Løst førersete - vurderer class action

Startet av SHN, lør 19. des 2020, kl. 14:33

« forrige - neste »

SHN

Jeg har som mange andre opplevd at førersetet er løst. Dette er et problem som har eksistert i over to år på min bil uten at Tesla har klart å rette feilen. Saken er nå hos Forbrukerklageutvalget, men jeg vurderer også å ta saken over dammen å lage en Class Action ut av det. Jeg har lagt ut et innlegg på TMC, Loose driver's seat – considering class action og spør om det er noen som har samme erfaring og om det er interesse for Class Action. Jeg hører gjerne fra Tesla eiere på Elbilforum som har eller har hatt samme problem.

Edit 25/12: Endret tittel på innlegget.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Sandvika

Så sant du ikke har importert bilen selv så har du en norsk kontrakt  mot et norsk selskap som er regulert av norsk bakgrunnsrettt.  Dette er naturligvis meningsløst å skulle prøve å lage et internasjonalt gruppesøksmål da rettighetene fort er forskjellige.. Gruppesøksmål er vanligere i kompliserte saker. Hvorvidt et setet er løst Og det foreligger en mangel er ikke komplisert jus.. Tenker at det du har gjort så langt gjennom Forbrukertvistutvalget er riktig kanal for deg.

SHN

Takk @sandvika for ditt syn. Grunnen til at jeg tenker på Class Action i tillegg til saken jeg har i forbrukerklageutvalget er at de tar for seg to forskjellige problemstillinger.

Saken i Forbrukerklageutvalget tar for seg mitt krav om heving av kjøpet basert på:

• Tesla har brukt to eller flere forsøk på å rette mangelen.
  • Tesla har brukt urimelig lang tid på å rette mangelen. (Den er ikke rettet etter to år)
  • Det er en vesentlig mangel (Tesla hevder det motsatte)

En eventuell Class Action vill omhandle:

• om mangelen er en sikkerhetsrisiko
  • om Tesla viste at mangelen var en sikkerhetsrisiko, men ikke foretok seg nok til å rette den
  • om Tesla som følge av punktet over, utsatte førere for unødvendig risiko ved ikke gjøre nok for å rette feilen
  • om the har vært ulykker, hvor mangelen har ført til unødvendig skade og i verste fall tap av liv (bedre statisk grunnlag ved å se på dette globalt enn kun å se på Norge)

Sandvika

Det første er det jeg tror  du kan forvente å bli hørt på I Norge.  Erstatning på grunn av hypotetisk skade har jeg aldri hørt om, spørsmålet en dommer ville stilt  deg er hvorvidt du likevel benyttet bilen? Gjør du det så har du ingen sak, gjør du ikke det så kunne du potensielt bedt om erstatning for faktiske kostnader ved leiebil eller lignende.

SHN

I denne fasen hvor jeg vurderer Class Action foretar jeg først innsamling av informasjon og deretter vurdere dette med en amerikansk advokat som kan Class Action til fingerspissene.

SHN

Jeg har fått en del tilbakemeldinger på TMC inkl. personlige meldinger. Uten å trekke en endelig konklusjon, tyder mye på at Tesla ikke har en løsning på feilen som jeg og flere andre opplever. Tesla har forsøkt å rette feilen og har utstedt en service bulletin, uten at flere av de som har fått denne utført har opplevd at den løste problemet.

I følge en tilbakemelding på forumet har Tesla sluttet å utføre service bulletinen (i USA), men i stedet bytter de hele setet  uten at Tesla kan garantere for at feilen ikke oppstår igjen.

I service bulletinen uttaler Tesla at føreren kun opplever at feilen gir ubehag for føreren, og ikke er et sikkerhetsproblem. Tesla har ikke fremlagt noe som støtter denne uttalelsen.

Som Tesla-eier og en som ikke har investert i Tesla, mener jeg det er viktig å få avklaring på hvor alvorlig denne feilen er, samt at utfallet vil påvirke hvordan Tesla forholder seg til feilen, og at det det kommer alle Tesla-eiere tilgode.

Jeg mener jeg som Tesla-eier ikke skal være stillesittende og godta at setet er løst og forblir løst. Vi er i et fritt land med ytringsfrihet, så @Sandvika, jeg aksepterer at du har et annet syn. Nå strekker jeg ut en hånd til andre Tesla-eiere som har samme holdning som meg.

Sandvika

Om det du skriver er riktig så er det dypt problematisk av Tesla, men det første du må forklare hvilke faktisk tap du har lidd (som ikke allerede er dekket av din  pågående reklamasjon) som du skal saksøke på grunnlag av? Tort og svie?!?!  Skal dere overbevise en dommer om at dere har fått psykiske senskader av dette som gjør at dere vil få redusert arbeidskapasitet i fremtiden?

En annen ting, din kontraktsmotpart for kjøpet antar jeg videre er Tesla Norge, du og Tesla Norge er under norsk jurisdiksjon. Er det i det hele tatt mulig å saksøke med forskjellig bakgrunnsrett?

Jeg er helt sikker på at dette er sjangseløst, men ta det i det minste med en amerikansk advokat før du samler folk til noe som mest sannsynlig er meningsløst.

SHN

@Sandvika, tre spørsmål til deg:

• Er du advokat eller er har juridisk utdannelse?
  • Har du erfaringer med Class Action saker?
  • Har du interesser i Tesla (aksjer)?

Sandvika

Nei, men noen vekttall og jobber daglig med kontraktsforhold.
Nei
Ja

SHN

Forlik eller rettslig avgjørelse i norsk rett gir ikke nødvendigvis en forbedring hos leverandøren:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54248.0#new

Kim-

https://www.nettavisen.no/okonomi/forersetet-har-vart-lost-i-to-ar-na-tor-ikke-svein-halvard-a-bruke-teslaen-lenger/s/12-95-3424067419

Ser du har fått med deg media på denne saken.. er det så gale som det fremstilles? Det virker jo som at det kan flyttes en halvmeter. Kan du ta en video så vi kan se?

Det skrives og at de prøvde å pushe på deg en Model 3? Gratis? Men du ville ha 2?? Det skrives at du ønsker å få i gang et gruppesøksmål og at tesla skal få seg en ekstra smekk, Hva er egentlig intensjonen din?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Micx

Dette er jo galskap. Du får tilbud om en splitter ny Model 3 i innbytte mot din gamle Model S, også sier du NEI?

Skjerpings. Ta det tilbudet!

z4rd

Jeg veier 103kg og har ikke opplevd slikt med setet i min forrige Model X eller nåværende TM3. Aldri hørt om dette fra venner og bekjente heller opp gjennom årene, og kjenner mange med Model S og X. Når det er sagt, så må det jo være utrolig kjipt å ha et løst sete - og jeg ville også ønsket en utbedring av dette.

Så tenker jeg... hvorfor er det noen få som opplever dette? Er det produksjonsfeil eller noe annet?
Kan vekt ha noe å si her? Jeg regner med at seter generelt i alle biler ikke er designet for "ubegrenset belastning". Dog ikke klart å finne noe som beskriver dette ifm et enkelt søk nå... Noen som vet hvor slikt eventuelt er klassifiert? Finnes det en standard?

EDIT: Jeg ser at Tesla har en Repair Bulletin som sier:
"On some Model S and Model X front seats, the forward inboard Huck BOM fastener and pivot bushing (nearest to the center console) used on the front lift links may develop an interactive clearance condition, which might result in a rocking motion in the seat. This does not affect performance, but may result in customer dissatisfaction"

SHN: Det burde kanskje ha vært en poll i tråden din @TMC - der de som oppgir at de har opplevd det samme problemet oppgir sin vekt - bare for å få litt mer kvalitativ data før en eventuell "Class Action". Av ren nysgjerrighet, hvilken vektklasse er du i?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

serenejet

Sitat fra: SHN på man 21. des 2020, kl. 04:14
Jeg mener jeg som Tesla-eier ikke skal være stillesittende og godta at setet er løst og forblir løst. Vi er i et fritt land med ytringsfrihet, så @Sandvika, jeg aksepterer at du har et annet syn. Nå strekker jeg ut en hånd til andre Tesla-eiere som har samme holdning som meg.

Stillesittende er du jo åpenbart ikke, takket være setet!  :D
2025 ID.Buzz GTX

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA