Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: SurSnasen på man 28. des 2020, kl. 11:25
Sitat fra: Ellemelle på man 28. des 2020, kl. 10:51
Ja de setter opp 1-4 ladere pr destinasjon. Ikke 40 som Tesla gjør.

Hvorfor?

Fordi det overhodet ikke er lønnsomt å sette opp 40 ladere på et sted, men du verden så praktisk det er for oss som kjører Tesla.

Ja, nettopp. Men hvorfor kan da ikke Tesla opptre som ladeaktør på samme måte som de andre? Hvorfor ikke åpne opp for andre produsenters biler, selv om de ikke får innbetalt noe engangsbeløp pr produserte bil? Null problem for Tesla dette. Ladenettverket står der. Flere biler som lader, og om så til høyere pris enn Teslaene, betyr mer kroner inn til å utbygge videre samt drifte. Så hvorfor ikke?
Fordi det vil føre til ladekø ved høytrafikk. Og Tesla ønsker ikke at man skal oppleve ladekø på superladernettverket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Larsebass på søn 27. des 2020, kl. 19:29
Problemet er at andre bilfabrikanter har vært mest opptatt av å lage smårare biler med dårlige ladeløsninger i blandet en dose «not invented here.» og tro på at to ladestasjoner pr himmelretning er nok.
Dette er nok veldig nær sannheten ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: SurSnasen på man 28. des 2020, kl. 11:25
Ja, nettopp. Men hvorfor kan da ikke Tesla opptre som ladeaktør på samme måte som de andre? Hvorfor ikke åpne opp for andre produsenters biler, selv om de ikke får innbetalt noe engangsbeløp pr produserte bil? Null problem for Tesla dette. Ladenettverket står der. Flere biler som lader, og om så til høyere pris enn Teslaene, betyr mer kroner inn til å utbygge videre samt drifte. Så hvorfor ikke?
Det er ikke mulig å bygge et så stort nettverk, og samtidig ha en pris som brukerne er villig til å betale. Du forstår vel det?
I så fall ville Fortum, Mer, BKK, Fastned og Ionity kopiert Tesla for lenge siden.

Hvis Tesla tar de 15+ kroner pr kWh som de trenger for å dekke de reelle kostnadene, vil uansett ingen lade der.

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på man 28. des 2020, kl. 10:37
Sitat fra: Handyman på søn 27. des 2020, kl. 12:27
Tesla setter nok premissene ut fra hva som er mest hensiktsmessig for Tesla og visjonen om overgangen til bærekraftig transport. Tesla har helt klart mange forhold å ta hensyn til. Visjonen, kundene, markedsandel, aksjonærer osv.
Om Tesla virkelig er så genuint interessert i og opptatt av overgangen til bærekraftig transport så åpner de ladenettverket for alle. BKK klarer å bygge ut uten å drive inn tusenvis av kroner fra hver produsent. Fortum det samme. Og Fastned. Og likevel har de åpnet for alle. Ionity er tildels eid/sponset av noen bilprodusenter, men er likevel åpent for alle som vil lade.

Tesla klarer nøyaktig det samme om de bare vil. De er ikke avhengig av at andre produsenter kjøper seg inn. Men de sliter med tanken på å gi fra seg sitt beste salgsfortrinn.
Her mangler det viktige ting i din argumentasjon, og det du snur ting delvis helt opp/ned.
Ladeoperatørene du lister opp mottar jo solid statstøtte for sine utbygginger, og de bygger stort sett bare noen få poster pr. lokasjon. Det er en kjent sak at det hadde vært svært få ladere uten denne statstøtten. Støtte krever også at laderne er åpne for alle.
Selv Tesla sliter av og til med ladekø i høytrafikkperioder.... hvordan tror du det hadde blitt dersom brått mange elbiler med kort rekkevidde og lav ladefart også kunne ladet på SuC? Mange av disse bilene ville også beslaglagt 2 ladeplasser! Jeg tipper at Tesla svært fort hadde mistet et av de mest populære og største fortrinnene kundene har, nemlig tilgjengelig SuC. Dette tror jeg heller vil ødelegge for overgangen til bærekraftig transport. Det trengs bevis på at elbil bare funker . Det har vært noe av hovedfokuset til Tesla.
Husk at det er toppene de må dimensjoneres for. Argumenter om at SuC ofte står tomme vinter om manglende innsikt.
Derfor tror jeg at Tesla stiller helt klare og tildels harde krav (både teknisk og økonomisk) før de gir andre bilmerker tilgang til sine ladere. Tror også de vil begynne forsiktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Handyman på man 28. des 2020, kl. 14:05
Selv Tesla sliter av og til med ladekø i høytrafikkperioder.... hvordan tror du det hadde blitt dersom brått mange elbiler med kort rekkevidde og lav ladefart også kunne ladet på SuC? Mange av disse bilene ville også beslaglagt 2 ladeplasser! Jeg tipper at Tesla svært fort hadde mistet et av de mest populære og største fortrinnene kundene har, nemlig tilgjengelig SuC. Dette tror jeg heller vil ødelegge for overgangen til bærekraftig transport. Det trengs bevis på at elbil bare funker . Det har vært noe av hovedfokuset til Tesla.
Husk at det er toppene de må dimensjoneres for. Argumenter om at SuC ofte står tomme vinter om manglende innsikt.

Dette hørte vi hylekoret si når TM3 skulle komme å lade på SuC også - og det viste seg å bare være tullete vås som ikke slo til - nå lever TMS,TMX og TM3 lykkelige side om side på SuC - og snart kommer TMY også. Det går nok bra det også.

Jeg tenker som så at Tesla har stålkontroll på dette og gjør fornuftige vurderinger av når, i hvilket omfang osv - de kan åpne for andre. Jeg ser at mange stalls er totalt tomme i perioder - og de kan garantert lett lage en løsning som f.eks prioriterer Tesla biler på SuC slik at Tesla eiere får prioritert tilgang ved at andre må bruke f.eks en app.. Når jeg ikke kjører Tesla kunne jeg godt tenkt meg å ha en backup i SuC nettverket. Dette er noe jeg svært sjelden vil ha behov for - og å lade til f.eks 10 kr/kwh eller noe slik ville være helt akseptabelt de få gangene jeg eventuelt kunne ha behov for det. Event. at jeg kjøper tilgang til nettverket gjennom et tidsbegrenset abonnement . Jeg tror ikke, som mange andre, at Tesla vil kreve et gedigent beløp av eiere av andre merker for tilgang.  De kan f.eks selge tilgang til SuC på bestemte ukedager og timer hvor laderene deres er lite i bruk uansett. Det er bedre for alle - også miljøet. Det at folk hyler og skriker og tror de vil miste en fordel er rett og slett dumskap - dette kan Tesla fikse UTEN at dagens Tesla eiere behøver å bekymre seg en skitt.

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på man 28. des 2020, kl. 14:27
Dette hørte vi hylekoret si når TM3 skulle komme å lade på SuC også - og det viste seg å bare være tullete vås som ikke slo til - nå lever TMS,TMX og TM3 lykkelige side om side på SuC - og snart kommer TMY også. Det går nok bra det også.
Tesla har åpnet over 300 nye ladestolper bare i Norge siden Model 3 kom i salg. Data fra Supercharge.info gir meg 692 stalls åpnet til og med 2018, og 309 fra 2019 til d.d. (Med fare for feil, da enkelte lokasjoner åpnet før 2019 har fått flere stalls uten at datoen er endret i tabellen.) Totalt 1001 aktive ladestasjoner pr. 28.12.2020.
Det er en ganske aggresiv utbygging med nesten 50% økning på to år. Og det bare for å håndtere sine egne kunder. Hvordan er disse tallene sammenlignet med Recharge/Mer/BKK?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Ingen anelse...og hvorfor skulle dette bety noe som helst?
Tesla kan selge meg et off peak abonnement på SuC så står jeg ikke i veien for noen. De andre kan tilby billigere lading i off peak timer osv.. Hvor er problemet?
Antall ladestasjoner må tilpasses antall brukere. Og staten må nesten bidra for å få opp nok ladere slik at hele bilparken kan lades. Og tilbyr Tesla lading for alle bør de også få støtte....Dette er enkelt så lenge gnier genet og ego genet ikke tuller med hjernebarken

automat

Sitat fra: hELgenen på man 28. des 2020, kl. 15:05
Ingen anelse...og hvorfor skulle dette bety noe som helst?
Tesla kan selge meg et off peak abonnement på SuC så står jeg ikke i veien for noen. De andre kan tilby billigere lading i off peak timer osv.. Hvor er problemet?
Antall ladestasjoner må tilpasses antall brukere. Og staten må nesten bidra for å få opp nok ladere slik at hele bilparken kan lades. Og tilbyr Tesla lading for alle bør de også få støtte....Dette er enkelt så lenge gnier genet og ego genet ikke tuller med hjernebarken

Det er faktisk en veldig dårlig ide. For det som fortsatt er offpeak for Tesla kan nærme seg onpeak for andre operatører. Som gjør at folk kjører til supercharger istedet, fordi der vet de at det er ledig. Selv om det er dyrere.

Det vil redusere inntektsgrunnlaget og motivasjon for andre operatører til å sette opp flere stolper. Og man får færre stolper totalt sett når man trenger det som mest, og det er onpeak for alle. Det vil jo være de andre elbileierne dette går utover når Tesla trekker opp stigen, ikke Tesla-eiere.

Som Ioniq-eier ønsker jeg flest mulig ladestolper når behovet er som størst. Ditt offpeak-forslag motvirker dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Jeg forstår ikke hvorfor folk hisser seg så til de grader opp og kommer med tirader av skjellsord fordi de mener de skal ha tilgang.
Kjøp Tesla, problem solved. Men da kommer det vel bare nye skjellsord og tirader om hvor stygge og fæle bilene er....
Angrip heller konsortiet som står bak Ionity. De burde klart å bygge et nett som stiller supercharger-nettverket i skyggen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på man 28. des 2020, kl. 16:09
Jeg forstår ikke hvorfor folk hisser seg så til de grader opp og kommer med tirader av skjellsord fordi de mener de skal ha tilgang.
Kjøp Tesla, problem solved. Men da kommer det vel bare nye skjellsord og trader om hvor stygge og fæle bilene er....
Angrip heller konsortiet som står bak Ionity. De burde klart å bygge et nett som stiller supercharger-nettverket i skyggen.

EU er ganske klare på dette - de vil ikke at mer offentlig land skal bygges ned dersom laderen ikke også gjøres tilgjengelig for alle ladene elbiler.  Jeg forstår at noen eksisterende Tesla eiere frykter at de skal oppleve kø - men jeg tror faktisk ikke dette vil være en reell problemstilling. Og Tesla har alle muligheter i verden for å klare å løse begge problemer - altså gi tilgang til alle, samt se til at eier du Tesla så har du en fast-lane til laderen....et slags premium abonnement.
Og hvorfor skal ikke Tesla, som er dyktige på å lage ladere - ikke fortsette med lage ladere som også andre kan bruke? Jeg tror konkurranse er bra - og hadde jeg eid SuC og sett at de stod tomme på f.eks off peak timer - og vurdert det dithen at jeg enkelt kunne tjene noen ekstra kroner på å åpne dem opp i perioder på døgnet for andre UTEN å skade menigheten - så hadde jeg gjort akkurat det. Og med pengene jeg hadde tjent der hadde jeg kjørt med med flere ladere inntil jeg hadde sett at markedet begynte å bli mettet.
Dette kan bli en vinn-vinn for alle. Det er denne ekstreme pessimismen som råder blant enkelte hard core Tesla eiere dessverre - nesten som om de føler de har gått glipp av et godt tilbud.... Jeg vet ikke ,men jeg klarer bare ikke kjøpe argumentene som legges frem om at Tesla vil tape på å åpne opp....Jeg mener alle vil tjene på dette - både eksisterende Tesla eiere, andre og miljøet. Nei - dette blir bare lekkert for alle..........

RJK

Så lenge Ionity priser seg ut på lading for andre enn medlemmer med rabattavtale, så definerer jeg ikke dette som et åpent nett. Og Ionity har fått grufullt mye subsidier for å bygge ut. Likevel virker det som det investeres småpenger fra eierselskapene selv.

Er enig med Øyvind.h om at kritikken burde gå til de andre bilprodusentene og eierne av Ionity. Så mye finansielle muskler bak, så mye subsidier, men utbyggingen virker å gå i snail mode Virker faktisk som Tesla alene åpner like mange eller flere enn Ionity innenfor samme tidsperiode, uten at jeg har tallgrunnlag for det. Men tipper de som har oversikten og gidder å ta jobben, kan komme med tall for dette.

Dessverre er det veldig lett å angripe Tesla. Det er jo helt innenfor. Men å angripe VW, MB, Audi, Peugeot, Fiat, Renault, Citrôen, Opel, Volvo, Polestar 2, Nissan, Hyundai, Jaguar og Ford, samt resten av røkla, det er utenkelig. Selv om de samlet kunne "teppebombe" kontinentene med ladere, og åpnet for elbil-etterspørsel på verdensbasis, og ikke bare i vestlige land der elbiler allerede har en viss tetthet.

Er med på at det litt tidlig å gjøre dette overalt, rett og slett fordi etterspørselen er større enn tilbudet, men jammen virker det som at man ikke vil skynde seg for langsomt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Hvem angriper Tesla her? Ikke jeg i alle fall - jeg bare heier på dem for å få dem til å gjøre SuC tilgjengelig for alle.
Jeg tar det som en selvfølge at Tesla selv vet hva som er best for dem - og dersom Elon Twitrer noe om å å åpne opp....low key......så er det noe mer substans i dette enn når Donald gjør det samme..........

RJK

Dine utfall mot Tesla for å åpne opp, og tilsvarende mangel på å kritisere den konkurranse-fiendtlige prisingen til Ionity, er ihvertfall veldig lett å ta som Tesla-kritikk. Det formoder jeg faktisk at du ser, så mye som det blir påpekt ovenfor deg. At du da fortsetter i samme duren, tyder jo på at dette er veldig sårt for deg.

Kjører selv bil som nå endelig er opptatt som en del av Ionitynettverket etter nesten ett år, men de har pokker ta ikke klart å få ut fingeren og ordnet avtale på fornuftig pris for oss med Hyundai eller Kia. Har sjekket, og tar fort et halvt år til før dette er klart. Hvor pokker vanskelig skal det være?

Og før du beskylder meg for å bare være sur for at jeg ikke har fått mulighet for rimelig lading, jeg er faktisk mot hele prisstrukturen, og mener den er konkurransevridende og derfor ulovlig etter EU-regler. De burde tilby åpne avtaler som går mer på mengden man hurtiglader, enn å gå på hvilken partnerbil man har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: hELgenen på man 28. des 2020, kl. 14:27
Sitat fra: Handyman på man 28. des 2020, kl. 14:05
....... Det at folk hyler og skriker og tror de vil miste en fordel er rett og slett dumskap - dette kan Tesla fikse UTEN at dagens Tesla eiere behøver å bekymre seg en skitt.
Du bruker stadig kategoriserende uttrykk som menighet, fanboy, hylekor ol. Jeg prøver å argumentere saklig og ta opp det jeg tror er aktuelle problemstillinger, men din form for argumentering tror jeg av mange oppfattes som desperat personlig vendetta. Det er sikkert ikke slik du ønsker å fremstå, men jeg er sikker på at det er slik mange oppfatter deg. Kanskje du bare ønsker å sette ting på spissen? "Tullet vås", "hyler og skriker" Min oppfatning er at det er du "hyler". Det du kaller hylekor, tror jeg bare er saklig uenighet.
Dette er min personlige oppfatning og ikke en fasit.

Så til saken. Det var ikke "tullete vås" (dine ord), men en helt aktuell problemstilling da TM3 rullet ut på veiene. Det var definitivt, og dessverre, noe "uvennskap" mellom S/X og 3 en periode. Din påstand om at dette ikke slo til, er faktisk ikke riktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 28. des 2020, kl. 18:15
Dine utfall mot Tesla for å åpne opp, og tilsvarende mangel på å kritisere den konkurranse-fiendtlige prisingen til Ionity, er ihvertfall veldig lett å ta som Tesla-kritikk. Det formoder jeg faktisk at du ser, så mye som det blir påpekt ovenfor deg. At du da fortsetter i samme duren, tyder jo på at dette er veldig sårt for deg.

Kjører selv bil som nå endelig er opptatt som en del av Ionitynettverket etter nesten ett år, men de har pokker ta ikke klart å få ut fingeren og ordnet avtale på fornuftig pris for oss med Hyundai eller Kia. Har sjekket, og tar fort et halvt år til før dette er klart. Hvor pokker vanskelig skal det være?

Og før du beskylder meg for å bare være sur for at jeg ikke har fått mulighet for rimelig lading, jeg er faktisk mot hele prisstrukturen, og mener den er konkurransevridende og derfor ulovlig etter EU-regler. De burde tilby åpne avtaler som går mer på mengden man hurtiglader, enn å gå på hvilken partnerbil man har.

Ser ikke noe poeng å dra inn ionity eller andre ladeaktører når vi diskuterer SuC. Har aldri kritisert Elon sin melding om å åpne opp SuC. Det jeg har argumentert er at jeg mener de som tror SuC åpning er negativt for Tesla  eiere tar feil..De samme argumentene kom når TM3 skulle lade der. Det er en ikke sak i dag,og slik vil det bli den dagen SuC åpner for andre også.  Beklager språkbruken,men er veldig rett på da jeg liker å få ting gjort og hørt. Her er ingen Støre for å si det slik,ei heller en morna jens fan. Men dere som.er redd for å miste noe,slapp av. Tesla vil jo ikke slå beina under seg selv. Dette vil gå seg til. Det er jeg helt trygg på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA