Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Roy Aasen

Sitat fra: Magnus Hansen på man 31. jan 2022, kl. 16:16
Sitat fra: Roy Aasen på man 31. jan 2022, kl. 15:54
Nå har jeg ikke Tesla...men jeg lurer på om dette er en super ide? Rent praktisk sett?
Nå skal det jo prøves ut selvsagt, men noen burde tipse Tesla om å fjerne tilgangen for andre på Nebbenes...

Jeg kommer sikkert ikke til å frekventere noen av disse med det første, da de ikke er i løypa mi og i tillegg så har jeg bil med ladekontakt på feil side. :). Men hvem vet

Når de først tester ut så er der jo bra de tester litt forskjellige type lokasjoner. De kan jo ikke bare teste der de vet det ikke blir noen problemer. Nå får de tatt en skikkelig test i et marked hvor det er mange andre elbiler enn Tesla. Og mange eldre, sakteladende. Blir spennende å se helgeutfart og vinterferieutfart.. og etterhvert påske 😬

Får bare håpe at dette ikke blir at for mye spetakkel..når det er fullt på ladelokasjon.  Det finnes jo tilstrekkelig med støllinger som skal lade til 100% koste hva det koste vil....eller er Tesla sitt system slik at du automatisk blir brutt ved 80% f.eks ?

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 31. jan 2022, kl. 15:53
Med de prisene Tesla tilbyr er det uaktuelt å ha abonnement på Ionity gjennom bilen. BMW Charge, Audi Charging services osv. kan ta seg en bolle. Jeg spår at Teslas åpning kan gi et visst prispress.
Hmm, BMW Charging er jo mye billigere enn Tesla. På Gol koster det 4kr å lade på SuC, på Ionity koster det 1,79+39/mnd.

I tillegg ligger Ionity bedre plassert. Ulempen med Ionity er antall stasjoner og stolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på man 31. jan 2022, kl. 16:21

Dette skal være stasjoner som på en gjennomsnittlig dag har betydelig tilgjengelig kapasitet, og den sier Tesla at de «ønsker å dele». De vil likevel ikke utelukke at de mest trafikkerte stolpene i fremtiden vil kunne forbeholdes Tesla-eiere på de største utfartsdagene i året.

Ja - det vil jo bli svært rotete dersom man plutselig stenger og åpner ladere alt ettersom.

Synes jeg ser for meg en gjeng på tur som planlegger en ladestopp på en SuC og så plutselig er den ikke lenger
tilgjengelig. Da snakker vi salig kaos - et kaos som vil kunne merkes av Tesla eiere også - fordi da vil jo folk kjøre opp til laderen - forsøke å lade og så oppdage at det ikke går i dag....

Magnus Hansen

Hvis det ender opp med kaos på utfartsdager så må jo uansett Tesla gjøre noe. Øke prisene kraftig. Stenge tilgang. Hvis det ender opp med kaos uansett så er pilotprosjektet en fiasko og de ender opp med å stenge tilgangen for alle andre enn Tesla igjen.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på man 31. jan 2022, kl. 15:52
Tesla-eiere: Bare innrøm det. En trist dag....
Nja, nå kan en droppe en grunn som var viktig tidligere og bytte til ett annet merke, men lade de samme stedene.

Kia kommer jo med EV6 som er like rask som Tesla, da er det ikke mye som holder meg merkelojal

daktari

Sitat fra: turfsurf på man 31. jan 2022, kl. 16:34
Med de prisene Tesla tilbyr er det uaktuelt å ha abonnement på Ionity gjennom bilen. BMW Charge, Audi Charging services osv. kan ta seg en bolle. Jeg spår at Teslas åpning kan gi et visst prispress.
Hmm, BMW Charging er jo mye billigere enn Tesla. På Gol koster det 4kr å lade på SuC, på Ionity koster det 1,79+39/mnd.

I tillegg ligger Ionity bedre plassert. Ulempen med Ionity er antall stasjoner og stolper.
gjelder ikke den prisen kun første året?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jlan

Sitat fra: Alfa Bergen på man 31. jan 2022, kl. 15:59
På Lærdal er det vel knapt mulig for andre biler å lade uten å blokkere ladere. Kun mulig å rygge inn til disse
I Lærdal har jeg ladet med campingvogn på, uten å stå i veien for noen. Det er mulig å kjøre bak den nye rekken. I Aurland kan det også stå et par biler slik. Hvis en bil lader fra baksiden, så kan en annen "høyre bak" bil ta dennes plass på forsiden og lade på naboladeren.

Det er flere andre steder hvor det bare er gressrabatter på baksiden, som kunne vært tilrettelagt på samme måte. Det skaper kanskje litt forvirring for de som stiller seg på "rett" side, men det løser seg vanligvis greit.
https://goo.gl/maps/yGymLSER77UcYLSi8
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magnus Hansen

Teslabjørn har en video ute hvor han lader med polestar 2 på Nebbenes. Selvfølgelig en etron og en egolf som har funnet veien også. Kan ikke si jeg er så optimistisk på at man skal unngå kaos på utfartsdager

Carboy

Sitat fra: daktari på man 31. jan 2022, kl. 17:32
Sitat fra: turfsurf på man 31. jan 2022, kl. 16:34

gjelder ikke den prisen kun første året?

Du kan fornye abonnementet år etter år. Selv lader jeg i-pace på mercedes charging med 1,65kr pr kWh. Kortene stenges ikke selv om du selger bilen nør du har betalt eller har et løpende abonnement, men kan ikke fornyes etter du har solgt bilen. Mener det kostet 1695kr for et år pp mercedes. Da kan man lade så mye man vil for 1,65kr på Ionity. Jeg håper de bygger ut med flere ladere.

At Tesla superchargers åpnes må jo gjøre at cirkle k og recharge og øvrige må tilpasse sine ganske stive kWh priser. Det å ta betalt for å lade på tid er tullete, bedre med per kWh.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. jan 2022, kl. 15:48
Sitat fra: geear på man 31. jan 2022, kl. 15:25
I Lyngdal går det vel ofte (i helgene) ikke an å stå slik, da det er så trangt og filene mellom brukes for hele butikkområdet, så det er ganske trafikkert og man ender enten med å blokkere en fil eller ladeplassen bak. Og iallfall 10 av plassene (de 2+6+2 eller noe sånt, de gamle) er av typen inntil fortauskant.

Ja, du har et poeng der. Er jo litt trangt. Er gjerne bedre å kjøre bak til de "hemmelige" bakerste laderne? Litt rart de ikke annonserer de litt bedre...er vel ingen som kommer på at det er ladere der og, om de ikke ser de fra E39. Men Audi-eiere trenger jo ikke plass for å parkere....de lager plass...
De hemmelige plassene håper jeg forblir hemmelige, for de er v3, resten er 150 kW v2. Kjipt om det står masse e-tron og iX3, i-Pace, e-Golf og andre sakteladende biler og tar opp 250 kW-laderne.  ;D

Magnus Hansen

Tu.no

Sitat

Åpningen og mulige problemer som kan oppstå har vært diskutert internt hos Tesla over lang tid, men nå vil de heller hoppe i det og se hva som faktisk skjer i praksis, blir vi fortalt.

Tesla Norge forteller at Tesla-førere har høyeste prioritet, og at Tesla har lav toleranse for ladekøer. De vil dermed følge nøye med på hvordan åpningen fungerer i praksis, og sette inn eventuelle tiltak dersom det i praksis gir lavere tilgjengelighet for Tesla-førere.

Hvordan skulle dette IKKE gi lavere tilgang til teslaførere??

Kim-

Det må bygges ut enda mer, men dette må gå utover salget? Når vi valgte bil var et av de største argumentene for valget at man har et godt ladenettverk. Jeg har opp gjennom årene sett folk knote med apper og inn og ut med plugger osv. Selv når jeg ladet på IKEA med tesla, håpløst, men nå kan det jo være at vi venter litt med kjøpet av Y og vurderer noe annet  :)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

keepitsimple

Ja dette var jo det store fortrinnet. Ser ut som Tesla heller selger strøm enn biler.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

heiho

Må ærlig innrømme å si at jeg vurderer noe annet selv nå. Slippe hjulstøy og alt tullet på servicesenterne...

THE

I utgangspunktet velger jeg å se på åpning som positivt. Synes det er rart at de har valgt å åpne Aurland der det er bare 6 v2 SuC-uttak. Aurland er vel det eneste stedet jeg har opplevd at det er fullt på Tesla-Superladere samtidig som det er god kapasitet på andre lynladere (BKK og Ionity). Ny planlagt superlader i Gudvangen vil vel uansett bedre situasjonen når den åpner. Arna har også vært ganske full flere ganger jeg har hatt behov for å lade der, men åpning av ny superlader på Gullgruven i Åsane vil nok avlaste både Arna og Haukås etter hvert.

Håper at Tesla fortsetter med fortetting av superladenettverket, men også gjennomfører utviding der det viser seg å være behov. Flere av lokasjonene som er bygd ut de siste årene er jo forberedt for flere ladestolper enn det som allerede er montert. f.eks. er det slik på Leira, så er nok raskt å utvide enkelte steder om det blir kapasitetsproblemer.

Den største utfordringen er nok parkeringskaos siden det er så stor variasjon på plassering av ladekontakt på bilene. Blir nok mye rygging for å få ladet på gjennomkjøringsplasser framover også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA