Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen er ferdigladet før satt depart at-time

Startet av Soala, fredag 11. desember 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Soala

Hei. Når jeg stiller inn depart at-time i bilen, starter ladingen for tidlig, og er dermed også for tidlig ferdig.

Jeg regnet litt på det, og lurte på om noen har en god forklaring på dette.

Mitt setup: Model 3 2020, koblet til TWC enfas 20 A.

Eksempel: Stilte inn i bilen at den skulle være ladet til 80 % kl 0800. Bilen starter lading 2305 med SoC 42 %. Rapporterer ferdigladet 0521 med SoC 79 %

Den lader altså 27,2 kwh på 6 t 16 min,Men dersom den skulle vært ferdig kl 0800, måtte den ha ladet på ca 13 A, og ikke 19-20 A som er fasit.

Hva er det som gjør at bilen regner feil her?


Beregninger:

Tid og SoC: 42 % - 79 % 23.05-5.21 = 6 t 16 min på 37 %

Ladet: 73,5 kwh*0,37=27,195 kwh

Effekt: 27,195kwh/6,25 h = 4,3512 kw


Bilen beregner kl 2305-0800 =8 t 55 min= 8,92 h

Beregner følgende hastighet: 27,195kwh/8,92h = 3,05 kw/h

Beregner 3,05 kw/230V = 13,25 A

Motorwatt

Den er "hardcoded" til å være ferdig 6AM.

Dette stod det i Release Notes på funksjonen:

Med Planlagt avreise er det nå enklere å ha bilen komfortabel og klar til å kjøre. På alle steder (f.eks. Hjem) kan du plugge inn bilen og velge et tidspunkt du vil ha bilen klar til å kjøre. Når det spesifiserte tidspunktet er angitt, vil bilen planlegge å fullføre ladingen rett før strømmen begynner å bli dyrere (kl. 6), for å redusere energikostnader og sikre konsekvent regenerativ bremsing og ytelse. Klimakontroll startes også automatisk, slik at kupeen er komfortabel ved avreise.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Soala

Takk for svar!

Det var jo smart med tanke på strømpriser, men dersom jeg vil ha 100 % SoC for avreise f.eks. Kl 10, blir bilen stående med høy SoC i flere timer, er ikke dette uheldig? Man får heller ikke starte med varmt/varmere batteri, men forstår det sånn at cabin heating slår inn før avreise?


Motorwatt

Sitat...men forstår det sånn at cabin heating slår inn før avreise?
Er ikke sikker på om den kan brukes uten at lading også må være aktiv.

Bruker selv Teslafi. Da har jeg ladestart kl. 2300 til 70%, og ny ladestart 0640 til 80%. Da er den ferdig ladet ca. 0740. Da startes Cabin Heating med varm bil kl. 0800 (som er min avreise på ukedager).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Soala

Ok, det var uansett oppklarende :) Det er sjelden et problem, slår bare til når jeg en sjelden gang skal på langtur. Så da får jeg bare dra tidligere  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA