Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

THE

De laderne jeg har vært innom eller, kjørt forbi, i vinterferien har vært tilnærmet tomme for biler, og har hatt få eller ingen biler av andre merker innom. De åpne laderne jeg har ladet på er Sentrum parkeringshus i Oslo og Leira. I Oslo var det kun Tesla som ladet på formiddag sist fredag. På Leira var jeg helt alene sent fredag kveld. Har også kjørt forbi Nes i Ådal samme morgen og kveld, og der var det ingen biler til lading da jeg passerte. I Lærdal har jeg vært innom og forbi noen ganger siden åpning, og har bare sett en ikke-Tesla som har ladet der (Audi e-Tron), og det har alltid vært mange ledige ladere. Selv om det var så godt som tomt i Lærdal da e-Tron ladet så parkerte eieren slik at han ikke blokkerte mer enn en ladestasjon.

Jeg tror dette vil gå ganske bra også på dager med mer trafikk. Det er kun unntaksvis at det er kø på enkelte Tesla SuC, og slik vil det nok også være selv om andre biler kan lade der. På de mest travle tidspunktene på typiske utfartsdager kan det nok bli litt tendenser til kaos, men det er uansett stor kapasitet på Tesla-ladestasjonene, så mye ventetid tror jeg ikke noen vil oppleve. Ved mange av de store Tesla-ladestasjonene er det også gode ladetilbud med mange hurtig- og lynladere fra andre tilbydere. Jeg tror ikke det er slik at mange vil velge å stille seg i kø på Tesla-ladere hvis det er ledig på Ionity, Eviny, Recharge eller andre rett i nærheten, og sannsynligvis vil åpningen av Tesla SuC ende opp med en bedre utnyttelse av tilgjengelig ladeinfrastruktur.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Fraværet av info tyder på at det enten ikke er så populært å lade andre biler på SuC eller at det rent faktisk ikke er store problemer.

Kan også være begge deler selvfølgelig.

Ladet på Liertoppen på lørdag, der var det nesten fullt med kun Tesla som har tilgang, så der ville det ikke være mange feilparkerte biler før det hadde blitt kø.

Daniel_0007

de fleste laderne som har åpnet er vel heller ikke ladere som man typisk lader på i vinterferie ihvertfall på østlandet.
Syns dombås burde vært åpnet og, da hadde det nok vært mere kaos.
Model 3 2019 LR Rwd

Counterpointer

Må nok vente på full åpning for å se om det blir kaos, men det er en indikasjon at det ikke er blitt noe nå i vinterferien, påske vil kanskje gi noe mer info.

kodax

Det er vel bare hver 5. arbeidstager som tar vinterferie, så påsken vil nok gi bedre indikasjon, ja.
Jeg gjetter på at de fleste elbileiere heller ikke har fått med seg at SuC har åpnet, eller at de har hørt at det bare gjelder noen få stasjoner, så jeg tipper det først vil merkes skikkelig når de åpner helt, det har gått enda en god stund og det har vært endel flere medieoppslag.
Tesla tilbyr vel gratis lading nå til alle (også ikke-Tesla) på alle SuC i nabolandene til Ukraina. Tipper de færreste får med seg det også.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: kodax på tir 01. mar 2022, kl. 16:10
Det er vel bare hver 5. arbeidstager som tar vinterferie, så påsken vil nok gi bedre indikasjon, ja.
Jeg gjetter på at de fleste elbileiere heller ikke har fått med seg at SuC har åpnet, eller at de har hørt at det bare gjelder noen få stasjoner, så jeg tipper det først vil merkes skikkelig når de åpner helt, det har gått enda en god stund og det har vært endel flere medieoppslag.
Tesla tilbyr vel gratis lading nå til alle (også ikke-Tesla) på alle SuC i nabolandene til Ukraina. Tipper de færreste får med seg det også.
EM er flink til å "kaste seg rundt" når det er hendelser rundt omkring. Jeg synes det er positivt med det tilbudet om grstis superlading for alle elbiler i nabolandene til Ukraina. Og så har han jo også sent masse mottakere i Ukraina og åpnet Starlink for de.

Men vil vel alltids finnes de som vil klare å finne noe negativt med dette også. Noen blir aldri fornøyd, om Tesla og EM er involvert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Jeg sjekket kartet i bilen søndag ettermiddag på et eller annet tidspunkt, og det var bare noen få ledige ladere på Nebbenes. Med noen dårlig parkerte ikke-teslaer kunne det i teorien vært helt fullt. Men hadde forventet å høre noe hvis det var tilfellet

Wagtail

Var fullt på Lillehammer lørdag, med flere ikke-teslaer som sto og saktelada, ink en BMW som tok opp to plasser. Herlig

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tir 01. mar 2022, kl. 21:01
EM er flink til å "kaste seg rundt" når det er hendelser rundt omkring. Jeg synes det er positivt med det tilbudet om grstis superlading for alle elbiler i nabolandene til Ukraina. Og så har han jo også sent masse mottakere i Ukraina og åpnet Starlink for de.

Men vil vel alltids finnes de som vil klare å finne noe negativt med dette også. Noen blir aldri fornøyd, om Tesla og EM er involvert.
Det hender rett som det er at Elon har en del «rare» utspill og egen agenda.

Men når det kommer til store kjente kriser og katastrofer så gjør han ofte noe. Det skal han ha skryt for

Hvor stor betydning det har gjenstår å se. Kommunikasjon kan være veldig viktig om mottagerne når frem.
Åpne ladere er en symbolhandling, men symboler er også viktig. Jeg synes at i forhold til Russland så er det fantastisk at både Unioner, Stater, firmaer, organisasjoner og mennesker alle prøver å bidra.

jkirkebo

Sitat fra: Wagtail på tir 01. mar 2022, kl. 21:52
Var fullt på Lillehammer lørdag, med flere ikke-teslaer som sto og saktelada, ink en BMW som tok opp to plasser. Herlig

Lillehammer har vel fått en ny, stor SuC nede ved Strandtorget? Vil tro det er en mye bedre lokasjon for de fleste enn ved siden av Burger King og Esso...

Rudshøgda er også åpen, sammen med Øyer og Fåvang gjør det at det er liten grunn for de fleste som skal nordover å lade på akkurat Lillehammer.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Wagtail

Sitat fra: jkirkebo på ons 02. mar 2022, kl. 11:16

Lillehammer har vel fått en ny, stor SuC nede ved Strandtorget? Vil tro det er en mye bedre lokasjon for de fleste enn ved siden av Burger King og Esso...
Dette var på Strandtorget. Den andre lenger nord er ikke åpnet for allmuen.

RuneW

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tir 01. mar 2022, kl. 22:10
Sitat fra: RJK på tir 01. mar 2022, kl. 21:01

Det hender rett som det er at Elon har en del «rare» utspill og egen agenda.

Men når det kommer til store kjente kriser og katastrofer så gjør han ofte noe. Det skal han ha skryt for

Hvor stor betydning det har gjenstår å se. Kommunikasjon kan være veldig viktig om mottagerne når frem.
Åpne ladere er en symbolhandling, men symboler er også viktig. Jeg synes at i forhold til Russland så er det fantastisk at både Unioner, Stater, firmaer, organisasjoner og mennesker alle prøver å bidra.

Gikk jammen troll i ord. I en annen chat var det selvsagt en som måtte trekke frem dette som en ren PR-jippo, og at det var sendt alt for få Starlink-antenner...

Vel, fikk melding på mobilen i dag om at Ionity også tilbyr gratis lynlading ved sine stasjoner for alle i noen av de grensenære landene. Siden Ionity ikke har noe nærmere enn Ungarn, Latvia og Polen, så er det dog mindre hjelp i dette, så da er vel det og en ren PR-jippo, i aller høyeste grad...

Jeg mener alle bidrag hjelper, og om folk fra noen av nabolandene bruker sine elbiler til å frakte ut Ukrainere på flukt, så er det flott at de slipper å betale for ladestrømmen, men får gratis lading. esla har 2 ladestasjoner planlagt for Ukraina, begge på ruten til Kyiv, men de har i det minste ladere i både Romania og Slovakia, i tillegg til  Ungarn, Polen og Litauen.

Ulempen er at det er 708 km mellom nærmeste SuC-stasjon og Kyiv, og man vil vel gjerne tilbake også, så man må eventuelt plukke opp folk langt nærmere grensa. F.eks. Lviv burde være innenfor rekkevidden, med ca 345 km t/r.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Wagtail på ons 02. mar 2022, kl. 12:53
Sitat fra: jkirkebo på ons 02. mar 2022, kl. 11:16

Dette var på Strandtorget. Den andre lenger nord er ikke åpnet for allmuen.

Ok, jeg trodde det var omvendt, at det var den gamle som var åpen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Carl Anton Stenling

Kommer nettopp fra årsmøtet i Oslo og Akershus elbilforening. Der deltok en representant for Tesla og orienterte om åpningen av superladerne. Mye interessant informasjon.
Han opplyste om at det sannsynligvis kommer til å åpnes noe flere ladere før sommeren, men ikke alle. Han mente også at det "aldri" blir åpning av absolutt alle ladeplassene siden noen har for lavt antall uttak til det og kan ikke utvides.
Det ble også poengtert at åpningen skal skje kontrollert slik at kundetilfredsheten opprettholdes.
De vurderer å installere lengre ladekabler, men vil først innhente fakta rundt hvor mye vanskeligheter det er ved tilgang for ikke-Teslaer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA