Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: geear på lør 12. feb 2022, kl. 20:41
Sitat fra: daktari på lør 12. feb 2022, kl. 14:23
Det var et avisoppslag for mange år siden om en fyr som holdt på med dette på sørlandet. Han ble anmeldt. Kan du vise til noe som sier at det er ok å fikse opp igjen en kondemnert bil?
Da har han nok drevet med noe snusk i den forbindelse, som å ikke opplyse kjøper om historikken.
Det var nok Olsen Bil. Han er nevnt i Motorartikkelen.

Her er en lengre artikkel om den saken:
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/04/7485600/olsen-bil-den-rystende-historien

Som de skriver:
Sitat
Å reparere skadede biler er blitt gjort siden tidenes morgen. Olsen har, i likhet med mange andre bilverksteder i Norge, kjøpt skadede biler fra forsikringsselskaper for å reparere og selge. En sveiset, oppretter og reparert bil er i seg selv ikke problematisk. Gjøres en reparasjon slik bilprodusenten krever kan en bil bli nesten like god som ny.

Problemene oppstår når verkstedene ikke vet hva de gjør. Eller enda verre – ikke bryr seg.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på søn 13. feb 2022, kl. 10:05
Sitat fra: geear på lør 12. feb 2022, kl. 20:41
Sitat fra: daktari på lør 12. feb 2022, kl. 14:23
Det var et avisoppslag for mange år siden om en fyr som holdt på med dette på sørlandet. Han ble anmeldt. Kan du vise til noe som sier at det er ok å fikse opp igjen en kondemnert bil?
Da har han nok drevet med noe snusk i den forbindelse, som å ikke opplyse kjøper om historikken.
Det var nok Olsen Bil. Han er nevnt i Motorartikkelen.

Her er en lengre artikkel om den saken:
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/04/7485600/olsen-bil-den-rystende-historien

Som de skriver:
Sitat
Å reparere skadede biler er blitt gjort siden tidenes morgen. Olsen har, i likhet med mange andre bilverksteder i Norge, kjøpt skadede biler fra forsikringsselskaper for å reparere og selge. En sveiset, oppretter og reparert bil er i seg selv ikke problematisk. Gjøres en reparasjon slik bilprodusenten krever kan en bil bli nesten like god som ny.

Problemene oppstår når verkstedene ikke vet hva de gjør. Eller enda verre – ikke bryr seg.
Olsen bil var bygget på svindel og bedrag. Det hadde ingenting med at istandsetting av kondemnerte biler ikke er lovlig. Olsen bil tok snarveier og jukset i faget, på lik linje med enkelte byggfirmaer har gjort. Det er likevel ikke forbudt å bygge hus. Skjønner?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle


Handyman

Sitat fra: Ellemelle på søn 13. feb 2022, kl. 12:20
Sitat fra: Handyman på søn 13. feb 2022, kl. 11:52
Skjønner?
Ja det er vel akkurat det jeg har skrevet og sitert?
Ups, kommentaren var myntet til de som tror at det ikke er lov å reparere biler ;-) Ikke til deg, beklager!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Tilbake til åpning av SuC?

Vi kan vel kondemnere denne biten nå?

OhmPaPa

Kan dere ikke heller lage en egen tråd om kondemnerte biler i steden for å ødelegge denne tråden?

Dank

Jeg var kanskje medskyldig i dette , siden det var min kommentar om kondemnerte ikke-tesla biler
som førte diskusjonen om kondemnering.

Ja, enig at når det gjelder kondemnerte biler, bør det startes en egen tråd.

I utgangspunktet, så var poenget mitt at gjenoppbygde Tesla biler må godkjennes av Tesla" før de kan lades på SuC igjen mens det ikke har vært snakk om å innføre de samme kravene på gjenoppbygde biler av andre merker. Hvis Tesla ikke kommer med noe formelle meninger rundt dette som skal gjelde ALLE før de åpner helt SuC-nettverket, så vil det virke litt urettferdig ....

ikke at det er noe feil eller urimelig med det, sett fra Tesla sitt ståsted. Det er jo Teslas sitt eget ladenettverk og de bestemmer selvfølgelig hvem som skal få lov å lade og hvilke krav som skal stilles på de bilene ....

Vi trenger ikke å ta sorgen på forskudd. Når SuC nettverket åpnes for alle i Statene, så kommer nok Rich Rebuild og andre youtubere til å teste deres "gjenoppbygde" ikke-Tesla biler på SuC, så da ser vi fort hvordan Tesla responderer :)
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

o.b.lix

Jeg tolker det slik at man kan lade kondemnerte Tesla på SuC, men da som bil av annet merke, dvs på de 15 som er åpnet og med det merarbeid og pris som følger, eller?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW


kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Bellatrix

Kommer jo an på erfaringene fra Norge om det blir full åpning her. Artikkelen sier ikke noe om det. Nederland er Nederland, og der ble det jo ikke mer kø på laderne gjennom prøveperioden. Da gir full åpning mening. Hvis vinterferien i Norge eller påsken gir kaostilstander med betydelig lengre køer enn tidligere, om så bare for en dag, vil ikke full åpning gi mening. At Tesla kan finne på å gjøre det likevel er en annen sak, men dumme er de ikke. Umulig å si og ingen her vet svaret. Alt fra å utsette full åpning i lang tid til nettverket er betydelig utbedret, til å nekte biler som erfaringsmessig lager kaos pga ladeportplassering å lade på stasjoner som ikke er tilpasset dette, til å gi f og la det bli kaos (meget usannsynlig dog), alt kan skje.

Motorwatt

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 09:34
Tror ikke noe på at Tesla skal se det an. Dette er nok bestemt allerede, og utsagnet er nok bare gitt for å myke opp overgangen for perplekse Tesla-eiere.
Jeg har sagt det tidligere (se over), og fikk rett i Nederland. Tror fremdeles at vi får full åpning i Norge også innen forholdsvis kort tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tornaldo

Sikkert rett i det!

Og da blir det interessant å følge med i Facebook-gruppene når de store utfartsdagene kommer!  :) Blir nok delt en del bilder og historier fra frustrerte folk i kø.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

Og det er jo ikke så rart at de vil åpne for andre, når man ser kapasiteten.

Akkurat nå:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA