Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Motorwatt på tir 15. feb 2022, kl. 12:17
Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 09:34
Tror ikke noe på at Tesla skal se det an. Dette er nok bestemt allerede, og utsagnet er nok bare gitt for å myke opp overgangen for perplekse Tesla-eiere.
Jeg har sagt det tidligere (se over), og fikk rett i Nederland. Tror fremdeles at vi får full åpning i Norge også innen forholdsvis kort tid.
Nja, Mor Nille er ikke en stein ennå;) Det at piloten i Nederland nå gjelder alle superladere betyr ikke at du hadde rett, da det ikke er ensbetydende med at de først piloterte på noen ladere "for å myke opp overgangen for perplekse Tesla-eiere". Markedet der er ganske anderledes enn i Norge, så det kan hende de mener de måtte åpnte fullt der for å få en skikkelig test, mens de ikke kommer til samme konklusjon her.
Men at de snart kommer til å åpne alle ladere i Norge også av en-eller-annen-grunn (og kanskje også av din konspiratoriske;), det kan godt hende, og velkommen skal de være!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitatog velkommen skal de være!

Erasmus Montanus:
Sten kan ikke fly.
Mor Nille kan ikke fly.
Konklusjonen: Mor Nille er en sten.

Men Tesla-eiere med englevinger kan....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: tornaldo på tir 15. feb 2022, kl. 14:01
Og det er jo ikke så rart at de vil åpne for andre, når man ser kapasiteten.

Akkurat nå:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Synes du det er overraskende at det er masse ledig kapasitet kl 13 på en tirsdag på en typisk "hytte-SuC" som dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Tror det er sånne utregninger Ionity og Mer gjør når de finner ut om de må bygge ut....ledig på tirsdags formiddag....næææhhh....ikke lønnsomt å bygge ut mer....
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 16. feb 2022, kl. 12:57
Tror det er sånne utregninger Ionity og Mer gjør når de finner ut om de må bygge ut....ledig på tirsdags formiddag....næææhhh....ikke lønnsomt å bygge ut mer....

Jepp! Sånn er det nok!

De som jobber i Mer og Ionity er nok idioter alle mann og forstår ikke hva som er til deres eget eller investorenes beste. Den jevne forumgnåler forstår businessen deres mye bedre enn de gjør selv.  :police:

tornaldo

Sitat fra: RuneW på ons 16. feb 2022, kl. 12:54
Synes du det er overraskende at det er masse ledig kapasitet kl 13 på en tirsdag på en typisk "hytte-SuC" som dette?

Om jeg synes det er overraskende eller ikke, anser jeg som totalt irrelevant.

Hva ønsker du å oppnå med spørsmålet?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Sitat fra: overskyet på tor 17. feb 2022, kl. 17:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 16. feb 2022, kl. 12:57

Jepp! Sånn er det nok!

De som jobber i Mer og Ionity er nok idioter alle mann og forstår ikke hva som er til deres eget eller investorenes beste. Den jevne forumgnåler forstår businessen deres mye bedre enn de gjør selv.  :police:
Det er vel strengt tatt to hensyn her.

Det ene er rent bedriftsøkonomisk

Det andre er med tanke på brukerne

Begge er fullt mulig samtidig

Tesla har generelt satset på det siste og ikke så mye det første, Ionity omvendt.

Begge deler har noe for seg, men jeg vet hva jeg foretrekker.

RuneW

Sitat fra: tornaldo på tor 17. feb 2022, kl. 18:11

Jeg ønsket å belyse at dette ikke var overraskende og helt som forventet med 11% bruk på denne SuC'en på dette tidspunktet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

YSG

Ser Teslabjørn har postet denne instruksjonsvideoen
https://www.youtube.com/watch?v=4QiMzzBjmZw .. Må si jeg bare rister litt på hodet av hele videoen. Hvis folk skal holde på som han foreslår så er det laderne det er noe feil med, ikke brukernes parkering, og det er Tesla sitt problem å løse.

Sammenligningen han gjør med billister som parkerer "feil" og blokkerer en lader, med å kjøre på feil side av veien (fra kommentarfeltet) er jo også en smule ekstrem, får man si.. Så kan man også spørre seg hvem som egentlig blokkerer hvem? Virker som han deler forestillingen om at Tesla har forrang. Men snakker vi om en reell åpning så kan man like gjerne si at det er en Tesla som blokkerer for en BMW. Begge er da betalende kunder. Dersom den helhetlige kundemassen tar i bruk Tesla SuC vil jo ikke-Tesla til og med være i overtall.

For øvrig en interessant kommentar fra Felix Klusener under samme video, hvor han nevner en test med full merkeblanding, hvor ting gikk mer eller mindre problemfritt. F.eks.: Selv om en Model 3 først i køen ikke kan bruke en plass fordi den er "blokkert", er den samme plassen perfekt for ID3'en som kommer rett bak. Og sånn sett får man grei utnyttelse likevel, selv om det ikke automatisk er første bil i køen som kan kjøre frem når noe åpner seg.

Så er det hele greia med at de aller færreste ladesteder har fysisk plass til å danne ryddige ladekøer når de først vokser forbi 2-3 biler, men det er et helt annet problem...

hELgenen

Tror man skal ta med en klype salt det en influenser med kallenavnet "Tesla"Bjørn som lever av klikk sier om dette.

tornaldo

Sitat fra: RuneW på fre 18. feb 2022, kl. 09:58
Sitat fra: tornaldo på tor 17. feb 2022, kl. 18:11

Jeg ønsket å belyse at dette ikke var overraskende og helt som forventet med 11% bruk på denne SuC'en på dette tidspunktet.

Det er vel ingen som ville forventet noe annet, det var bare konstatering av fakta. Det er mye ubrukt ledig kapasitet. Men hva vil du egentlig frem til?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

SurSnasen

Er vel første skikkelige utfartsdag i dag, hvor vi kan få litt indikasjoner på rushtidsutfordringer på de åpnede laderne? 

Counterpointer

Sitat fra: YSG på fre 18. feb 2022, kl. 10:03
F.eks.: Selv om en Model 3 først i køen ikke kan bruke en plass fordi den er "blokkert", er den samme plassen perfekt for ID3'en som kommer rett bak. Og sånn sett får man grei utnyttelse likevel, selv om det ikke automatisk er første bil i køen som kan kjøre frem når noe åpner seg.
Interessant syn på kø. Dette kalles vanligvis sniking i køen og er ikke det som er mest populært. Hvem skal administrere en slik kø?

Dette må være sagt for å kverulere og provosere
Et slikt system kan ikke fungere i praksis. Hverken ut fra vanlig rettferdighetssans eller som forretningsmodell.

YSG

Sitat fra: Counterpointer på fre 18. feb 2022, kl. 10:40
Interessant syn på kø. Dette kalles vanligvis sniking i køen og er ikke det som er mest populært. Hvem skal administrere en slik kø?

Et slikt system kan ikke fungere i praksis. Hverken ut fra vanlig rettferdighetssans eller som forretningsmodell.
Tja, jeg ville personlig hatt null problem med å slippe bilen "bak" meg forbi i det det åpnet seg en plass jeg uansett ikke kunne bruke. Men da med en forventning om at det er nok kapasitet og gjennomstrømning til at jeg uansett kommer til å få en plass jeg kan bruke innen de nærmeste 4-5 minuttene.

Men å administrere det i praksis, som du sier, blir vel noe annet.

hELgenen

Sitat fra: YSG på fre 18. feb 2022, kl. 11:47
Sitat fra: Counterpointer på fre 18. feb 2022, kl. 10:40

Tja, jeg ville personlig hatt null problem med å slippe bilen "bak" meg forbi i det det åpnet seg en plass jeg uansett ikke kunne bruke. Men da med en forventning om at det er nok kapasitet og gjennomstrømning til at jeg uansett kommer til å få en plass jeg kan bruke innen de nærmeste 4-5 minuttene.

Men å administrere det i praksis, som du sier, blir vel noe annet.

Vel - når du går ombord på fly så er det jo litt ymse regler som gjelder som da ikke relateres til når du kom til gaten.

Her må man uansett tilpasse seg - men ser jo at det er noen som vil yppe til bråk dersom det skulle bli kamp om ladeplassen.  Skal bli spennende å se om det blir noen agurk sak om dette i nyhetene

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA