Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: overskyet på tir 07. des 2021, kl. 23:01
Minner om at vi som kjører tyske biler fra øverste hylle med kjøreegenskaper som får Tesla til å føles som en trillebår, betaler 1.8 kroner KW på Ionity og har plug and charge. 270 KW lading også. Det er ikke alt som er dårlig på "andre siden" Fordelen til Tesla er egentlig kun antallet ladere.  :laugh: :police:
Hva er meningen med dette innlegget?
Forøvrig har jeg gratis lading. Slå den du!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på tir 07. des 2021, kl. 23:24
Minner om at vi som kjører tyske biler fra øverste hylle med kjøreegenskaper som får Tesla til å føles som en trillebår, betaler 1.8 kroner KW på Ionity og har plug and charge. 270 KW lading også. Det er ikke alt som er dårlig på "andre siden" Fordelen til Tesla er egentlig kun antallet ladere.  :laugh: :police:

Meningen er den du kan lese? Du skrev over at folk må huske hva "ikke tesla" brukerene på supercharger kommer fra. Jeg beskriver hva en del av oss kommer fra. Gratis lading må være digg.

Motorwatt

Det fine er jo at vi iallfall slipper å se deg på noen SuCer slik at det blir plass til flere trillebårer....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: overskyet på ons 08. des 2021, kl. 00:03
Sitat fra: Motorwatt på tir 07. des 2021, kl. 23:24

Meningen er den du kan lese? Du skrev over at folk må huske hva "ikke tesla" brukerene på supercharger kommer fra. Jeg beskriver hva en del av oss kommer fra. Gratis lading må være digg.
Opplevelsen av å få fylle for 1.80 kroner (jeg fyller forøvrig for 1,65 på de samme laderne), faller litt bort når det er salig med kø, og stadig ladere ute av drift etter stadig stopper opp under lading, så du må følge med som en hauk (selvopplevd ved årets sommerferie) i tilfelle ladingen stopper opp. Der og da banna jeg endel inni meg for at jeg ikke gikk fra kontrakten på Kona, og gikk for en TM3 istedet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tir 07. des 2021, kl. 13:26
Sitat fra: Ellemelle på tir 07. des 2021, kl. 13:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 07. des 2021, kl. 12:47
...sånn utenom at Musk har sagt at det kun er Tesla-eiere som får lade på Type 2-ladere, mens alle får lade på Type 3-ladere...tror det har noe med teknologi å gjøre. Dette vil uansett være en fordel for Tesla-eiere under påskeutfarten....når de kan lade på de 42 stk Type-2 laderne på Nebbenes, mens e-up'er og andre non-Teslaer må lade andre steder...
Hva mener du? Det finnes ingen superladere i Norge som kun har Type2-kabel, så alle superladere kan brukes så lenge man har CCS.
Hvis man ikke kan lade med CCS så får man selvsagt ikke lade, men det er på grunn av kommunikasjonsprotokollen og ikke på grunn av hva Musk har sagt.
Tipper ToWalkOrDrive mener V2 og V3 ladere.

Hmmm. Jeg mente Versin 3, ja. Var sikker på at jeg hadde lest det flere steder, men ser nå jeg tok feil. På Tesla sine sider står det at "dersom det er to kabler må du bruke ccs" og de med to kabler er jo v2, så da går jo de og an å bruke...pokker...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på ons 08. des 2021, kl. 00:09
Det fine er jo at vi iallfall slipper å se deg på noen SuCer slik at det blir plass til flere trillebårer....

Si ikke det. Det finnes jo knapt Ionity-stasjoner i dette landet. Jeg har kjørt over 40.000km i år, mye med campingvogn, på kryss og tvers av landet. Har gratis lading på SuC. Men selv SuC er såpass begrenset at jeg har ladet ca. like mye på andre ladestasjoner som på SuC, selv om jeg selvsagt har prøvd å lade mest mulig på SuC pga. prisen.

Om jeg skulle prøvd å bruke Ionity mest mulig tviler jeg på at jeg hadde klart å få Ionity-andelen over 10%...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

overskyet

Sitat fra: jkirkebo på ons 08. des 2021, kl. 11:35
Sitat fra: Motorwatt på ons 08. des 2021, kl. 00:09

Si ikke det. Det finnes jo knapt Ionity-stasjoner i dette landet. Jeg har kjørt over 40.000km i år, mye med campingvogn, på kryss og tvers av landet. Har gratis lading på SuC. Men selv SuC er såpass begrenset at jeg har ladet ca. like mye på andre ladestasjoner som på SuC, selv om jeg selvsagt har prøvd å lade mest mulig på SuC pga. prisen.

Om jeg skulle prøvd å bruke Ionity mest mulig tviler jeg på at jeg hadde klart å få Ionity-andelen over 10%...

Det kommer jo veldig an på hvor man kjører. Ser man bort i fra vestlandet, står de ganske godt plassert i forhold til de fleste steder jeg ferdes. Det er ganske sjelden jeg har behov for noe annet. 

turfsurf

Ja, hadde gratis lading på Ionity i fjor sommer, men endte uansett med å lade mere på andre stasjoner grunnet kø og mangel på tilstedeværelse. Ionity lider av for få stasjoner og for få stolper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: turfsurf på ons 08. des 2021, kl. 12:43
Ja, hadde gratis lading på Ionity i fjor sommer, men endte uansett med å lade mere på andre stasjoner grunnet kø og mangel på tilstedeværelse. Ionity lider av for få stasjoner og for få stolper.

Enig i at det er altfor få av dem. Jeg har aldri stått mer enn fem min i kø på noen av dem og kun to ganger. Vi har veldig frie og fleksible jobber her i huset, så vi pleier å unngå typiske utfartsdager eller rushtider. Kan tenke meg at det blir fult når det er rush. De bør absolutt bygge mer.

Når det gjelder Tesla, tror jeg mange her inne tenker altfor kort fremover. Fordelen med ladenettet til Tesla forsvinner jo omtrent for hver dag. BKK og flere åpner nye ladere hele tiden og det er mindre og mindre problemer med å ha nok lading. Om tre til fem år, tipper jeg hele problemet er borte og ladere er blitt de nye bensinstasjonene. Noe som bare er der.

Det Tesla har muligheten til, er å fullstendig dominere dette markedet. Ikke bare i Norge, men globalt. Verdien av det på sikt, vil være høyere enn en midlertidig fordel på bilsalget, som de uansett mister.

Ellemelle

For Teslaeiere er altså superladerne billigst, enklest og størst.
De blir neppe slått av BKK eller andre på noe av dette på verken kort eller mellomlang sikt.

På langtur kan jeg i navigasjonen til enhver tid se hvor mange som lader på de forskjellige laderne, og planlegger mine stopp basert på det.

THE

Etter 6-7000 km sommerferie fra Vestlandet til Øst-Finnmark i sommer så er jeg overbevist om at åpning av Tesla SuC også vil være til stor nytte for andre elbileiere enn Tesla-eiere. Pratet med flere elbileiere som lurte på når åpning av superladerne skulle komme.

Får bare håpe Tesla har god nok kontroll på kapasitet på ladestasjonene før de åpner opp for andre. Nå er det mange utvidelser og nyetableringer av superladere som er under bygging, og flere som er planlagt, så Tesla tenker i alle fall fremover. Åpning av ladenettverket vil sannsynligivs føre til høyere inntjening for Tesla, og mulighet til å utvide ladenettverket sitt raskere enn de allerede gjør. Totalt sett tror jeg at åpning av nettverket vil være en fordel både for Tesla-eiere og andre elbileiere på sikt. De må bare åpne opp på en slik måte at de ikke støter fra seg de som allerede eier Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Tipper lademarkedet vil bestå av oligopol, f.eks. 3 store: Tesla, BKK og en som ikke har startet ennå. Så kan det fort bli krig om å tilby Det Utvidede Produkt i form av at folk ikke trenger å kikke på Youtube når de lader, men en litt mer høyverdig opplevelse. Kan jo fort bli en del sammenslåinger.
Ionity er forøvrig omtrent ikke nord for Trondheim..

Litt kult å se at Tesla nå er på steder hvor jeg måtte bruke andre ladeoperatører i fjor, som Røros og Trysil. De har skjønt det.
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 08. des 2021, kl. 22:44
Tipper lademarkedet vil bestå av oligopol, f.eks. 3 store: Tesla, BKK og en som ikke har startet ennå. Så kan det fort bli krig om å tilby Det Utvidede Produkt i form av at folk ikke trenger å kikke på Youtube når de lader, men en litt mer høyverdig opplevelse. Kan jo fort bli en del sammenslåinger.
Ionity er forøvrig omtrent ikke nord for Trondheim..

Litt kult å se at Tesla nå er på steder hvor jeg måtte bruke andre ladeoperatører i fjor, som Røros og Trysil. De har skjønt det.

Hvor er Tesla i Trysil?

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 08. des 2021, kl. 22:44
Trysil ? Har det åpnet nå? Vises ikke som det på kartet.

En V3 på Trysil passer meg veldig bra

overskyet

Sitat fra: snakkesalig på ons 08. des 2021, kl. 22:58
De er hverken på Røros eller Trysil. Enda.

Ja, var det jeg trodde. Var i Trysil forrige helg på sesongåpningen og Trysil er et katastrofeområde når det kommer til lademuligheter. Heldigvis ikke noe problem å bare lade opp så det holder i Elverum. Men i Trysil bør kommunen komme på ballen. De lever av turisme og det er knapt mulig å lade der. Lang kø på de 50 KW laderne hele helga.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA