Tesla åpner for lading av andre biler på Superchargers

Startet av Stoppe, mandag 21. desember 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tesla vil trolig levere rundt 185.000 biler i Q4. Det er altså rundt 740.000 biler/år, og trolig kan de havne nærmere millionen totalt i 2021, ettersom Model Y produksjonen i Shanghai kommer i full drift. Det har aldri gått bedre med Tesla; de vil ganske sannsynlig ha sitt største overskudd noensinne i Q4. Det er en forbedring fra sitt største overskudd noensinne i Q3. De har også relativt nylig hentet inn $10 mrd, noe som er nok til f.eks 10-20 nye bilfabrikker.

Model S produksjonen er stengt ned i 18 dager over julen, trolig for å oppdatere produksjonslinjene på en eller annen måte. De stenger normalt sett fabrikken i 7-14 dager rundt årsskiftet, for oppdateringer/vedlikehold og feriavvikling, så dette er en lengre nedstengning enn vanlig. Kanskje blir det en facelift, men en kjedeligere mulighet er at de må rokkere om på produksjonslinjene for å få plass til Model Y casting-maskinen som frem til nå har stått på parkeringsplassen. (Dette er maskinen som kan støpe hele bakre ramme til Model Y i en del.)

Det at Tesla åpner for å lade andre elbiler* går nok først og fremst på det å forsøke å etablere superlading som en bredere standard. Om Tesla skal konkurrere ut CCS og J1772 i USA må de jo åpne for å lade andre elbiler. Det handler definitivt ikke om å tjene penger, ettersom superlading er noe Tesla går sånn ca i null på.

* trolig Aptera, til å begynne med: https://insideevs.com/news/458607/aptera-using-tesla-charging-technology/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Blouberg

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. desember 2020, klokken 18:01
Ja,da var vi der igjen....Sist gang dette ble diskutert så gikk det hett for seg...Jeg mente det ville skje før eller siden,men menigheten mente noe annet..

Var vel ikke helt slik det foregikk:) Alle er enig i at det kan slippe til andre bilmerker på sikt slik det alltid har vært åpent for. Det du derimot mente var at det var moralsk og miljømessig feil å ikke dele laderne (ego-lading) og at EU og Norge måtte tvinge Tesla til å dele nettverket. Det var ikke alle enige i da tesla har vært tvungen til å gjøre det slik for å ha en konkurransemulighet mot ICE biler og det blir feil å frata rettigheten nå til noe de har bygd ut på egen regning og mot alle odds for å lykkes (ja, noe eiendom er kommunalt subsidiert, slik er det for alle ladestasjonsutbyggere)
Du gikk vel så langt som å si at seks ladestasjoner på en parkeringsplass i Finnmark var miljøfiendtlig om ikke alle fikk tilgang da det bygget over villmark og naturområder.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på fredag 25. desember 2020, klokken 14:44
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. desember 2020, klokken 18:01
Ja,da var vi der igjen....Sist gang dette ble diskutert så gikk det hett for seg...Jeg mente det ville skje før eller siden,men menigheten mente noe annet..

Var vel ikke helt slik det foregikk:) Alle er enig i at det kan slippe til andre bilmerker på sikt slik det alltid har vært åpent for. Det du derimot mente var at det var moralsk og miljømessig feil å ikke dele laderne (ego-lading) og at EU og Norge måtte tvinge Tesla til å dele nettverket. Det var ikke alle enige i da tesla har vært tvungen til å gjøre det slik for å ha en konkurransemulighet mot ICE biler og det blir feil å frata rettigheten nå til noe de har bygd ut på egen regning og mot alle odds for å lykkes (ja, noe eiendom er kommunalt subsidiert, slik er det for alle ladestasjonsutbyggere)
Du gikk vel så langt som å si at seks ladestasjoner på en parkeringsplass i Finnmark var miljøfiendtlig om ikke alle fikk tilgang da det bygget over villmark og naturområder.

Jeg har aldri ment at noen skulle tvinge Tesla til å gjøre noe som helst - jeg liker ikke tvang. Det jeg derimot forventer er at EU før eller siden vil komme med reguleringer som gjør at alle ladeseselskaper må stille sine ladere til disposisjon for alle elbiler  - noen vil sikkert tolke dette som tvang - men det handler om å regulere et marked. Uten reguleringer vil en kunne oppleve at unødvendige store naturområder bygges ned. For Tesla eierene har det jo vært et stort poeng å slippe kø uansett hvor stor trafikken er. Det å oprettholde en infrastruktur som aldri, eller nesten aldri, blir utnyttet 100% gavner ikke miljøet. Der en bygger på offentlig grunn finner jeg det også naturlig at alle elbiler kan utnytte de laderene som er plassert der. En skal huske på at disse laderene, uansett hvem som eier dem, er avhengig av mye offentlig infrastruktur - alt fra veier,linjenett,kraftverk osv.

Det spennende nå blir å se hvilke andre som slipper til på Tesla sine ladere - hvem det blir vet jeg ikke, jeg har hørt noen ville rykter som jeg ikke tror det er noen hold i, men vi får se.  Jeg tror uansett det er en fordel for miljøet at flere slipper til.

Vaduz

Om tesla laderne ble mer brukt enn i dag ville vi fått køer og misfornøyde kunder i travle perioder, samme som mange andre ladeleverandører lider av i dag. Skal flere slippe til må flere bygges, så jeg forstår ikke miljøargumentet ditt. 100% utnyttelse er vel kun på større utfartsdager som helligdager, og man kan ikke kun dimensjonere for lavkonjunktur, for da vil det bli kjempekøer de dagene 90% av brukerne trenger ladere. Personlig er det ikke noe problem at det åpnes opp, så lenge jeg slipper egen app og brikke samt at den gode kapasiteten beholdes. Men å tvinge tesla via EU eller andre til å åpne for alle vil bare være negativt for tesla og dermed dårlig for miljøet totalt sett.

Egil Fonn

Tesla kunne med fordel solgt ledig kapasitet til andre bilmerker. Dette har også et miljøaspekt. Unødvendig at mye ladekapasitet  står ubrukt. Det har en høy kostnad og tar unødvendig plass. Tesla kunne prioritere Tesla biler og kun solgt strøm til andre bilmerker ved betydelig ledig kapasitet.
Foto: Fra Grong. 12 ledige Tesla ladere og kun 2 ladere for andre biler. Ganske typisk situasjon i Nord Norge.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

DagfinnN

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 26. desember 2020, klokken 10:54
Tesla kunne med fordel solgt ledig kapasitet til andre bilmerker. Dette har også et miljøaspekt. Unødvendig at mye ladekapasitet  står ubrukt. Det har en høy kostnad og tar unødvendig plass. Tesla kunne prioritere Tesla biler og kun solgt strøm til andre bilmerker ved betydelig ledig kapasitet.
Foto: Fra Grong. 12 ledige Tesla ladere og kun 2 ladere for andre biler. Ganske typisk situasjon i Nord Norge.
Det er mye ledig kapasitet over alt - bortsett når alle trenger det, helger, utfarter og ferie. Det er toppene som er utfordringene. Et vanskelig problem å løse.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Model3B

Det er synd hvis dette blir gjennomført synes jeg, dette er jo en av de største fordelene Tesla eiere har hatt, synes jeg.

thebadger

De skal åpne for at andre kan bruke superladerne? Det tror jeg ikke er utelukkende negativt, det gjør dem mer lønnsomme og potensielt kan de hente subsidier fra staten (spekulasjon fra meg), og dersom alle elbiler kan bruke dem vil det plutselig bli mulig å sette opp litt flere.
SC med 20 ladestasjoner er litt kjekkere enn 2 ionity-stasjoner på statoil
Jeg synes det bare er bra, men selv hvis man vil ha "Tesla for seg selv" tror jeg det er positive bieffekter også

Haggish

Håper og tror at det prises høyere for ikke Tesla, slik at det ikke brukes for mye og lager køer for os som har brukt dette som et av argumentene for og velge Tesla ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

thebadger

Sitat fra: Haggish på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:13
Håper og tror at det prises høyere for ikke Tesla, slik at det ikke brukes for mye og lager køer for os som har brukt dette som et av argumentene for og velge Tesla ;)
Mistenker at det blir reservert X antall plasser til kun Tesla, og potensielt kan prisen gå ned for Tesla-eiere. Hvis det blir mer utnyttelse så er det mindre overhead på vedlikehold, utbytte og reparasjon

Daniel_0007

Hvis de er smart så setter de blodpris slik ionity gjør så tviler jeg på det blir mye kø, sjeldent jeg ser noe annet enn vag,bmw og mercedes på ionity laderne.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Vås..dette løses lett ved en app som forteller om ledig kapasitet. Tesla kunne selv styre hvor mange stalls som skulle defineres som ledig for andre løpende etter hvor mange Tesla som ladet. Om f.eks 80 % av alle stolper er opptatt med å lade Tesla så gjøres  f.eks 20% utilgjengelig for andre..Dette er et enkelt teknisk problem,eller skal en tro at Tesla er et selskap for og av idioter og egoister som ikke har fantasi eller kompetanse nok til å både se til at egne kunder får god service samtidig som miljøet tjener på at andre også slipper til?
Synes mange Tesla eiere bare syter og klager uten å se hvilke muligheter som finnes. Om flere slipper til kan jo de være med på å subsidere flere ladere OG kanskje billigere lading for Tesla...Huff...sorry utbruddet,men er lei av folk som ikke gidder å tenke når de tror de skal miste en fordel...

sjokomelk

hELgenen: Nå har Erna Solberg bestemt at det er grusomt urettferdig at du har egen bolig, og at det ikke er folk i alle rom der til enhver tid. Det er dårlig utnyttelse av ressursene at du og familien din ikke utnytter boligen 100% alle timene i døgnet. Derfor skal det nå flytte inn én familie i hvert av rommene i boligen din vederlagsfritt, siden du allerede har betalt for boligen, og de skal kun betale for maten de tar fra kjøleskapet ditt. Det er nå ditt ansvar at alle rommene til enhver tid er i 100% perfekt tilstand og at det alltid er mat tilgjengelig i kjøleskapet. :P
Litt på spissen, men det er de samme argumentene du kommer med mot Tesla.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:50
hELgenen: Nå har Erna Solberg bestemt at det er grusomt urettferdig at du har egen bolig, og at det ikke er folk i alle rom der til enhver tid. Det er dårlig utnyttelse av ressursene at du og familien din ikke utnytter boligen 100% alle timene i døgnet. Derfor skal det nå flytte inn én familie i hvert av rommene i boligen din vederlagsfritt, siden du allerede har betalt for boligen, og de skal kun betale for maten de tar fra kjøleskapet ditt. Det er nå ditt ansvar at alle rommene til enhver tid er i 100% perfekt tilstand og at det alltid er mat tilgjengelig i kjøleskapet. :P
Litt på spissen, men det er de samme argumentene du kommer med mot Tesla.

Da synes jeg du skal du lese mitt innlegg en gang til - jeg sier at Tesla, om de vil, kan se til at ingen Tesla eiere trenger å stå mer i kø enn i dag - de kan dynamisk gjøre ladere tilgjengelig for alle etter hvor mye trafikk det er på de enkelte laderene. Dette kan de f.eks ordne med en app som gjøres tilgjengelig for alle elbil eiere.
Så om f.eks en eier av en EQC på jakt eller lading kommer til en SUC med 14 ladere og kun 1 i bruk - så får han slippe til på en lader. Kommer derimot EQC'n til SUC og 12 av 14 ladere er opptatt med å lade Tesla - så slipper han ikke til ....Skjønte du det nå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA