En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Mr.G

Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.

BMW850

Tror ikke du sier det samme når/om bilen er oppspist av rust om noen år. Men uansett, det er opp til enhver.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

trykkertor

Sitat fra: Mr.G på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:17
Jeg forstår ikke dette hysteriet! Hvorfor gå på akkord med Tesla sine generelle garantier? Hvordan kan man trumfe alle potensielle tekniske problemer med følelsen av god antirust behandling? Ro dere ned, husk at bukken står rett ved havresekken her.

Fordi Tesla er kjent for å sno seg unna alle mulige lovnader. Så deres garantier er ofte noe kundene må kjempe for å få innfridd.
Siste tilskudd på den stammen:
https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209

Alle mine nyere biler har jeg rustbehandlet, med god samvittighet. Dette gjelder også vår Model 3.
Jeg sover langt bedre med rustbehandlet Model 3, enn å skulle stole på Tesla sine garantier.
Model Y skal rett på bukk og hulromsbehandles den også når den kommer.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

lars667

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. desember 2020, klokken 12:18
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.

En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene....
https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA

Det der er et bilde av baksiden av baksetet. Jeg antar at setene ikke er montert i det de dypper bilen i sink for galvanisering. Er også 99% sikker på at den rusta der ikke utvikler seg videre, med mindre bilen lever i et ekstremt fuktig miljø.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Syklist

Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Off topic, men 92 mod Audi 100 er vel absolutt en all time high hva bilkvalitet angår. Det var før VW begynte med hardt kostnadspress på underleverandørene og relativt lite elektronikk.

Spørsmålet er vel om alle karosserideler av stål på Model 3 er galvanisert, og om nok er gjort for å unngå korrosjon mellom stål og aluminium. Ellers gjelder det å spyle undersiden grundig i vått vær for å få vekk veisaltet.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Thomas Parsli

Sitat fra: lars667 på fredag 18. desember 2020, klokken 09:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. desember 2020, klokken 12:18
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.

En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene....
https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA

Det der er et bilde av baksiden av baksetet. Jeg antar at setene ikke er montert i det de dypper bilen i sink for galvanisering. Er også 99% sikker på at den rusta der ikke utvikler seg videre, med mindre bilen lever i et ekstremt fuktig miljø.

https://insideevs.com/news/403366/tesla-model-3-rusty-seats-apparently-normal/

""If you were to look at a number of seats across the various manufacturers, you will find that about 50 percent do not paint the seat supports (bottom and/or back). They will however paint any area that is visible to the customer – i.e. the lower mount points and sometimes the rails if they are not covered with trim. So most have determined that they can live with a little surface rust on non-visible parts. Besides, eliminating the paint is good for the environment.""

"If you average the two values – which would be more realistic – you end up with seat frames that will last between 133 and 227 years."
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Steffinho

Bilen er en rustfelle, lakken er elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.

Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på ordentlige skvettlapper. That's it!
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

1000kwh

Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.

Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.

De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress

Steffinho

Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Steffinho på fredag 18. desember 2020, klokken 10:28
Bilen er en rustfelle, lakken er bløt og elendig, og bilen har masse panel gaps. Bilen er så dårlig fra fabrikk at man må bruke 50k for å den i ordentlig stand. Dette er hva jeg leser mellom linjene og når man summerer opp hva som blir skrevet både her og på facebookgruppa.

Begynner å bli usikker på hva jeg egentlig har kjøpt her og om jeg kanskje bare bør putte bilen i et glassbur i stua. Men jeg skal la tvilen komme Tesla til gode. Stole på rustgarantien deres, se etter panel gaps ved utlevering, holde øyne åpne etter rust og montere på skvettlapper. That's it!
I alle dager. Vask bilen hver 14. i saltsesongen, drit i panelgaps og kjør ungene til bhg.

De fleste som kjøper ny bil beholder den maks 5 år. Null stress
Enig! Var en litt overdrevet utblåsningen mot et hysteri som aldri tar slutt kan det virke som. Ser folk som driver med akkurat det samme styret på Polestar 2 også. Kan virke som det har blitt en trend å koste på bilene sine store summer i ettertid fordi det antas at det som er på bilen er helt elendig fra fabrikken. Folk skal til og med ha LED bar på en bil (Polestar 2) som har de beste lysene jeg noen gang har vært borti ihvertfall. Jeg synes det har gått for langt. Og enda verre er det at man anbefaler andre å gjøre som en gjør selv. Folk som bare skal ha en Model 3 fordi de likte å kjøre den og synes den ser fin ut, må bli livredde om de begynner å lese på diverse forum og facebook.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

lars667

Jeg kommer ikke til å koste på så mye av slike ting, men akkurat rust vil jeg være på utkikk etter ved dekkskift og sånt. Fluidfilm kan en jo også ha på når en ser at det begynner å bli antydning. Det er ikke sånn som stenger det inne, har jeg skjønt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Det er jo typisk videoer fra finner som kjører 40.000km på svingete grusveier som setter standarden for om en bør ha på skvettlapper, f.eks...."bilen blir jo sandblåst". På sørvestlandet bruker de noe som heter asfalt på veiene, så jeg har lagt de gratis skvettlappene jeg fikk tilsendt fra Tesla pent inn i garasjen. Vil ikke ha de på! Den svarte lakken er i mine øyne like fin etter 34.000km på min Model 3P....og ser ikke noe rust heller.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Det blir litt tullete å snakke om at man ikke finner rust etter halvannet år eller at det ikke spiller noen rolle siden man allikevel skal selge innen fem år. Det er verdien på bilen man ivaretar og svaret har vi ikke før om et år eller to. Jeg vet derfor ikke om rustbeskyttelse er en riktig investering eller ikke men hysterisk synes jeg ikke det er å beskytte den.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Havvo

Jeg får en ny Model 3 Performance i romjulen. Jeg kommer til å koste på en slik rustbehandling. Fra et miljøperspektiv synes jeg det er dumt å tenke: «jeg driter i hvor lenge bilen varer, jeg skal bare ha den i to år». Målet må vel være at bilparken skal vare lengst mulig med tanke på bærekraft. Jeg er opplært til å ta vare på tingene mine og vil ikke med åpne øyne se en dyr bil bli ødelagt hvis jeg på en relativt rimelig måte kunne forhindret det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

model3pw

Man kjøper ikke ny bil i 2021 og skal måtte rustbehandle bilen.

Jeg bytter nå til TM3P fra en BMW M3 har hatt i 14 år. Ikke en flekk rust på den og aldri gjort annet enn polering og vask.

Forstår Tesla er nytt firma, laget i California etc. Men om bilen ruster i stykker i Canada, Norge etc, så kommer det jo krav om erstatninger og de må ta ansvar.

Om du har rustbehandlet bilen bryter du garanti fra Tesla og de har en god sak, og du en svært dårlig sak (brutt deres godkjente vilkår).

https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Jeg forholder meg til Tesla, så får disse rustfirmaene etterhvert erkjenne sitt «Kodak» moment som årene går.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA