Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

hELgenen

Hvorfor står det et engelsk skilt der? I Norge må man vel forvente å skilte på norsk.

Counterpointer

Ikke så rart at Tesla satser på vision data med kamera. Kun info fra egne biler og laderne gir jo ikke nok data.

Hadde vært interessant å vite hvordan de bruker bildedata. Er det folk som ser på konkrete tidspunkter hvor laderne er fulle eller har de en AI som tolker mønsteret kontinuerlig?

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lør 30. apr 2022, kl. 10:24
Ikke så rart at Tesla satser på vision data med kamera. Kun info fra egne biler og laderne gir jo ikke nok data.

Hadde vært interessant å vite hvordan de bruker bildedata. Er det folk som ser på konkrete tidspunkter hvor laderne er fulle eller har de en AI som tolker mønsteret kontinuerlig?
Spekulasjon: dersom det er biler i kø for lading og samtidig ledige ladere, så kan de sjekke bildene for å se situasjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fre 29. apr 2022, kl. 22:25
Hvorfor står det et engelsk skilt der? I Norge må man vel forvente å skilte på norsk.
Kanskje fordi det er turister som ferdes i Norge med elbil og. Tipper det er flere som forstår engelsk en norsk som er innom en superlader i Norge, sånn totalt sett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 30. apr 2022, kl. 15:09
Sitat fra: hELgenen på fre 29. apr 2022, kl. 22:25
Kanskje fordi det er turister som ferdes i Norge med elbil og. Tipper det er flere som forstår engelsk en norsk som er innom en superlader i Norge, sånn totalt sett.

Hvor er det norske skiltet?
Skjønner at engelsk er ok for turister,men en må da for s..forvente å bli informert på norsk i Norge..eller har vi så liten selvtillit i dette landet at vi legger oss flate også mhp språk? Synes dette er helt tullete at vi legger oss flate mho språk. Selv prater jeg både tysk og engelsk og min datter elsker å lære japansk..og fruen er flytende i fransk..men ingen av oss forstår hvorfor  mange i Norge prøver å gravlegge norsk språk. Det er så servilt at bare nordmenn med lua i hånda kan finne på noe slikt

Motorwatt

Hvis du har sett hva Tesla klarer når det gjelder oversettelser fra engelsk til norsk, så tror jeg nok det er like bra at de holder seg til engelsk....

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lør 30. apr 2022, kl. 15:36
Hvor er det norske skiltet?
Skjønner at engelsk er ok for turister,men en må da for s..forvente å bli informert på norsk i Norge..eller har vi så liten selvtillit i dette landet at vi legger oss flate også mhp språk? Synes dette er helt tullete at vi legger oss flate mho språk.
Jeg har nok en helt annen tilnærming til språk. Det er bare ett verktøy.

Å ha et skilt på norsk i tillegg til ett på engelsk i Norge er helt tullete i mine øyne. Det er sløsing med ressurser. Når det gjelder offentlig informasjon til norske innbyggere skal det selvfølgelig komme på norsk, men på steder som dette holder det fint med engelsk.

/beklager avsporing
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Har litt lyst til å fortsette avsporingen med et spørsmål.

Bør ikke kameraovervåking skiltes på landet språk av personvernhensyn?

Lynet

Å ha et skilt på engelsk i tillegg til det Norske, det er tøv det!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RJK

Der har du helt rett i, @Counterpointer. De må vel også søke om tillatelse til slik kameraovervåkning, så faktisk kan dette være ulovlig i værste fall. Selv om hensikten er god, så hjelper ikke det om dette er å annse som ulovlig.

Men jeg hadde garantert ikke meldt fra om dette, for disse kan som en bieffekt brukes til å bevise forhold om det skulle opptre en hendelse. Og helt uavhengig av at det sikkert er flere Teslaer som har på kameraovervåkning, og dermed kan fange opp dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

hELgenen

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107

Jeg vil anta at siden loven er norsk må det skiltes på norsk. Videre må det stå kontaktopplysning til hvem som overvåker. Men mange selskap i Norge gir nok blaffen,men dette blir det jo mer og mer av så regner med at det kan skje flere kontroller etterhvert

Foremost

Forslag: lær å lese engelsk, og slutt å klage. Engelsk har blitt så utbredt i Skandinavia at det egentlig ikke spiller noen rolle om skiltene er på engelsk eller lokalt språk.

hELgenen

Sitat fra: Foremost på lør 30. apr 2022, kl. 18:07
Forslag: lær å lese engelsk, og slutt å klage. Engelsk har blitt så utbredt i Skandinavia at det egentlig ikke spiller noen rolle om skiltene er på engelsk eller lokalt språk.

Jeg kan engelsk og tysk,men ser ikke helt poenget. Selv i EU krever man at alle forordninger publiseres på eget språk..Det er faktisk en del språknyanser som kan ha juridisk betydning. Det har med rettsikkerhet å gjøre.

Handyman

I stedet for å synse og mene, så kan man lese seg opp på hvilke krav som gjelder:
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/informasjon-og-sletting/
Etter det jeg kan lese meg til så er det ikke krav om norsk språk. Et skilt med et kamerasymbol er nesten nok.
Se på denne opplistingen så vil man innse at man er overvåket mer enn man skulle tro.
Og som Motorwatt sier så er det nok best at Tesla ikke prøver seg på norsk ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA