Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 15:00
Hvilke retningslinjer? Hos Tesla står følgende:
SitatVær vennlig å ikke stenge for andre biler ved å parkere over linjene hvis kabelen ikke når bilen din
Hva som blir feil eller ikke kommer jo an på hvordan det er merket på den aktuelle plassen. På noen plasser er det jo pil for kjøreretning, blir jo vanskelig å få til med Taycan...

Det beste hadde jo vært om Tesla hadde informert om hva de har tenkt. Om det er ok at biler blokkerer for hverandre, eller om det er faste plasser pr stolpe.

Ser jo allerede nå at dette blir rot...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

For meg er det i hvert fall ganske åpenbart at Tesla vil akseptere plasseringen så lenge man holder seg innenfor de oppmerkede plassene og ikke står på kryss og tvers.
En e-tron (og mange andre bilmodeller) har nå engang ladeluken på venstre side foran eller høyre side bak, og vil aldri kunne lade på "riktig" måte på en SuC.

Løsningen for Tesla blir heller å sette opp flere ladestolper enn å nekte enkelte bilmodeller å lade.
Etterhvert kan de sikkert minimere "svinnet" ved å tvinge biler med feilplassert ladekontakt til å stå ved siden av hverandre, slik at vi ikke ender opp med 4 e-tron som blokkerer 8 plasser.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 16:07
For meg er det i hvert fall ganske åpenbart at Tesla vil akseptere plasseringen så lenge man holder seg innenfor de oppmerkede plassene og ikke står på kryss og tvers.
For meg er det naturlig å tenke at Tesla har skrevet det de har med mål om at man kun skal beslaglegge en ladestolpe. Jeg noterer meg at andre ikke er enig.
Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 16:07
En e-tron (og mange andre bilmodeller) har nå engang ladeluken på venstre side foran eller høyre side bak, og vil aldri kunne lade på "riktig" måte på en SuC.
Jo det vil de! Dersom de må bare kunne rygge langt nok bak. Det handler kun om "lengden" på båsen, og layouten på SuC. Det kan bli noe verre med de som har tilkobling i front.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rollep

Sitat fra: OlaM på tir 02. nov 2021, kl. 07:31
Sitat fra: Rollep på tir 02. nov 2021, kl. 02:22
Jeg har kjørt Taycan i over 1 ½ år så jeg er godt kjent med ladekurvene. Hvis du skal komme opp i hastighetene i kurvene du linket til må du starte med <10% og perfekt batteritemperatur. Hvis du ser på gjennomsnittet så skjønner du at du sparer ikke mange minutter på å bruke Ionity. Selv begrenset jeg maks hastighet til 200 kW når den muligheten kom, ingen vits i å degradere batteriet fortere enn nødvendig bare for å spare et par minutter ;)

Visste ikke at man kunne det på Taycan, stilig!
Standard fra og med 2021 modellene. Software oppdateringen tidligere i år ga også 2020 bilene den funksjonen pluss andre ting som nå er standard f.eks. Smart Lift :)

Motorwatt

SitatJo det vil de! Dersom de må bare kunne rygge langt nok bak.

Tesla-vennlige båser: 🤣

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 16:28
Jo det vil de! Dersom de må bare kunne rygge langt nok bak. Det handler kun om "lengden" på båsen, og layouten på SuC. Det kan bli noe verre med de som har tilkobling i front.
Har du eksempel på superladerlokasjoner hvor dette ville ha fungert?
Min erfaring er at det ikke er mulig å rygge lenger bak, med mindre det faktisk er en ladeplass til bak der, og da er man jo like langt hvis man blokkerer den i stedet.

Det ville blitt det fullstendige kaos hvis noen begynte å tenke slik på Nebbenes, Rygge, Lillesand og alle de andre store SuC-lokasjonene.

Rollep

Sitat fra: turfsurf på tir 02. nov 2021, kl. 15:49
Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 15:00
Hvilke retningslinjer? Hos Tesla står følgende:
SitatVær vennlig å ikke stenge for andre biler ved å parkere over linjene hvis kabelen ikke når bilen din
Hva som blir feil eller ikke kommer jo an på hvordan det er merket på den aktuelle plassen. På noen plasser er det jo pil for kjøreretning, blir jo vanskelig å få til med Taycan...
Ikke vanskelig å få til med Taycan, er jo bare å rygge i kjøreretningen så ender både bil og ladeport på riktig plass.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 16:41
Min erfaring er at det ikke er mulig å rygge lenger bak, med mindre det faktisk er en ladeplass til bak der, og da er man jo like langt hvis man blokkerer den i stedet.

Det ville blitt det fullstendige kaos hvis noen begynte å tenke slik på Nebbenes, Rygge, Lillesand og alle de andre store SuC-lokasjonene.
Ja, jeg linket til et eksempel i post 586 https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg1013931#msg1013931
I dette eksempelet skal det ikke rygges inn, så  her må e-tron ikke kjøre helt inn i båsen. Poenget er alle båsene på kun en rekke, gjerne med gjennomkjøringsmulighet. Men det krever mye plass.
https://www.google.no/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.5319879,6.1570428,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMfD7Bd3gU4-btghyCaGSJhJLgVuYJ7y7JnGVY!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMfD7Bd3gU4-btghyCaGSJhJLgVuYJ7y7JnGVY%3Dw203-h101-k-no!7i4608!8i2304!4m5!3m4!1s0x47c7df8e1e4c5583:0x3b9a7a752ef4b331!8m2!3d52.5319428!4d6.1571503

turfsurf

Sitat fra: Rollep på tir 02. nov 2021, kl. 16:59
Ikke vanskelig å få til med Taycan, er jo bare å rygge i kjøreretningen så ender både bil og ladeport på riktig plass.
Joda, men da er det vel ryggeretning og ikke kjøreretning

Men jo, Taycan er vel en av de bilene som passer best på SuC
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Ser ut til at Naarden supercharger er v2. Det innebærer i så fall at ikke bare v3 kan åpnes for andre enn Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 17:35

Ja, jeg linket til et eksempel i post 586 https://elbilforum.no/index.php?topic=54252.msg1013931#msg1013931
I dette eksempelet skal det ikke rygges inn, så  her må e-tron ikke kjøre helt inn i båsen. Poenget er alle båsene på kun en rekke, gjerne med gjennomkjøringsmulighet. Men det krever mye plass.
Dette er en veldig uvanlig layout, finnes det i det hele tatt noen slike i Norge? Det nærmeste jeg kommer på i farta er de tre gamle plassene på Brokelandsheia hvor du har nose-in, men der vil du blokkere trafikken hvis du ikke kjører helt inn.
Hvis vi skal være realistiske må vi vel anta at de ikke skal bygge om noen ladeplasser, så da vil e-tron og lignende bilmodeller ikke få lov til å lade på SuC i Norge hvis vi følger din teori.

Men jeg tror vi gir oss med denne diskusjonen nå, svaret vil komme i løpet av få timer eller dager: Får e-tron lov til å lade på "feil" side eller ikke? Jeg tipper at de får lov, og at det vil være innafor.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tir 02. nov 2021, kl. 19:16
Sitat fra: Handyman på tir 02. nov 2021, kl. 17:35

Dette er en veldig uvanlig layout, finnes det i det hele tatt noen slike i Norge? Det nærmeste jeg kommer på i farta er de tre gamle plassene på Brokelandsheia hvor du har nose-in, men der vil du blokkere trafikken hvis du ikke kjører helt inn.
Hvis vi skal være realistiske må vi vel anta at de ikke skal bygge om noen ladeplasser, så da vil e-tron og lignende bilmodeller ikke få lov til å lade på SuC i Norge hvis vi følger din teori.

Men jeg tror vi gir oss med denne diskusjonen nå, svaret vil komme i løpet av få timer eller dager: Får e-tron lov til å lade på "feil" side eller ikke? Jeg tipper at de får lov, og at det vil være innafor.
Det er ikke en vanlig layout nei, det var heller ikke poenget. Poenget var bare å vise en mulig løsning. Men ingen nye SuC bygges heller slik etter det jeg vet. Det er nok derfor ikke planen til Tesla
Du har jo helt rett i at vi må vente å se. Tesla har sagt at de nå vil samle erfaringer, og tilbakemeldinger.
Uansett tror jeg Tesla ønsker at så få som mulig opptar mer enn en ladestolpe. Om e-tron er "innafor" eller "utafor" når de står i "feil bås" får vi derfor kanskje svar på etter hvert... eller kanskje aldri. ;-)

Counterpointer

Har ikke tenkt å dra diskusjon videre, men det er jo «clear and obvious» at Tesla skal teste ut hvordan dette fungerer i praksis. De er jo helt klar over hvor andre produsenter har ladeluker og hvordan SuC layout er.

Det som er det springende punktet er jo hvordan folk tar seg til rette.

Tesla kommer til å sette egne vurderinger først og da vil både inntjening og ivaretakelsen av egne biler bli hensyntatt.

Toalmar

Kan ikke muligheten være at biler med ladetilkoblingen likt Tesla sine biler f. eks benytter ladestasjonene enten til høyre eller venstre når man kommer inn på plassen, eller lavt eller høyt bås tall, så kan alle bilene med ladetilkobling på motsatt side enn Tesla sine biler benytte ladestasjonene på motsatt side når man kommer inn på plassen, motsatt tall enn Tesla.
Da vil kanskje minst mulig båser bli ubenyttet pga at de ikke blir tilgjengelig
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

daktari

Korriger gjerne. (legg på salgstall?) Og noen av disse lader så tregt at de burde blokker på SuC uansett.

Ladeport foran høyre funker bra
Nio ES8
Taycan

Ladeport bak høyre må parkere feil
E-golf
E-up/Seat
ID.3
ID.4/5
Enyaq
Q4
Cupra
iX
iX3
i4
i3
EQC
EQA
EQS
BYD Tang
Ioniq 5
EV6

Foran venstre må parkere feil
EQV
E-tron fat
I-pace
Mach-E
Ampera-E

Ladeport i nesa kan gå, men kabel antagelig for kort
Soul 2
E-Niro
Zoe
Kona

Venstre bak easy going
Ioniq classic
Polestar 2
XC40/C40
S 3 X Y
E-208
E-2008
E-C4
Traveller
Spacetourer

Diska pga Chademo
Leaf
NV200
Soul 1
Xpeng
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA