Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Rævedilter

Det er riktig, det var Alslev eg meinte.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fre 02. sep 2022, kl. 21:04
Sitat fra: Counterpointer på fre 02. sep 2022, kl. 19:31

På skjermen i bilen fikk en tidligere oppgitt prisen på SuC. I dag fikk jeg ikke opp dette. Er det endret?

Kommer opp på vår nå ihvertfall.
Takk, da er det forhåpentligvis en forbigående bug

Otkristo

I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.

Hjortefot

Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)
Model 3 LR - 2019

overskyet

Sitat fra: Hjortefot på tor 02. mar 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)

Er det stadig el-kjipo (400V) eller mer?

Motorwatt

#1340
350 kW
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:00
Sitat fra: Hjortefot på tor 02. mar 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)
Er det stadig el-kjipo (400V) eller mer?
Lite konkret å forholde seg til, men Tesla har antydet effekt på opp til 1MW. Det indikerer mye høyere spenning en dagens, men Tesla har jo foreløpig ingen biler som kan lade på høyere en ca. 400V.
Uansett så er egentlig spenningen helt uinteressant, det er effekten som betyr noe (jada, det er en sammenheng).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

overskyet

Sitat fra: Handyman på tor 02. mar 2023, kl. 23:13
Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:00
Sitat fra: Hjortefot på tor 02. mar 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)
Er det stadig el-kjipo (400V) eller mer?
Lite konkret å forholde seg til, men Tesla har antydet effekt på opp til 1MW. Det indikerer mye høyere spenning en dagens, men Tesla har jo foreløpig ingen biler som kan lade på høyere en ca. 400V.
Uansett så er egentlig spenningen helt uinteressant, det er effekten som betyr noe (jada, det er en sammenheng).

Må dessverre forholde meg til virkeligheten, så spenningen er interessant, selv om jeg skulle ønske den ikke var det :)


RJK

Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:36
Sitat fra: Handyman på tor 02. mar 2023, kl. 23:13
Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:00
Sitat fra: Hjortefot på tor 02. mar 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)
Er det stadig el-kjipo (400V) eller mer?
Lite konkret å forholde seg til, men Tesla har antydet effekt på opp til 1MW. Det indikerer mye høyere spenning en dagens, men Tesla har jo foreløpig ingen biler som kan lade på høyere en ca. 400V.
Uansett så er egentlig spenningen helt uinteressant, det er effekten som betyr noe (jada, det er en sammenheng).

Må dessverre forholde meg til virkeligheten, så spenningen er interessant, selv om jeg skulle ønske den ikke var det :)
'
Det sies at spenningen er til å ta og føle på. Jeg anbefaler folk om å ikke prøve det...

;)

Det er vel ikke uttalt at V4-laderne skulle være Mega-ladere som de trenger til Tesla Semi. Mulig de deler mye på utformingen, men har og lest rykter om at V4 skulle bli 350 kW-ladere, men ikke lest om dette blir på 800 V-plattform.

På den annen side, det er mer fremtidsrettet med 800 V, og bilene må vel uansett der for å bli med i ladetid-racet. Og så er jo og spørsmålet om i hvilken grad man oppdaterer eksisterende ladere, og hva man da gjør med de som erstattes.

Vil f.eks. V1-ladere få ny plugg/kabel (CCS/Magic Dock) og så settes ut der man ellers ville vurdert om utbygging lønner seg? Noe for mindre steder i Nordland og Troms & Finnmark? Vestlandets ytre strøk?

Eller vil man rett og slett benytte mye av HW på samme sted, fordi det er oppgraderbart, og bare selve ladestolpen må byttes ut? Eller er den gamle ordningen med deling av effekt et problem, og man må grave opp og kable på nytt?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:36
Sitat fra: Handyman på tor 02. mar 2023, kl. 23:13
Sitat fra: overskyet på tor 02. mar 2023, kl. 23:00
Sitat fra: Hjortefot på tor 02. mar 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Otkristo på tor 02. mar 2023, kl. 17:21
I går bekreftet Tesla at Supercharge V4 vil få lengre kabler.
Kommer først til Europa.
Vi er jo i Europa? Hadde vært moro å få de første i Steinkjer eller noe! Mulig skup for Teslabjørn, om ikke annet,  :)
Er det stadig el-kjipo (400V) eller mer?
Lite konkret å forholde seg til, men Tesla har antydet effekt på opp til 1MW. Det indikerer mye høyere spenning en dagens, men Tesla har jo foreløpig ingen biler som kan lade på høyere en ca. 400V.
Uansett så er egentlig spenningen helt uinteressant, det er effekten som betyr noe (jada, det er en sammenheng).

Må dessverre forholde meg til virkeligheten, så spenningen er interessant, selv om jeg skulle ønske den ikke var det :)
I prinsippet det er kun effekten som er interessant. Men dersom man har en bil som må ha høy spenning for å lade med høy effekt, så blir det i som du sier ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

#1347
Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-

....ser og fra Tesla's Investor Day nå nettopp at de skal ha lenger kabler på superladerne fremover...for å være tilpasset flere elbil-modeller...

I tillegg er det vel verdt å nevne i denne tråden (som andre har nevnt i andre tråder) at Frankrike nå plutselig har blitt tilgjengelig for veldig mange ikke-Teslaer gjennom 3. parts firmaet "Chargemap", slik at folk kan betale der i stedet (foreløpig til samme pris) https://chargemap.com/tesla-superchargers . De planlegger å åpne hele Europa.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. mar 2023, kl. 09:31
Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-
I tillegg er det vel verdt å nevne i denne tråden (som andre har nevnt i andre tråder) at Frankrike nå plutselig har blitt tilgjengelig for veldig mange ikke-Teslaer gjennom 3. parts firmaet "Chargemap", slik at folk kan betale der i stedet (foreløpig til samme pris) https://chargemap.com/tesla-superchargers . De planlegger å åpne hele Europa.
Ser ikke helt den store fordelen, hvis jeg forstår det riktig. De må bruke Tesla-appen og legge inn chargemap som betalingsmiddel. Betalingen faktureres via Chargemap.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

overskyet

Sitat fra: Handyman på fre 03. mar 2023, kl. 11:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. mar 2023, kl. 09:31
Sitat fra: Motorwatt på fre 03. mar 2023, kl. 08:16
-
I tillegg er det vel verdt å nevne i denne tråden (som andre har nevnt i andre tråder) at Frankrike nå plutselig har blitt tilgjengelig for veldig mange ikke-Teslaer gjennom 3. parts firmaet "Chargemap", slik at folk kan betale der i stedet (foreløpig til samme pris) https://chargemap.com/tesla-superchargers . De planlegger å åpne hele Europa.
Ser ikke helt den store fordelen, hvis jeg forstår det riktig. De må bruke Tesla-appen og legge inn chargemap som betalingsmiddel. Betalingen faktureres via Chargemap.

Enig, blir det ikke bare enda et mellomledd som skummer fløten? Apple pay og kredittkort er jo støttet i tesla appen allerede.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA