Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

jlan

Dette kan jo endel steder løses ved å lage mer plass bak stolpene. Enten slik at en kan kjøre lengre fram eller at en kan komme til på baksiden.

Noen steder er det kanskje best om noen stolper blir forbeholdt Tesla lading. Jeg regner med at det snart kommer stolper med en annen farge som viser at de er åpne for alle.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Antagelsen om at den kun blir en begrenset åpning i Norge i 2022 står seg godt i forhold til det som nå er kjent.

Litt uklart enda for meg om prisen på 0,57 euro var med abonnementavtale, det så ut som 1 euro (9,8kr) var drop in pris (dvs temmelig lik Ionity).

Og vil Tesla eiere som lader en annen bil på sin app få Tesla pris, drop in pris eller abonnementpris?

Ellemelle

Sitat fra: Counterpointer på tir 02. nov 2021, kl. 12:07
Litt uklart enda for meg om prisen på 0,57 euro var med abonnementavtale, det så ut som 1 euro (9,8kr) var drop in pris (dvs temmelig lik Ionity).
Prisen er 0,57 uten avtale, med avtale er prisen den samme som for Teslaeiere. Den nevnte 1 euro er idle-fee.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 12:14
Sitat fra: Counterpointer på tir 02. nov 2021, kl. 12:07
Litt uklart enda for meg om prisen på 0,57 euro var med abonnementavtale, det så ut som 1 euro (9,8kr) var drop in pris (dvs temmelig lik Ionity).
Prisen er 0,57 uten avtale, med avtale er prisen den samme som for Teslaeiere. Den nevnte 1 euro er idle-fee.
Ok takk.

Handyman

Sitat fra: Leafy på tir 02. nov 2021, kl. 11:06
Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 09:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 02. nov 2021, kl. 08:34
He he...
For å unngå slik feilbruk og potensiell misnøye (les krangler) på utfartsdager, bør Tesla merke båsen og stolpen tydelig slik at det ikke er noe tvil om hvilken stolpe som tilhører båsen man står i.
Det kommer nok antar jeg.
Du tror folk kommer til å bry seg om det? På utfartsdager og som alltid ellers så er det stort sett seg selv folk tenker på. For ikke å snakke om på vinteren når oppmerking er dekket av snø og is...
Ikke egoistene som gir blaffen, men de som typisk kunne sagt: "oi...det var jeg ikke klar over... skal bare lade litt til før jeg drar..." Terskelen for å trosse regler blir noe høyere når det er tydelig formidlet. Det blir også veldig lett synlig for andre at man gjør en feil.
En tydelig pil på stolpen vil vises også på vinteren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Leafy på tir 02. nov 2021, kl. 11:06
Du tror folk kommer til å bry seg om det? På utfartsdager og som alltid ellers så er det stort sett seg selv folk tenker på. For ikke å snakke om på vinteren når oppmerking er dekket av snø og is...
Jepp, det er det jeg tror og. Det er her jeg tror Tesla ikke har tenkt gjennom problemstillingen godt nok. Vi får se. Rimelig idiotisk om man bare får utnyttet 3/4 av kapasiteten på en ladestasjon fordi folk feilparkerer. Mye borkastet investering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Sitat fra: turfsurf på tir 02. nov 2021, kl. 12:23
Sitat fra: Leafy på tir 02. nov 2021, kl. 11:06
Du tror folk kommer til å bry seg om det? På utfartsdager og som alltid ellers så er det stort sett seg selv folk tenker på. For ikke å snakke om på vinteren når oppmerking er dekket av snø og is...
Jepp, det er det jeg tror og. Det er her jeg tror Tesla ikke har tenkt gjennom problemstillingen godt nok. Vi får se. Rimelig idiotisk om man bare får utnyttet 3/4 av kapasiteten på en ladestasjon fordi folk feilparkerer. Mye borkastet investering.

Jo, Tesla har nok tenkt gjennom alle argumentene som kommer frem her på forumet. Det er svært usannsynlig at de ikke har tenkt nøye på hvordan de skal åpne, hva som vil skje, hvordan det vil påvirke kundene, inntjeningen deres osv. At de bryr seg om de samme tingene, er selvsagt ikke like sikkert.


Men å tro at vi her kan komme opp med masse ideer som de ikke allerede har drøftet internt, det er helt ute på tur.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på tir 02. nov 2021, kl. 12:40
Jo, Tesla har nok tenkt gjennom alle argumentene som kommer frem her på forumet. Det er svært usannsynlig at de ikke har tenkt nøye på hvordan de skal åpne, hva som vil skje, hvordan det vil påvirke kundene, inntjeningen deres osv. At de bryr seg om de samme tingene, er selvsagt ikke like sikkert.

Men å tro at vi her kan komme opp med masse ideer som de ikke allerede har drøftet internt, det er helt ute på tur.
Lett å tro det, men min erfaring med Amerikanske firma er at de ikke alltid har kontakt med realiteten. Og med en CEO som EM så kan jo mye skje. Men de håndterte jo TM3 utrullingen bra så hvem vet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 12:22
Terskelen for å trosse regler blir noe høyere når det er tydelig formidlet. Det blir også veldig lett synlig for andre at man gjør en feil.
En tydelig pil på stolpen vil vises også på vinteren.
Tror den eneste måten å hindre denne typen feilbruk er å sette opp en vegg mellom SuC stolpen og "feil" parkeringsplass
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Selv om Tesla garantert har tenkt på mye rundt problemstillingene rundt dette, så "innrømmer" de jo at de ikke har tenkt på alt nettopp ved å være så fornuftige (og heldige for oss Tesla-eiere i Norge) at de kjører en POC i Nederland.
Så, når dette kommer til Norge så er det kanskje gjort noen justeringer. Om de er til fordel for oss kunder eller for dem som selskap gjenstår selvfølgelig å se:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på tir 02. nov 2021, kl. 13:21
Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 12:22
Terskelen for å trosse regler blir noe høyere når det er tydelig formidlet. Det blir også veldig lett synlig for andre at man gjør en feil.
En tydelig pil på stolpen vil vises også på vinteren.
Tror den eneste måten å hindre denne typen feilbruk er å sette opp en vegg mellom SuC stolpen og "feil" parkeringsplass
Når de først åpner for at alle kan bruke disse ladestolpene, så er ikke dette "feil" bruk. Ja, plassen blir låst for oss som kjører Tesla, men ikke for de fleste andre potensielle kundene.

Det som vil være feil bruk i den nye hverdagen, er en bil som parkerer på tvers slik at den blokkerer andre ladeplasser fullstendig. Det tar sikkert ikke lang tid før bilder av disse dukker opp.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 14:47
Sitat fra: turfsurf på tir 02. nov 2021, kl. 13:21
Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 12:22
Terskelen for å trosse regler blir noe høyere når det er tydelig formidlet. Det blir også veldig lett synlig for andre at man gjør en feil.
En tydelig pil på stolpen vil vises også på vinteren.
Tror den eneste måten å hindre denne typen feilbruk er å sette opp en vegg mellom SuC stolpen og "feil" parkeringsplass
Når de først åpner for at alle kan bruke disse ladestolpene, så er ikke dette "feil" bruk. Ja, plassen blir låst for oss som kjører Tesla, men ikke for de fleste andre potensielle kundene.

Det som vil være feil bruk i den nye hverdagen, er en bil som parkerer på tvers slik at den blokkerer andre ladeplasser fullstendig. Det tar sikkert ikke lang tid før bilder av disse dukker opp.
Det må vel kunne defineres som feil bruk, når man ikke følge retningslinjene til Tesla om kun å oppta plassen som tilhører den enkelte stolpe? 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 14:51
Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 14:47
Sitat fra: turfsurf på tir 02. nov 2021, kl. 13:21
Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 12:22
Terskelen for å trosse regler blir noe høyere når det er tydelig formidlet. Det blir også veldig lett synlig for andre at man gjør en feil.
En tydelig pil på stolpen vil vises også på vinteren.
Tror den eneste måten å hindre denne typen feilbruk er å sette opp en vegg mellom SuC stolpen og "feil" parkeringsplass
Når de først åpner for at alle kan bruke disse ladestolpene, så er ikke dette "feil" bruk. Ja, plassen blir låst for oss som kjører Tesla, men ikke for de fleste andre potensielle kundene.

Det som vil være feil bruk i den nye hverdagen, er en bil som parkerer på tvers slik at den blokkerer andre ladeplasser fullstendig. Det tar sikkert ikke lang tid før bilder av disse dukker opp.
Det må vel kunne defineres som feil bruk, når man ikke følge retningslinjene til Tesla om kun å oppta plassen som tilhører den enkelte stolpe?

Hvilke retningslinjer? Hos Tesla står følgende:
SitatVær vennlig å ikke stenge for andre biler ved å parkere over linjene hvis kabelen ikke når bilen din

overskyet

Blir nok god stemning når folk herifra skal leke ladepoliti på ladestasjonene fremover  :laugh:

Electric cars in Norway

Sitat fra: overskyet på tir 02. nov 2021, kl. 15:20
Blir nok god stemning når folk herifra skal leke ladepoliti på ladestasjonene fremover  :laugh:

overskyet :+1: ser den. Men det er jo greit å si sin mening her inne da...det betyr jo ikke at man lager bråk ellers....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA