Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

AndreasRingdal

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. juli 2021, klokken 08:54
Ja, det kan jo være at det vil bli en slags forrang, som gjør at når f.eks. 80% av laderne er opptatt så vil det kun være mulig for Teslaer å koble seg til...bare for at nye Tesla-kunder fortsatt skal kunne bruke lade-argumentet til å velge Tesla....og så settes det opp et svært digitalt skilt som sier FULLT FOR ANDRE ENN TESLA-BILER....ville jo hatt en markedsføringseffekt i seg selv....

Folk sliter med å vite forskjell på 50 og 150 kw lader. Skal det fungere i praksis må det komme opp sperrer som kun åpner seg når det kommer en tesla.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Tellus

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. juli 2021, klokken 08:54
Ja, det kan jo være at det vil bli en slags forrang, som gjør at når f.eks. 80% av laderne er opptatt så vil det kun være mulig for Teslaer å koble seg til...bare for at nye Tesla-kunder fortsatt skal kunne bruke lade-argumentet til å velge Tesla....og så settes det opp et svært digitalt skilt som sier FULLT FOR ANDRE ENN TESLA-BILER....ville jo hatt en markedsføringseffekt i seg selv....

Folk sliter med å vite forskjell på 50 og 150 kw lader. Skal det fungere i praksis må det komme opp sperrer som kun åpner seg når det kommer en tesla.

I praksis kommer det nok ikke til å bli ladere forbeholdt Tesla. Planen til Musk er nok å selge ut ladeinfrastrukturen ettervert. Verdens største ladenettverk begynner nok å bli relativt verdifult og i og med at det ikke lengre kan sies å være kjernevirksomhet for Tesla så kan det være lurt å selge unna. Dette tipper jeg vil begynne i Europa.

turfsurf

For å tilpasse seg reguleringer tipper jeg de vil legge seg på samme linje som Ionity, differensiere på pris kanskje med mulighet for abonnement. Kanskje reservere opp til 50% for Tesla. Det er innenfor i EU så vidt jeg har forstått.

Begynner med nye stasjoner og bygger om de eldste etter hvert.

Å bare bytte kabler går ikke uten videre, kablene er jo og tilpasset stolpene og effekt. Bytte type stolpe og kabler tipper jeg kommer til å skje, koblet opp mot eksisterende ladere. Burde være greit på v3 ihvertfall, som har dynamisk laststyring.

v2 stasjoner tviler jeg på blir bygget om.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Tror også Elon vil selge hele SuC nettverket. For det første kan det være en grei måte å skaffe kapital på - og for det andre ligger det i kortene at produsent av biler og ladeinfrastruktur kan få EU reguleringer som gjør at de ikke kan være under samme selskap. Dette har skjedd på flere områder, f.eks innen kraftbransjen der nett og produsent måtte splittes - slik vil det trolig bli i EU på dette området også for å skape konkurranse i nettopp lademarkedet.
Jeg vil anse det som overveiende sansynlig at det vil skje slike reguleringer - noe annet ville forundre meg veldig.

mthoring

Så lenge Tesla ikke har (tilnærmet) monopol på lading så er det vel ingen grunn til at de skal måtte splittes opp.
Eventuelle reguleringer når det gjelder krav til åpning for andre bilmerker vil ikke ha tilbakevirkende kraft for allerede gjennomførte utbygginger.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Otkristo

Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

Motorwatt

Godt poeng. Her må det isåfall komme en "rebranding".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......
Det som skjedde sist var at de heller spyttet milliarder inn i Ionity

overskyet

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......
Det som skjedde sist var at de heller spyttet milliarder inn i Ionity

VW har til og med varslet egne ladestasjoner med lounge, for Porsche, langs sentrale veier i Europa. Dette for at eierne skal slippe å omgås med almuen.

Otkristo

Sitat fra: overskyet på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......
Det som skjedde sist var at de heller spyttet milliarder inn i Ionity

VW har til og med varslet egne ladestasjoner med lounge, for Porsche, langs sentrale veier i Europa. Dette for at eierne skal slippe å omgås med almuen.
😂👍🏻

mroek

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:45
Godt poeng. Her må det isåfall komme en "rebranding".

Bilprodusentene kan jo ikke hindre folk flest i å lade hos Tesla hvis Tesla legger til rette for det? Uansett branding på ladestolpene. Folk flest er garantert pragmatiske her, og bryr seg null og niks om hvordan ladestolpen ser ut så lenge man får ladet.

Hvis det blir slik at Tesla forlanger at tredjepartsbiler må kunne kommunisere med ladestolpen via ladekabelen, så er det en annen sak. Da kan jo bilproduentene velge å ikke støtte dette, og dermed unngå at "deres" biler blir sett ved Tesla-stolper.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Motorwatt

Rebranding skjer hvis VW, Mercedes, BMW, skal kjøpe seg inn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mroek

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:41
Rebranding skjer hvis VW, Mercedes, BMW, skal kjøpe seg inn.

Ja, det er jeg enig i. Da misforsto jeg nok hva du mente.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Otkristo

Sitat fra: mroek på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:35
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:45
Godt poeng. Her må det isåfall komme en "rebranding".

Bilprodusentene kan jo ikke hindre folk flest i å lade hos Tesla hvis Tesla legger til rette for det? Uansett branding på ladestolpene. Folk flest er garantert pragmatiske her, og bryr seg null og niks om hvordan ladestolpen ser ut så lenge man får ladet.

Hvis det blir slik at Tesla forlanger at tredjepartsbiler må kunne kommunisere med ladestolpen via ladekabelen, så er det en annen sak. Da kan jo bilproduentene velge å ikke støtte dette, og dermed unngå at "deres" biler blir sett ved Tesla-stolper.
Jeg kan nesten love deg at det ikke blir frislipp uten godkjenning/involvering av  bilprodusent. Ser for deg i tillegg at f.eks BMW eieren må ladte ned Tesla app for å starte lading og betaling.
De andre merkene vil helt klart ønske å eie mest mulig av kundegrensesnittet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA