Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

jlan

#1365
Sitat fra: geear på ons 15. mar 2023, kl. 23:37
Stemmer det, v3 har 1000 VDC og 425 A rating, men leverer nesten 700 A når man lader Model Y med ~250 kW.
Det må skilles mellom input og output:

V3 har 465A input på 3-fase 480V, det gir 387kW.

Den kan også utstyres med bufferbatteri på 1000V 640A, 575 kW, og kan da levere over 900 kW en stund, fordelt på 4 ladestolper. 

På hver stolpe kan den levere 631A, 0-500V, 250kW (ikke samtidig på alle 4).

1000V på V3 gjelder altså kun bufferbatteriet:

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Jeg refererte til stolpemerking på v3, som var det som ble postet for v4, for å sammenligne epler og epler, altså 1000 VDC og 425 A output. De leverer som sagt mer enn 631 A intermittent/peak per stolpe allerede i dag, rundt 700.

jlan

#1367
Sitat fra: geear på tor 16. mar 2023, kl. 13:01
Jeg refererte til stolpemerking på v3, som var det som ble postet for v4, for å sammenligne epler og epler, altså 1000 VDC og 425 A output. De leverer som sagt mer enn 631 A intermittent/peak per stolpe allerede i dag, rundt 700.
Merking for V3 er altså 500V DC og 631A på utgangene, men det stemmer nok at strømmen kan gå litt høyere.
https://youtu.be/dWkyXApmOpQ?t=195
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Her er klistrelappen som er på v3 stall, tilsvarende som den som ble postet fra v4, igjen for å sammenligne epler og epler:

 [ You are not allowed to view this attachment ]

jlan

#1369
Sitat fra: geear på tor 16. mar 2023, kl. 14:51
Her er klistrelappen som er på v3 stall, tilsvarende som den som ble postet fra v4, igjen for å sammenligne epler og epler:
Ja, ok men det betyr kanskje bare at selve søylen er ratet for 1000V, for evt. fremtidig oppgradering. Eller så er det en lovpålagt merking. Andre V3 søyler er merket 500V.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bepmzf/v3_supercharger_live_at_hawthorne_los_angeles/

Det jeg viste er det som står på selve V3 laderene, som støtter 3-4 staller. Det er også noen variasjoner der, men jeg har ikke sett noen over 500V.

Så da kan vi vel anta at det som står på V4 søylene heller ikke er selve spesifikasjonen av laderen.

Edit: Dette skal være fra selve ladeenheten, ser ut til at det er en V3 lader med nye V4 søyler.
https://twitter.com/sbink/status/1636078822926737413/photo/4

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hjortefot

Sitat fra: jlan på tor 16. mar 2023, kl. 16:09
...
Ja, ok men det betyr kanskje bare at selve søylen er ratet for 1000V, for evt. fremtidig oppgradering. Eller så er det en lovpålagt merking. Andre V3 søyler er merket 500V.
...
Edit: Dette skal være fra selve ladeenheten, ser ut til at det er en V3 lader med nye V4 søyler.
Tesla kan nok mikse og matche en god del, siden de har god kontroll på både hardware og software. Artig tanke at det muligens ikke hadde vært fullstendig umulig med lading opp til 1000 V på noen europeiske V3 med litt mer heftig ladeelektronikk i bakhånd. Vil tro de vil prøvekjøre de nye V4-søylene i praktisk bruk et sted det er mye ikke-Tesla-lading nå i første omgang. Kanskje de ikke er så ivrige på å gi max fart til de med 800 V batteri lenge før de kommer med tilsvarende selv? Det kan de lett teste på laben.
Model 3 LR - 2019

jlan

Sitat fra: Hjortefot på tor 16. mar 2023, kl. 18:19
Artig tanke at det muligens ikke hadde vært fullstendig umulig med lading opp til 1000 V på noen europeiske V3 med litt mer heftig ladeelektronikk i bakhånd.
Sikkert ikke så vanskelig nei, siden de allerede lader bufferbatteriet med 1000V.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Blir mye enklere for ikke-Teslaer å lade nå, ja....til og med e-troner kan lett lade her...


https://www.youtube.com/watch?v=mf2sdYcLDWw&t=599s
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 17. mar 2023, kl. 12:48
Blir mye enklere for ikke-Teslaer å lade nå, ja....til og med e-troner kan lett lade her...


https://www.youtube.com/watch?v=mf2sdYcLDWw&t=599s
Jepp, nå er det bare å bytte ut en sånn ca 10-20 tusen ladere, så er det fikset

For å være optimistisk også så gikk det imponerende fort å få på plass CCS når Model 3 kom

For å være litt realistisk så har det tatt sin tid med V3, så det vil vel ikke gå så mye fortere med V4.
Det blir lang periode med blanding av V2-3 og 4 vil jeg anta.

Motorwatt

Burde kunne selge de gamle til VW som skal sette opp 25.000 ladere i 2023. Trenger vel bare en sprayboks med maling...

https://thedriven.io/2023/01/30/volkswagen-will-install-25000-ev-fast-chargers-in-2023-none-in-australia/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Counterpointer på fre 17. mar 2023, kl. 12:55
For å være litt realistisk så har det tatt sin tid med V3, så det vil vel ikke gå så mye fortere med V4.
Det blir lang periode med blanding av V2-3 og 4 vil jeg anta.
Det er fortsatt V3 ladere, det er bare søylene som er nye. De kan sikkert få til lengre kabler på de gamle også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på fre 17. mar 2023, kl. 15:16
Sitat fra: Counterpointer på fre 17. mar 2023, kl. 12:55
For å være litt realistisk så har det tatt sin tid med V3, så det vil vel ikke gå så mye fortere med V4.
Det blir lang periode med blanding av V2-3 og 4 vil jeg anta.
Det er fortsatt V3 ladere, det er bare søylene som er nye. De kan sikkert få til lengre kabler på de gamle også.
Lengre kabler på de gamle er tvilsomt da det ikke er gjort og vil kunne føre til skader på kabel om den når bakken. Bare se på de andre ladeselskapene som har lange kabler og ikke høy søyle. Hadde det vært lettvint ville Tesla allerede ha prøvd det ut.

Ref poster høyere opp om spec så ser ikke V3 og 4 identiske ut. Da hadde det ikke blitt snakket om 800V heller.

Counterpointer

#1378
Sitat fra: Motorwatt på fre 17. mar 2023, kl. 12:59
Burde kunne selge de gamle til VW som skal sette opp 25.000 ladere i 2023. Trenger vel bare en sprayboks med maling...

https://thedriven.io/2023/01/30/volkswagen-will-install-25000-ev-fast-chargers-in-2023-none-in-australia/



jlan

#1379
Sitat fra: Counterpointer på fre 17. mar 2023, kl. 15:29
Lengre kabler på de gamle er tvilsomt da det ikke er gjort og vil kunne føre til skader på kabel om den når bakken. Bare se på de andre ladeselskapene som har lange kabler og ikke høy søyle. Hadde det vært lettvint ville Tesla allerede ha prøvd det ut.
Det er nå et godt stykke ned til bakken, kabelen trenger jo ikke å henge inne i portalen. Den kan henge langs siden som på de nye. Men det er gjerne noe med kjøling også.

Sitat fra: Counterpointer på fre 17. mar 2023, kl. 15:29
Ref poster høyere opp om spec så ser ikke V3 og 4 identiske ut. Da hadde det ikke blitt snakket om 800V heller.
Den nederlandske Harderwijk SuC, som er mye avbildet har ihvertfall V3 ladere og V4 søyler. Det er et bilde av spesifikasjonen på selve laderen som er lik andre V3. Det som står på selve søylene ser ikke ut til å være aktuelle tall. Endel av V3 søylene viser også 1000V, men det er ikke tilgjengelig.
https://twitter.com/sbink/status/1636078822926737413/photo/4
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA