Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: hELgenen på fre 18. feb 2022, kl. 12:45
Vel - når du går ombord på fly så er det jo litt ymse regler som gjelder som da ikke relateres til når du kom til gaten.

Det ligger en vesentlig forskjell i at på flyet vet alle hvor de skal sitte, så det er ikke noe kamp om plassene. Eneste ulempen med å komme sist er at du kanskje ikke får legge noe baggasje i hylla rett over der du sitter.

Hovedformålet med å gå inn i flyet (selve reisen) skjer jo 100% samtidig for samtlige.

På ladestasjoner blir det noe helt annet hvis noen unødig blokkerer plasser man ellers kunne benyttet. Det kommer garantert til å bli noen trasige situasjoner av dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

SitatHovedformålet med å gå inn i flyet (selve reisen) skjer jo 100% samtidig for samtlige.

Ikke uvanlig at passasjerer blir sendt inn i puljer, hvor de som har fått sete bakerst slippes inn først, og derfor helt tilfeldig hvor man ender opp, og når man slipper inn. 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på fre 18. feb 2022, kl. 13:11
SitatHovedformålet med å gå inn i flyet (selve reisen) skjer jo 100% samtidig for samtlige.

Ikke uvanlig at passasjerer blir sendt inn i puljer, hvor de som har fått sete bakerst slippes inn først, og derfor helt tilfeldig hvor man ender opp, og når man slipper inn.
Det er motivert utfra å få kortest mulig turnovertid på flyplassen for flyselskapet. Det har lite med passasjerkomfort å gjøre.

Dessuten har flyselskapebe personell tilstede, for å administrere boardingkøen.

Og når noen selskaper slipper inn fullpriskunder først, så handler det bare om å gi de en følelse av å få igjen litt for de ekstra pengene de betaler. Kanskje litt sånn noen Teslaeierne føler det. Når man har betalt inn ekstra (i form av høyere kjøpspris på bilen), så forventer man også prioritet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: Motorwatt på fre 18. feb 2022, kl. 13:11
de som har fått sete bakerst slippes inn først, og derfor helt tilfeldig hvor man ender opp, og når man slipper inn.

Huh???  ???

Det er da ingenting tilfeldig over det (utover hvilket sete man på forhånd blir tildelt hvis man ikke spesifiserer ett)? Man vet nøyaktig hvor man ender opp i god tid før man går inn i flyet. At man av praktiske hensyn sender de som skal bakerst inn først er heller ikke særlig tilfeldig. Det er bare å se hvor kork det blir pga de brødhuene som ikke evner å følge henvisningen og står og stapper baggasje mens de 15 bakerste rekkene prøver å komme seg forbi.

Da hadde en sammenligning med kino/teater i gamledager uten numererte plasser vært bedre. Det var ikke hjelp i å komme tidlig for å få et godt sete; de raskeste/sterkeste/frekkeste tok de beste plassene uansett.

Poenget til automat om at man føler man får noe ekstra igjen for å betale premium pris er absolutt verdt å merke seg. For meg har i alle fall det vært noe av det beste ved å kjøre Tesla; det har (med unntak av et par ganger på store utfartsdager på små SC-lokasjoner) vært ganske luksuriøst å alltid finne ledige ladestolper.

Hvis det blir slik at man kommer til SC med ledige plasser og "noen fra turistklasse" har parkert ved en eller flere stolper på en slik måte at en ledig stolpe blir utilgjengelig for "business class" blir det fort dårlig stemning. Da ligger plutselig forskjellen i at når man flyr får man ganske god erstatning hvis man blir nedgradert, mens man på SC står med svarteper og må vente.

Med tanke på alle tåpelige pålegg og standardiseringer som finnes (spesielt i EU) så hadde standardisering av hvor ladekontakten skal være gjort det mye enklere og bedre for alle, både vi som kjører elbil og de som driver med ladestasjoner. Personlig anser jeg ladekontakt bak som det eneste fornuftige, slik at man rygger inn og kjører ut fra plassen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Vel,om ladestasjonene hadde en felles utforming hadde ikke dette vært et tema. Bare se på de fleste bensinstasjoner...funker som gull der...om en kjører på høyre eller venstre siden av pumpa er likegyldig...

Synes det er rart det ikke er krav om universell utforming av ladere..

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fre 18. feb 2022, kl. 15:19
Vel,om ladestasjonene hadde en felles utforming hadde ikke dette vært et tema. Bare se på de fleste bensinstasjoner...funker som gull der...om en kjører på høyre eller venstre siden av pumpa er likegyldig...

Synes det er rart det ikke er krav om universell utforming av ladere..
Jeg mener det hadde vært bedre med en standardisering av bilene, så hadde man sluppet "universell utforming" av ladeplassene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Det er vel strengt tatt færre ladeoperatører enn bilmerker og modeller....
Sånn sett er det vel lettere å standardisere ladestasjonene på samme måte som bensinstasjonen der pumpene er mer eller mindre standard utformet

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fre 18. feb 2022, kl. 16:16
Det er vel strengt tatt færre ladeoperatører enn bilmerker og modeller....
Sånn sett er det vel lettere å standardisere ladestasjonene på samme måte som bensinstasjonen der pumpene er mer eller mindre standard utformet
Du blander begrepene. Bensinstasjoner er universelle og ikke standardiserte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: YSG på fre 18. feb 2022, kl. 11:47
Tja, jeg ville personlig hatt null problem med å slippe bilen "bak" meg forbi i det det åpnet seg en plass jeg uansett ikke kunne bruke. Men da med en forventning om at det er nok kapasitet og gjennomstrømning til at jeg uansett kommer til å få en plass jeg kan bruke innen de nærmeste 4-5 minuttene.

Hadde du likt det hvis han da koblet til stolpen hvor det ble ledig plass like etterpå, og som hadde gjort at du ikke fikk ladet selv om det ble ledig "riktig" plass for deg. Bare å slippe frem neste bil bak da, osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: YSG på fre 18. feb 2022, kl. 10:03
Sammenligningen han gjør med billister som parkerer "feil" og blokkerer en lader, med å kjøre på feil side av veien (fra kommentarfeltet) er jo også en smule ekstrem, får man si.. Så kan man også spørre seg hvem som egentlig blokkerer hvem? Virker som han deler forestillingen om at Tesla har forrang. Men snakker vi om en reell åpning så kan man like gjerne si at det er en Tesla som blokkerer for en BMW. Begge er da betalende kunder. Dersom den helhetlige kundemassen tar i bruk Tesla SuC vil jo ikke-Tesla til og med være i overtall.

Din tilnærming fremstår som en noe finurlig måte å se dette på. Selv om SuC skulle åpne for alle, på alle stasjoner, er de vitterlig med dagens layout beregnet på biler med ladeluke bak på venstre side, eller foran på midten/høyre side. Både oppmerking og plasseringen av laderne tilsier dette.

Tesla har ikke forrang alene, men alle biler som parkerer ihht layout, og ikke blokkerer andre ladere, bør strengt tatt ha det. Det kan selvfølgelig hende Tesla gjør endringer fremover, men enn så lenge, er det ganske opplagt hvem som eventuelt blokkerer for hvem.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Det er fullt mulig å feilparkere på universelle ladere. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kom til blokkerte ladere når jeg hadde Chademo bil og det sto noen å ladet på type 2 lading men blokkerte hurtigladeren.
Kan love at hverken jeg eller de fleste andre mente det var greit.

Køkultur er noe av det som trigger folk mest når kutymen brytes.
Taxikø er jo stjerneeksempel, men køer på Black Friday, polkø eller drivstoffkø er like gode eksempler.

For ikke snakke om det gode salgsargumentet Tesla hadde med strøken ladekultur. Nå blir det bedre å kjøpe en tysk premiumbil med Ionityladeavtale, da får en raskere, billigere og mer strukturert lading.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 19. feb 2022, kl. 17:07

For ikke snakke om det gode salgsargumentet Tesla hadde med strøken ladekultur. Nå blir det bedre å kjøpe en tysk premiumbil med Ionityladeavtale, da får en raskere, billigere og mer strukturert lading.
Slipper dessverre ikke unna feilparkering på Ionity heller. De har noen ladestasjoner som er rygg inn / kjør inn, og på disse er det meningen å parkere med bilen midt foran.

Opplever jevnlig etron og Taycan som synes det er lurt å line opp ladeporten med laderen. Vipps så har man sperret tilgang til to ladestolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lør 19. feb 2022, kl. 17:28
Sitat fra: Counterpointer på lør 19. feb 2022, kl. 17:07

Slipper dessverre ikke unna feilparkering på Ionity heller. De har noen ladestasjoner som er rygg inn / kjør inn, og på disse er det meningen å parkere med bilen midt foran.

Opplever jevnlig etron og Taycan som synes det er lurt å line opp ladeporten med laderen. Vipps så har man sperret tilgang til to ladestolper.
Men det vil ikke kunne måle seg med situasjonen som beskrives over, at den som er først i køen må vike.

Har ikke ladet mye på Ionity, men er ikke ledningen så lang der at du kommer til med bil nummer to selv om nummer en står midt mellom de to plassene?

overskyet

Gleder meg til å møte denne gjengen her, når jeg setter Taycan på tvers av laderne som Muskmenigheten mener man må rygge inn til, fordi ledningen er helt åndssvakt kort  ;D :+1:

Men inntil alle laderne er åpnet vil det ikke skje. Testet den i Lærdal og det er den dyreste ladingen jeg noen gang har ladet og farten var heller ikke mer enn så-som-så dessverre. Med tilgang til alle laderne kunne jeg vurdert et abb, som ser ut til å ta prisen ned fra svindyrt, til dyrt.

k1

Sitat fra: overskyet på lør 19. feb 2022, kl. 20:23
Gleder meg til å møte denne gjengen her, når jeg setter Taycan på tvers av laderne som Muskmenigheten mener man må rygge inn til, fordi ledningen er helt åndssvakt kort  ;D :+1:

Men inntil alle laderne er åpnet vil det ikke skje. Testet den i Lærdal og det er den dyreste ladingen jeg noen gang har ladet og farten var heller ikke mer enn så-som-så dessverre. Med tilgang til alle laderne kunne jeg vurdert et abb, som ser ut til å ta prisen ned fra svindyrt, til dyrt.

Da håper jeg du sitter i bilen når du lader, eller har slått på sentry mode, når jeg tusler forbi med nøklene i hånda. Nei vent, du har jo ikke sentry.  ;D

Før noen går i spagaten av den kommentaren, så ta det helt rolig - jeg ville aldri gjort noe slikt, men dessverre er det vel en del andre som gjør det...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA