Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning: Rustproblem? / Have you got any rust on your EV?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 15. desember 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:38
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:27
Hvem bryr seg? Bilene er uten restverdi og veldig gamle før rusten tar de. Bare se på Nissan Leaf. 2015 modeller til langt under 100 000 kroner. De fleste bilene går nok 10 år pluss i saltlaka, og etter det så er det bare å få kjøpt noe nyere. Om en får igjen 40000 eller må kjøre den på vraking er ikke noe å bruke veldig mye tankekraft på IMO.

Edit: Og som tidligere taler sa - De som tror de har 100 prosent rustfri bil har bare ikke sett godt nok.
Du er en skikkelig storkar skjønner jeg ;)

For de aller aller fleste i dag er 40000,- veldig mye penger, og for resten bør det føles som mye penger :)

Vi har kjøpt en MG som jeg antar kommer til å ruste godt, men jeg skal holde det i sjakk med vask som flere her sier. Det er det som funker!
Merkelig at felger til 30000 er null problem, og lakk til 10000 er null problem, men så går man å bekymre seg for at man _kanskje_ kan tape 40000. Jeg kjører en hvit SR+ med standard felger, så ikke noe storkar, men har et praktisk forhold til bil.

bmw2002

Skjønner ikke denne avstemmingen, det er vel ikke forskjell på elbiler og bensinbiler med tanke på rust, kanskje med unntak av bremseskiver.

i3 ruster jo ikke med unntak av bremseskiver, måtte bytte etter 5 1/2 år.  Det er en nummer 2 bil, tror nok jeg blir å ha denne bilen til den er 10 år, med mindre det kommer noen veldig dyre reparasjoner.

I-Pace er helt uten rust etter 2 år inkludert bremser.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Thomas Parsli

Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?

Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.

Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.

Vår 2012-Leaf har også en del overflaterust, men det ser overraskende bra ut under bilen.
Vi er imidlertid på 3. sett bremseskiver og 2. sett klosser etter ~130.000km

På vår 2,5 år gamle Model X (~35.000km) er det minimalt med (overflate)rust - jeg er faktisk overrasket over hvor lite jeg finner.
Og skiver/klosser ser ut til å vare dobbelt så lenge som på Leafen :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Når det gjelder Leaf - ta en titt rundt låsbøylen til panserlåsen på selve panseret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wisd0m

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:16
Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?

Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.

Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.

Vår 2012-Leaf har også en del overflaterust, men det ser overraskende bra ut under bilen.
Vi er imidlertid på 3. sett bremseskiver og 2. sett klosser etter ~130.000km

På vår 2,5 år gamle Model X (~35.000km) er det minimalt med (overflate)rust - jeg er faktisk overrasket over hvor lite jeg finner.
Og skiver/klosser ser ut til å vare dobbelt så lenge som på Leafen :)
Model 3 har bra kvalitet på bremseskivene. De er sikkert 50-100 prosent dyrere enn Leaf sine skiver, men man skal jo betale for arbeidet ved skift også, så absolutt verd det for oss som bor hvor det saltes mye.

Ferry

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 16. desember 2020, klokken 23:18
i3 ruster jo ikke med unntak av bremseskiver,

Og bolter, og enkelte komponenter du ikke ser. Samt at BMW kjører recall pga. skruer som ruster på KLE, slik at kraftelektronikken tar kvelden. Det koster ca. en brukt i3 å fikse.

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:24
Når det gjelder Leaf - ta en titt rundt låsbøylen til panserlåsen på selve panseret.

Det er jo et av de mest åpenbare stedene :)
Fikk rust der etter et par år, men jeg tror låsebøylen overlever resten av bilen...
At Nissan klarer å feile på slikt, etter å ha produsert biler siden 1933 overrasker.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:24
Når det gjelder Leaf - ta en titt rundt låsbøylen til panserlåsen på selve panseret.

Det er jo et av de mest åpenbare stedene :)
Fikk rust der etter et par år, men jeg tror låsebøylen overlever resten av bilen...
At Nissan klarer å feile på slikt, etter å ha produsert biler siden 1933 overrasker.
Ja ble veldig overrasket selv når jeg kikket under panseret etter tips på nett. Leaf`en var kanskje ikke verdens mest spennende bil, men den virket solid og feilfri. Så når jeg sjekket tilfeldig og fant rust der (muligens også noe ved dempertårnene?) ble jeg overrasket. Heldigvis veldig enkelt og billig å fikse. Antakelig garantisak, men viste det til kjøperen av bilen som skulle vurdere det selv.

Når det gjelder lang erfaring med bilproduksjon er det ingen garanti. Uten å nevne merke er det ikke vanskelig å finne designfeil på moderne biler. Selv biler med produksjonsvolum i millionklassen har hatt banale designfeil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

#24
Selv Jr. sin Aluminiums Tesla S har rust, så forstår ikke statistikken her med at over 70% av andre sine elbiler er rustfrie. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Min 2019 i3 har også antydning til rust på bremseskiver - heldigvis har jeg så langt klart å bremse det bort.....

Ingen bil er 100% rustfri - en eller annen bolt, en eller annen bremseskive har som regel litt rust over tid.
Synes denne utspørringen derfor snubler - det er nok problemrust jeg tror en er ute etter. Altså rust
på steder en ikke vil ha rust - rust som må utbedres for at bilen skal fungere eller ikke tape seg vesentlig i verdi. Altså synlig og skadelig rust.  Og da snakker vi som regel om rust som oppstår etter ca 3 vintersesonger - det er først da en ser hvor det eventuelt er problemer. Å snakke om synlig, skjemmende rust på 1 år gamle biler skal bare ikke være mulig - om det er tilfelle så er bilen en tikkende rustbombe. På en 2 år gammel bil kan det oppstå lett overflaterust, spesielt under, men ikke så mye at lakken sprekker på synlige steder. Har man en 3 år gammel bil der lakken sprekker og rusten begynner å boble frem overalt - vel da har man en elendig rustbeskyttet bil. På en 3 år gammel bil vil man som regel alltid finne rust under dersom ikke bilen er godt rustbehandlet hos en autorisert fagmann. De fleste av dagens elbiler er for nye for at man kan slå fast at bilen er elendig rustbeskyttet.

Som sikkert mange andre har jeg dog egne meninger om hvilke modeller og merker som er dårlige eller bra. I disse tider hvor miljø og bærekraft er viktig, så burde alle produsenter eller importører med respekt for seg selv i det minste tilby en lovlig rustbeskyttelse uten fare for brudd på garanti. Spesielt i land der en bruker mye veisalt bør forhandler kunne tilby en utvidet rustbeskyttelse, eller en anbefalt metode for rustbeskyttelse. Mange importører og forhandlere har allerede tatt et slik ansvar - andre ikke. At en "noname" forhandler går ut og advarer kundene sine mot å ta ekstra grep mot rust er etter min mening uhørt. De kunne bare sagt at det ikke er nødvendig og at bilen har garanti som dekker problemrust - og så stått inne for det. Eller de kunne kommet med en anbefalt metode for de som ønsker det uten at garantien blir brutt - altså gått god for en metode.


trykkertor

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. desember 2020, klokken 09:40
Selv Jr. sin Aluminiums Tesla S har rust, så forstår ikke statistikken her med at over 70% av andre sine elbiler er rustfrie. :o
Husker også jeg fikk se bak nose-cone på en Model S. Det var ikke mangel på rust bak der heller. Og dette er vel 2-3 år siden jeg fikk se der. Så det har nok fått utvikle seg videre siden den gang.
Mange tenker jo om både rust, drit og annet; "Ser jeg det ikke, har jeg det ikke."
(Mange har ikke sett skikkelig etter, eller på de rette stedene. Jeg nekter å tro når enkelte her inne skriver om gamle biler de har hatt, helt uten rust.)

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:47

Synes denne utspørringen derfor snubler - det er nok problemrust jeg tror en er ute etter. Altså rust på steder en ikke vil ha rust - rust som må utbedres for at bilen skal fungere eller ikke tape seg vesentlig i verdi. Altså synlig og skadelig rust.  Og da snakker vi som regel om rust som oppstår etter ca 3 vintersesonger - det er først da en ser hvor det eventuelt er problemer.


Takker for innspill :+1: :+1: Burde vi hatt med et svaralternativ feks som dette:  rust som må utbedres for at bilen skal fungere eller ikke tape seg vesentlig i verdi

Electric cars in Norway

Stengte denne nå for trenden er krystall klar :+1:

Nei, har selvfølgelig rustfri elbil / No problemo
31 (75.6%)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA