Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 11:36
Sitat fra: hELgenen på tor 14. jul 2022, kl. 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.

Alle de store ladestasjonene (ref Nebbenes) er jo designet som bensinstasjoner (kanskje litt kortere avstand mellom bilene.
På Vikeså har de laget det sånn at en ID4 kan skli opp på motsatt side langs ytterkanten, og lade uten å ta opp mer enn 1 stolpe, gitt at ingen diesel-folk har parkert på akkurat den parkeringsplassen. Dette er det ypperste av ladestasjon-design Tesla har kommet opp med så langt.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 12:00
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 11:36
Sitat fra: hELgenen på tor 14. jul 2022, kl. 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.

Alle de store ladestasjonene (ref Nebbenes) er jo designet som bensinstasjoner (kanskje litt kortere avstand mellom bilene.
På Vikeså har de laget det sånn at en ID4 kan skli opp på motsatt side langs ytterkanten, og lade uten å ta opp mer enn 1 stolpe, gitt at ingen diesel-folk har parkert på akkurat den parkeringsplassen. Dette er det ypperste av ladestasjon-design Tesla har kommet opp med så langt.
Nemlig. Mye hvis og kan osv..., det betinger at de som har ladeporten på feil sted velger riktig plass. Tar de bare en vilkårlig plass, kan de fort ende opp med å beslaglegge to plasser. En layout hvor dette ikke vil skje, krever en god del mer plass, eller lengre kabler. Er godt illustrert tidligere i tråden. Her må det bli kompromisser. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 12:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 12:00
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 11:36
Sitat fra: hELgenen på tor 14. jul 2022, kl. 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.

Alle de store ladestasjonene (ref Nebbenes) er jo designet som bensinstasjoner (kanskje litt kortere avstand mellom bilene.
På Vikeså har de laget det sånn at en ID4 kan skli opp på motsatt side langs ytterkanten, og lade uten å ta opp mer enn 1 stolpe, gitt at ingen diesel-folk har parkert på akkurat den parkeringsplassen. Dette er det ypperste av ladestasjon-design Tesla har kommet opp med så langt.
Nemlig. Mye hvis og kan osv..., det betinger at de som har ladeporten på feil sted velger riktig plass. Tar de bare en vilkårlig plass, kan de fort ende opp med å beslaglegge to plasser. En layout hvor dette ikke vil skje, krever en god del mer plass, eller lengre kabler. Er godt illustrert tidligere i tråden. Her må det bli kompromisser.

Egentlig ikke.
En kan bare putte blomsterpotter mellom parkeringsplassene, og merke asfalten. Dersom den venstre er ledig kan eventuelt Teslaen stå der og, men da kjøre litt lenger frem (nærmere kameraet). Ikke mer plass krevet enn dagens Vikeså-layout. Og med blomsterpottene kan ikke noen stå på to plasser...
Tesla Model Y                         2021-

tromsø

Vi må slutte å si at det finnes et feil sted å ha ladeporten på, det finnes mer eller mindre lure plasser. Men en ladestasjon må kunne tilrettelegge for alle!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Handyman

Sitat fra: tromsø på fre 15. jul 2022, kl. 13:33
Vi må slutte å si at det finnes et feil sted å ha ladeporten på, det finnes mer eller mindre lure plasser. Men en ladestasjon må kunne tilrettelegge for alle!
Denne tråden gjelder jo dagens Tesla-ladere, og da er det absolutt ikke feil å påstå at noen har ladeporten på feil sted.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 13:32
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 12:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 12:00
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 11:36
Sitat fra: hELgenen på tor 14. jul 2022, kl. 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.

Alle de store ladestasjonene (ref Nebbenes) er jo designet som bensinstasjoner (kanskje litt kortere avstand mellom bilene.
På Vikeså har de laget det sånn at en ID4 kan skli opp på motsatt side langs ytterkanten, og lade uten å ta opp mer enn 1 stolpe, gitt at ingen diesel-folk har parkert på akkurat den parkeringsplassen. Dette er det ypperste av ladestasjon-design Tesla har kommet opp med så langt.
Nemlig. Mye hvis og kan osv..., det betinger at de som har ladeporten på feil sted velger riktig plass. Tar de bare en vilkårlig plass, kan de fort ende opp med å beslaglegge to plasser. En layout hvor dette ikke vil skje, krever en god del mer plass, eller lengre kabler. Er godt illustrert tidligere i tråden. Her må det bli kompromisser.

Egentlig ikke.
En kan bare putte blomsterpotter mellom parkeringsplassene, og merke asfalten. Dersom den venstre er ledig kan eventuelt Teslaen stå der og, men da kjøre litt lenger frem (nærmere kameraet). Ikke mer plass krevet enn dagens Vikeså-layout. Og med blomsterpottene kan ikke noen stå på to plasser...
Nemlig.... en masse betingelser, hvis og dersom, krav om at man følger et bestemt system dersom ulike poster er leidige osv. Blomsterpotter og merking i asfalten om vinteren???. Tesla stå lengre frem.... altså mer plasskrevende. Mange sjåfører klarer ikke en gang opp i dette med lastdeling mellom A og B-stolper. Tror dette er å forvente for mye av folk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Det absolutt enkleste er som Ionity har, med parkeringsplass rett foran ladestolpen og lang nok kabel til å nå til begge sider av bilene.

Eller ekstra lange parkeringsplasser når det er sideveis lading, med to stolper midt på som kan brukes fra begge sider.

Som Tesla har løst det på Nebbenes vil en ID.4 på ene side ville bruke samme stolpe som en Tesla på andre siden. Så det vil ikke løse noe. ID.4en må i så fall snu og rygge inn ved stolpen på riktig side.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fre 15. jul 2022, kl. 14:11
Det absolutt enkleste er som Ionity har, med parkeringsplass rett foran ladestolpen og lang nok kabel til å nå til begge sider av bilene.

Eller ekstra lange parkeringsplasser når det er sideveis lading, med to stolper midt på som kan brukes fra begge sider.

Som Tesla har løst det på Nebbenes vil en ID.4 på ene side ville bruke samme stolpe som en Tesla på andre siden. Så det vil ikke løse noe. ID.4en må i så fall snu og rygge inn ved stolpen på riktig side.

Det enkleste er der man fritt kan kjøre på begge sider av stolpene - det er det som løser det meste.
Dvs. Man kan sperre ladere om man ikke bruker hodet på slike plasser også dersom man kommer med henger og plasserer hengeren foran en ladestolpe. Sett akkurat den varianten flere ganger - spesielt på Ionity har det dukket opp model X eiere med hengere som da breier seg pent over 2 ladestolper - mulig det er en takk for sist handling?

Uansett - dersom man har et system der man kan lade fra begge sider av hver stolpe og det er stor nok plass i lengderetning også - så ser jeg ikke noe problem. At man må "rygge" inn iblant ser jeg ikke på som noe problem - det er kun dersom en ladestolpe ikke kan nås overhodet - det er ett reellt problem.

Og selv om Tesla har vært ekstremt flinke med å bygge i ladenettverket sitt - så har de ikke tenkt lenger en nesetippen når de satte opp laderene sine. Dvs. de klarte ikke å forutse at lading vil måtte utformes universielt på sikt. Nå regner jeg med at de har lært - og skulle det dukke opp idiotstolper som forutsetter lading kun fra en side - så håper jeg kommunen sinee saksbehandlere har vett nok til å sette foten ned

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fre 15. jul 2022, kl. 14:11
Det absolutt enkleste er som Ionity har, med parkeringsplass rett foran ladestolpen og lang nok kabel til å nå til begge sider av bilene.

Eller ekstra lange parkeringsplasser når det er sideveis lading, med to stolper midt på som kan brukes fra begge sider.

Som Tesla har løst det på Nebbenes vil en ID.4 på ene side ville bruke samme stolpe som en Tesla på andre siden. Så det vil ikke løse noe. ID.4en må i så fall snu og rygge inn ved stolpen på riktig side.
Man skal ikke ha besøkt mange SuC før man ser at universelle layouter ikke alltid er mulig uten å beslaglegge større areal eller at antallet stolper reduseres. Ulempene med lange kabler er velkjent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fre 15. jul 2022, kl. 14:40
Og selv om Tesla har vært ekstremt flinke med å bygge i ladenettverket sitt - så har de ikke tenkt lenger en nesetippen når de satte opp laderene sine. Dvs. de klarte ikke å forutse at lading vil måtte utformes universielt på sikt. Nå regner jeg med at de har lært - og skulle det dukke opp idiotstolper som forutsetter lading kun fra en side - så håper jeg kommunen sinee saksbehandlere har vett nok til å sette foten ned
Tesla har etablert flere SuC etter at Tesla åpnet opp, som ikke er universelle. Jeg tror ikke dette skyldes at de ikke er klar over problematikken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 13:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 13:32
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 12:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 12:00
Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 11:36
Sitat fra: hELgenen på tor 14. jul 2022, kl. 21:48
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.
Du har tidligere vært svært opptatt av og kritisk til at det brukes for mye areal til ladeplasser. Løsningen du skisserer vil kreve større areal. Hvis du fortsatt er opptatt av kompakte layouter hvor det også kan ryddes snø om vinteren er nok dessverre lengre kabler et krav, med de ulempene det medfører. Lengre kabler vil utvikle mer varme som må kjøles ned, og for hver desimeter de forlenges vil nok tykkelse og vekt øke. Risiko for skade øker betraktelig, og vedlikeholdskostnadene skyter i været. Alle vet hvor håpløse slike kabelbeist er. Av og til som å kjempe mot en kvelerslange.

Alle de store ladestasjonene (ref Nebbenes) er jo designet som bensinstasjoner (kanskje litt kortere avstand mellom bilene.
På Vikeså har de laget det sånn at en ID4 kan skli opp på motsatt side langs ytterkanten, og lade uten å ta opp mer enn 1 stolpe, gitt at ingen diesel-folk har parkert på akkurat den parkeringsplassen. Dette er det ypperste av ladestasjon-design Tesla har kommet opp med så langt.
Nemlig. Mye hvis og kan osv..., det betinger at de som har ladeporten på feil sted velger riktig plass. Tar de bare en vilkårlig plass, kan de fort ende opp med å beslaglegge to plasser. En layout hvor dette ikke vil skje, krever en god del mer plass, eller lengre kabler. Er godt illustrert tidligere i tråden. Her må det bli kompromisser.

Egentlig ikke.
En kan bare putte blomsterpotter mellom parkeringsplassene, og merke asfalten. Dersom den venstre er ledig kan eventuelt Teslaen stå der og, men da kjøre litt lenger frem (nærmere kameraet). Ikke mer plass krevet enn dagens Vikeså-layout. Og med blomsterpottene kan ikke noen stå på to plasser...
Nemlig.... en masse betingelser, hvis og dersom, krav om at man følger et bestemt system dersom ulike poster er leidige osv. Blomsterpotter og merking i asfalten om vinteren???. Tesla stå lengre frem.... altså mer plasskrevende. Mange sjåfører klarer ikke en gang opp i dette med lastdeling mellom A og B-stolper. Tror dette er å forvente for mye av folk.

Merkingen i asfalten er bare for å vise ID4-sjåføren hvilken side han bør kjøre på for å få ladeporten på rett side, men vil ikke være nødvendig - mer en service. Blomsterpotten vil hindre at ID4-sjåføren blokkerer mer enn en parkeringsplass/lader. Å kjøre litt lenger frem er strengt tatt ikke nødvendig her, siden Tesla-en kan parkere på høyre side, men med blomsterpottene vil han da ikke kunne lade med henger. Det kan han derimot gjøre på endeladerne (helt nord på Vikeså). Dagens Vikeså-ladere har plass til alt dette her, så det er ikke noe som krever mer plass. Med blomsterkasse kan en og tenke et Tesla-skilt eller noe annet som skiller....og det behøver ikke være slike skiller på alle plasser...f.eks. på 32% av plassene, eller tilpasset lokasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

tromsø

Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 13:50
Sitat fra: tromsø på fre 15. jul 2022, kl. 13:33
Vi må slutte å si at det finnes et feil sted å ha ladeporten på, det finnes mer eller mindre lure plasser. Men en ladestasjon må kunne tilrettelegge for alle!
Denne tråden gjelder jo dagens Tesla-ladere, og da er det absolutt ikke feil å påstå at noen har ladeporten på feil sted.

Du har rett når Tesla hadde et lukket SuC nettverk. Men du har feil nå når Tesla også vil tjene penger på å tilby lading for andre merker.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: Handyman på fre 15. jul 2022, kl. 14:53
Sitat fra: hELgenen på fre 15. jul 2022, kl. 14:40
Og selv om Tesla har vært ekstremt flinke med å bygge i ladenettverket sitt - så har de ikke tenkt lenger en nesetippen når de satte opp laderene sine. Dvs. de klarte ikke å forutse at lading vil måtte utformes universielt på sikt. Nå regner jeg med at de har lært - og skulle det dukke opp idiotstolper som forutsetter lading kun fra en side - så håper jeg kommunen sinee saksbehandlere har vett nok til å sette foten ned
Tesla har etablert flere SuC etter at Tesla åpnet opp, som ikke er universelle. Jeg tror ikke dette skyldes at de ikke er klar over problematikken.

Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...

Vi kan ikke ha et system i dette landet der ladere utformes spesielle biler - det går bare ikke over tid.
Det var greit i en overgangsfase - men på sikt må det jo komme krav om hvordan slike ladere skal designes.
Og fikser operatørene ikke dette på eget initativ må det vel komme regler som tvinger dem til å gjøre endringer slik at alle ladere kan brukes av alle elbiler akkurat som alle fossile personbiler kan bruke alle pumper på alle bensinstasjoner beregnet for personbiler......

Å krangle å drive frem diskusjoner om eksisterende SuC og nye SuC bør legge tiltrette for alle biler eller ei er meningsløst - dette bør vi alle ha kommet oss forbi nå som omtrent alle nye biler som selges er en elbil!

Få opp ladere som fungerer for ALLE elbiler og ferdig med det!

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 15. jul 2022, kl. 14:55
Merkingen i asfalten er bare for å vise ID4-sjåføren hvilken side han bør kjøre på for å få ladeporten på rett side, men vil ikke være nødvendig - mer en service.
Greia er at ID.4en må lade på samme side som Teslaen, ikke motsatt. Den første laderen er til for høyre bakerste P-plass. Den andre er til for venstre bakerste osv. Gjør vi det som du tenker vil man måtte ha like biler på 4 stolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

I hele denne lange diskusjonen, har ingen frem til nå, nevnt den ene løsningen som løser problemet så elegant som mulig. Nemlig induksjonslading. Ladeplata bør jo fortrinnsvis plasseres under panseret, eller under fremre aksel, og da vil dette fungere for alle biler.

Selvsagt gitt at bilene får montert disse som standard på nye biler, og som oppgradering til en så lav pris som mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA