Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBDII-port i TM3

Startet av Chris Neumann Ruud, onsdag 16. desember 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

jorgenask


Kim-

Husker ikke hva den heter, den funker i Model x med SMt
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

Null peiling på dette men TB fikk opp ScanMyTesla i testbilen. Antar det er samme utstyret han bruker i sin 2019?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Mondeo

Sitat fra: oysteine på søndag 20. desember 2020, klokken 00:14
Den fra obd-link var veldig dyr synes jeg. Jeg har "vgate icar2" fra før. Noen som vet om den vil virke på TM3?

Trenger en ganske heftig sak for å lese data ut av Tesla sin canbus. Slike billige kinagreier funker ikke.
Men finnes noen unntak, så er bare å prøve.

OBD2 porten på Tesla har vel hittil kun vært brukbar til å lese VIN nummer og slikt. Spesielt om de plutselig åpner for å lese ut data på den på 2021 modellen.
Bruker en OBDlink LX til min Model 3 19 modell. Hittil har det vært 2 forsjellige kabler, og usikker på om det er en 3'e på 2021 modellen. Men siden bjørn har plugget seg i uten problemer er det sikkert samme som 2019 har.


MuskElBil

Vedr type OBD dongle er det greit å vite om en skal bruke Android eller Apple iOS.

Appstore info til ScanMyTesla:
This app requires some hardware to work:
- OBDLink MX+ (note the plus, the others are not supported by Apple) bluetooth adapter
- An adapter cable between the OBDLink and your car

Til min Model S kjøpte eg like greit bundle fra samme plass som TB.
Han har link i alle videoene sine på youtube.
Alt fra en plass, enkelt og greit, testet og fungerer.
Bundle til TM3 koster i øyeblikket 95€ + porto osv, inkl kode for ScanMyTesla.

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Chris Neumann Ruud

Porten i venstre forbrønn er ihvertfall kabla, hvorvidt det faktisk er noe som skjer der aner jeg ikke, men kanskje noen som er litt mer elektrisk anlagt klarer å sjekke om det er noe signal som sendes over den?

https://elbilforum.no/index.php?topic=50288.msg943595#msg943595
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Thomas Longva

Leste et annet sted at den OBD kontakten foran kunne ha noe med fremtidige EU krav om lett monterbar alkolås.

royturbodiesel

Da kan jeg i hvert fall bekrefte at OBDLink MX+ ikke fungerer direkte på OBD2 porten på førersiden i 2021 TM3P.
Så da får nok jeg også bestille doglekabel.
Hvorfra?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

thebadger

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 08. januar 2021, klokken 22:50
Da kan jeg i hvert fall bekrefte at OBDLink MX+ ikke fungerer direkte på OBD2 porten på førersiden i 2021 TM3P.
Så da får nok jeg også bestille doglekabel.
Hvorfra?
Litt overpriset, men øyeblikkelig tilgjengelig
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197271829

Jeg bestilte denne (den Nyland linker til tror jeg):
https://www.amazon.com/gp/product/B08DXY5KVX/

royturbodiesel

2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Kim-

Omsider fått kabel i posten, men ser at nå sovner ikke bilen lengre, slik hos dere også?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på mandag 18. januar 2021, klokken 19:34
Omsider fått kabel i posten, men ser at nå sovner ikke bilen lengre, slik hos dere også?
Hva mener du?
Du har sett guidene på hvordan slå av og vente på at bilen har sovnet helt før du plugger i?

Kim-

Satt i baksete og tok "power off" og ventet 10 min før jeg plugget i. Nå er SMT oppe å kjører, men bilen er våken hele tiden så har høy phantom drain, muligens pga trekk på 12V batteriet?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på mandag 18. januar 2021, klokken 20:36
Satt i baksete og tok "power off" og ventet 10 min før jeg plugget i. Nå er SMT oppe å kjører, men bilen er våken hele tiden så har høy phantom drain, muligens pga trekk på 12V batteriet?
Kan være leseren din, men vet ikke. Jeg har ingen økt phantom drain, kjøpte obdlink lx

Kim-

Takk for info. Gikk ut i bilen og så at det lyste opp fra adapteren, og appen lå oppe å kjørte på telefonen jeg har liggende der. Satser på det var det som gjorde det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA