenner vel til de numrene uansett. Ellers skal (tilgjengelig) utstyr være det samme.

Det jeg personlig liker best med min i-Pace er Matrix-lysene. Har ikke hatt matrix på tidligere biler, men skal i alle fall aldri kjøpe uten igjen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Sitat fra: PionerThink på onsdag 30. desember 2020, klokken 23:19
... men er det virkelig så stor forskjell på hvordan man blir håndtert av importør/forhandler hvis bil er importert? Må jo være en Europa-garanti som gjelder også på de importerte?
Importerte I-pace har normalt 3 års garanti fra Jaguar og så kjøper veldig mange av importørene 2 år med feks autoconcept garanti etter de 3 årene slik at det totalt blir 5 år. Noen synes slike garantier er ok, andre, som NAF og forbrukerrådet (NAF har skrevet om autoconcept flere ganger https://motor.no/bruktbil-forbruker-forbrukerrettigheter/bilselger-gigant-advarer-mot-bruktbilgaranti/179389 ) er mer skeptiske. Jeg har selv hatt bil med en slik garanti og da jeg leste vilkårene skjønte jeg fort at det ikke var like enkelt som med fabrikkgaranti (ekstremt viktig å lese igjennom hvis det skulle skje noe med bilen, autoconcept må feks varsles med en gang noe inntreffer og godkjenne verksted før man leverer inn bil osv osv).

De 3 første årene skal du få akkurat like god garanti som en norsk bil hos merkeforhandler, men har lest om noen som kjøpte bil av BNH som var fra Gibraltar og manglet appmulighet (aner ikke om det løste seg med app til slutt, men få det skriftlig fra selger hvis app er viktig). Hyundai og/eller Kia dekker rep av rustne bremser på norske biler gratis (på goodwill), men ikke på importbiler har jeg lest, men i utgangspunktet har du akkurat samme rettigheter.

Importbilene er rimelig priset ift år/km/utstyr og om det er rimelig nok ift de evt bakdelene får være opp til hver enkelt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:11
Eneste med import i-Pace er vel at de ikke har nødanrop-knappen i taket
Det er vel endel andre potensielle mangler på importbiler?
- 3 år/100.000km gratis service
- DAB+

esan

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.

Det som står i instruksjonsboken om Off-road 2 stemmer ikke!
Jeg har prøvd å stille inn denne høyden manuelt slik det er forklart, men ingen ting skjer. Derfor tok jeg det nylig opp med Jaguar Fredrikstad da jeg var inne på service. De sa at denne høyden kun var en modus som fungerte automatisk dersom f.eks. bilen stod fast på et underlag. Det gikk ikke an å stille inn dette manuelt for å få ekstra høyde. De kjente faktisk ikke til at dette stod feilaktig forklart i instruksjonsboken på nett.

Maxwell_400

Sitat fra: esan på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:42
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.

Det som står i instruksjonsboken om Off-road 2 stemmer ikke!
Jeg har prøvd å stille inn denne høyden manuelt slik det er forklart, men ingen ting skjer. Derfor tok jeg det nylig opp med Jaguar Fredrikstad da jeg var inne på service. De sa at denne høyden kun var en modus som fungerte automatisk dersom f.eks. bilen stod fast på et underlag. Det gikk ikke an å stille inn dette manuelt for å få ekstra høyde. De kjente faktisk ikke til at dette stod feilaktig forklart i instruksjonsboken på nett.

Instruksjonsboken er mye copy&paste. (og feil)

Den løfter seg ca. 5 cm når du står stille. Jeg tror det virker sånn;

Du velger off road setting, hastigheten bestemmer om du kommer i setting 1 eller 2.
Kjører du over 80 går den til normal
Kjører du over 105 går den ned 25mm
Access høyde når du står stille kan gå ned 40mm
I tillegg så skal det være en automatisk extended mode for vading i vann eller når du står fast, tror den kan heve så klaringen blir 23cm.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ole Kristian Dommerud

Her er det mange gode tips. Selv vurderer jeg en i-pace fremfor Tesla X, fordi Xen er jeg usikker på

Men, er I.pace nirvana ? Er det ingen feil eller mangler som mange opplever med X ? Jeg har forstått at katten har utrilog treg lading. Stemmer det ?
Har også en German Sheperd på 30 kg som må inn bak. Finnes det gode bur til en I-Pace ?

Takk på forhånd for svar.

Tellus

#28
Har vært en god del issues på I-Pace også selfølgelig, men kanskje ikke så mange alvorlige.
Mest alvorlige har vel vært problemer med 12-volts batterilading. En god del eksempler på at dette har gått tomt. Da står bilen med mindre du har en jumper med deg.

Ellers har det vært litt småkluss med dørhåndtak og støv i baksetet. Det siste finnes det en fiks på som tas på garanti. Dørhåndtak må byttes (noen ganger holder det å smøre de opp).

Når det gjelder lading så er den ikke raskest i klassen akkurat, men for min egen del fungerer det ganske greit med mitt kjøremønster. De få gangene jeg skal på langtur i vinterhalvåret så lader jeg den fullt i god tid på forhånd. Har da satt på avreisetidspunkt i appen. Da varmes både kupee og batteri opp. Det blir da litt lunk igjen i batteriet når du må lade senere på dagen. Under lading bør du forlate bilen da bilens varmesystem ikke kan varme både kupe og batteri på samme tid.

espenri

Stort sett har jeg inntrykk av at det er lite problemer med I-pace. De problemene som er kritiske ligger det kampanjer på så de får du fikset preventivt hos forhandler.

Selv har jeg:
- Skiftet ledningsnett til front DU (Kampanje)
- Skiftet ledning på 12v krets som tappet batteriet (Garanti)
- Skiftet baklamper (Garanti)

Når det gjelder vinteregenskapene har jeg lite å utsette.
+  Stabil og trygg på veien (testet bråbrems og unnamanøver rundt rådyr på glatta senest lørdag morgen)
+  Forvarming etc fungerer ypperlig
+  Lys og sensorer fungerer til tross for snø / slaps. Dette er ofte et problem som gjør at man ikke kan kjøre med ACC ved dårlig føre.
-+ Ladehastighet, hørt mye negativt, men beskriver erfart ladesesjon nedenfor.

Ikke forvarmet bil, kjørte ca 20 mil på riktig dårlig føre, typisk landeveihastighet 70ish snitt. Plugget i BKK 150kw lader på Gol og gikk inn for å handle. Ladekurven viser at den ladet med ca 40kw første 15 minuttene, før den steg til 74kw.  Gjennomsnitt for sesjonen ble 50kw over 30 minutter, da dro jeg når den peaket i hastighet, så dersom jeg hadde trengt mer ville det gått kjappere. Jeg ankom med ca 20% og utetemperatur -12. Anser dette som nesten worst-case ladescenario.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA