Jomfruripe i lakken 7 dager etter eg henta bilen..

Startet av Husstein, ons 16. des 2020, kl. 23:00

« forrige - neste »

Husstein

Det var da som bare..! >:( Da var det gjort.
En vertikal liten "søt" grufull ripe i høyre bakdør litt over håndtakshøyde.
Ripa er sånn ca 4 cm, og virker for å være dypt inn i lakken.  :'(

Men... dekker forsikringen dette?
Eg ble litt i stuss, og ble heller ikke klokere av å lese gjennom forsikringsdokumentene.
Det er forøvrig 14 dager gratis Codan eg har.

Er det noen med erfaring a la små riper, er dette enkelt å ta gjennom forsikringen?.. eller ender eg opp med å måtte fikse det selv? Ble litt oppgitt av heile greia..

poskare

Det kan ordnes gjennom forsikring, men litt etter hvordan ripa er, kan det være billigere å se om MPS micropaint kan fikse det for en billig penge.
Med forsikringen går det utover bonus og du må betale egenandel.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Handyman

Jeg var uheldig da en stålkant fra et alpinski lagde hakk i lakken helt inn til metallet. Dette var på "takbjelken" rett iver B-stolpen. Dette ble ordnet for 2000,- på et lokalt microrepair-verksted. Holdt til i en konteiner på en parkeringsplass i Sørlandsparken. Begrenset lakkerring (ikke hele bjelken) som ikke er synlig, selv når jeg vet hvor skaden var. Imponerende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Husstein

Takker for svar.

Det virker for å være vrient å få skaden innunder forskringen uten egandel/bonustap ja. Ringte de og spurte nå.
Hadde egentlig en grei følelse av codan, men nå blir eg usikker på om eg burde gå for en forsikring som dekker typisk "handlevogn- skader" og lignende uten bonustap.

Godt å høre at det kanskje ikke blir så dyrt som fryktet, om det kommer på mellom 2-5k så blir det såpass billigere enn eg hadde trodd at det får heller gå.

Husstein

Sitat fra: oysteine på tor 17. des 2020, kl. 12:57
Sitat fra: Husstein på tor 17. des 2020, kl. 10:37
... men nå blir eg usikker på om eg burde gå for en forsikring som dekker typisk "handlevogn- skader" og lignende uten bonustap.

Det vil jeg også ha. Hvem tilbyr det? Koster flesk sikkert?

Angivelig ikke. If, Tryg og DnB mener eg tilbyr dette. Fikk tilbud nettopp fra If som ikke fra hårreisende, se forsikringstråden.

poskare

Mener at også Storebrand har også parkeringsplass skader uten egenandel.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Husstein

Fikk tilbud av MPS Micropaint Kokstad for å fikse ripen for 4500.
4500 er nok greit, men burde eg forhøre meg flere steder? Det er jo viktig at det blir pent også.
Prøvde å laste opp bilder av skaden men får bare opp feilmelding.

Markhus

Sitat fra: Husstein på fre 18. des 2020, kl. 14:58
Fikk tilbud av MPS Micropaint Kokstad for å fikse ripen for 4500.
4500 er nok greit, men burde eg forhøre meg flere steder? Det er jo viktig at det blir pent også.
Prøvde å laste opp bilder av skaden men får bare opp feilmelding.

Kan anbefale MPS på det sterkeste. Hadde en større parkeringsskade på gamlebilen, (bulk og riper), og den var usynlig etter behandling der. Billigere skal du også lete lenge etter.

Mondeo

Etter noen uker med min fikk jeg en bulk i hjulbuen fra noen andres dør..
Noen uker etter det igjen fikk jeg en nydelig dyp lang ripe under ladeluken ..

MPS Micropaint i Tromsø nekter å røre Tesla, så endte opp med å kjøpe Paint Fix kit fra amazon.
Ble helt greit resultat, og kostet ikke mye.

Men de første skadene er definitivt de værste.

hemi

Ting under 40-50k er det ikke vits å blande inn forsikring på, du blir bare straffet med evnt bonustap, og høyere priser neste år og året etter osv.

model 3  forsikringsprisene har gått i taket,  da mange bruker forsikringen på småting som dette.

thebadger

Sitat fra: hemi på søn 20. des 2020, kl. 08:08
Ting under 40-50k er det ikke vits å blande inn forsikring på, du blir bare straffet med evnt bonustap, og høyere priser neste år og året etter osv.

model 3  forsikringsprisene har gått i taket,  da mange bruker forsikringen på småting som dette.
Det er et godt poeng, men litt for høy sum.
Smarte penger har en grei kalkulator for dette:
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/871-bilbonuskalkulator

arthur

Vel, tok en skade på kasko i fjor som ikke kostet meg en krone. Hadde i utgangspunktet en egenandel på 4.000, men hadde opparbeidet meg 4.000 i rabatt ved samlede forsikringer og ingen skade på noen år samt at jeg hadde topp bonus slik at jeg ikke mistet bonus, men måtte begyne på nytt med hensyn til antall år med maks bonus før en eventuell neste kaskoskade uten tap av bonus.

Poenget mitt er vel at det kommer så an på, ikke minst betingelsene man har og disse bør man vurdere nøye ved valg av selskap og type forsikrings osv

RJK

Poenget er at noen må betale for den skaden, og det betyr hovedsaklig økte priser for alle, men mulig noe mere for folk med samme type bil.

Så om den ble gratis eller bare billig for deg, er en vurderingssak. Men når mengden slike saker øker, og summene i tillegg øker, dess dyrere blir forsikringen år for år.

For en ting kan du være sikker på, og det er at intet er gratis, og ihvertfall ikke fra forsikringsselskapene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: Mondeo på søn 20. des 2020, kl. 05:58
MPS Micropaint i Tromsø nekter å røre Tesla, så endte opp med å kjøpe Paint Fix kit fra amazon.

Hvorfor vil de ikke røre Tesla, da?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

thebadger

Sitat fra: RJK på søn 20. des 2020, kl. 10:49
Poenget er at noen må betale for den skaden, og det betyr hovedsaklig økte priser for alle, men mulig noe mere for folk med samme type bil.

Så om den ble gratis eller bare billig for deg, er en vurderingssak. Men når mengden slike saker øker, og summene i tillegg øker, dess dyrere blir forsikringen år for år.

For en ting kan du være sikker på, og det er at intet er gratis, og ihvertfall ikke fra forsikringsselskapene.
Tror du må være ganske prinsipptro til mangfoldet for å ta en skade på egen regning når du har forsikring tilgjengelig.
10k garantert spart "i dag" er bedre enn potensielt noe som helst spart "i morgen"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA