Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-
Ahh.  Det er vel bare gjetting?
350kW tipper jeg er ca max for 100kwh pakka i S/x.
V4 tipper jeg er kapabel til mer, skal jo supportere cybertruck.

Gjetter 500kW:)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Motorwatt

Sikkert gjetting dette også, men nå fra en annen "kilde".

Tesla Supercharger V4
We know that Tesla has been working on a new generation of the Supercharger technology. In a recent earnings call, Tesla mentioned that it is pushing toward upgrading its fat-charging technology to a peak charge rate of 300 to 350 kW.

Electrek

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på fre 03. mar 2023, kl. 11:59
Sitat fra: Handyman på fre 03. mar 2023, kl. 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. mar 2023, kl. 09:31
Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-
I tillegg er det vel verdt å nevne i denne tråden (som andre har nevnt i andre tråder) at Frankrike nå plutselig har blitt tilgjengelig for veldig mange ikke-Teslaer gjennom 3. parts firmaet "Chargemap", slik at folk kan betale der i stedet (foreløpig til samme pris) https://chargemap.com/tesla-superchargers . De planlegger å åpne hele Europa.
Ser ikke helt den store fordelen, hvis jeg forstår det riktig. De må bruke Tesla-appen og legge inn chargemap som betalingsmiddel. Betalingen faktureres via Chargemap.

Enig, blir det ikke bare enda et mellomledd som skummer fløten? Apple pay og kredittkort er jo støttet i tesla appen allerede.

Synes det var så mange tilgjengelige ladeplasser på Chargemap for ikke-Teslaer i Frankrike, men når jeg ser på Tesla-kartet så ser jeg at det er like mange der (sånn at Tyskland er mer i særstilling med få åpnede ladere). Men kanskje kan det hjelpe på at BYD Han-folk klarer å lade? Ser i en annen tråd at en BYD Han eier ikke får til å lade på Tesla-ladere, men vet ikke om det har noe med Tesla-betalingen å gjøre...er vel lite trolig siden en uansett må bruke Tesla-appen, og bare velge Chargemap som betalingsmåte.

Kan kanskje være at Chargemap-folk lettere får oversikt over tilgjengelige ladere, uten å måtte være innom 8 forskjellige apper.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

I Frankrike er det haugevis med kommunale 22kw ladere og annet rart med veldig mange forskjellige aktører og apper av varierende kvalitet, og derfor er Chargemap populært. 

Ser ikke helt verdien med Tesla SC, siden en uansett trenger Tesla-appen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Otkristo


overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. mar 2023, kl. 13:49
Sitat fra: overskyet på fre 03. mar 2023, kl. 11:59
Sitat fra: Handyman på fre 03. mar 2023, kl. 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. mar 2023, kl. 09:31
Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-
I tillegg er det vel verdt å nevne i denne tråden (som andre har nevnt i andre tråder) at Frankrike nå plutselig har blitt tilgjengelig for veldig mange ikke-Teslaer gjennom 3. parts firmaet "Chargemap", slik at folk kan betale der i stedet (foreløpig til samme pris) https://chargemap.com/tesla-superchargers . De planlegger å åpne hele Europa.
Ser ikke helt den store fordelen, hvis jeg forstår det riktig. De må bruke Tesla-appen og legge inn chargemap som betalingsmiddel. Betalingen faktureres via Chargemap.

Enig, blir det ikke bare enda et mellomledd som skummer fløten? Apple pay og kredittkort er jo støttet i tesla appen allerede.

Ser i en annen tråd at en BYD Han eier ikke får til å lade på Tesla-ladere,

Tipper kinarælet ikke har implementert ccs protokollen riktig.

geear

Sitat fra: RJK på fre 03. mar 2023, kl. 00:06
Vil f.eks. V1-ladere få ny plugg/kabel (CCS/Magic Dock) og så settes ut der man ellers ville vurdert om utbygging lønner seg? Noe for mindre steder i Nordland og Troms & Finnmark? Vestlandets ytre strøk?

Eller vil man rett og slett benytte mye av HW på samme sted, fordi det er oppgraderbart, og bare selve ladestolpen må byttes ut? Eller er den gamle ordningen med deling av effekt et problem, og man må grave opp og kable på nytt?
Tror ikke det finnes noen V1 i Norge, men de var vel maks 120 kW eller noe. V2 fikk den røde buen i bunn, og ser fysisk like ut som V3, de har delt tilførsel på 150 kW per par, og såvidt jeg har sett er alle V2 oppgradert til å også ha CCS-kabel i tillegg til type 2. Usikker på hvordan Tesla vil forholde seg til fjerning av V2, da V3 kun har CCS og det fortsatt finnes mange Teslaer i Norge uten CCS. Hadde jeg vært en av de, og Tesla fjernet V2, hadde jeg nok forlangt gratis CCS-oppgradering, ellers hadde bilen i praksis ikke vært brukbar på langtur lenger. Selvfølgelig løsbart for Tesla. V3 har en annen infrastruktur og deler ikke effekt per par lenger, men det kan godt hende at de kan trekke om i eksisterende rør og greit bytte ut til V3.

ToWalkOrDrive

I Aksdal utenfor Haugesund satte de opp ny superlader (V3) og la ned V2, men da flyttet de og noen hundre meter, og sa de ikke hadde planer om å stenge ned flere V2. Det var en stund siden...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: geear på man 06. mar 2023, kl. 13:49
Tror ikke det finnes noen V1 i Norge, men de var vel maks 120 kW eller noe.
V1 var på rett under 100kW. Var noen på Gol bl.a.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hjortefot

Når det gjelder V4-gjettekonkurransen: Ser nå at klistremerket på V4-laderne i Nederland sier 1000 VDC og 615 A. Så rundt 500 kW for en Cybertruck er i teorien innafor.

MEN: Og om batteriet er litt slunkent (men godt og varmt) på omtrent 300 V på en Model 3 og elektronikken i bilen sier det er greit å kjøre på med 615 A, så blir det bare 185 kW. Det høres ikke ut som et framskritt fra 250 kW i V3, så jeg har antatt noe jeg ikke burde ha antatt. Korriger meg!

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model 3 LR - 2019

Kim-

615A er fortsatt ganske mye mer enn 425A som V3 har. Det er rated, ikke maks. Aner ikke hva de legger i ordet rated. 615A over en time, 1200A i 30 min?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Stemmer det, v3 har 1000 VDC og 425 A rating, men leverer nesten 700 A når man lader Model Y med ~250 kW.

Hjortefot

#1362
Sitat fra: geear på ons 15. mar 2023, kl. 23:37
Stemmer det, v3 har 1000 VDC og 425 A rating, men leverer nesten 700 A når man lader Model Y med ~250 kW.
OK, mer er bedre, så det er bra!  ;D Jeg kan gjette på at det er dette ladekabelen (eller hele ladestasjonen, "laderen" sitter jo i en grå boks et stykke unna som regel) kan levere over tid. V3 leverer aldri 1000 V heller, så der er de trygt innafor.  Det kan også være noe med at de skal klare alle kombinasjoner? Maks spenning, strøm og temperatur samtidig? Duty cycle 100 % betyr kanskje at de skal klare det kontinuerlig? Da er det helt sikkert litt å gå på på en verdi om de roer ned de andre verdiene.
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Sitat fra: Hjortefot på ons 15. mar 2023, kl. 23:54
Duty cycle 100 % betyr kanskje at de skal klare det kontinuerlig? Da er det helt sikkert litt å gå på på en verdi om de roer ned de andre verdiene.
Det er helt sikkert verdier for kontinuerlig drift ja. Er nok overvåket mtp temperatur, og strømmen reguleres ned ved behov. Disse blir jo uansett ikke belastet slik kontinuerlig, ihvertfall ikke med dagens biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Rated brukes gjerne som hvilken belastning utstyr tåler kontinuerlig.
Hvis man kombinerer dette med spenningen kan den kanskje levere 615 kW kontinuerlig. Denne effekten vil trolig kunne overstiges betydelig, alt etter varighet. Over tid varierer belastningen svært mye. Gjerne fra 250kW og gradvis nedover, helt til perioder helt ned til null. Det er normalt temperaturen i de ulike komponentene som er styrende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA