Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Sitat fra: thebadger på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:04
Detta med kamerer er det nye dørhåndtaks-problemet for Tesla. Tekniker uttalte seg og sa det var maaaaaange som slet med detta. Folk må slutte svare når dem ikke veit rett og slett. Hvis du "tror"...la vær! Blir bare rot og service blir belasta unødvendig!

Nr 1. JA! Tesla Norge har Rangers og har hatt det i mange år.
Nr 2. De kan bytte kamerer ute, så langt det ikke høljregner. Nei, må ikke in på service.
Nr 3. Kalibrering fra ny kan ta MYE mer en 160km kjøring. Anbefaller og kjøre i en godt opplyst tunnel med god veimerking hvis det går tregt.
Du gjør det ikke mindre forvirrende.
Nr 1. Jeg har hatt 12 servicer over 18 måneder, har aldri blitt tilbudt en Ranger. Bor i gamle Østfold. Altså ikke forvent at du blir tilbudt en.
Nr 3. Kalibrering går visst raskest på rett vei med godt synlig vegmerking. "Kontakt Tesla bare hvis din Model 3 ikke har fullført kalibreringsprosessen etter å ha kjørt 160 km" https://www.tesla.com/no_NO/support/do-it-yourself-model-3?redirect=no#calibrate-cameras

Eller ikke? Jeg prøver og rette deg når du sier at "Tesla ikke har Rangers i Norge"....med fakta! Det er kapasitet og type jobb som tilsier hvis du får Rangerservice. Går "visst raskest"?! Igjen hva du tror har ikke noe og si her. Bedre noen som veit kan hjelpe?! Er mange av oss her og andre plasser... Som sagt....
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

thebadger

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Eller ikke? Jeg prøver og rette deg når du sier at "Tesla ikke har Rangers i Norge"....med fakta! Det er kapasitet og type jobb som tilsier hvis du får Rangerservice. Går "visst raskest"?! Igjen hva du tror har ikke noe og si her. Bedre noen som veit kan hjelpe?! Er mange av oss her og andre plasser... Som sagt....
Rolig nå. Hvis du leser den linken jeg postet så ser du at det er ikke hva jeg tror, det er fra guiden til Tesla.
Sitat fra: Gjør det selv - Model 3Model 3 kan kalibreres raskere når du kjører på en rett vei med godt synlige filinndelinger
Jeg sa ikke at Tesla ikke bruker rangers i Norge, jeg skrev:
Sitat fra: thebadger på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:12Vet ikke om Tesla bruker "rangers" i Norge
Da jeg fikk byttet kamera sa de at det skulle monteres med vakum, altså basert på et reelt tilfelle.

Og så skrev jeg ikke bastant, for det kan være litt pinlig hvis andre beviser at man har feil...

Handyman

#107
Sitat fra: thebadger på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:12
Da jeg fikk byttet kamera sa de at det skulle monteres med vakum, altså basert på et reelt tilfelle.
Denne personen vet tydelig ikke hva han driver med, eller hva vakuum er. Tesla har ikke vakuumkammer til bilene. NASA har derimot et som er stor nok, men jeg tviler på at de flyr bilene over dit for å bytte kamera ;)
Kamerahusene er dessverre ikke tette, selv om de burde vært det. Det kunne benyttet tette nitrogenfylte hus, på samme måte som duggfrie kikkerter.
I kaldt og fuktig vær må man dessverre stadig varme opp kamarahusene for å fjerne dugg foran kameraene i dørstolpene og frontruta siden husene ikke er tette. Varm og fuktig kupeluft slipper inn og gjør at det dugger. Det hjelper dessverre lite å montere kameraene på et svært tørt sted, så lenge det ikke er tett. Vakuum... vel, det får teslafyren du pratet med svare for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: Handyman på tirsdag 29. desember 2020, klokken 12:55
Denne personen vet tydelig ikke hva han driver med, eller hva vakuum er. Tesla har ikke vakuumkammer til bilene. NASA har derimot et som er stor nok, men jeg tviler på at de flyr bilene over dit for å bytte kamera ;)
Kamerahusene er dessverre ikke tette, selv om de burde vært det. Det kunne benyttet tette nitrogenfylte hus, på samme måte som duggfrie kikkerter.
I kaldt og fuktig vær må man dessverre stadig varme opp kamarahusene for å fjerne dugg foran kameraene i dørstolpene og frontruta siden husene ikke er tette. Varm og fuktig kupeluft slipper inn og gjør at det dugger. Det hjelper dessverre lite å montere kameraene på et svært tørt sted, så lenge det ikke er tett. Vakuum... vel, det får teslafyren du pratet med svare for.
Akkurat. Det er ikke så viktig for min del, var mest for å presisere at min tilbakemelding ikke var basert på synsing.
Takk for bra, og utvidet, forklaring!

Motorwatt

Nok en indikasjon på at FSD primært vil fungere optimalt i California og liknende værmessige steder. Mesteparten av Norge vil være "No FSD" i store deler av året, og burde egentlig hatt en rabatt med værforhold som faktor  :D

Men ser nå at Tesla har en testbil med lidar gående, så kanskje.....  :D



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nickelilltroll

#110
Sitat fra: thebadger på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 29. desember 2020, klokken 10:41
Eller ikke? Jeg prøver og rette deg når du sier at "Tesla ikke har Rangers i Norge"....med fakta! Det er kapasitet og type jobb som tilsier hvis du får Rangerservice. Går "visst raskest"?! Igjen hva du tror har ikke noe og si her. Bedre noen som veit kan hjelpe?! Er mange av oss her og andre plasser... Som sagt....
Rolig nå. Hvis du leser den linken jeg postet så ser du at det er ikke hva jeg tror, det er fra guiden til Tesla.
Sitat fra: Gjør det selv - Model 3Model 3 kan kalibreres raskere når du kjører på en rett vei med godt synlige filinndelinger
Jeg sa ikke at Tesla ikke bruker rangers i Norge, jeg skrev:
Sitat fra: thebadger på tirsdag 29. desember 2020, klokken 09:12Vet ikke om Tesla bruker "rangers" i Norge
Da jeg fikk byttet kamera sa de at det skulle monteres med vakum, altså basert på et reelt tilfelle.

Og så skrev jeg ikke bastant, for det kan være litt pinlig hvis andre beviser at man har feil...

Lol! :D Måtte vare fælt å vare deg! Men det går fint, skjønner nå hva slags type menneske du er :D

Godt nytt år! :D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

thebadger

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 30. desember 2020, klokken 11:41
Lol! :D Måtte vare fælt å vare deg! Men det går fint, skjønner nå hva slags type menneske du er :D

Godt nytt år! :D
Det er dødsfett å være meg :)
Godt nyttår til deg òg!

Regen

Kan man vaske M3 i automatisk vaskehall uten å være bekymret for at lakken skaller av? Leser jo mye om at lakken på Tesla gererelt er krise, men jeg har ikke tid til å håndvaske bilen ukentlig. Og min hvite M3 har begynt å bli ganske så møkkete. Er børsteløs vask tingen?
TM3 2021 LR hvit

sjokomelk

Nei. Alle Tesla mister umiddelbart all lakk hvis de kommer i kontakt med noe som helst form for vann eller andre væsker. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Espen Hugaas Andersen

Børsteløs vask er supert.

Børster derimot vil lage mikroskopiske riper på ca alle biler. Da er det bare et spørsmål hvor mye man bryr seg om riper...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

model3pw

#115
Sitat fra: Regen på onsdag 30. desember 2020, klokken 12:14
Kan man vaske M3 i automatisk vaskehall uten å være bekymret for at lakken skaller av? Leser jo mye om at lakken på Tesla gererelt er krise, men jeg har ikke tid til å håndvaske bilen ukentlig. Og min hvite M3 har begynt å bli ganske så møkkete. Er børsteløs vask tingen?

Så ja, om det er viktig for deg å være innenfor med garantier fra Tesla så må du ikke bruke vask med børster, kun børsteløs vask (feks https://www.detailersclub.no/forums/topic/31379-test-av-børsteløs-vaskemaskin/).

Les under "Rengjøring" i brukermanualen:

"ADVARSEL: Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model 3. Noen berøringsfrie bilvasker bruker kaustiske løsninger som over tid kan føre til misfarging på utvendig dekorkledning. Unngå bruk av såper og kjemikalier over pH 13. Hvis du er usikker, ser du på produktetiketten eller spør de ansatte ved bilvasken. Skader forårsaket av feilaktig vasking dekkes ikke av garantien."

Zara

#116
Jeg vasket bilen børsteløst på Circle K i dag, men den var så skitten etterpå (nedre halvdel, selv om jeg sprayet med asfaltrens en stund før vasken. Måtte vaske den i selvvask etterpå :-( (Bare asfaltrens + spyling)

Ettervask oppdaget jeg fukt i baklyktene, i 3 av de 4 delene som er omringet av rødt. Er dette noe som er slik, eller er det verkstedmat?

Zara

I et forsøk på å se om vi fikk sidekameraene til å virke så restarta vi programvaren i bilen slik at alt vi hadde lagret ble sletta.

Kameraene virker fortsatt ikke, men nå kan vi ikke se batteriet i prosent, bare kilometer. Noen som vet hvordan vi finner denne innstillingen? Vi har lett og lett...


Zara

Sitat fra: helge89 på onsdag 30. desember 2020, klokken 16:59
Display

Display?

Vi har lett i alle valgene på skjermen (tror vi...det er jo ikke helt logisk oppbygd dessverre).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA