Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Easee-nettverket nede

Startet av litium, fredag 11. desember 2020, klokken 23:32

« forrige - neste »

litium

Hele Easee-nettverket er nede og jeg får ikke ladet. Flere som har det problemet? Lite gjennomtenkt at man ikke har en manuell override. Det er strøm, men den klarer ikke å sende den til bilen.

https://easee.statuspage.io/

apehest

Så altså laderen er avhengig av noe som foregår et annet sted i verden?
Hvorfor?

hELgenen


jlan

Min lader om natten, antagelig etter en forhåndsinnlagt schedule.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Våre lader, men vises ikke i Tibber app.

Easee jobber på spreng med dette sies det.

Jeg får akkurat nå 11 kW på trefas 230V (Tesla Model 3), selv om Tibber sa vi ville få redusert effekt......

Kim-

Min funker og... er din satt opp at den skal kommunisere med easee.cloud?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Counterpointer

Den er både på Tibber nettverk med Pulse og i Easee sin egen app.
Men får ikke kontakt med noen av dem nå. Ser i Tesla app at bilen lader og på hvilken effekt.

Counterpointer


geear

Altså er lastbalansering mot Pulse en funksjonalitet som er avhengig av å ha internett og av en software på en server et sted? For to dingser som finnes i samme hus?

I så fall sykt lite gjennomtenkt og faktisk et stort skår i gleden over et ellers kanonbra produkt. Ikke lenge siden nettlinja ble gravd over av en gravemaskin, og vi var uten nett i 3-4 dager, hadde ikke vært kjekt å bli stående uten lading. Kunne jo i det minste hatt auto fallback til en minimumseffekt på 10A eller noe.

Kim-

Ikke alle som har wifi der laderen er plassert.

Men er enig. Dersom begge er på samme wifi burde de kunne va kommunisert over lokalt nett
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Tellus

Mange god grunner for å droppe Tibber lastbalansering og i stedet kjøpe Easee sin egen løsning.

litium

I dette tilfellet hadde vel ikke spilt noen rolle om man har Tibber eller Easee smartlading siden Easee er nede.

Easee sier til meg at om smartlading hadde vært deaktivert så hadde jeg ikke hatt problemer. Så det blir deaktivert ved neste kontakt. Det er vel peanøtter det man sparer pga nettleien.

jlan

Sitat fra: Tellus på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:32
Mange god grunner for å droppe Tibber lastbalansering og i stedet kjøpe Easee sin egen løsning.
Det er jo ikke bare lastbalansering, det er også prisoptimalisering. Da trenger man også å vite hvor mye energi bilen trenger, og det er bare tilgjengelig fra ekstern API.  Men klart det burde vært mulig å slå på laderen fra lokal meny. Sannsynligvis er det mulig også, men Easee frykter nok enda mer kaos hvis folk begynner å klusse i installasjonsmenyen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: litium på lørdag 12. desember 2020, klokken 11:56
I dette tilfellet hadde vel ikke spilt noen rolle om man har Tibber eller Easee smartlading siden Easee er nede.

Easee har vel ikke smartladingsfunksjonalitet. Og lastbalansering deres skal  funke lokalt. Jeg kommer nok til å gå over til equalizer for lastbalansering, er ikke noe i veien for at tibber fortsatt tar seg av smartlading.

Lastbalansering avhengig av backend fra to selskap som begge har hatt nedetid imponerer ikke.

Har forsåvidt hatt smartlading og lastbalansering aktivt begge rundene med nedetid, og har alltid fått ladet allikevel. Sikkert flaks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: litium på lørdag 12. desember 2020, klokken 11:56
Easee sier til meg at om smartlading hadde vært deaktivert så hadde jeg ikke hatt problemer.
Jeg har smartlading aktivert og har ladet uten problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA