Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 03. mai 2022, kl. 14:45
Ja, det er et godt poeng. Hvis en drar med seg noe så går den veldig mye kortere.
Jeg var forresten med å lage en to-etasjes kajakk-tilhenger/garasje som ble laget oppå en skrelt båthenger. Usikker på om det hjelper eller skader rekkevidden.
Det med luftmotstand er vanskelig. Oppdaget at Model 3 2021 med sykkelstativ med tre sykler på hengerfestet hadde omtrent samme rekkevidde som I-Pace med to kajakker på taket. Selv om det i utganspunktet er 15 mil forskjell i WLTP på de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 03. mai 2022, kl. 14:51
Det med luftmotstand er vanskelig. Oppdaget at Model 3 2021 med sykkelstativ med tre sykler på hengerfestet hadde omtrent samme rekkevidde som I-Pace med to kajakker på taket. Selv om det i utganspunktet er 15 mil forskjell i WLTP på de.
Jo lengre og mer dråpeformet en ting er jo bedre er luftmotstand, så kajakk er jo av det bedre å ha på taket. Sykkel på tvers akkurat der undertrykket klapper sammen er ikke så optimalt.
Akkurat å beregne rekkevidde er det som er tricky. Motvind blir jo mye mer virksom f.eks.

Var en god illustrasjon på en face gruppe hvor en med en seilflyhenger (stor lang og aerodynamisk) brukte omtrent halvparten av en med en båthenger med en middels båt på. Begge oppga at de var akkurat innenfor lovlig vekt.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

paalsen

#1218

Er jo også en måte å lade på. Tar intet mindre enn tre plasser.

turfsurf

Sitat fra: paalsen på søn 29. mai 2022, kl. 13:48
Er jo også en måte å lade på. Tar intet mindre enn tre plasser.
Alltid noen som gir faen. Det kan dog være greit om det er mye ledig og man er ved bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på søn 29. mai 2022, kl. 14:39
Sitat fra: paalsen på søn 29. mai 2022, kl. 13:48
Er jo også en måte å lade på. Tar intet mindre enn tre plasser.
Alltid noen som gir faen. Det kan dog være greit om det er mye ledig og man er ved bilen.
Hvorfor parkerer man slik uansett om det er ledig eller ei? Er det mangel på ryggekunnskaper?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søn 29. mai 2022, kl. 14:41
Hvorfor parkerer man slik uansett om det er ledig eller ei? Er det mangel på ryggekunnskaper?
Kommer vel an på plassering av ladeporten. Eller bare latskap.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Motorwatt på søn 29. mai 2022, kl. 14:41
Sitat fra: turfsurf på søn 29. mai 2022, kl. 14:39
Sitat fra: paalsen på søn 29. mai 2022, kl. 13:48
Er jo også en måte å lade på. Tar intet mindre enn tre plasser.
Alltid noen som gir faen. Det kan dog være greit om det er mye ledig og man er ved bilen.
Hvorfor parkerer man slik uansett om det er ledig eller ei? Er det mangel på ryggekunnskaper?
Ladeporten er bak venstre forhjul. Verdens verste plassering av ladeport.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

J3HO

Sitat fra: daktari på søn 29. mai 2022, kl. 18:00
Sitat fra: Motorwatt på søn 29. mai 2022, kl. 14:41
Sitat fra: turfsurf på søn 29. mai 2022, kl. 14:39
Sitat fra: paalsen på søn 29. mai 2022, kl. 13:48
Er jo også en måte å lade på. Tar intet mindre enn tre plasser.
Alltid noen som gir faen. Det kan dog være greit om det er mye ledig og man er ved bilen.
Hvorfor parkerer man slik uansett om det er ledig eller ei? Er det mangel på ryggekunnskaper?
Ladeporten er bak venstre forhjul. Verdens verste plassering av ladeport.

Tror jeg så denne. Alvdal? Dekker tilsynelatende tre ladeplasser, men fordi man kan nå laderne fra baksiden var allikevel alle laderne i bruk. Inn mot bygningen er ikke denne muligheten, så der ville to plasser blitt blokkert med en slik lading. Kjedelig om det blir tilfelle i Alvdal. Mange som ønsker å lade der.

Kjenner at jeg har litt mer sans for Polestar enn Mach-E og e-tron mht. superlading. Vi kommer nok til å se mye rart i sommer.

filtvet

Jepp, kommer til å bli Prius på langtur i sommerferien. Skal til flere land og orker ikke laste ned apper og registreringer i hvert land eller risikere å stå i kø for å lade.

Noen må forenkle ladesystemene. Var på Nordby kjøpesenter. Alle plassene for lading var ledige - sikkert fordi ingen vet hvordan man kan bruke de.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på tor 09. jun 2022, kl. 15:55
Jepp, kommer til å bli Prius på langtur i sommerferien. Skal til flere land og orker ikke laste ned apper og registreringer i hvert land eller risikere å stå i kø for å lade.
Med Tesla er ikke det nødvendig. Bare å lade på SuC. Særdeles lite vanskelig. Kjøre prius for å slippe å lade er en dårlig deal. Skjønner ikke hva som er styr...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på tor 09. jun 2022, kl. 16:46
Sitat fra: filtvet på tor 09. jun 2022, kl. 15:55
Jepp, kommer til å bli Prius på langtur i sommerferien. Skal til flere land og orker ikke laste ned apper og registreringer i hvert land eller risikere å stå i kø for å lade.
Med Tesla er ikke det nødvendig. Bare å lade på SuC. Særdeles lite vanskelig. Kjøre prius for å slippe å lade er en dårlig deal. Skjønner ikke hva som er styr...
Har vi misforstått noe her? Enklere enn SuC er knapt mulig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tor 09. jun 2022, kl. 17:13
Har vi misforstått noe her? Enklere enn SuC er knapt mulig.
Jepp, i 2017 var vi innom 8 land uten å bruke noe annet enn skjermen i Teslaen og Google Maps.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: geear på tor 09. jun 2022, kl. 21:13
Min Model X stod ved et uhell ulåst i Kødbyen i København i flere timer en kveld. Uten pin to drive. Helt urørt. Inkludert alt som var inni.  ;)  man er bra bekymret av natur om man velger å kjøre råtne biler til utlandet fordi det kan hende bilen eller hjulene blir stjålet...

Hvis man velger å kjøre Prius over Tesla LR, så må det være fordi man skal til land med svært dårlig superchargerdekning..?

Det er langt oppe på paranoiaskalaen. Det er også off topic.

Mer on topic: Jeg ladet min ikke-tesla på Bismo her om dagen og der er det en del nye ladere, som er plassert slik at det er veldig lett å lade med eksempelvis Taycan. Men de nye laderne har ikke noe ID påtrykt og det er litt vanskelig å vite hvilke du skal trykke på i appen da. Er det noe system for hvordan dette er lagt ut, eller er det noe annet sted det står på de nye laderne?


ToWalkOrDrive

Er ennå litt tynt rundt omkring i Europa (ingen i Tyskland og Danmark f.eks.). Noen som vet når alt er åpnet over alt?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA