Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Kim-

Mange velger jo å kjøpe Tesla på grunn av det gode lade nettverket. Vil dette gå utover salgstallene til Tesla mon tro..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

Sitat fra: Kim- på onsdag 03. november 2021, klokken 19:01
Mange velger jo å kjøpe Tesla på grunn av det gode lade nettverket. Vil dette gå utover salgstallene til Tesla mon tro..

Jeg tror det, men antagelig gjør det ikke så stort utslag. Det kommer nok mest an på hvor mye de ser for seg at de kan tjene på andre bilmerker og hvor mye de kan få i statlig støtte for nye stasjoner.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Kim- på onsdag 03. november 2021, klokken 19:01
Vil dette gå utover salgstallene til Tesla mon tro..
Det vil det nok. Spørsmålet er hvor mye ifht inntektene på SuC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

I Nederland har de åpnet alle ladere på 10 lokasjoner. Det er jo naturligvis for å se hvordan det fungerer.

Personlig tror jeg ikke Tesla tenker å bygge om eksisterende ladeplasser. De kommer heller til å tilpasse nye lokasjoner eller utvidelser.

Alternativt reduserer de antallet allment tilgjengelige ladestolper.

Som flere er inne på løser det meste seg på dager med lavt trykk. Det er på høyutfartsdager det er utfordring. Det vet jo alle som kjører Tesla at i sommerferie/påske mm så er stort sett alle plasser i kontinuerlig bruk. Da vil bare noen få ekstra fra andre produsenter gi en dårlig opplevelse.

Er spent på hvordan dette utvikler seg videre.

Er det noen som har erfaring med trykket på SuC i Nederland? Selv har jeg ikke ladet der, men visse steder i Østerrike og i Tyskland er det tildels høyt trykk til tider.

SurSnasen

Nå har vel Tesla sagt at de har satt som mål å tredoble antall superladere de kommende par årene. Så det ligger nok i kortene at mye av dette skjer med tanke på åpning for andre. Og forhåpentligvis gjennomtenkt layout for mest mulig ladeuniversell utforming.

daktari

Det enkleste for Tesla er jo at de åpner noen av laderne på en lokasjon for andre, der det er parkeringstrøbbel. Dette åpner de i appen, altså at kun noen stolper kan velges og startes.

Jeg tipper de har planer om å gjøre dette dynamisk basert på belegg, slik at Nebbenes i kveld f.eks. er ganske tom, og da kan andre biler velge alle stolper. På fredag kveld når det er litt fullt får andre biler kun starte laderne 1-10 av de 40 f.eks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: Kim- på onsdag 03. november 2021, klokken 19:01
Mange velger jo å kjøpe Tesla på grunn av det gode lade nettverket. Vil dette gå utover salgstallene til Tesla mon tro..

Har også tenkt litt på dette. Men slik det ser ut så langt vil en lader som er høyt trafikkert bli reservert Tesla når de trengt som mest, så som potensiell kjøper av elbil ville jeg så langt ikke vurdert å basere mitt kjøp av en annen elbil på at jeg vil ha tilgang til Tesla's superlandenettverk.

... men på sikt, med en tredobling av antall SuC og potensiell tilpassing av nye lokalisasjoner for andre elbiler, så kan det fort skje.
Model S 85D

OlaM

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. november 2021, klokken 22:34
Men slik det ser ut så langt vil en lader som er høyt trafikkert bli reservert Tesla når de trengt som mest

Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. november 2021, klokken 18:37
Dette blir for komplisert. Resultatet av å tillate flere typer biler er uungåelig at det blir dårlig utnyttelse av plassen. Løsningen er å ikke å åpne de tyngst besøkte stedene
Det er jo allerede vist bilder fra appen hvordan man blir henvist til mulige stolper å lade på, der man må velge en bestemt. Det er dermed "banna bein" at Tesla med dette opplegget vil styre f.eks. "e-Tron" (biler med ladeluke fremme venstre" til bestemte plasser, og ikke tillater en salig blanding slik det kan virke som du frykter.

Som bildet fra Nebbenes sine plasser viser, så vil de sannsynligvis sørge for å få to "E-Tron" på en rad etter hverandre, og ikke blander vilkårlig i forhold til hvilke plasser som er ledig.

Tenker og Tesla vil sørge for at det er mange nok plasser til Teslaer på vei (ut fra biler som mavigerer til "den" SuC-stasjonen", og at ikke-Teslaer fint må innfinne seg med at de maksimalt får ta opp la oss si 50 % av plassene, alternativt mindre i de mest travle periodene. Og da får man beskjed i app om det er "opptatt".

Dette har de nok planlagt ganske så nøye, men må sjekke at app og "terreng" stemmer med det de har planlagt for. Er det problemer de støter på, så blir det vurdert nøye før de åpner opp flere stasjoner eller flere ladere på gjeldende stasjoner, før de tilslutt åpner det offisielt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#684
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Amoss på onsdag 03. november 2021, klokken 22:34
Men slik det ser ut så langt vil en lader som er høyt trafikkert bli reservert Tesla når de trengt som mest

Lurer litt på dette. Skal det liksom kunne skje at du er på vei mot en superlader i din ID.4 og så flipper den plutselig fra åpen til lukket? Det tviler jeg på.
Tvilsomt. Som sagt, de ser i sentralene hvor mange biler som navigerer til bestemte SuC-lokasjoner, og hvor de er. De ser nok og andre Teslaer som de annser som sannsynlig at vil stoppe, basert på posisjon og SoC (ikke alle som navigerer til ladestasjon, men stopper likevel).

De vil nok også se dette på ikke-tesla-biler biler som har appen og antyder der at de vil lade, fordi du må tillate appen å kunne se din posisjon.

Da løses det ved at ikke alle plasser står tilgjengelig for ikke-teslaer, og du får kun opp plasser som passer til andre biler med tilsvarende plassert ladeluke. Nettopp foor å maksimere utnyttelsen, fremfor å skape kaos.

Får du beskjed om ledige luker, så har du en viss tid på deg til å velge denne, og starte lading. Omm du ikke velger innen tiden du har valget, så må den hente inn oppdatert status, o da kan det selvsagt skje at andre har fått tilbud om en eller flere av plassene du fikk å velge blant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Altså per i dag er det ingen styring i appen, Tesla vet heller ikke hvilken bil du kjører.
Du åpner appen og angir hvilken ladestolpe du ønsker å koble til. Så har du to minutter på deg til å koble på. Det er alt.

Dette er selvsagt den aller enkleste løsningen for Tesla. Så vil erfaringen vise om dette er bra nok.
Hvis dette ikke fungerer, kan de selvsagt legge inn avansert funksjonalitet i appen, men det vil ta tid. Mye tid.
Det enkleste vil trolig være å sette opp flere ladestolper og eventuelt legge inn begrensninger for eksterne brukere i de mest hektiske periodene.

RJK

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 04. november 2021, klokken 00:47
Altså per i dag er det ingen styring i appen, Tesla vet heller ikke hvilken bil du kjører.
Du åpner appen og angir hvilken ladestolpe du ønsker å koble til. Så har du to minutter på deg til å koble på. Det er alt.

Dette er selvsagt den aller enkleste løsningen for Tesla. Så vil erfaringen vise om dette er bra nok.
Hvis dette ikke fungerer, kan de selvsagt legge inn avansert funksjonalitet i appen, men det vil ta tid. Mye tid.
Det enkleste vil trolig være å sette opp flere ladestolper og eventuelt legge inn begrensninger for eksterne brukere i de mest hektiske periodene.
Ser nå at du har rett der, hadde nok sett feil i videoen jeg hadde sjekket ut, samt stolt på infoen om at man måtte legge inn kjøretøyet i appen. Prøvde å lage meg en konto for å se om jeg fikk se noe der, men der var det lite for norske ikke-Tesla-eiere...

Jeg tenker at det neppe blir værende slik, for ellers blir det nok kaos. Her må de nok inn og sette på en form for logikk og styring. Men vi får se hva som skjer når de nå har kjørt piloten en stund. Den siste uka+ i Desember skal mange hjem på juleferie og hjem igjen i løpet av nyttårshelga, så det kan fort bli en god stress-test.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

#687
Lenger kabel med Kempower-lignende løsning vil vel løse dette


Fantastisk at de begynner så smått å åpne opp, dette vil akselerere utviklingen til et elektrisk og bærekraftig samfunn.

(Får håpe de snart begynner å tillate V2G/V2H/V2L etc. også, LFP tåler høyt antall ladesykluser og vil takle det fint.)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 04. november 2021, klokken 02:24
Jeg tenker at det neppe blir værende slik, for ellers blir det nok kaos. Her må de nok inn og sette på en form for logikk og styring. Men vi får se hva som skjer når de nå har kjørt piloten en stund. Den siste uka+ i Desember skal mange hjem på juleferie og hjem igjen i løpet av nyttårshelga, så det kan fort bli en god stress-test.
Folk kan jo legge inn hva som helst i appen, så det er jo ubrukelig. Å få folk til å å sjekke på appen hvilken stolpe de skal kjøre til tror jeg og blir problematisk.

Jeg tror de:

  • Ikke kommer til å ha noen form for dynamisk styring av tilgjengelighet.
  • Ikke kommer til å åpne stasjoner som allerede er travle.
  • Kanskje kommer til å ha noen av stolpene reservert for Tesla. Litt avhengig av hvilkår for tilskudd.
  • Kommer til å gjøre fysiske tilpasninger enten på stolper eller parkeringsplasser på nye stasjoner.

Vi kommer nok til å se en del bilder av overfylte SuC stasjoner hvor det er ledige stolper med folk i kø...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 04. november 2021, klokken 02:24
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 04. november 2021, klokken 00:47
Altså per i dag er det ingen styring i appen, Tesla vet heller ikke hvilken bil du kjører.
Du åpner appen og angir hvilken ladestolpe du ønsker å koble til. Så har du to minutter på deg til å koble på. Det er alt.

Dette er selvsagt den aller enkleste løsningen for Tesla. Så vil erfaringen vise om dette er bra nok.
Hvis dette ikke fungerer, kan de selvsagt legge inn avansert funksjonalitet i appen, men det vil ta tid. Mye tid.
Det enkleste vil trolig være å sette opp flere ladestolper og eventuelt legge inn begrensninger for eksterne brukere i de mest hektiske periodene.
Ser nå at du har rett der, hadde nok sett feil i videoen jeg hadde sjekket ut, samt stolt på infoen om at man måtte legge inn kjøretøyet i appen. Prøvde å lage meg en konto for å se om jeg fikk se noe der, men der var det lite for norske ikke-Tesla-eiere...

Jeg tenker at det neppe blir værende slik, for ellers blir det nok kaos. Her må de nok inn og sette på en form for logikk og styring. Men vi får se hva som skjer når de nå har kjørt piloten en stund. Den siste uka+ i Desember skal mange hjem på juleferie og hjem igjen i løpet av nyttårshelga, så det kan fort bli en god stress-test.

Det med at du må legge biltype inn i appen er bare noe Tesla ikke selv har tenkt ut ennå, men som jeg regner med de kommer til å finne ut er lurt for å utnytte plassen best mulig. Per nå er de bare i en testfase, og appen likeså.
Det at de skal ha 12 meter plass per lader virker usannsynlig. Kan fort være de bygger egne plasser for "e-troner", og da vil jo Tesla henvise disse eierne til disse plassene.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA