Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt i-Pace

Startet av Ferry, tirsdag 22. desember 2020, klokken 23:34

« forrige - neste »

Ferry

Jeg er på utkikk etter en bil med 4wd, god bakkeklaring, muligens hengerfeste, en del plass og ok rekkevidde. Typisk bruk er hytteturer til dalfører på Østlandet fra Oslo. Numedal, Hallingdal, Valdres etc. Vurderer f.eks XC40, Tesla Y, ID4, Enyaq, e-Tron. Har egentlig ikke vurdert i-Pace pga. høy pris, men nå begynner det å komme en del brukt på markedet. Da dukker det opp en mengde spørsmål. Har lest en del her på forumet, sett på Youtube etc. Men kan noen gi en kjapp innføring i hva jeg skal se etter? Hva slags utstyr er essensielt? Noen fallgruver? Jeg ser at de billigste brukte i-Pace ligger omtrent på nivå med ny XC40. Tenker jeg riktig at en brukt i-Pace vil falle tregere i verdi enn en ny XC40? At verdifallet er verst første året, for deretter å flate ut?
Hvordan er egentlig bakkeklaringen? Leste "14 cm fullastet" et sted. Syns det hørtes litt lite ut. Er det mye mer uten last?
Er det adaptiv cc på alle utgaver?
Kan hengerfeste ettermonteres? Bruker sjelden henger, men sykkelstativ på kula savnes.
Pris på dekk? Er det kurant dimensjon, eller special til høy pris?

Tellus

Hva som er essensiet utstyr er selvfølgelig veldig individuelt, men her er noen tips i hvert fall.

1) Er du opptatt av minst mulig støy kjøp med panoramaglasstak. Av en eller annen grunn får du inn mye støy når du kjører i tunneller uten glasstak. Glasstak ser veldig bra ut også synes jeg, men det er jo en smaksak.

2) Er du opptatt av bakkeklaring så gir luftfjæring en del ekstra i høy modus. Tror det er klasseleder blandt elbiler.

3) Er du opptatt av rekkevidde så vær obs på at spesielt 22 tommer hjul kanske koster mer enn det smaker. 18-tommer på vinterhjulene gir maks rekkevidde, men estetisk sett blir det en del gummi selvfølgelig.

4) De rimligste bilene har ikke korsryggstøtte og mangler også elektriske justering av sete.

5) Vær obs på at det er solgt noen få biler uten setevarme.

6) Matrix lys er fantastisk, men dette er standard kun på HSE tror jeg.

7) HUD er veldig bra.

8 Hengerfeste kostet rundt 20K kjøpt nytt. Vet ikke hva det koster hvis man skal ettermontere (hvis det er mulig)

Har selv hytte i Hallingdal og har drøye 200 km dit. Kommer frem med mellom 30-40% gjenstående så langt i vinter. Selv med -15 og litt snø skal det gå fint å komme frem uten å lade på vei opp.

chargedup

Er 4 (nå 3) utstyrsnivåer å velge mellom fra S, SE, HSE til FE (denne kan ikke kjøpes lenger). Se denne oversikten (merk at denne kan være endret siden 2018/2019 slik at alt ikke trenger stemme 100% lenger): https://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Prislister/i-pace/?_ga=2.112652420.1676592507.1608624484-1762511980.1602232184&_gac=1.18322123.1605702083.Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8An7qlqn3ZDLPtS9Erp0k4RcKuX_BquK84vezssW88ZsEcV1Rk1dfFkaAhe5EALw_wcB&page=1

I tillegg kan man velge så og si helt fritt fra utstyrslistene slik at bokstavene ikke trenger å være noen fasit.
De fleste sier at glasstak og luftfjæring er "viktig" utstyr og det er ikke std på grunnmodellen. Adaptiv CC er ikke std, CC er std på S. Hengerfeste kan ettermonteres, Jaguar tar vel litt over 20' og har hørt andre steder tar rundt 15' (fra hukommelsen, så ikke sikkert det er 100%).

Sett fra verdi for pengene/verditap til nå kostet S fra 600' og FE fra 820-830' i 2018 (*uten vinterhjul og trykk på tilvalgslisten) og på bruktmarkedet prises de billigste S til 550' og de billigste FE rett under 600' innimellom. De som kjøpte S i 2018 har altså maks tapt ca 100', mens de som kjøpte FE kan ha tapt rundt 250'. Jeg ville kjøpt en HSE eller FE når de dukker opp rimelig på finn (lå en rød FE med 20'km på telleren til 595' i forrige uke som ble solgt enda rimeligere) fordi man da får det meste av utstyr uten å måtte betale for det. Personlig holder jeg meg unna importbilene (de fleste som selges av bruktbilfirma med lav km stand er bruktimport) pga kortere garanti/at Jaguar har et frynsete rykte på bruktmarkedet (tenker da på omdømmet til merket Jaguar) og jeg tror at det å selge en bil med 2 år gjenstående garanti er enklere enn en uten eller med autoconcept garanti.

18" originale hjulsett får du regelrett kastet etter deg på finn, helt nede i 5' kroner, men da får du også ballongdekk (veldig mye dekkside) og best rekkevidde. Premiumdekk er generelt dyrt på tunge elbiler/SUV så man må nok regne med 2500-3000 pr dekk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Contango

Synes at Jaguarene er attraktivt priset i bruktmarkedet. Ville også gått for en HSE/FE om det var meg. Vær oppmerksom på dårlig hurtigladehastighet - spesielt vinterstid. Som med alle europeiske premium merker må man ha doktorgrad i ekstrautstyr for å forstå hva man ser på når man vurderer biler på Finn. Støtter også kjøp av norsk bil. Bruktimporterte gir usikkerhet både på garanti og utstyrssiden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorgenM

Ville ikke lagt for mye vekt på dette med S, SE eller HSE. Min S til 850k er bedre utstyrt enn de fleste SE så anbefaler å gå gjennom full utstyrsliste og de til at bilen har de tilvalgene du selv ønsker.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Og en liten detalj som kan være viktig. Om du har en trang garasjen er det en fordel å kunne slå inn speil permanent. Mener at det ikke var mulig på S når jeg handlet 2020 HSE modell, men er ikke sikker.  Kan være en show stopper  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. desember 2020, klokken 19:18
...Om du har en trang garasjen er det en fordel å kunne slå inn speil permanent. Mener at det ikke var mulig på S når jeg handlet 2020 HSE modell, men er ikke sikker...
Se på utstyret på den aktuelle bilen, ikke bokstavene. Alt kan velges til, jeg har utstyr på min S som ikke er standard på HSE.

Ferry

Takker for gode svar, alle sammen! Her er det tydeligvis enda mer å sette seg inn i enn jeg trodde. Jeg får ta tida til hjelp og følge med.

Electric cars in Norway

#8
Ferry :+1: :+1: :+1: bra innspill og lage denne tråden.

Jeg tror det er mange som er i den situasjonen at de har lyst til å kjøpet seg "et smykke" av en fantastisk fin elbil som I-Pace er :+1: :+1: :+1: - men helst vil ha den litt billigere brukt. Og hvem er da bedre til å svare på dette enn våre gode I-Pace eiere her inne. :+1: :+1: :+1:

Du er også sikkert med i Facebook gruppen: Jaguar I-Pace Club Norway. Der er det også mye god info.

turfsurf

Brukt I-Pace er godt kjøp. Vi kjøpte en HSE med 20" i våres som hyttebil/ventebil.

Vi har uten glasstak, uten HUD, og uten hengerfeste. Ser mange kommenterer støy uten glasstak, men det merkes stort sett i tunneller.

Ellers er det greit lite støy i bilen. Hadde jeg kjørt hovedsaklig i tunneller ville jeg vurdert det. HUD liker hverken jeg eller kona, så det er ikke noen savn.

Hengerfeste kan man få ettermontert til 8-9k i utlandet, fra 13k i norge, og man kan få ettermontert originalt hos fohandler for 22-23k. Har sjekket ut dette.

En ting jeg liker er de 18 veis elektrisk justerbare setene med varme og kjøling, og minne både for fører og passasjer.

Vi har hytte 25 mil unna, ca 800moh. Ca 4 mil motorvei, og resten norsk landevei. Det minste vi har kommet frem med er 15%, og da var det våte, saltede veier og etter hvert bikkjekaldt.

Vi har en ganske bratt, smal hyttevei på slutten, og to ganger denne vinteren har vi kommet uanmeldt (les: ikke brøytet). Det var vel 35cm med snø kommet i to omganger, men I-Pacen kom seg opp. Sjeleglad for luftfjæringen der.

Men kjører du mye turer som gjør at du må hurtiglade flere ganger om dagen, og er alergisk mot å vente, så kan jeg ikke anbefale I-Pace. Den er bare sånn middels på lading. Når det er sagt så kjørte vi 150 mil tilbake når vi hentet bilen i April, og det var helt bekymringsløst...

Som sagt ble den kjøpt som ventebil, men vi har blitt veldig glad i den, og lurer på å beholde den på ett eller annet hvis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

#10
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 10:12

Vi har uten glasstak, uten HUD, og uten hengerfeste. Ser mange kommenterer støy uten glasstak, men det merkes stort sett i tunneller.


Har heller ikke glasstak, mistenker at det gir bedre rekkevidde når det er kaldt. Virker ikke som temperatur har så mye å si på rekkevidde (-10 til +5) men våte eller slapsete veier, det suger. Vet ikke om det finnes dekktester med rullemotstand på våte veier, vet megahjul skriver noe om det, mine hakka r3 drenerer dårlig. En annen ting jeg setter pris på er rattvarme.



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Electric cars in Norway

#11

turfsurf

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 10:12

Vi har en ganske bratt, smal hyttevei på slutten, og to ganger denne vinteren har vi kommet uanmeldt (les: ikke brøytet). Det var vel 35cm med snø kommet i to omganger, men I-Pacen kom seg opp. Sjeleglad for luftfjæringen der.

Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

#13
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.

LittleHammer

Offroad 2? Har I-Pace med luftfjæring, men har ikke fått med meg at det er to ekstra nivåer over standardhøyde? Skjer ikke noe på mitt display når jeg prøver å trykke en ekstra gang.
Uansett så er det plenty på nivå 1. Målte det selv til ca 21 cm.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA