Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

daktari

Men hvis noe av argumentet til Tesla med åpne ladere er at de tilfredsstiller kravene til offentlig støtte, så er det vel snålt å stenge laderne når det passer for Tesla?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:45
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:40
En mulighet er vel at det blir ganske mange telefoner til Servicenummeret i bilen fra frustrerte Teslaeiere som står i ladekø.......
Skal ikke se bort i fra det nei. Litt skuffet over at Tesla ikke har tenkt igjennom dette. Hadde de hatt en plan og gjort noe så hadde de sluppet mange irriterte kunder....
Er det ikke svært usannsynlig at Tesla ikke har tenkt gjennom det? Jeg er helt sikker på at de har tenkt gjennom det. Hvilke konsekvenser og tiltak de ser for seg derimot, skulle jeg gjerne visst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat

Åpningen og mulige problemer som kan oppstå har vært diskutert internt hos Tesla over lang tid, men nå vil de heller hoppe i det og se hva som faktisk skjer i praksis, blir vi fortalt.


🙄

RJK

Ser det nevnes Circle K og Recharge i samme åndedrag som det snakkes om minuttprising, men så vidt jeg vet har vel Circle K aldri hatt minuttpris. Det blir derfor pris på lading og hvorvidt det er ledig, som avgjør hvor man velger å lade av disse.

Selv har jeg gått på avtale mad ChargeMyHyundai, og betaler 135,- per måned for Ionity-avtale, og betaler da 1,65 per kWh. Ser de nå har kommet med en mulighet for "lite"-avtale der man betaler 48,- per måned, og da får ladepris på 4,35 per kWh.

Er riktignok 12 måneders bindingstid, men den lite-avtale ser jo ikke dårlig ut, selv sammenlignet med Tesla sine ladepriser, som ikke er felles på alle steder, men varierer.

Ellers kan jo alle merker kjøpe avtale hos Ionity til Passport til €17,99 per måned og €0,35 per kWh, som med dagens kurs tilsier 179,- per måned og 3,49 per kWh.

Her vil jo Tesla komme ut billigere på månedskosten og i snitt er vel prisen ganske jevn selv om lokale variasjoner i prisene kan gjøre det både dyrere og billigere per kWh.

Men uten bindingstid, kan man lettere regne inn abonnementet i ferieperioder, og gå ut av abonnementet når man normalt sett bare triller mellom hjem og jobb, skole og barnehage, og fritidsaktiviteter i nærområdet.

Med Kona, så vil jeg stort sett kunne rygge inn i luka (Nebbenes og laderne på rekke) eller kjøre inn fra "feil side". På plasser lang svegg/kant kan jeg kjøre inn med fronten. Da tar jeg fremdeles opp mindre plass enn enhver Tesla, og burde ikke få problemer med å nå frem til snuten med kabelen. Mulig jeg må vri nesa litt inn mot stolpen.

Største problemet blir det nok at jeg fort bruker 50 minutter på en lading fra lav SoC og til 80 %, så om det blir kø, så kanskje noen Tesla-sjåfører blir litt bisk. På den andre siden, de rundt meg vil forlate før meg, og gi ledig lader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. februar 2022, klokken 17:16
Men hvis noe av argumentet til Tesla med åpne ladere er at de tilfredsstiller kravene til offentlig støtte, så er det vel snålt å stenge laderne når det passer for Tesla?
Jeg tror ikke de kommer til å stenge og åpne ladestasjoner dynamisk. Det vil være alt for upålitelig. Enten så må noen SuC være reservert for Tesla, eller så kan de reservere noen stolper på noen stasjoner for Teslaer. Men det siste vil jo ikke gå der de har fått offentlig støtte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: automat på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:37
I det øyeblikk en Tesla stiller seg opp for å vente på en ledig lader, så vet de det.

De kan også se på bruksfrekvensen på nabobåsene til tredjepartsbiler. Hvis de konsekvent er ledig, så er det et signal.
Hvis de bruker geofencing mener du? Virker ikke veldig pålitelig, kommer jeg til en stasjon med kø kjører jeg stort sett videre...

Største ulempen er dog at kartet vil indikere ledige stolper og så står det etroner og opptar to stolper hver...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:41
Sitat fra: automat på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:37
I det øyeblikk en Tesla stiller seg opp for å vente på en ledig lader, så vet de det.

De kan også se på bruksfrekvensen på nabobåsene til tredjepartsbiler. Hvis de konsekvent er ledig, så er det et signal.
Hvis de bruker geofencing mener du? Virker ikke veldig pålitelig, kommer jeg til en stasjon med kø kjører jeg stort sett videre...

Største ulempen er dog at kartet vil indikere ledige stolper og så står det etroner og opptar to stolper hver...

Vil slik oppførsel på noen som helst måte fulgt opp eller er det lagt opp til fullstendig texas? Jeg frykter at med nok tankeløse etron-førere og sakteladende doninger, kommer SuC-opplevelsen til å gå fra "fullstending bekymringsløs" til "stress og irritasjon". Og bekymringsløs hurtiglading var en av grunnene til at jeg gikk for Tesla i utgangspunktet.

For Teslas del håper jeg virkelig de tjener mye på dette stuntet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Kjenner ikke til så mange av superchargerene som er åpnet, men kjenner Lyngdal og Asksdal. Begge to er relativt nylig oppgradert med flere staller. Lyngdal var veldig belastet før de oppgraderte med flere V3, men syns det er helt fair at de prøver og ser der nå. Der er det også noe sånt som seks ladestasjoner fra Mer ved siden av. Lillesand har tidvis vært veldig belastet, og er for eksempel ikke åpnet. Det er veldig mange eksempler på tungt belastede ladesteder som ikke er åpnet, så det er nok bevisst hvilke de tester.

Tesla beskriver også hele prosjektet tydelig som et pilotprosjekt, så tror man skal slappe helt av her frem til en ser hvor det går.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:24
....Enten så må noen SuC være reservert for Tesla, eller så kan de reservere noen stolper på noen stasjoner for Teslaer. Men det siste vil jo ikke gå der de har fått offentlig støtte.
De stolpene de har fått støtte til må nok være åpne for alle ja, men om de setter opp stolper ved siden av som de fult ut finansierer selv, vil jeg tro at disse kan forbeholdes Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:41
Sitat fra: automat på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:37
I det øyeblikk en Tesla stiller seg opp for å vente på en ledig lader, så vet de det.

De kan også se på bruksfrekvensen på nabobåsene til tredjepartsbiler. Hvis de konsekvent er ledig, så er det et signal.
Hvis de bruker geofencing mener du? Virker ikke veldig pålitelig, kommer jeg til en stasjon med kø kjører jeg stort sett videre...

Største ulempen er dog at kartet vil indikere ledige stolper og så står det etroner og opptar to stolper hver...
Selv om du bare har vært innom Superladerstasjon, så har Tesla mulighet til å følge deg videre, f.eks den neste timen, for å se om du kjører å lader et annet sted.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Handyman på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:44
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:24
....Enten så må noen SuC være reservert for Tesla, eller så kan de reservere noen stolper på noen stasjoner for Teslaer. Men det siste vil jo ikke gå der de har fått offentlig støtte.
De stolpene de har fått støtte til må nok være åpne for alle ja, men om de setter opp stolper ved siden av som de fult ut finansierer selv, vil jeg tro at disse kan forbeholdes Tesla.

Kommer vel ann på om HELE tomten og dets bruk er regulert til ladeformål åpen for alle. Blir litt snodig om det offentlige gir f.eks tomt,fører fram infrastruktur og gir offentlig støtte til en ladepark med f.eks en felles stolpe og resten Tesla only..Det offentlige må være våken i slike saker. Flere gamle saker der politikere trodde de sa ja til elbillading for alle og så var det Tesla Only de egentlig sa ja til.


Counterpointer

Tar noen flere poeng i samme post.

Tesla har vel sagt i Mission statement at de ikke skal tjene penger på SuC. Senere har de lagt inn at om andre skal være med skal de bidra til -kostnadene- ikke inntekt.

Personlig er jeg ikke sikker på om Tesla egentlig står for det de sier, mye doble beskjeder og signaler der i gården.
Men utgangspunktet er uttalt at de IKKE skal tjene penger på lading.

——-

Om Tesla setter av seks eller åtte ladere pr lokasjon til andre merker og reserverer resten for seg selv så er de jo større enn de fleste lokasjoner som er åpen for alle.

Bare en mulighet av flere til å ha litt flyt for eget merke.

——-

Må si jeg er litt overrasket over at de sa de hadde tenkt mye og så droppet de tilpasning og åpnet for å se hvordan det går

De føler tydeligvis de har en suveren posisjon. Jeg har aldri vært merkeevangelist for noe merke, men nå svekkes den tilknytningen til Tesla som var en av de sterkeste.

——-


Det VIL bli mye mer styr på SuC, og det vil ikke gå over. Det vil stadig være nye kunder og noen er alltid håpløse.

Vet ikke hvor mange ganger jeg de siste årene har måtte informere Tesla eiere om at de får lavere fart ved å koble seg på samme ladepar ol. Den andelen er opplevd like stor etter snart ti år med SuC i Norge!

Handyman

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:49
Sitat fra: Handyman på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:44
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 07:24
....Enten så må noen SuC være reservert for Tesla, eller så kan de reservere noen stolper på noen stasjoner for Teslaer. Men det siste vil jo ikke gå der de har fått offentlig støtte.
De stolpene de har fått støtte til må nok være åpne for alle ja, men om de setter opp stolper ved siden av som de fult ut finansierer selv, vil jeg tro at disse kan forbeholdes Tesla.

Kommer vel ann på om HELE tomten og dets bruk er regulert til ladeformål åpen for alle. Blir litt snodig om det offentlige gir f.eks tomt,fører fram infrastruktur og gir offentlig støtte til en ladepark med f.eks en felles stolpe og resten Tesla only..Det offentlige må være våken i slike saker. Flere gamle saker der politikere trodde de sa ja til elbillading for alle og så var det Tesla Only de egentlig sa ja til.
Finnes det et eget planformål som heter noe sånt som "lading for alle". Det var i så fall nytt for meg. Jeg tror det på de alle fleste plassene er generelle planformål til transport/parkering, og at dette ikke er knyttet mot offentlig støtte. Kan ikke se for meg at det er vanlig å omregulerer slike områder for å etablere lading. Sitter du på annen info?
En utbygger som kommer senere (les "lukket Tesla") må søke og betale evt. anleggsbidrag eller på annen måte ta sin del av kostnadene. Dette er jo helt normal rutine. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:07
Må si jeg er litt overrasket over at de sa de hadde tenkt mye og så droppet de tilpasning og åpnet for å se hvordan det går

——-

Det VIL bli mye mer styr på SuC, og det vil ikke gå over. Det vil stadig være nye kunder og noen er alltid håpløse.

Dette er jeg helt enig i. Det værste er at "feilparkering" vil være mest problematisk når man faktisk trenger mange ladere, dvs på utfartsdager. Har flere ganger sett 40-50% av ladere blokkert grunnet idiotparkering, dette på ladestasjoner hvor det faktisk er tenkt på at det finnes forskjellig plassering av ladeluke.

Senest på Ionity på Gol var to ladere av seks blokkert fordi en Taycan og en etron mente de trengte mye plass, selv om man der kun trenger å parkere midt foran ladestolpen for å få ladet. Ganske imponerende faktisk at de i det hele tatt greide det.

Så jeg håper dette er uttesting fra Tesla sin side, før de begynner med retrofit av ladekabler eller noe. I det minste håper jeg at nye SuC som åpner etter hvert får tilpasninger.

Dagens design vil føre til at man får dårlig utnyttelse på travle dager, som jo er akurat det motsatte av hva man ønsker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:46
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:07
Må si jeg er litt overrasket over at de sa de hadde tenkt mye og så droppet de tilpasning og åpnet for å se hvordan det går

——-

Det VIL bli mye mer styr på SuC, og det vil ikke gå over. Det vil stadig være nye kunder og noen er alltid håpløse.

Dette er jeg helt enig i. Det værste er at "feilparkering" vil være mest problematisk når man faktisk trenger mange ladere, dvs på utfartsdager. Har flere ganger sett 40-50% av ladere blokkert grunnet idiotparkering, dette på ladestasjoner hvor det faktisk er tenkt på at det finnes forskjellig plassering av ladeluke.

Senest på Ionity på Gol var to ladere av seks blokkert fordi en Taycan og en etron mente de trengte mye plass, selv om man der kun trenger å parkere midt foran ladestolpen for å få ladet. Ganske imponerende faktisk at de i det hele tatt greide det.

Så jeg håper dette er uttesting fra Tesla sin side, før de begynner med retrofit av ladekabler eller noe. I det minste håper jeg at nye SuC som åpner etter hvert får tilpasninger.

Dagens design vil føre til at man får dårlig utnyttelse på travle dager, som jo er akurat det motsatte av hva man ønsker.
Dette er jeg helt enig i og det er garantert noe de vet hos Tesla.

Den logiske forklaringen er da at de vil se hvor stort problemet blir i praksis først.

Ikke helt ukjent fenomen at Tesla bruker egne kunder som betatestere. Om det er lurt.....

Vi får se.

Jeg har to ruter jeg ofte langkjører og på begge disse er SuC jeg bruker ikke med i prosjektet, men Nebbenes er en potensiell kandidat noen ganger og der er jo Kløfta et alternativ siden det er V3 men igjen er Kløfta ofte travel på høyutfart uansett.
Mye argumenter til og fra. Var nok det Tesla også så. De har jo ekstremt mye data.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA