Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

jlan

#660
Den beste løsningen er vel å flytte annenhver stolpe,  slik at hver stolpe har to plasser. I løsningen over vil en da beholde de to inn mot senterlinjen. Det blir ganske tilhengervennlig også.

Eller hvis det er knapt med plass, to stolper per plass. Det er jo allerede to kabler pr. stolpe noen steder, som ikke kan benyttes samtidig. Så da kan en vel også ha to stolper hvor bare en av de kan benyttes om gangen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på ons 03. nov 2021, kl. 10:02
Ja hvis målet er å gi fordeler til alt annet enn Teslabiler, så er sikkert dette en god løsning.

Men for oss som kjører Tesla er det ikke en god løsning. Vi har kun en mulighet, og det er parkering tett inntil en ladestolpe på venstre side bak. Hvis en e-tron står en meter inn på min plass, så rekker ikke ladekabelen frem til min bil.

E-tron'en skal ikke stå på din plass, men derimot stikke ut på veien, som vist her, fra Nebbenes på østlandet...flott ladeplass-eksempel når en lar det være plass rundt (har vokst seg større siden den gang).
https://www.tocn.no/2016/08/nebbenes-superlader/
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

#662
Jo men igjen må vi være realistiske her.
Med en e-tron i hver ende, så trenger du 5 meter ekstra parkeringsplass i hver ende. Det vil da se slik ut:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det naturlige for hver av disse sjåførene hadde selvsagt vært å kjøre helt inn i båsen og koble til den ladekabelen som var nærmest. Ellers blir det fullstendig kaos.

RuneW

Det kommer til å bli kaos nok som det er om man ikke skal åpne for biler som åpenbart ikke passer bra for Tesla sine ladeplasser.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ellemelle

Sitat fra: jlan på ons 03. nov 2021, kl. 11:34
Den beste løsningen er vel å flytte annenhver stolpe,  slik at hver stolpe har to plasser. I løsningen over vil en da beholde de to inn mot senterlinjen. Det blir ganske tilhengervennlig også.
Ja da vil du fjerne halvparten av ladeplassene for Tesla samtidig, du forstår det? Layouten på bildet er påkrevd for å kunne lade 10 Tesla samtidig. Flytter du èn av ladestolpene, så kan du kun lade 9 Tesla.

Leoncito

Findus-fiskepinnekartet har nå en ny kategori for SuC åpne for andre enn Tesla. Alle ser ut til å være V3-SuC i Nederland så ikke noe nytt der ennå hva angår Norge

ToWalkOrDrive

#666
Sitat fra: Ellemelle på ons 03. nov 2021, kl. 12:21
Jo men igjen må vi være realistiske her.
Med en e-tron i hver ende, så trenger du 5 meter ekstra parkeringsplass i hver ende. Det vil da se slik ut:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det naturlige for hver av disse sjåførene hadde selvsagt vært å kjøre helt inn i båsen og koble til den ladekabelen som var nærmest. Ellers blir det fullstendig kaos.

Er det realistisk at 20 e-troner finner ut at de skal lade samtidig på samme stasjon?
På denne ladeplassen tenker jeg at ladeplassene blir nummerert, og når e-tron eieren registrerer seg så må han angi hvilken bil han har. Når han har angitt e-tron vil han kun se endeplasser tilgjengelig dersom mer enn 40% av plassene er opptatt. Dermed står de ikke i veien for noen. Han vil på appen også se hvor langt det er til nærmeste andre ladestasjon, og antall ledige e-tron-plasser der.

Vil forøvrig anta at de vil bygge enda flere ladestolper beregnet på e-troner og slike ting...litt som bensinstasjoner..
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Leoncito på ons 03. nov 2021, kl. 13:25
Findus-fiskepinnekartet har nå en ny kategori for SuC åpne for andre enn Tesla. Alle ser ut til å være V3-SuC i Nederland så ikke noe nytt der ennå hva angår Norge

Ja, de kommer til å evaluere nøye før de åpner. Veldig smart at de gjør det gradvis, sånn at de kan kjøpe flere ladere/plasser der de ser det er marked for å øke kapasiteten, og samtidig gjøre Tesla-hverdagen problemfri. Bare så langt i år har det blitt solgt over 100.000 elbiler, og mye større andel familiebiler enn før, så Tesla kommer nok til å ha et godt belegg mellom byene...men og i Oslo og andre steder hvor folk ikke har faste parkeringsplasser.
Ser at BKK og begynner å bygge mange ladere rundt forbi, så det begynner jo å se jo bra ut for den elektriske fremtiden.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#668
Sitat fra: Ellemelle på ons 03. nov 2021, kl. 12:28
Sitat fra: jlan på ons 03. nov 2021, kl. 11:34
Den beste løsningen er vel å flytte annenhver stolpe,  slik at hver stolpe har to plasser. I løsningen over vil en da beholde de to inn mot senterlinjen. Det blir ganske tilhengervennlig også.
Ja da vil du fjerne halvparten av ladeplassene for Tesla samtidig, du forstår det? Layouten på bildet er påkrevd for å kunne lade 10 Tesla samtidig. Flytter du èn av ladestolpene, så kan du kun lade 9 Tesla.
Jeg skrev flytte, ikke fjerne. Altså slik at man setter opp et tilsvarende område ved siden av. Og jeg anga et alternativ dersom plass er problematisk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ellemelle

#669
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 03. nov 2021, kl. 13:58
Er det realistisk at 20 e-troner finner ut at de skal lade samtidig på samme stasjon?
På denne ladeplassen tenker jeg at ladeplassene blir nummerert, og når e-tron eieren registrerer seg så må han angi hvilken bil han har. Når han har angitt e-tron vil han kun se endeplasser tilgjengelig dersom mer enn 40% av plassene er opptatt. Dermed står de ikke i veien for noen. Han vil på appen også se hvor langt det er til nærmeste andre ladestasjon, og antall ledige e-tron-plasser der.

Vil forøvrig anta at de vil bygge enda flere ladestolper beregnet på e-troner og slike ting...litt som bensinstasjoner..
Med "e-tron" så mener jeg alle biler som har ladeporten på feil side, og det er vel det store flertallet av ikke-Teslaer. Det holder at to av de parkerer nær hverandre, så har de sperret for gjennomkjøring på Nebbenes.

Mitt enkle poeng er at det er bedre å ha en layout hvor en Tesla rygger inn. Da vil alle stå innenfor det oppmerkede området, og ved hjelp av app-styring kan man begrense "tapte" ladeplasser til å bli maksimalt 1.
Hvis en e-tron lader og dermed blokkerer naboplassen for en Tesla, så må neste e-tron som ankommer stille seg på den naboplassen for å unngå at enda en Teslaplass blir blokkert.

jkirkebo

Den beste layouten er der laderne står på rad mellom hver ladeplass, slik plassert at en Tesla kjører forbi ladestolpen med fronten inn. Ladestolpen havner da på venstre side bak.

En eTron kjører også med fronten inn, men ikke like langt inn.

En eGolf rygger inn.

Det må da være lange plasser, ca. 10 meter bør holde. Bonus er at Tesla med henger også da får god plass uten å koble av hengeren. eTron-folket må kanskje koble av henger, om det ikke er ekstra mye plass bak.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på ons 03. nov 2021, kl. 17:22
Den beste layouten er der laderne står på rad mellom hver ladeplass, slik plassert at en Tesla kjører forbi ladestolpen med fronten inn. Ladestolpen havner da på venstre side bak.
Enig i dette, men det må tydelig merkes (og helst sperres) hvilken stolpe som hører til hvilken plass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Dette blir for komplisert. Resultatet av å tillate flere typer biler er uungåelig at det blir dårlig utnyttelse av plassen. Løsningen er å ikke å åpne de tyngst besøkte stedene

jlan

#673
Sitat fra: jkirkebo på ons 03. nov 2021, kl. 17:22
Den beste layouten er der laderne står på rad mellom hver ladeplass, slik plassert at en Tesla kjører forbi ladestolpen med fronten inn. Ladestolpen havner da på venstre side bak.
Det blir jo omtrent det samme som det jeg foreslo, lang gjennomkjøringsplass med bare en stolpe per rad. Men for parkeringshus og lignende må det være bedre med en søyle innerst i båsen og en ytterst. På samme lader, slik at når den ene plugges i kobles den andre ut.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Roy Aasen

Nå er det sikkert greit å ikke male fanden på veggen. :-)

Tesla har sikkert tenkt litt på dette, testen i Nederland vil jo snart vise hva som funker og ikke.
Kanskje løper det ut i sanden, eller kanskje de bygger om litt her og der. 
Hvis vi blir gamle nok så får vi se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA