Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Turfsurf :+1: enig med det du sier. Ellers blir det kaos på SuCene.

Magnus Hansen

Tesla har jo åpnet for varierende kWh pris, så de kan kjøre en ekstrem versjon hvis de åpner for andre biler. Forholdsvis rimelig på rolige tidspunkter, veldig dyrt på de travleste dagene. Og kanskje noen mellomnivåer. Kanskje til og ned automatisk regnet ut fra aktuell belastning. Pris kommuniseres via appen. Da kan de få til jevnere utnyttelse av nettverket uten å skape kaos på travle dager.

automat

Kanskje de bare åpner for bilmodeller med riktig plassert ladeluke. Manglende tilgang til SuC vil nok få produsenter til å gå bort fra den håpløse plasseringen på forskjermen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på søn 28. mar 2021, kl. 10:13
Kanskje de bare åpner for bilmodeller med riktig plassert ladeluke. Manglende tilgang til SuC vil nok få produsenter til å gå bort fra den håpløse plasseringen på forskjermen.

Det hadde vært logisk, men ryktet det ble linket til tilsa at det åpnes for alle.

Forøvrig ville modellen jeg viste til over kunne bli et stort problem for de kommersielle ladeoperatørene som allerede sliter med lav belastning store deler av tiden. Hvis Tesla underbyr de på rolige dager, så blir dette enda verre. Så de som håper på åpning av suc nettverket skal være forsiktig hva de ønsker seg. I verste fall fører det til mindre utbygging av andre nettverk

turfsurf

Kanskje de bare åpner for bilmodeller med riktig plassert ladeluke.
I praksis vil det si venstre bakskjerm. Kanskje og noen med ladeluke foran eller helt bak.

De med høyre side bak og venstre forskjerm uten for langt panser vil og kunne lade, men bruke "feil" ladestolpe. Da vil man altså fort blokkere halvparten av stolpene.

Dette er jo og i mine øyne den største utfordingen med å åpne SuC for andre. De fleste SuC stasjoner er bygd med en stolpe, en parkeringsplass. Dette vil ikke virke med korte kabler og alle variantene av ladeluker.

Når man ser på frekkheten til en del etron eiere (de har vel den mest upraktiske plasseringen av ladeluke) som ofte blokkerer to plasser fordi det er enklest for de, så inviterer det jo til bråk hvis det ikke er en veldig tydelig oppmerking på hvilken plass som hører til hvilken stolpe.

Man kanskje CCS skjøteledning blir en ting? Så kan jo de med feilplassert ladeluke kjøre rundt med en 20 kilos 5 meter skjøteledning i bilen :D

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

automat, da blir det "mega drama" dersom de bare åpner for de med riktig plassert ladeluke. Jeg ser for meg store protestdemostrasjoner foran innkjøringen til SuCène :D ;D

Nei, jeg tipper dersom de åpnes så blir det satt på lengre ladekabler. Elon fixer dette asap.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på søn 28. mar 2021, kl. 10:19
Så de som håper på åpning av suc nettverket skal være forsiktig hva de ønsker seg. I verste fall fører det til mindre utbygging av andre nettverk
Ja, dette må vel være marerittet til BKK, CircleK m.fl. At Tesla bestemmer seg for å bli en aktør i lademarkedet, og underbyr de på pris.

Hva jeg tror er en mulig modell er at andre merker slipper til med en høyere pris, og betaler via app.

Da får Teslaer fremdeles den beste opplevelsen og den laveste prisen, andre merker vil foretrekke Ionity når de har ladeavtaler, og for alle andre vil Tesla være en av flere operatører, men den desidert største.

Forutsetter at den praktiske biten er løst først.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 28. mar 2021, kl. 10:28

automat, da blir det "mega drama" dersom de bare åpner for de med riktig plassert ladeluke. Jeg ser for meg store protestdemostrasjoner foran innkjøringen til SuCène :D ;D

Nei, jeg tipper dersom de åpnes så blir det satt på lengre ladekabler. Elon fixer dette asap.

Min løsning er enklere. Så fort det begynner å bli halvfullt med biler så skrus prisen opp. Når det nærmer seg 2/3 fullt så blir prisen dobbelt så høy som Fortum. Når det er omtrent tomt på suc så er det ikke så farlig om det står noen etroner på kryss og tvers

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 28. mar 2021, kl. 10:28

Det er bare i Norge det er nok elbiler til at et slikt drama kan bli særlig stort.

SuC har et ganske stilrent design. Spørsmålet er hvordan man kan klare å montere lengre kabler uten at det blir seende ut som et rottereir. Man ser jo det på enkelte andre ladestasjoner, med kabler som tyter ut i alle retninger. Det tror jeg ikke Tesla vil ønske, noe som betyr redesign av hele ladestolpen.

Men Tesla var ganske kjappe med å montere CCS-kabler når TM3 kom. Så hvis de bestemmer seg for noe, så kan det bli gjennomført raskt.

Det som bekymrer meg ved en evt åpning av SuC, er om det går utover ladeopplevelsen min. Noe av det som er digg med å ha Tesla, er jo å slippe å stå i ladekø sammen med «alle de andre».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Jeg mener forøvrig å ha lest at den korte kabelen er en integrert del av kjøledesignet for suc v3. Lenger kabel ville hatt større kjølebehov som ville betydd tykkere kabel og redesign av laderen for å kunne pumpe nok kjølevæske gjennom kabelen. Kanskje kjøledesignet også er optimalisert for teslaer med forholdsvis kort tid på maks effekt.

hELgenen

Aahh...det er ingenting som kan gjøre en søndagsformiddag mer komplett som en god diskusjon der Tesla eiere overbyr hverandre i å problematisere lading på SuC. Ladeport på feil side -> lengre kabel -> lengre kabel blir kaos osv. Lurer på hva de tenkte de som startet kina restauranter i dette landet? What!!!..spise med pinner. Folk kommer til å bruke evighet på maten..kundene kommer til å rømme...Nei glem det - Norge kan ikke ha slike - ingen vil komme.....

Vel , jeg tror at mannen bak SpaceX faktisk klarer å komme på en løsning - ja, jeg tror faktisk løsningen er så enkel at han kanskje kan komme på den i en selvpåført rus av eteriske oljer.

Slapp av folkens - dette ordner seg - det blir ikke kø på SuC - The Jesus of electric transportation vil stå opp fra rusen fra en velbrukt havana sigar signert Bill Clinton himself og fikse dette. Read my lips : Det vil ikke bli kø.

PS. Det er SOL...det er VÅR der ute så tørk vekk smulene fra tastaturet og kle på barna som sikkert er overtrøtt etter å ha sett the bloxy awards i natt - og kom dere ut - Slapp av Elon fikser ladestolpene...

Magnus Hansen

Med all respekt, hELgenen, men dette var jo bare surr. Mulig det var et mislykket forsøk på humor. Men hvis du ikke er interessert i diskusjonen lenger så er det greit, men du trenger ikke prøve å avslutte den på vegne av alle andre

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 28. mar 2021, kl. 10:27
Man kanskje CCS skjøteledning blir en ting? Så kan jo de med feilplassert ladeluke kjøre rundt med en 20 kilos 5 meter skjøteledning i bilen :D
Ikke umulig. Den litt dårlige kilden til siste ryktet, sier jo adapter+app. En adapter kan jo ha en ledning også tilpasset den enkeltes model ladeluke, sånn kan de få til at alle står på samme p plass i riktig retning.

En slags variant av det gamle Chademo adapteret. Her kan i så fall Tesla få en potensielt meget god inntektskilde, denne typen adapter vil kunne ha ganske høy pris og innebygget elektronikk som forhindrer tredjepartsløsninger.

Det ble jo solgt ekstremt mange Chademo adaptere i forhold til bruken. (En kamerat med Model S hadde sitt liggende i bilen hele eierperioden uten å bruke den f.eks).

Hadde også vært naturlig begrensende om adapteret hadde lavere kapasitet, siden det vil mangle kjølemulighet. Ikke så fristende å oppta SuC plass om en får lavere fart og høyere pris.

ladov

Har ikke hELgenen rett? Det ble ikke kaos på superladerne da TM3 kom, Tesla vet hvor nye biler blir solgt og vil dermed ha grei kontroll over hvor kapasiteten på superladerne bør styrkes. Noe som for så vidt gjør et generelt frislipp usannsynlig.

Mest sannsynlig er at de får med en eller flere ferske elbilprodusenter med på laget. Det *kunne* vært Rivian men nå som de går solo blir det nok en annen produsent kun de mest interesserte har hørt om. På andre plass vil jeg plassere en ny modell fra en etablert produsent. Først på tredje plass vil jeg plassere tilgang for utvalgte eksisterende modeller. Og også da tror jeg helst det vil komme i forbindelse med en ny modell som er tilpasses superladernettverket.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på søn 28. mar 2021, kl. 14:29
Har ikke hELgenen rett? Det ble ikke kaos på superladerne da TM3 kom, Tesla vet hvor nye biler blir solgt og vil dermed ha grei kontroll over hvor kapasiteten på superladerne bør styrkes. Noe som for så vidt gjør et generelt frislipp usannsynlig.
Nå har de ganske god kontroll på hvor Teslaer blir solgt ja. Andre merker og hvor mye de ønsker å bruke SuC har de derimot ikke så god kontroll på. Men de kan jo bare gjøre som Ionity, "åpne" nettverket og så prise seg ut. Da blir jo hELgenen fornøyd og.

Det viktigste er jo at man skal ha mulighet til å lade, ikke at man skal ha råd til det.
Egentlig hadde det jo bare vært å opprette ett statlig drevet ladenettverk, satt prisen til 20kr kWh og 20 kr/minutt, så hadde ladekø vært en saga blott...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA