I-Pace som hyttebil?

Startet av mbergan, tor 10. des 2020, kl. 20:16

« forrige - neste »

mbergan

Hei,

I løpet av 2021 så blir det hytte i Trysil og behovet for å kjøre lange turer på vinteren har kommet.

Bor i Oslo sentrum og skal kjøre til Trysil som er 22 mil omtrent. Etter nybygd fire felt omtrent til Elverum så har jeg i bensinbilen hatt 104km/t i snitt til Elverum og deretter har det dalt til omtrentlig 90km/t på hele turen.

Noen som har erfaring med I-Pace på en slik type tur?

Siden det blir mye langkjøring på vinterstid i høy fart så merker jeg at det er noe skeptisk til å kjøpe elbil.

NB - Det er ikke aktuelt å stoppe å lade eller å kjøre under fartsgrensen på den turen. Det er lang nok tid i bil for 3åringen uansett.

Contango

Jeg har ikke Jaguar lenger men vil anta at den klarer det med litt margin også på dårlige vinterdager. Men jeg anbefaler deg å leie en bil over en weekend og prøve selv. Det er flere Jaguarer å velge mellom på Nabobil.
Du kan simulere turer på www.abetterrouteplanner.com.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Tin

Sitat fra: mbergan på tor 10. des 2020, kl. 20:16
Hei,

I løpet av 2021 så blir det hytte i Trysil og behovet for å kjøre lange turer på vinteren har kommet.

Bor i Oslo sentrum og skal kjøre til Trysil som er 22 mil omtrent. Etter nybygd fire felt omtrent til Elverum så har jeg i bensinbilen hatt 104km/t i snitt til Elverum og deretter har det dalt til omtrentlig 90km/t på hele turen.

Siden det blir mye langkjøring på vinterstid i høy fart så merker jeg at det er noe skeptisk til å kjøpe elbil.

NB - Det er ikke aktuelt å stoppe å lade eller å kjøre under fartsgrensen på den turen. Det er lang nok tid i bil for 3åringen uansett.

Det går. Selv på de værste dagene med snø, slaps og store deler i 120kmt. Men; på disse dagene vil du måtte starte med tilnærmet fulladet bat. Har kjørt Lillestrøm - Skeikampen med iPace mange ganger. Kun en gang vi måtte lade. Nå har jeg solgt iPacen, men ikke pga av rekkevidde, men pga av bedriten hastighet på lynladere. Er avhengig av rask lading da jeg er en del på lange turer. Men bevares, en helt nydelig bil å kjøre.

Ingeniøren

Går helt fint, men husk at du tjener mye distanse på å kjør konsekvent på cruise kontroll.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Kanutten

Vi har hytte i Trysil, bor i Oslo, og kjører i-Pace. Det går kjempefint om sommeren, og greit om vinteren.

På fredag startet vi hjemmefra med SOC 100%, og hadde 18% igjen når vi var fremme på hytta (Trysilfjellet Sør). Temperatur mellom +1 og -2 hele veien. Mitt inntrykk er at regn, slaps og vind spiser mer strøm enn kulde, men vi har enda ikke forsøkt å kjøre til Trysil i sprengkulde (-15), så det blir spekulasjon.

Husker ikke hva snittfarten var, men jeg setter alltid cruisecontrol på 120km/t i 110-sonen helt opp til Elverum.

Maxwell_400

Sitat fra: Kanutten på lør 12. des 2020, kl. 16:05
Vi har hytte i Trysil, bor i Oslo, og kjører i-Pace. Det går kjempefint om sommeren, og greit om vinteren.

På fredag startet vi hjemmefra med SOC 100%, og hadde 18% igjen når vi var fremme på hytta (Trysilfjellet Sør). Temperatur mellom +1 og -2 hele veien. Mitt inntrykk er at regn, slaps og vind spiser mer strøm enn kulde, men vi har enda ikke forsøkt å kjøre til Trysil i sprengkulde (-15), så det blir spekulasjon.

Husker ikke hva snittfarten var, men jeg setter alltid cruisecontrol på 120km/t i 110-sonen helt opp til Elverum.
Har en del å gå på da siden forbruket ved 120 er mye høyere enn ved 110.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Kanutten

Sitat fra: Maxwell_400 på lør 12. des 2020, kl. 18:28

Nei, jeg opplever det ikke helt sånn. At cruise er satt til 120 betyr ikke at det er oppnådd hastighet. Jeg følger trafikkflyten, og ligger verken og "presser" i venstrefeltet eller i "Leaf-mode" i høyrefeltet.

Contango

@mbergan - som du ser finnes det et uttall svar som alle er «riktige» fordi forutsetningene som er lagt til grunn er høyst forskjellige. Prøv selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '26 M3 og en '24 Enyaq.

Maxwell_400

Sitat fra: Kanutten på søn 13. des 2020, kl. 09:13
Sitat fra: Maxwell_400 på lør 12. des 2020, kl. 18:28

Nei, jeg opplever det ikke helt sånn. At cruise er satt til 120 betyr ikke at det er oppnådd hastighet. Jeg følger trafikkflyten, og ligger verken og "presser" i venstrefeltet eller i "Leaf-mode" i høyrefeltet.

Ok - jeg tolket det som du holdt 120 men jeg gjør det samme som deg, cruise er fartsgrense +10km/t.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Tin på tor 10. des 2020, kl. 22:29
Sitat fra: mbergan på tor 10. des 2020, kl. 20:16
Hei,

Det går. Selv på de værste dagene med snø, slaps og store deler i 120kmt.

Nå bor jeg på Vestlandet og har ingen motorveier å boltre meg på, men er ikke 120 km/t i snø og slaps litt uansvarlig?

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søn 13. des 2020, kl. 12:47

Nå bor jeg på Vestlandet og har ingen motorveier å boltre meg på, men er ikke 120 km/t i snø og slaps litt uansvarlig?
Med vanlig vedlikeholdte motorveier her på Østlandet er ikke slapseføre noe stor problem. 120 på speedometeret er vel og rundt 112-113km/t.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Rekorden på høyt forbrukt har jeg hatt ved ekstrem motvind, slapseføre og rundt 0 grader.  Da kom jeg ca 24 mil ved kjøring i 120+ meste av veien og 90+ siste bit.

Ved normalt vinterføre (-15) går den ca 32-33 mil ved blanding av 120 og 90.

Ved kun 60-80 sone (dvs 60-90 km/t) har jeg kjørt 40 mil på vinteren ved ca 0 grader

Øystein Hermansen

Mens vi er inne på tema:  Hvilke dekk har dere på deres bil?  Tenker på merke og type.
Jeg har Michelin Latitude HP sommer og Michelin Latitude Alpin LA2 som vinterdekk.  Begge er 235/65-18 format.
Mitt forbruk har økt med opp mot 40% når jeg byttet dekk.  Nå vet jeg at temperatur selvsagt spiller inn, men synes det var litt stor forskjell.

I september kjørte jeg fra hytta på Sørlandet og hjem til Sandnes.  En strekning på 175 km. Snittfart var 71 km/t og forbruk 189 Wh/km (tilsvarende turer i juli og august viser et forbruk i området 185-200 Wh/km.
Samme tur i desember, på vinterdekk, viser et forbruk på 248 Wh/km med en snittfart på 69 km/t. 

Dette viser en økning i forbruk i området 25-35% (har også sett det på andre tilsvarende turer).  Økningen er selvsagt størst på korte turer fordi det krever energi å varme opp kupe til 23 grader når det er 5 grader ute.  Men på lengre turer så burde dette tillegget være mindre når en ser hele turen under ett.

Hvilke erfaringer har dere med forbruk når det gjelder vinterdekk vs sommerdekk og hvilke dekk har dere?  Tenker på forskjell/økning når en kjører på tilsvarende underlag, dvs ikke snø/slaps/kraftig regn/etc.

Tellus

Sitat fra: Øystein Hermansen på tir 15. des 2020, kl. 09:53
Mens vi er inne på tema:  Hvilke dekk har dere på deres bil?  Tenker på merke og type.
Jeg har Michelin Latitude HP sommer og Michelin Latitude Alpin LA2 som vinterdekk.  Begge er 235/65-18 format.
Mitt forbruk har økt med opp mot 40% når jeg byttet dekk.  Nå vet jeg at temperatur selvsagt spiller inn, men synes det var litt stor forskjell.

I september kjørte jeg fra hytta på Sørlandet og hjem til Sandnes.  En strekning på 175 km. Snittfart var 71 km/t og forbruk 189 Wh/km (tilsvarende turer i juli og august viser et forbruk i området 185-200 Wh/km.
Samme tur i desember, på vinterdekk, viser et forbruk på 248 Wh/km med en snittfart på 69 km/t. 

Dette viser en økning i forbruk i området 25-35% (har også sett det på andre tilsvarende turer).  Økningen er selvsagt størst på korte turer fordi det krever energi å varme opp kupe til 23 grader når det er 5 grader ute.  Men på lengre turer så burde dette tillegget være mindre når en ser hele turen under ett.

Hvilke erfaringer har dere med forbruk når det gjelder vinterdekk vs sommerdekk og hvilke dekk har dere?  Tenker på forskjell/økning når en kjører på tilsvarende underlag, dvs ikke snø/slaps/kraftig regn/etc.

De tallene der virker veldig ekstreme. Er det slik at du alltid starter med kald bil ? Dvs du har ikke varmet opp verken kupee eller batteri ?

Min siste langtur fra 1.desember var T/R Oslo-Hallingdal og bestod av 4 ettapper med maks 1 times stopper.
Hjem - Oslo sentrum: 15 km, 18.8 kWh/100 km (minus ca 200 meter)
Oslo sentrum - Hytta: 208 km, 24.1 kWh/100 km (pluss ca 1000 meter)
Hytta - Ladeplass: 97.9 km, 15.3 kWh/100 km (minus ca 850 meter)
Ladeplass- hjem: 117.3 km, 21.6 kWh/100 m (pluss ca 50 meter)

Gjennomsnittlig forbruk 21.3 kWh/100 km.
Ikke mye motorvei på den strekningen selvfølgelig og været var ganske fint selv om det var minusgrader. Forbruket ligger vel i området 10-15% høyere enn på sommeren.

Kjørte en tur til Fredrikstad sist helg i drittvær. Snittforbruk fra Fredrikstad og hjem var over 25 kWh/100 km til tross for at en del av strekningen forgår i moderat hastighet (2/3 motorvei og 1/3 landevei). Dårlige forhold og +200 meter høyde. Anslår motorveiforbruket til rundt 27 kWh/100 km på akkurat denne dagen. Motsatt vei hadde jeg forbruk på 23 kWh/100 km.

Har 20 tommers 255 vinterhjul levert av forhandler.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tir 15. des 2020, kl. 11:03
Sitat fra: Øystein Hermansen på tir 15. des 2020, kl. 09:53

De tallene der virker veldig ekstreme. Er det slik at du alltid starter med kald bil ? Dvs du har ikke varmet opp verken kupee eller batteri ?

Min siste langtur fra 1.desember var T/R Oslo-Hallingdal og bestod av 4 ettapper med maks 1 times stopper.
Hjem - Oslo sentrum: 15 km, 18.8 kWh/100 km (minus ca 200 meter)
Oslo sentrum - Hytta: 208 km, 24.1 kWh/100 km (pluss ca 1000 meter)
Hytta - Ladeplass: 97.9 km, 15.3 kWh/100 km (minus ca 850 meter)
Ladeplass- hjem: 117.3 km, 21.6 kWh/100 m (pluss ca 50 meter)

Gjennomsnittlig forbruk 21.3 kWh/100 km.
Ikke mye motorvei på den strekningen selvfølgelig og været var ganske fint selv om det var minusgrader. Forbruket ligger vel i området 10-15% høyere enn på sommeren.

Kjørte en tur til Fredrikstad sist helg i drittvær. Snittforbruk fra Fredrikstad og hjem var over 25 kWh/100 km til tross for at en del av strekningen forgår i moderat hastighet (2/3 motorvei og 1/3 landevei). Dårlige forhold og +200 meter høyde. Anslår motorveiforbruket til rundt 27 kWh/100 km på akkurat denne dagen. Motsatt vei hadde jeg forbruk på 23 kWh/100 km.

Har 20 tommers 255 vinterhjul levert av forhandler.

Jeg har;
sommer 235/65-18 Michelin Latitude
vinter 235/65-18 Hakka R3 SUV

Fra hytta så har jeg på sommeren 18kWh/100km i 15 grader og om vinteren 20kWh/100km i 0 grader på tørre veier. Er det dårlig vintervei så kan forbruket komme opp i 24kWh/100km.

Så, oppsummert;
Sommer; 18-20kWh/100km
Vinter; 20-24kWh/100km
Strekningen er over 100km, ingen forvarming.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA