Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Syklist på tirsdag 07. september 2021, klokken 18:17
Stellantis med tidligere PSA er en kandidat. Chrysler hadde jo samarbeid med Tesla om CO2-kreditter i Europa. De er ikke med på Ionity.

I det minste på PSA bilene er ladeporten på samme sted som på Tesla. (Vet ikke hvor den er på Fiat 500e.)

Tiden vil vise om det blir for alle bilmerker eller utvalgte partnere.
500e ser ut til å ha porten bake til høyre, men så liten den er, så rekker vel kabelen rundt... ;)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: paalsen på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Kan det også være at Tesla åpner kun for enkelte merker og disse selskapene betaler klekkelig for å få tillgang?

Nope. Tesla has offered this since the start and no Car maker was interested to buy into Tesla SuC and wanted to do their own thing themselves, see Ionity.
Dette er totalt feil Jeronan.
Jeg har selv snakket med Europa direktøren til Jaguar om dette. De ønsket intenst å få tilgang til SuC og var villig til å betale klekkelig for dette når de lanserte iPace. Hvorfor Tesla nektet var uklart.
Høyst sannsynlig er det flere som har forsøkt, men ingen har nådd frem.

Elon sa jo selv at de var i forhandlinger men en aktør når ryktene om åpning startet, men nå er det borte og det blir tilgang via app

Veldig mye vi ikke vet, men at ingen har forsøkt er tull.

Handyman

Veldig bra med balansert informasjon!
Jeg er rimelig lei av folk som er så skråsikre på egne meninger om ditt og datt, og slenger ut bastante påstander som om det skulle være fakta. Det bidrar bare til støy, og ødelegger nytteverdien av et slikt forum.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#483
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:56
Veldig bra med balansert informasjon!
Jeg er rimelig lei av folk som er så skråsikre på egne meninger om ditt og datt, og slenger ut bastante påstander som om det skulle være fakta. Det bidrar bare til støy, og ødelegger nytteverdien av et slikt forum.

These were big car maker CEO´s that were ridiculing Tesla in the US media years ago! Live on TV even!

Or have we all forgotten about that already?
Even Elon has repeatedly said he had hoped others would join, but none had shown interest.

But if its true that Jaguar tried to gain access to Tesla SuC and was denied...well that would fly right against the face of Elon Musk with his claims everyone is welcome to join.
So that is at least interesting to hear and would indicate that something else is going on within Tesla that Elon himself dares to admit.  :o

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:56
Veldig bra med balansert informasjon!
Jeg er rimelig lei av folk som er så skråsikre på egne meninger om ditt og datt, og slenger ut bastante påstander som om det skulle være fakta. Det bidrar bare til støy, og ødelegger nytteverdien av et slikt forum.

These were big car maker CEO´s that were ridiculing Tesla in the US media years ago! Live on TV even!

Or have we all forgotten about that already?
Even Elon has repeatedly said he had hoped others would join, but none had shown interest.

But if its true that Jaguar tried to gain access to Tesla SuC and was denied...well that would fly right against the face of Elon Musk with his claims everyone is welcome to join.
So that is at least interesting to hear and would indicate that something else is going on within Tesla that Elon himself dares to admit.  :o
Ja, jeg tenkte litt på deg også da jeg skrev innlegget ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:28
Ja, jeg tenkte litt på deg også da jeg skrev innlegget ;-)

That is nice and considerate of you. Lol.  :laugh:  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

z4rd

Greit nok at flere har forsøkt å få tilgang tidligere, noe annet ville vært meget rart.

Det at Jaguar ikke fikk det som de ville kan jo skyldes flere forhold. Mulige årsaker:

1. De var ikke villige til å betale nok
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC
3. Tesla ville fortsette å beholde konkurransefortrinnet en stund til

Eller en kombinasjon av disse... og andre ukjente faktorer.

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på onsdag 08. september 2021, klokken 06:43
Greit nok at flere har forsøkt å få tilgang tidligere, noe annet ville vært meget rart.

Det at Jaguar ikke fikk det som de ville kan jo skyldes flere forhold. Mulige årsaker:

1. De var ikke villige til å betale nok
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC
3. Tesla ville fortsette å beholde konkurransefortrinnet en stund til

Eller en kombinasjon av disse... og andre ukjente faktorer.

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
Det du skriver er helt greit, bortsett fra at det som sies nå er at alle biler skal kunne lade med app. Dermed blir ladekurve irrellevant .
Det er imidlertid litt rart når en ser på det praktiske

Det er ikke mulig å vite hva løsningen blir før den kommer.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. september 2021, klokken 06:51
Sitat fra: z4rd på onsdag 08. september 2021, klokken 06:43
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
Dermed blir ladekurve irrellevant .
Bra ladekurve er det vel lenge siden Tesla har hatt og.

Og så mange som superlader med kaldt batteri er det ikke noe å ta med i beregningen. Full superlader med folk som starter turen på vei hjem fra hytta med superlading om vinteren er ett vanlig syn på Gol.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

It still flies a bit back in the face of Elon Musk though. I sometimes wonder if he is actually in full control of Tesla still or just does some Media appearances here and there and is more with his head stuck into SpaceX lately.

Either way. If you look at the density of the current Supercharger Network. Tesla has made such huge investments over the years and already achieved good density in most locations. They might have reached the point in where they're thinking that by now they no longer need nor want anyone else to join in anymore.
TSLA stocks have also gone through the roof last few years and they have so much investor cash now.

Like I said on the previous page. At this point they can just open up the Network and start cashing in on non-Tesla's charging on their SuC's and keep all the profits for themselves.

So maybe it just end up being that simple as to why Jaguar was denied, as Jaguar owners will be able to charge on Tesla SuC's soon(tm) anyway.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. september 2021, klokken 07:38
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. september 2021, klokken 06:51
Sitat fra: z4rd på onsdag 08. september 2021, klokken 06:43
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
Dermed blir ladekurve irrellevant .
Bra ladekurve er det vel lenge siden Tesla har hatt og.
Våren 2019 forsvant den bra ladekurva på min TMX. Da ble effekten strupet kraftig fra ca 45% SOC og oppover til 80% SOC. Før 2019.20.4 ladet bilen med over 100kW til ca 65% SOC, etter 2019.20.4 gikk den under 100 kW ved ca 50% SOC. Det hjalp en god del ei stund senere (2020.16.2) da maks ladeeffekt ble justert opp til ca 140 kW, slik at lading fra 10-65% SOC tok omtrent like lang tid som før endring. Lading fra 65-80% SOC er uhorvelig tregt nå sammenlignet med før 2019.20.4. Ved kjøring med tilhenger/campingvogn betyr dette faktisk ganske mye da det er umulig å basere seg på å lade til 60% før man kjører vider både pga. høyt forbruk og mye dill med å parkere og koble av/på henger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Hvor lenge siden er det Musk sist sa at de åpnet for SuC-samarbeid med andre produsenter?

Selv om døra var åpnen for dette i 2013-14-15, så er det ikke sikkert den har vært like åpen senere. Både størrelsen på SuC-nettet og markedssituasjonen for elbiler har hatt vesentlige endringer de senere senere årene. Og ikke minst Tesla sin finansielle situasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 08. september 2021, klokken 09:11
Våren 2019 forsvant den bra ladekurva på min TMX. Da ble effekten strupet kraftig fra ca 45% SOC og oppover til 80% SOC. Før 2019.20.4 ladet bilen med over 100kW til ca 65% SOC, etter 2019.20.4 gikk den under 100 kW ved ca 50% SOC. Det hjalp en god del ei stund senere (2020.16.2) da maks ladeeffekt ble justert opp til ca 140 kW, slik at lading fra 10-65% SOC tok omtrent like lang tid som før endring. Lading fra 65-80% SOC er uhorvelig tregt nå sammenlignet med før 2019.20.4. Ved kjøring med tilhenger/campingvogn betyr dette faktisk ganske mye da det er umulig å basere seg på å lade til 60% før man kjører vider både pga. høyt forbruk og mye dill med å parkere og koble av/på henger.
Ja, det er akkurat samme som vi opplevde med vår X100. Ingen Teslaer lader raskt over ca 60% nå, så det er en skikkelig PITA å kjøre langt med stor henger. Hjelper ikke med 58 mil WLTP når man kommer knapt 20 mil med fullt batteri, og det tar en evighet å lade. I praksis ender man med en drøy lading hver 15nde mil sånn ca.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

The charge curve changed for our Model S 75D as well, though the total time from 10-20% to 80-85% did not change for us. As the 75kWh packs could never charge above 98kW before that change and now I am getting close to 120kW speeds at low SoC, which compensates the slower speeds beyond 60%.

But yeah, people with 100kWh packs got screwed over to say it bluntly.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Heldigvis betalte vi bare ca 160000,- kroner ekstra for 100-batteriet. Mye av årsaken til at jeg gjorde denne ekstra investeringen var raskere lading, og ekstra rekkevidde mtp. tilhenger/campingvogn. Det irriterer meg ennå ganske mye at Tesla bare kunne redusere ladeeffekten slik uten videre. Det gjør det også vanskelig å stole på Tesla ellers. Installerte aldri nye fw-vrrsjoner før noen andre hadde rapportert at det ikke var store overraskelser etter denne lade-endringen. Ingen problemer lenger siden det er snart et år siden nyeste fw.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA