Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

igniztion

Sitat fra: Magnus Hansen på tir 25. jul 2023, kl. 17:42Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler

Dersom folk hadde fortstått "problemet" hadde det strengt tatt ikke vært noe problem, men jeg så senest for en uke siden 3 Audi e-tron som blokkerte totalt 6 ladere for Teslaer fordi de stod med en ledig plass mellom hver bil.

Nå er det så mye dårlig ladeetikette på hurtigladere rundt forbi at jeg anser Tesla SUC som det beste alternativet uavhengig av pris, siden de har så mange ladere per lokasjon. Folk står og lader til 100% mens det er flere biler i kø osv. mange steder.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på tir 25. jul 2023, kl. 18:40
Sitat fra: Magnus Hansen på tir 25. jul 2023, kl. 17:42
Sitat fra: daktari på man 24. jul 2023, kl. 14:16
SitatLengre kabler ville løst problemer med feilparkering. Kanskje det kunne kommet en form for skjøteledning slik at E-tron og ID4 kunne ladet uten å oppta flere plasser?
Det er ikke feilparkering. Problemet er at kabelen er for kort.
Tesla ettermonterte CCS-kabler på en haug ladere, så de kunne selvfølgelig også montert lengre kabler på alle (eller en god del) også.

Det er (dessverre) et faktum at flertallet av elbilmodellene har ladeport et annet sted enn ve bak, men de har ikke samme sted heller. Ve bak er mitt foretrukne valg, men det avgjør ikke bilkjøpet.

Min mening har alltid vært at de kun burde åpnet for biler med ladeport på tilsvarende posisjon som på Teslaer. Så kunne selvfølgelig alle V4 stasjoner bli åpnet siden de da kommer med lengre kabler
Da må de betale tilbake alle subsidier. Dessuten ville det vært urimelig å gi så mange bra ladeplasser til et merke som stenger ute de fleste bilmodeller.

Eneste rette svaret er lengre kabler

Jeg antar det ikke er noen subsidier som krevde at de åpnet eksisterende ladere. Det gjelder de laderne de får subsidier for.

vinterdekk

Jo mer samfunnet blir avhengige av infrastrukturen, jo mer vrient ville det blitt for Tesla å få lov å bygge ut nye attraktive lokasjoner for kun Tesla-eiere. Det så vi eksempel på når Tesla skulle etablere lade-lokasjon i Alta for noen år siden.

https://www.tu.no/artikler/tesla-motte-motstand-da-de-ville-bygge-hurtiglader-i-alta/501745

Så at Tesla i ettertid har åpnet mange lokasjoner for andre elbiler har de gjort i egeninteresse, og sikkert av sammensatte årsaker. Lokal motstand mot en aktør som holder konkurrenter ute er helt sikkert en del av forklaringen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Nei, mener de åpner opp andre lokasjoner for å tjene mer penger, samt aksellerere transformasjonen til elektriske biler. Men de ønsker ikke at Tesla-eiere skal lide, så der det har vært for knapt med ladere har de ikke åpnet opp, eller de har bygget et par ekstra klyser med ladere (Lier).

Veldig mange av de nye ladestasjone har bensinstasjons-layout, så da kan e-tron eierne lettere stå på en måte som ikke opptar ekstra laders plass.

Etter å ha ladet ca 10 ganger i sommer på Supercharger sto jeg 0 minutter i kø, selv om det var noen andre merker på noen av laderne.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 26. jul 2023, kl. 00:53Nei, mener de åpner opp andre lokasjoner for å tjene mer penger, samt aksellerere transformasjonen til elektriske biler.

Det var nok målet å tjene penger og aksellerere overgangen til elektriske biler før Tesla bestemte seg for å åpne opp ladenettverket også.  :)

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på ons 26. jul 2023, kl. 05:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 26. jul 2023, kl. 00:53Nei, mener de åpner opp andre lokasjoner for å tjene mer penger, samt aksellerere transformasjonen til elektriske biler.

Det var nok målet å tjene penger og aksellerere overgangen til elektriske biler før Tesla bestemte seg for å åpne opp ladenettverket også.  :)

Første gang dette ble diskutert her inne var stemningen amper. Flott å se at det nå i det minste går i rasjonelle argumenter. Nå vil jo nye ladere også måtte legge tilrette for vanlig kortbetaling også. Tipper lengre kabler også kommer på en del eksisterende med korte også.
Eneste køene jeg har opplevd er når det kommer campingvogner inn og blokkerer flere ladere.

goggo

Nå er jeg ganske fersk som Tesla eier, men ble "frelst" på Tesla lading allerede mens jeg kjørte min Ioniq.

Nå har jeg tatt en 2 ukers ferietur Lillesand - Oslo - Bergen - Lillesand, og måtte hurtiglade hele 2 ganger på turen med min M3 LR :) Hadde vel blitt ca 5 hurtigladingerer med min 38 kWh Ioniq.
Jeg benytter da i tillegg kommunal saktelading både i Oslo og Bergen.

OK, så til poenget: Jeg tror jeg er mere imponert over Superladenettverket til Tesla enn over bilen. Jeg sier ikke at bilen er dårlig, bare at superlade nettverket er "of another world" som de sier på "Youtubsk" :)

Det jeg observerte var at min intelligente bil ville ha meg til å lade på stasjoner som det var liten trafikk på (Maurset og Stavanger), og hadde jeg ladet der hadde det gått raskt og elegant hvis jeg var ute etter å komme raskest mulig videre.
Men jeg valgte å lade på andre stasjoner (Norheimsund og Vikeså) selv om bilen fortalte meg at det var stor trafikk der. Det gikk også helt greit, jeg fikk ladet det jeg skulle med totalt mindre enn 2 minutter venting på ledig plass. I Norheimsund var det mange ikke-Teslaer - folk hjalp hverandre med å finne den beste lokasjonen og jeg tror det var bare 1 plass som ikke kunne brukes en liten periode på grunn av ladeport/kabellengde problematikk.

Så min konklusjon er at dette går helt greitt, til og med midt i feriemåneden juli.
Det er ofte mer kø/kaos på fossilpumpene på en av mine lokale energistasjoner enn det er på Tesla Superladerne i fellesferien.

mvh
Hugo

PS: Sorry for mine lange posts - jeg har uthevet det som er viktig :)

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

jlan

Mange steder er det bare gress foran ladeplassene. Så det er uforståelig for meg at det ikke er asfaltert litt lenger ut, eller at søylene er trukket litt tilbake, slik at en kan justere parkeringen kabelen rekker foran eller bak etter behov.

Et sted valgte jeg selv å kjøre frem på gresset, for å nå siste ledige søyle, som en Audi hadde okkupert plassen til. Men så kjørte Audien og en Tesla rygget inn ved siden av meg :( .
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vinterdekk

Sitat fra: goggo på ons 26. jul 2023, kl. 09:25Det jeg observerte var at min intelligente bil ville ha meg til å lade på stasjoner som det var liten trafikk på (Maurset og Stavanger), og hadde jeg ladet der hadde det gått raskt og elegant hvis jeg var ute etter å komme raskest mulig videre.
Er nok mye forsprang i den smarte navigeringen og integrering med nettverket til Tesla vil jeg tro.

Har hittil kjørt 130 mil [av ferien] å bare brukt den innebyggede navigasjonen til VW, og den fungerer faktisk fint. Men jeg planlegger ladestopp før bilen foreslår ladestopp da jeg som fersk med elbil helst ikke vil havne i ett mygghull med to ladeuttak, familie og lav SoC.

Magnus Hansen

vinterdekk

Sitat fra: Magnus Hansen på tor 27. jul 2023, kl. 19:24100% smertefritt er vel ikke dette

Det skjermdumpet du har delt må du gjerne forklare nærmere slik at alle henger med. For meg ser ut som at bilene på de to bildene er parkert optimalt etter forholdene. Bilde en gjør jo at Mercedesen når laderen på samme side som en Tesla. Bilde to er eksemplarisk oppstilling med VAG biler til høyre og Tesla biler til venstre.

daktari

Hjørring, rett ved Hirtshals, er kanskje ikke beste eksempel. Antagelig rushtiden noen få ganger i døgnet, men ellers tomt.

Mange som har tatt ferja vil gjerne toppe opp der etter å ha brukt 40-50% for å komme seg til ferja i Norge.

De som skal hjem igjen kan ha gamblet på å kjøre dypt ned da det bare er noen få km til ferga. Noen har sikkert høy SOC meb vil toppe opp for å slippe tidlig lading i Norge.
Det er ingenting annet der oppe en kald og forblåst sand.

Nå sies det 28 plasser, men mener at det i fjor var bare 8 el 10 plasser.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Sitat fra: vinterdekk på tor 27. jul 2023, kl. 20:42
Sitat fra: Magnus Hansen på tor 27. jul 2023, kl. 19:24100% smertefritt er vel ikke dette

Det skjermdumpet du har delt må du gjerne forklare nærmere slik at alle henger med. For meg ser ut som at bilene på de to bildene er parkert optimalt etter forholdene. Bilde en gjør jo at Mercedesen når laderen på samme side som en Tesla. Bilde to er eksemplarisk oppstilling med VAG biler til høyre og Tesla biler til venstre.
Enyaqen helt borterst har vel blokkert en lader ved å stå parkert på enden, og den neste enyaqen har tatt den neste igjen, derfor er det ingen bil mellom Model X og Enyaq. Men det er vel kun én av alle disse laderene som i praksis er blokkert, så irriterende, men er vel ikke akkurat krise...

vinterdekk

Sitat fra: geear på tor 27. jul 2023, kl. 21:55
Sitat fra: vinterdekk på tor 27. jul 2023, kl. 20:42

Enyaqen helt borterst har vel blokkert en lader ved å stå parkert på enden, og den neste enyaqen har tatt den neste igjen, derfor er det ingen bil mellom Model X og Enyaq. Men det er vel kun én av alle disse laderene som i praksis er blokkert, så irriterende, men er vel ikke akkurat krise...
Ok, men det er ikke rimelig å gi noen i bildene skylden for irritasjonen. Denne oppstillingen i bilde to er logisk sett den beste ved mix av biltyper. Men det blir en ubrukt ladestolpe så lenge det ikke er laget rom for en VAG bil vedsiden av Enyaq'en. Irritasjonen noen opplever burde adresseres til Tesla.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tor 27. jul 2023, kl. 21:00Hjørring, rett ved Hirtshals, er kanskje ikke beste eksempel. Antagelig rushtiden noen få ganger i døgnet, men ellers tomt.

Mange som har tatt ferja vil gjerne toppe opp der etter å ha brukt 40-50% for å komme seg til ferja i Norge.

De som skal hjem igjen kan ha gamblet på å kjøre dypt ned da det bare er noen få km til ferga. Noen har sikkert høy SOC meb vil toppe opp for å slippe tidlig lading i Norge.
Det er ingenting annet der oppe en kald og forblåst sand.

Nå sies det 28 plasser, men mener at det i fjor var bare 8 el 10 plasser.

Ja, ser på Tesla sitt Superladekart at det er en miks av 150kW og 250kW ladere, som tyder på at de har utvidet (til 28). Ser på kartet at Tesla planlegger å doble antall superladestasjoner i Danmark fra ca 20 i dag til ca 40.
Det vil nok hjelpe godt når Aalborg får åpnet (planlagt Q3 2023). Da kan mange fylle på der mens de ser byen. Vil nok og hjelpe litt når Kristiansand får åpnet (Q1 2024/usikker), selv om det ser ut at stasjonen kommer litt på feil side av Kristiansand for å fange opp alle Stavanger-folkene, før de ruller om bord i båten.

Men, vil jo sikkert alltid være en og annen som er travel til enkelte tider, og ved enkelte store arrangementer (Dana-cup).

Røde               = åpnede,
Gråe/gule med pil  = planlagte
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA