Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor lys i speilene når jeg rygger?

Startet av DrNogood, tirsdag 22. desember 2020, klokken 07:56

« forrige - neste »

DrNogood

Det lyser en gulgrønn lampe i hvert speil når jeg rygger. I mørket blender disse meg og jeg ser ingenting i speilene. Hva er dette? Hvorfor? Og lan jeg slå av disse premieidiotiske lysene?

bmw2002

Er vel blindsonevarsling. Må slå av den funksjonen i såfall, men tror ikke det går dessverre.

Øystein Hermansen

Det er et varsel som gir beskjed at blindsonevarsling er av og at du må sjekke speil aktivt under rygging og kjøring.

Men blir du virkelig blendet av dem? Mine er ikke sterkere enn at de ikke ødelegger for hverken nattesyn eller muligheter til å bruke speilene.

DrNogood

Ja, blir absolutt blendet på regnvåt mørk natt uten annen gatebelysning eller særlig annen belysning rundt.  Idiotisk og helt unødvendig funksjon.

Corep

Ikke at det hjelper deg, men jeg merker dem knapt.

Ingeniøren

Kan heller ikke se at dette er et problem. Rygger daglig ut av gårdsplassen i 06 tiden, på speil og ryggekamera i mørket med litt gate belysning. Kan ikke si at jeg har lagt merke til lysene i speilet, men skal legge merke til dette neste gang. Blir vel over nyttår en gang kanskje  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Tellus

Snodig
Har heller aldri lagt merke til dette etter over to år med bilen.

fantonsen

Jeg har også hatt bilen i over 2 år nå, og har sjelden tenkt over dette som et problem.
MEN det er noen situasjoner hvor dette er plagsomt. Så jeg skjønner godt trådstarter sin frustrasjon.
Det gjelder når det er mørkt og dårlig sikt, samtidig som det er litt regn i luften, og det har lagt seg små regndråper på speilet og/eller sideruten.
Da reflekteres dette lille lyset i vanndråpene, og kan være svært plagsomt og stjele den lille sikten som er der.
Jeg har selv merket en del til dette i det siste, da det er på denne årstiden dette problemet er størst.
Dessverre så ser det ut til at problemet blir større jo mere du fokuserer på problemet.

Den enkle løsningen er å ta ned vindusruten under rygging, og eventuelt også tørke speilet rent.
Men skulle gjerne sett at dette varsel-lyset slo seg av iallefall under rygging. da jeg ikke ser noen åpenbar grunn for at det skal være på da.

Mener også at jeg har sett noen tidligere som har tatt en liten teipbit over dette lyset med suksess. Men pass da iallefall på at du ikke samtidig teiper over selve blindsonevarslingen.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

DrNogood

Takk for svar. Problemet er størst når forholdene er som verst, som fantonsen beskriver over.
Jeg rygger opp en lang smal vei opp til huset, uten belysning hver dag. Når det regner så er det svært lite kontrast mellom veibane og grøfta. Når det regner er det vanndråper på vinduet som blir opplyst, bryter og reflekterer lyset fra speilet.  Jeg har kjørt opp og ned denne veien med mange biler i 11 år, og det er alltid utfordrende under slike forhold. Men ingenting er verre enn å gjøre dette i IPace, dessverre.
Løsningen blir ofte å ta ned vinduet, men ikke så lurt når det pøseregner...
Som sagt: funksjonen er totalt unødvendig og gjør bare skade.
Ryggekameraet er også til liten hjelp når det regner, og ryggelysene er temmelig svake.
Har forøvrig perfekt syn, så det er ikke hos meg problemet ligger.

RJK

Om dette plages hovedsaklig når du er ved denne veien, så vil jeg anbefale å slå på varmetrådene i bakruta når du er 5-15 minutter unna, litt avhengig av hvor effektiv speiloppvarming fungerer. Knappen slår på oppvarming av speilene også. Da har du både bakrute og speil så tørre som mulig, og du vil plages mindre.

Selv om jeg ikke har samme problemet med varsellys i mine speil når jeg rygger, så hater jeg vanndråper på speilene, så bruker løsningen aktivt selv for å tørke opp vanndråper og snå/sludd som skulle klare å finne veien til disse mens jeg kjører.

Er vel større fare for at regn/snø legger seg på når farta er lav, men er speilene allerede varme, så skal det mye mer til at de rekker å plage deg når du trenger speilene som mest.

På min bil irriterer jeg meg mest over skit på ryggekamera-"glasset", men har alltid papir tilgjengelig, så om jeg trenger, kan jeg hoppe ut og tørke av før jeg begynner å rygge. Her skulle flere bilprodusenter lært seg å legge kameraet bak logomerke som kan vippes ut, eller i bakruta der vindusvisker tar seg av renholdet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Når det gjelder kamera anbefaler jeg litt spylervæske på sprayflaske evnt i kombinasjon med klut/papir. Bare papir på delvis tørket møkk vil skrape opp plast-glasset på kamera og gi gradvis dårligere bilde...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. desember 2020, klokken 19:09
Når det gjelder kamera anbefaler jeg litt spylervæske på sprayflaske evnt i kombinasjon med klut/papir. Bare papir på delvis tørket møkk vil skrape opp plast-glasset på kamera og gi gradvis dårligere bilde...

Løses lett med litt spytt eller vann fra vinduet, litt snø eller spyle med vindusviskeren, og ta opp litt fukt derifra.

Men uansett, du skal ikke gnukke, bare tørke lett av. Som regel er skitten fuktig allerede, og du skal bare ha av det verste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA